Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Twingo 1,2 – Twist, Swing a Tango v nových šatech

Aleš Jungmann
Diskuze (83)
Francouzský minivůz se oblékl do slušivých šatiček, osvědčená technika zůstává. Návrat krále?

Do redakční garáže dorazilo nové Twingo, usedl jsem za volant a...počkat. Sedím opravdu uvnitř nového Twinga? Zajímavý, líbivý a neotřelý exteriér je v kontrastu s interiérem známým z předchozího provedení. Dobrá, některé plasty jsou možná nové a rádio se stříbrným obložením nyní zvládá i Bluetooth a USB připojení, ale jinak je vše při starém.

Nutno dodat, že to příliš nevadí. Obliny a křivky k malým autům tak nějak přirozeně patří, interiér navíc netrpí žádnými neduhy a neskřípe. A to je hlavní.

Zůstaňme ale ještě u exteriéru. Obvykle se snažím design auta příliš nekomentovat, přičemž předpokládám, že velká fotogalerie vydá za více než tisíc redakčních slov a že průměrný čtenář nemá žádný problém s vytvořením názoru i bez mé pomoci. V tomto případě se však neubráním: Renault při restylingu předvedl opravdu skvělou práci, výsledek snažení designérů totiž na živo vypadá naprosto nenuceně a svěže. Pokud máte při pohledu na fotografie smíšené pocity z nově tvarovaných světlometů, vězte, že úplně stejně jsem byl nedůvěřivý i já. Osobní setkání však obavy rychle rozehnalo.

renault testy minivozy renault testy minivozy Díky upravené přídi modernizované Twingo narostlo o 87 mm na 3.687 mm. Ostatní rozměry však zůstaly beze změn, malý Renault je tedy 1.654 mm široký a 1.470 mm vysoký, rozvor náprav má hodnotu 2.367 mm. V nabídce je pouze třídveřová verze, kterou nyní testujeme v nové fialové metalíze „Fuchsia“ za 9.300,- Kč.

Pod kapotou kamarád

Obyčejně nad nedostatečnou nabídkou motorizací brbláme a Twingo na našem trhu (zatím) nabízí jen jeden agregát. Budu tedy Renault peskovat za to, že v nabídce nenajdeme ani silnější 1,2 TCe, ba ani žádnou vznětovou verzi?

Nebudu. Zážehová dvanáctistovka o výkonu 55 kW (mimochodem, stejně jako u silnější verze Citigo) je totiž pro podobně koncipovaný vůz naprosto ideální volbou. A říkám to s naprostou vážností, kdy jsem s minivozem přes týden jezdil po městě i kolem něj a na víkend vyrazil vstříc zasněženým sjezdovkám. Mimo obec by se samozřejmě hodila šestistupňová převodovka, ale nebuďme nesoudní, malá dvanáctistovka by si s ní stejně neuměla poradit.

Motor sám o sobě však není tím pravým důvodem, proč si koupit Twingo: ve vyšších otáčkách hlučí (což vzhledem k pětistupňové převodovce vadí hlavně na dálnici) a spíše než silou potěší relativně dobrou pružností, reakcí na plyn i zdravou chutí po otáčkách. Trochu paradoxem je, že se v nich nic zajímavého neděje.

Ve stokilometrové rychlosti jsme na otáčkoměru (jen u nejvyšší verze Dynamique) odečetli zhruba 2.700 min-1 a spotřeba se ustálila na velmi pěkných 4,9 litrech Naturalu. Zrychlení na 130 km/h popožene ručičku otáčkoměru ke třem a půl tisícům (což je mezi minivozy ještě velice dobrá hodnota), přičemž apetit malého čtyřválce vzroste o zhruba tři litry.

