TEST Renault Twingo 1.2 16V Quickshift – Hlavně v klidu
První generace Renaultu Twingo měla premiéru na mezinárodním autosalonu v Paříži v roce 1992 a na trh se tento malý automobil dostal v dubnu roku 1993. První Twingo za svůj poměrně dlouhý život prošlo několika lehkými modernizacemi a za 14 let na trhu se prodalo více než 2,4 milionů vozů. Jeho nástupce se představil jako sportovní koncept nejprve na pařížském autosalonu v roce 2006 a v následujícím roce se v Ženevě odhalila sériová podoba. Nabídka verzí druhé generace Twinga je na rozdíl od předchozího provedení velmi široká a uspokojí zájemce o levný malý vůz, příznivce nabroušených mini a samozřejmě i ty, kteří hledají stylové vozidlo do města s velmi jednoduchou obsluhou. Právě pro posledně zmíněnou skupinu zákazníků je určeno Twingo s robotizovanou převodovkou Quickshift, umožňující jízdu se sekvenčním řazením nebo plně automatický režim.
Ústup originality
Nové Twingo je o 170 mm delší než první generace a snaží se některými designérskými prvky navázat na svého předchůdce. Zároveň je však kombinuje se zcela novým stylem. Při pohledu zepředu se svému staršímu příbuznému v ničem nepodobá a přichází se zcela novým designem. Nejvýraznější jsou na přídi Twinga rozměrné hlavní světlomety a velký znak uprostřed masky chladiče. Dynamický vzhled vozu dodává tvar spodní části rozměrného předního nárazníku. Při bočním pohledu je jasný přechod od revoluční jednoprostorové karoserie první generace k současnému dvouprostorovému uspořádání. I přesto je zde viditelný odkaz na předchozí provedení a to díky tvaru bočních oken a provedení klik dveří. Na zádí je především v tvarování výklopné stěny a zadního okna viditelná evoluce tvarů první generace, ale současné Twingo působí mnohem sportovnějším dojmem. Tento dojem ještě utvrzují vyboulené blatníky, v nichž mají své místo příplatková patnáctipalcová litá kola, nahrazující standardní plechová čtrnáctipalcová kola.
Vlastní styl
Interiér Twinga na rozdíl od exteriéru přichází s poněkud větší porcí originality, která může ale v některých ohledech i trochu uškodit. Stejně jako na karoserie i v interiéru jsou jasné odkazy na první generaci. Nové Twingo může způsobit některým zájemcům trochu zklamání svou palubní deskou a výplněmi dveří z tvrdých světle šedých plastů. Ne každému se také musí líbit zaoblené tvary palubní desky s přístrojovým štítem umístěným uprostřed, který odkazuje na první generaci s digitálními ukazateli ve středu palubní desky. Na druhou stranu nabízí Twingo i přes své vnější rozměry prostorný interiér, který vždy patřil k největším přednostem tohoto modelu.
Při usednutí za volant si řidič musí zvyknout na přístroje ve středu palubní desky a otáčkoměr umístěný na sloupku volantu, stavitelného pouze výškově. Přední sedadla sice nenabízejí příliš výrazné boční vedení, ale i při cestách o délce několika stovek kilometrů jsou pohodlná. V případě obsazení vozu pouze dvojicí cestujících může Twingo posloužit k delším jízdám, i přestože se jedná spíše o městský automobil.
Testovaný vůz s výbavou Dynamique měl vzadu dvě samostatná podélně posuvná sedadla, která umožňují sezení i dospělým osobám. Zavazadlový prostor může nabídnout i při zadních sedadlech posunutých co nejvíce vzadu objem 165 litrů, který lze - při jejich posunutí vpřed - zvětšit až na 285 litrů a v případě dvoumístného uspořádání nabídne zavazadelník objem až 959 litrů.
O příjemně prosvětlenou atmosféru v interiéru se postaralo rozměrné panoramatické střešní okno za příplatek 15.000,-Kč, které má dvě manuálně ovládané roletky a jehož přední polovina se může elektricky nadzvednout nebo zcela odsunout směrem vpřed.
Stačí volant a pedály
Pod kapotou testovaného Twinga pracoval atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1,2 litru s výkonem 55 kW (75 k) při 5500 ot./min., s točivým momentem 107 Nm při 4250 ot./min. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s robotizovanou pětistupňovou převodovkou Quickshift dosahuje Twingo podle údajů výrobce maximální rychlosti 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,6 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 6,9 l, mimo město 4,8 l a v průměru 5,6 l na 100 km. Během testu jsme s Twingem ujeli přes 600 km po dálnicích, okresních silnicích, ale i v městském provozu a průměrná spotřeba se pohybovala okolo hodnoty 6,7 litru benzinu na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 3600 ot./min. a při rychlosti 130 km/h točí motor 4200 ot./min.
