TEST Renault Twingo 1,2 – Twist, Swing a Tango v nových šatech
Do redakční garáže dorazilo nové Twingo, usedl jsem za volant a...počkat. Sedím opravdu uvnitř nového Twinga? Zajímavý, líbivý a neotřelý exteriér je v kontrastu s interiérem známým z předchozího provedení. Dobrá, některé plasty jsou možná nové a rádio se stříbrným obložením nyní zvládá i Bluetooth a USB připojení, ale jinak je vše při starém.
Nutno dodat, že to příliš nevadí. Obliny a křivky k malým autům tak nějak přirozeně patří, interiér navíc netrpí žádnými neduhy a neskřípe. A to je hlavní.
Zůstaňme ale ještě u exteriéru. Obvykle se snažím design auta příliš nekomentovat, přičemž předpokládám, že velká fotogalerie vydá za více než tisíc redakčních slov a že průměrný čtenář nemá žádný problém s vytvořením názoru i bez mé pomoci. V tomto případě se však neubráním: Renault při restylingu předvedl opravdu skvělou práci, výsledek snažení designérů totiž na živo vypadá naprosto nenuceně a svěže. Pokud máte při pohledu na fotografie smíšené pocity z nově tvarovaných světlometů, vězte, že úplně stejně jsem byl nedůvěřivý i já. Osobní setkání však obavy rychle rozehnalo.
renault testy minivozy Díky upravené přídi modernizované Twingo narostlo o 87 mm na 3.687 mm. Ostatní rozměry však zůstaly beze změn, malý Renault je tedy 1.654 mm široký a 1.470 mm vysoký, rozvor náprav má hodnotu 2.367 mm. V nabídce je pouze třídveřová verze, kterou nyní testujeme v nové fialové metalíze „Fuchsia“ za 9.300,- Kč.
Pod kapotou kamarád
Obyčejně nad nedostatečnou nabídkou motorizací brbláme a Twingo na našem trhu (zatím) nabízí jen jeden agregát. Budu tedy Renault peskovat za to, že v nabídce nenajdeme ani silnější 1,2 TCe, ba ani žádnou vznětovou verzi?
Nebudu. Zážehová dvanáctistovka o výkonu 55 kW (mimochodem, stejně jako u silnější verze Citigo) je totiž pro podobně koncipovaný vůz naprosto ideální volbou. A říkám to s naprostou vážností, kdy jsem s minivozem přes týden jezdil po městě i kolem něj a na víkend vyrazil vstříc zasněženým sjezdovkám. Mimo obec by se samozřejmě hodila šestistupňová převodovka, ale nebuďme nesoudní, malá dvanáctistovka by si s ní stejně neuměla poradit.
Motor sám o sobě však není tím pravým důvodem, proč si koupit Twingo: ve vyšších otáčkách hlučí (což vzhledem k pětistupňové převodovce vadí hlavně na dálnici) a spíše než silou potěší relativně dobrou pružností, reakcí na plyn i zdravou chutí po otáčkách. Trochu paradoxem je, že se v nich nic zajímavého neděje.
Ve stokilometrové rychlosti jsme na otáčkoměru (jen u nejvyšší verze Dynamique) odečetli zhruba 2.700 min-1 a spotřeba se ustálila na velmi pěkných 4,9 litrech Naturalu. Zrychlení na 130 km/h popožene ručičku otáčkoměru ke třem a půl tisícům (což je mezi minivozy ještě velice dobrá hodnota), přičemž apetit malého čtyřválce vzroste o zhruba tři litry.
Jak to tedy vypadá s dalšími motorizacemi? Na diesel můžeme podle všeho rovnou zapomenout, 1,5 dCi se pod kapotu českého Twinga nedostane. Větší šanci osobně dávám sympatickému 1,2 TCe, které by z Twinga udělala opravdu mrštnou městskou štiku schopnou překvapit ze zálohy. To jsou ale zatím neoficiální spekulace, jasný je jen jarní příchod verze RS se známou atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 98 kW.
Vejdeme se?
Interiér nabízí standardní porci místa, viděno samozřejmě optikou minivozů do města. Na takové Citigo se Twingo zdaleka nechytá, uvnitř jsme naměřili téměř o deset centimetrů méně místa ve výši loktů než ve škodovácké novince. A nad hlavou je situace velmi podobná, za což může i instalovaná panoramatická střecha s možností otevření. Příplatek 20 tisíc sice navyšuje konečnou cenu dosti výrazně, zejména v letních měsících (až nebude za okny mínus 20) však přijde vhod.
Lehce vzpřímená pozice za volantem, pouze výškově stavitelný volant, odkládací přihrádka před řidičem nebo digitální rychloměr uprostřed. Jak už bylo zmíněno v samotném úvodu testu, interiér fandy automobilky s diamantem ve znaku ničím neblahým, ale ani příjemným nepřekvapí. Je zkrátka stejný.
Když jsem zmínil vpravdě arktické podmínky, panující při testu v české kotlině, doplním i přednost Twinga: motor se rychle zahřívá, takže posádka nemusí na teplý vzduch čekat příliš dlouho, a se studenými starty nemá nejmenší problém (na rozdíl od velkého počtu vznětových vozů před redakcí). Jediné, co mi chybělo, kromě vyhřívaného volantu, který je u minivozu spíše sci-fi, bylo vyhřívání sedadel, které v ceníku Twinga nenajdete.