Jak to tedy vypadá s dalšími motorizacemi? Na diesel můžeme podle všeho rovnou zapomenout, 1,5 dCi se pod kapotu českého Twinga nedostane. Větší šanci osobně dávám sympatickému 1,2 TCe, které by z Twinga udělala opravdu mrštnou městskou štiku schopnou překvapit ze zálohy. To jsou ale zatím neoficiální spekulace, jasný je jen jarní příchod verze RS se známou atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 98 kW.

renault testy minivozy renault testy minivozy  

Vejdeme se?

Interiér nabízí standardní porci místa, viděno samozřejmě optikou minivozů do města. Na takové Citigo se Twingo zdaleka nechytá, uvnitř jsme naměřili téměř o deset centimetrů méně místa ve výši loktů než ve škodovácké novince. A nad hlavou je situace velmi podobná, za což může i instalovaná panoramatická střecha s možností otevření. Příplatek 20 tisíc sice navyšuje konečnou cenu dosti výrazně, zejména v letních měsících (až nebude za okny mínus 20) však přijde vhod.

Lehce vzpřímená pozice za volantem, pouze výškově stavitelný volant, odkládací přihrádka před řidičem nebo digitální rychloměr uprostřed. Jak už bylo zmíněno v samotném úvodu testu, interiér fandy automobilky s diamantem ve znaku ničím neblahým, ale ani příjemným nepřekvapí. Je zkrátka stejný.

Když jsem zmínil vpravdě arktické podmínky, panující při testu v české kotlině, doplním i přednost Twinga: motor se rychle zahřívá, takže posádka nemusí na teplý vzduch čekat příliš dlouho, a se studenými starty nemá nejmenší problém (na rozdíl od velkého počtu vznětových vozů před redakcí). Jediné, co mi chybělo, kromě vyhřívaného volantu, který je u minivozu spíše sci-fi, bylo vyhřívání sedadel, které v ceníku Twinga nenajdete.

renault testy minivozy renault testy minivozy  

Objem zavazadlového prostoru je 165 až 285 litrů, v závislosti na poloze zadní dělené posuvné lavice. Tam nelze (v přední poloze) posadit bez výčitek asi nikoho jiného než děti, v zadní poloze už nabízí poměrně sympatický prostor. Nad hlavou bude dospělým místo scházet vždy, zato se mohou pokochat výhledem na hvězdy.

Po sklopení zadních sedadel (sedáky se dají i vyklopit směrem dopředu, stejně jako dříve) se dá našikmo převážet i 165 centimetrů dlouhý snowboard a zavazadlový prostor pojme překvapivě hodně tašek. Nepříliš velká sedadla naštěstí nabízejí dostatečnou podporu i při delších cestách a ani po několika hodinách jízdy jsme z Twinga nevystupovali nikterak rozlámaní či s bolestmi zad.

Jízda

Stále platí, že naladění odpružení podvozku je i přes městské určení vozu někde na půl cesty mezi komfortním a sportovním. To znamená, že z vás ani na nekvalitním povrchu Twingo nevytřese duši, ale když si za jeho volantem chcete trochu zadovádět, dovolí vám i celkem rychlé průjezdy zatáček. Proti tomu nic nenamítá ani nízká pohotovostní hmotnost 950 kilogramů a patnáctipalcová litá kola, zde obutá do zimních plášťů Barum. I přes bubny na zadních kolech je brzdová soustava Twinga dimenzována velkoryse a poskytuje řidiči jistotu a solidní dávkovatelnost.

renault testy minivozy renault testy minivozy Řízení patří k tomu nejlepšímu, co můžeme u minivozů najít. Z globálního hlediska to sice není žádná sláva, ale i přes jistou gumovost lze s velkým volantem bez problémů koexistovat a opravdu si sem tam užít i rychleji projetou zatáčku. Absenci zpětné vazby se zde snaží zachránit dobrá citlivost i na malé pohyby volantem, vadit bude jen větší netečnost kolem přímého směru. Kdybyste si snad nevěřili, či chtěli mít prostě klid i na mokru, můžete si k nejvyšší verzi přikoupit stabilizaci. Na rozdíl od jiných levných vozů to u Twinga není nutnost, podvozek je sice hravý, avšak nezáludný.