Jízda s převodovkou Quickshift pravděpodobně neuchvátí řidiče toužící po rychlých změnách rychlostních stupňů, ale pro ty je v nabídce Renaultu připraveno například Twingo GT, takže robotizovaná převodovka bude vyhovovat spíše řidičům/řidičkám, kteří/které nejsou právě velkými přáteli s manuálními převodovkami. Twingo Quickshift nabízí možnost jízdy v automatickém režimu, kdy řidič pouze točí volantem a šlape na pedály, zatímco převodovka se stará o ideální rychlostní stupeň. Tuto svou roli zvládá naprosto bez problému při klidné jízdě, ale v případě snahy o rychlejší jízdu občas při změnách rychlostí trochu zaváhá, což například na dálnici při předjíždění kamionů může způsobit lehké zvýšení hladiny adrenalinu při pohledu do zpětné zrcátka na rychle se přibližující stroje s nervózně blikajícími světlomety.
Na obranu jednoho z nejlevnějších automatů na trhu nutno dodat, že ve srovnání s konkurenčním robotizovaným Smartem jde o podstatně komfortnější a snad i rychlejší řešení řazení. Zdá se nám, že Quickshift strčí do kapsy i Citroenův Sensodrive.
V případě využití možnosti sekvenčního řazení se reakce převodovky příliš neurychlí a řidič tak nakonec většinou Quickshift přepne do automatického režimu a vychutná si bezstarostnost pohybu malého Francouze.
Podvozek s koly v rozích karoserie navazuje na motokárové jízdní vlastnosti první generace a nepřipravené může překvapit svou tuhostí a jistotou při rychlejších průjezdech ostrými zatáčkami. S převodovkou Quickshift není Twingo žádným sportovcem, ale malým vozem mířícím především do středu velkých měst. V městském provozu přichází vhod automatický režim převodovky, přesné řízení a dobrý výhled z bohatě prosklené karoserie. Když vezmete Twingo mimo město, bude se při rychlostech do 110 km/h i přes svůj krátký rozvor (2367 mm) a špatný stav většiny českých silnic chovat jako pohodlný automobil. Během testu jsme se s Twingem vydali i na dálnici D1, kde má Twingo bohužel smůlu a již při rychlostech okolo 120 km/h a vyšších působí jako nepohodlné natřásadlo. Pokud ovšem přimhouříte zrak nad drkotajícími zuby nemusíte se v levém pruhu vůbec bát vozů se silnějšími motory. Twingo se může pochlubit vedle dobrých jízdních vlastností i kvalitním odhlučněním, propouštějícím do interiéru hluk motoru pouze v nejvyšších otáčkách a v případě kol jsou slyšet rázy pouze v případě, že se řidiči podaří trefit skutečně velkou díru v asfaltu.
Závěr
Renault Twingo s motorem 1.2 16V a převodovkou Quickshift je důstojným konkurentem pro současnou mediální hvězdu mezi malými automobily, kterou je Fiat 500. Malý Francouz totiž nabízí dostatek šarmu i stylu, ale zároveň se v něm jeho majitel nemusí obávat přemíry pozornosti ze strany ostatních účastníků silničního provozu nebo závistivých pohledů. S robotizovanou převodovkou je Twingo navíc velmi příjemným společníkem při pohybu po přeplněných městských ulicích. Hlavní výhodou malého Renaultu jsou jeho kompaktní vnější rozměry a prostorný interiér.
Související články
- Renault Twingo II: druhá generace po 14 letech
- Renault Twingo: První jízdní dojmy
- Test: Renault Twingo GT – Hyperaktivní adolescent
První cena vozu | 179.900,-Kč (Twingo Acess, 1.2 8V, 43 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 214.900,-Kč (Twingo Expression, 1.2 16V, 55 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 254.900,-Kč (Twingo Dynamique, 1.2 16V Quickshift, 55 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 320.900,-Kč (Twingo Dynamique, 1.2 16V Quickshift, 55 kW) |
Plusy
- tichý a dostatečně výkonný motor
- přesné řízení
- ovladatelnost
- variabilita interiéru a zavazadlového prostoru
- výrazný design
Minusy
- volant stavitelný pouze výškově
- chybí nastavení výšky bezpečnostních pásů
- množství tvrdých plastů v interiéru
- pomalé reakce převodovky Quickshift v manuálním i automatickém režimu