Objem zavazadlového prostoru je 165 až 285 litrů, v závislosti na poloze zadní dělené posuvné lavice. Tam nelze (v přední poloze) posadit bez výčitek asi nikoho jiného než děti, v zadní poloze už nabízí poměrně sympatický prostor. Nad hlavou bude dospělým místo scházet vždy, zato se mohou pokochat výhledem na hvězdy.
Po sklopení zadních sedadel (sedáky se dají i vyklopit směrem dopředu, stejně jako dříve) se dá našikmo převážet i 165 centimetrů dlouhý snowboard a zavazadlový prostor pojme překvapivě hodně tašek. Nepříliš velká sedadla naštěstí nabízejí dostatečnou podporu i při delších cestách a ani po několika hodinách jízdy jsme z Twinga nevystupovali nikterak rozlámaní či s bolestmi zad.
Jízda
Stále platí, že naladění odpružení podvozku je i přes městské určení vozu někde na půl cesty mezi komfortním a sportovním. To znamená, že z vás ani na nekvalitním povrchu Twingo nevytřese duši, ale když si za jeho volantem chcete trochu zadovádět, dovolí vám i celkem rychlé průjezdy zatáček. Proti tomu nic nenamítá ani nízká pohotovostní hmotnost 950 kilogramů a patnáctipalcová litá kola, zde obutá do zimních plášťů Barum. I přes bubny na zadních kolech je brzdová soustava Twinga dimenzována velkoryse a poskytuje řidiči jistotu a solidní dávkovatelnost.
renault testy minivozy Řízení patří k tomu nejlepšímu, co můžeme u minivozů najít. Z globálního hlediska to sice není žádná sláva, ale i přes jistou gumovost lze s velkým volantem bez problémů koexistovat a opravdu si sem tam užít i rychleji projetou zatáčku. Absenci zpětné vazby se zde snaží zachránit dobrá citlivost i na malé pohyby volantem, vadit bude jen větší netečnost kolem přímého směru. Kdybyste si snad nevěřili, či chtěli mít prostě klid i na mokru, můžete si k nejvyšší verzi přikoupit stabilizaci. Na rozdíl od jiných levných vozů to u Twinga není nutnost, podvozek je sice hravý, avšak nezáludný.
Výborně se držící řadička se v mrazivých ránech pohybovala v kulise jen velmi neochotně. Po zahřátí celého ústrojí už byla situace znatelně lepší, převodovka je však dle mého názoru nejslabším článkem celého vozu. Při řazení jednotlivých rychlostí (hlavně dvojky a trojky) byla potřeba vyvinout trochu více energie než by se křehkým dámám, na které Twingo také míří, líbilo. Stále je tu možnost připlatit si 25 tisíc za automat Quickshift, ovšem jen u nejvyšší verze výbavy. To kdyby vás městské popojíždění s nepřesným řazením nebavilo.
Koupit?
renault testy minivozy Omlazené Twingo startuje svou cenu na 165 tisících korunách a to s motorem o výkonu 55 kW. Je potřeba něco dodávat? Nu dobrá...
Naše testovací auto je sice možná lehce nesmyslnou ukázkou nadupaného Twinga, které snadno poslouží jako stylovka za rozumné peníze, ale podívejme se, co vlastně ceník nabízí pro „obyčejné“ zákazníky. Za 165 tisíc zřejmě nemůžeme čekat zázraky, absence bočních airbagů, posilovače nebo rádia bez možnosti příplatku za něj ale určitě zamrzí.
Mnohem zajímavější je z mého pohledu druhá výbava Trend. Auto za 194.900,- Kč se totiž může pochlubit předními a bočními airbagy, tempomatem, mlhovkami, nastavitelnými hlavovými opěrkami vpředu, posilovačem řízení s variabilním účinkem, manuální klimatizací, výškově stavitelným volantem (alespoň tak) nebo okny v elektrice, připlatit si také můžete za rádio. Vytknout můžeme snad pouze ESP dostupné jen k nejvyšší výbavě.
A to jsem se ještě nezmínil široké o možnosti individualizace vašeho minivozu! Devět litých kol, šest plastových krytů kol, polepy střechy, celá řada zajímavých barev, sem druhů krytů zrcátek a bočních lišt – vaše Twingo prostě nemusí být stejné jako deset dalších, které potkáte na parkovišti před hypermarketem. Za to Renaultu tleskám.
Povedené auto, dobrá výbava, osobitý styl. Staronový král segmentu minivozů.
První cena vozu | 164.900,- Kč (Twingo Acess, 1.2 16V, 55 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 164.900,- Kč (Twingo Acess, 1.2 16V, 55 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 204.900,- Kč (Twingo Dynamique, 1.2 16V, 55 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 260.700,- Kč (Twingo Dynamique, 1.2 16V, 55 kW) |
Plusy
- Výbava
- Snadná ovladatelnost
- Variabilita interiéru a zavazadlového prostoru
- Výrazný design
- Spotřeba
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Volant stavitelný pouze výškově
- Chybí nastavení výšky bezpečnostních pásů
- ESP jen k nejdražší verzi
- Málo místa nad hlavou (střešní okno)
- Nepřesné řazení