Výborně se držící řadička se v mrazivých ránech pohybovala v kulise jen velmi neochotně. Po zahřátí celého ústrojí už byla situace znatelně lepší, převodovka je však dle mého názoru nejslabším článkem celého vozu. Při řazení jednotlivých rychlostí (hlavně dvojky a trojky) byla potřeba vyvinout trochu více energie než by se křehkým dámám, na které Twingo také míří, líbilo. Stále je tu možnost připlatit si 25 tisíc za automat Quickshift, ovšem jen u nejvyšší verze výbavy. To kdyby vás městské popojíždění s nepřesným řazením nebavilo.

Koupit?

renault testy minivozy renault testy minivozy Omlazené Twingo startuje svou cenu na 165 tisících korunách a to s motorem o výkonu 55 kW. Je potřeba něco dodávat? Nu dobrá...

Naše testovací auto je sice možná lehce nesmyslnou ukázkou nadupaného Twinga, které snadno poslouží jako stylovka za rozumné peníze, ale podívejme se, co vlastně ceník nabízí pro „obyčejné“ zákazníky. Za 165 tisíc zřejmě nemůžeme čekat zázraky, absence bočních airbagů, posilovače nebo rádia bez možnosti příplatku za něj ale určitě zamrzí.

Mnohem zajímavější je z mého pohledu druhá výbava Trend. Auto za 194.900,- Kč se totiž může pochlubit předními a bočními airbagy, tempomatem, mlhovkami, nastavitelnými hlavovými opěrkami vpředu, posilovačem řízení s variabilním účinkem, manuální klimatizací, výškově stavitelným volantem (alespoň tak) nebo okny v elektrice, připlatit si také můžete za rádio. Vytknout můžeme snad pouze ESP dostupné jen k nejvyšší výbavě.

A to jsem se ještě nezmínil široké o možnosti individualizace vašeho minivozu! Devět litých kol, šest plastových krytů kol, polepy střechy, celá řada zajímavých barev, sem druhů krytů zrcátek a bočních lišt – vaše Twingo prostě nemusí být stejné jako deset dalších, které potkáte na parkovišti před hypermarketem. Za to Renaultu tleskám.

Povedené auto, dobrá výbava, osobitý styl. Staronový král segmentu minivozů.

První cena vozu 164.900,- Kč (Twingo Acess, 1.2 16V, 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 164.900,- Kč (Twingo Acess, 1.2 16V, 55 kW)
Základní cena testovaného vozu 204.900,- Kč (Twingo Dynamique, 1.2 16V, 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 260.700,- Kč (Twingo Dynamique, 1.2 16V, 55 kW)

Plusy

  • Výbava
  • Snadná ovladatelnost
  • Variabilita interiéru a zavazadlového prostoru
  • Výrazný design
  • Spotřeba
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Volant stavitelný pouze výškově
  • Chybí nastavení výšky bezpečnostních pásů
  • ESP jen k nejdražší verzi
  • Málo místa nad hlavou (střešní okno)
  • Nepřesné řazení
Aleš Jungmann
Diskuze (83)
Renault Twingo 1,2
Cena základní sestavy 204 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd, automatické rozsvícení výstražných světel v případě prudkého brzdění, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, systém proti podklouznutí, bezpečnostní tříbodové pásy vpředu s předpínači a omezovači síly, bezpečnostní opěrky hlavy vpředu výškově nastavitelné, bezpečnostní opěrky hlavy vzadu výškově nastavitelné, systém ISOFIX na sedadle spolujezdce a na obou samostatných zadních sedadlech, možnost odpojení airbagu spolujezdce vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kontrolka nezapnutí bezpečnostního pásu, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem, výškově nastavitelný volant, tónovaná skla, zatmavená zadní skla, automatická aktivace zadního stěrače při jízdě zpět, mlhové světlomety, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, elektricky ovládaná okna vpředu, zásuvka 12 V, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 2 zadní samostatná sedadla, posuvná a sklopná, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce (13 l), kapsa na zadní straně sedadla řidiče a spolujezdce, držák nápojů ve středové konzole, manuální klimatizace, rádio 4 x 20 W s přehrávačem CD, ovládáním pod volantem a integrovaným displejem, Bluetooth, CD a MP3, ovládání pod volantem, boční ochranné lišty v barvě karosérie, plnohodnotné rezervní kolo, ocelová kola 14" s ozdobnými kryty aj. Kč
Cena testované sestavy 260 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+9.300,-Kč), panaroamatické střešní okno (+20.200,- Kč), automatická klimatizace (+10.300,- Kč), Pack Look (+16.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 107 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.2 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 165 / 959
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 340
Rozměr pneu: 185/55 R15
Renault Twingo 1,2
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3687
b) šířka (mm): 1654
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2367
e) rozchod vpředu (mm): 1400
f) rozchod vzadu (mm): 1386
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 880
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 2. 2012 06:48
fakty o Twingo II rip curl z osobnej skusenosti
mam model 2011 Rip Curl /8990eur/ najvyssia mozna vybava aka sa dala objednat.

Autor clanku pise nieco o "chybajucom" 6-tom prevodovom stupni, realita je vsak taka ze Twingo vo verzii LEV2 56kw/76ps/,107nm ma 5-ku taku istu dlhu /sprevodovanu/ ako original 6-ka pri napr.Toyota Auris,Yaris atd.

posudte sami: pri 160km/h toci 4150ot. !!!

tolko toci 5-ka u ostatnym malych aut pri cca 137km/h (u niektorych aj pri 130 km/h a napr. Fabia HTP toci pri 130km/h cca 5000ot, ma prevodovku asi z horskeho kola ! )
Dorazne upozornujem na fakt ze Twingo verzia 2010 mala klasicku kratku 5-ku a vykon 55kw, 105nm. (tato vezria Twinga 2007-2010 tocila az 4000ot pri 130 km/h)

Takze fakt je ze Twingo vo verzii LEV2 56kw/76ps/,107nm ma vlastne 6-ty kvalt a chyba mu 5-ty kvalt.
v praxi je sprevodovanie prevodovky 1,2,3,4,6
u starsej verzie je to 1,2,3,4,5
samozrejme u obidvoch verzii su stupne oznacene logicky chronologicky postupne "1,2,3,4,5"

kto o tychto veciach pochybuje zaslem graf sprevodovania (nedostupny na googli ! )

Ani Clio III s tymto istym motorom nema taku dlhu 5-ku !

ma to len Twingo /lev2 verzia /

P.S. ta 5-ka je taka dlha ze sa neda radit pod cca 90km/h motor toci extremne nizke otacky a jazde to absolutne neprospieva

Na autostrade do HR som isiel miernym kopcekom tachometrovych presne 180 km/h (od 176 to uz fakt neuveritelne pomaly "zrychluje" a nesmel fukat ani maly vietor ) a motor tocil neuveritelne nizke otacky na taku rychlost !
= teoreticky by motor na 5-ke jazdil pri 6000ot - 245km/h !
uz chapete matematici ?

inak podvozok, riadenie prekvapi... vyzera ako male obycajne auto ale jazdne vlastnosti na tuto triedu neuveritelne

P.S_2: ked ho budete kupovat, nesetrite a kupte ako ja volant a salfpaku v kozi, nepotia sa potom vobec ruky, parada na dlhe trate po dialnici !

co mi na aute vadi : jedine ze el.okno nema automaticky dojazd ani hore ani dole, to som zhyckany z Toyoty kde ma horny aj dolny dojazd a to ma uz "stara" corolla e11 r.v. 1998 /luna/ !

mohol by som tu pisat romany, ale jednoducho 4150ot pri 160km/h nema ziadne auto na svete v tejto triede!!! proste nema...
ta 5-ka = 6-ka

este pre male porovnanie auto ktore som vlastnil su s 5-kou sprevodovanim tajkto :
Toyota Carina E 2,0 16v 98kw / Avensis (kod motora 3S-FE) tocila pri 160km/h 4400ot. (dalo by sa povedat ze mala slusne dlhu 5tu rychlost)
Corolla E11 1332 63kw - tocila na 5-ke o cca 400ot viac.

proste jedine auto na svete v triede malych aut ktore ma takto dlhu 5-ku (sprevodovanim prakticky 6-ka)

resume - HLUCNOST NIE JE SPOSOBENA TEDA PREVODMI PREVODOVKY ALE SLABYM /TAKMER ZIADNYM/ ODHLUCNENIM SAMOTNEHO MOTORU !
- pri tejto triede aut sa to da prepacit, vdaka dlhej 5-ke vsak pri 160km/h auto toci otacky kde je aj maximum tociveho momentu a ma prekvapivo nizku spotrebu a aerodinamicky hluk je na vybornej nizkej urovni.

da sa trvalo jazdit po autostrade vyssoy ruchlostou a clovek sa pri tomto rezime vobec neciti ako v miniaute, neuveritelne kym to nezazijete.. napr. nova Kio Rio s najnovsym motorom Zeta2 1250cm 63kw 121nm... pri vysokych rychlostiach je na tom ovela ovela horsie a pritom papierovo to vyzera naopak,,

Twingo II (Lev2) je prekapenim pre kazdeho kto ho ma cest soferovat.

este jedna vec- velmi kvalitne sedacky na male auto necakane kvalitne, maju aj funkcne bocne vedenie.

spotreba: bezne svizne jazdy na okreskach = 5L
extremna jazda 170-180 km/h = 8,5L /merana na useku cca 150km dlhom, koniec dialnice pred Zadarom, merane systemom plna-plna/

cez 160 km/h to uz treba dost tlacit na plyn, ale aj tak zazrak na tak maly motor, 1149cm neveril by som ze tak moze ist, uz viem preco tento isty motor dali aj do Clio grantour /kombik/ tam je samozrejme ovela viac lenivy vplyvom hmotnosti a nemohli tam dat tak dlhu 5-ku lebo s tou hmotnostou by to uz pri tak tazkom prevodovani bol pti malom motore problem,

CAU
12. 2. 2012 08:09
Re: O čem se tady vede diskuze ?
Spotřeba je dle mých zkušeností dost podobná pokud vezmeš Ka, což by mělo být něco jako Twingo, Smarta nebo Fabii. HTP jede po městě víc než fajn a samozřejmě kousek výš je TSI, které bude velmi dobře fungovat i na dálnici (s dobrou spotřebou). Pokud je potřeba něco levného pro manželku, milenku nebo dcerušku pak OK ....
12. 2. 2012 01:10
Re: O čem se tady vede diskuze ?
Pokud clovek tim autem jezdi sam (do prace), je miniauto rozhodne lepsi volbou i za cenu vetsiho auta. Za prve spotreba, naklady na benzin nejsou a nebudou zanedbatelne. Spotreba miniauta je mensi hlavne ve meste a hlavne na kratkych trasach, kde se vetsi motor nezahreje. Dynamika je lepsi u miniauta. Vykony i kolem 40-50kW delaji s 800-900kg divy. Vetsi auto vazi o 300kg vic. Proc to sebou tahat, pokud vezu sebe a notebook? Kazdeho vec. Za druhe parkovani. Za treti - za jak dlouho to v zime zacne topit. V tom je mini vzdy lepsi.
12. 2. 2012 00:57
Re: Citigo - K NEZASTAVENÍ!
Nemuzu si pomoct :-)
11. 2. 2012 18:48
Re: BETL
Můj dojem je podobný. S tím, že např. ty plechy ve dveřích mi nevedí. Ale mnoho jiných věcí ano.

Mimochoden, ten pejsek, co máš na fotce, je tvůj?