Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Renault Mégane RS 275 Trophy na závodním okruhu Spa Francorchamps

Matouš Jelínek Matouš Jelínek 10. 6. 2015
77
6
Zobrazit náhledy (77)
Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane Renault Mégane
Jak se řídí nejsilnější ostrý Renault? To jsme se rozhodli vyzkoušet v rámci okruhového dne pro majitele vozů RS na legendárním okruhu Spa Francorchamps.

Trať je mokrá a na čelním skle občas přistane nějaká kapka. Pověst nelhala – počasí v belgických Ardenách, kde leží legendární okruh Spa Francorchamps, je skutečně nevyzpytatelné.

Důvody, proč jsem dnes tady, jsou dva: otestovat Mégane RS 275 Trophy a nasát atmosféru okruhového dne Renault Sportu. Spolu se mnou totiž do zaváděcího kola najíždějí majitelé ostrých renaultů různého stáří, kteří zde mohou za 290 eur (cca 8.000 Kč) vyzkoušet v pěti dvacetiminutových blocích schopnosti své i jednoho z výrobků divize RS.

Rudá voda

Jedeme ve vláčku za safety carem – úkolem je naučit se trasu. Když o dvě kola později blikající vůz mizí z dohledu a maršálové na trati ukazují, že přišel náš čas, je ideální stopa oschlá a automobil i pneumatiky perfektně zahřáté. Dokonce vykukuje slunce.

Za zatáčkou La Source míří plynový pedál poprvé až k podlaze. Než jdu za starou boxovou uličkou prudce na brzdy, zahlédnu na tachometru 180. Eau Rouge, Rudá voda – tak se podle potůčku kdesi pode mnou jmenuje asi nejslavnější zatáčka seriálu formule 1. A není to kopeček jako v televizi, ale brutální krpál, kde se klikatí obrubníky.

Vjíždím do něj na čtyřku v necelých sto padesáti. Beru to přes levý retardér, jenom to zavrní, a pak přes pravý. V tu chvíli si chromovaný pedál akcelerátoru znovu tyká s podlahou. Dále auto naslepo přes horizont míří do Raidillonu, kam se vejdu jen tak tak, když se přede mnou rozprostírá osmisetmetrová rovinka Kemmel.

Tedy přesněji výrazně nakloněná rovina. Záda už jsou zpocená a já se můžu naplno zaposlouchat do sytého zvuku titanového výfuku Akrapovič. Jde o jednu z vychytávek limitované edice Trophy - vedle parádně sytého basu nabízí i váhovou úsporu čtyř kil.

Na vrchol stability

Ručička tachometru se dostane těsně za 200 km/h, když dosahujeme nejvyššího místa okruhu – pasáže Les Combes. Plné brzdy. Ostře červené kotouče Brembo mění více než sto kilometrů v hodině v žár a já se tady ještě v následujících kolech marně snažím najít ideální stopu. To už naše střela v zářivě žluté barvě Sirius klesá do ostré mírné klopené zatáčky Bruxelles.

Přilnavost příplatkových semislicků Michelin Pilot Sport Cup 2 je absolutní, o čemž se mohou přesvědčit majitelé na standardním obutí, kteří v tu chvíli mizí daleko za mnou. Tělo drží v pevných sedačkách Recaro, krční svalstvo ale dostává pořádný zápřah a já se prostřednictvím upovídaného, hrubou kůží obšitého volantu snažím najít cestu ven.

Když za apexem znovu naplno přidávám, cítím, jak se mozek odkrvuje. Ale není čas na přemýšlení. Krátká rovinka dává možnost předjet pomalejší, když se znovu vrhám do levé s názvem Pouhon. I zde se jede na plný plyn a náš kousek s příplatkovými nastavitelnými tlumiči Öhlins zůstává nekonečně stabilní.

Divoký Blanchimont

Přichází pomalá pasáž, která vrcholí zatáčkou Stavelot, za ní si znovu může 275 plnokrevníků našeho Trophy dopřát hektolitry svěžího belgického vzduchu.

Čert ví, v jaké rychlosti přijíždím do obávané pasáže Blanchimont – táhlé levé, která navíc utahuje. Při snaze udržet na výjezdu pod plným plynem automobil na trati opravdu není čas sledovat ručičku tachometru. Každopádně před poslední šikanou Bus Stop znovu brzdím z vytočené pětky – ze zhruba dvou set. Nedokážu se udržet a začínám se nahlas smát - takový nářez jsem ještě nezažil…

Na cílovou rovinku se dostávám na dvojku a užívám si funkce mechanického samosvorného diferenciálu. Spolu se zmíněnými semislicky automobil skutečně funguje systémem „namířit – vystřelit“. Prokluz kol je naprosto minimální. Protínám cílovou rovinku a znovu mířím do La Source.

Po dvaceti minutách nás šachovnicové vlajky zvou zpět do boxů. Celých 7004 metrů se snažím auto vychladit pomalou jízdou. Speciální aplikace RS monitor, která mimo jiné zaznamenává na flash disk kompletní telemetrii, překvapuje údajem, že teplota oleje nepřekročila 110 °C.

Členem rodiny

Zajíždím do boxů, odlepuji se od sedačky, po temeni hlavy stéká pod helmou potůček potu. Nechávám auto vydýchat na volnoběh a jdu mezi ostatní majitele. Nechybějí zde Češi ani Slováci, kteří dorazili starším cliem. „Přijeli jsme sem oslavit tátovy šedesátiny. A je to paráda,“ vysvětluje nám dvojice. S nadšením se dále řeší ideální stopa i to, kde co komu vyšlo a naopak.

360p480p240p720p

Po půlhodince čekání znovu nasedám do auta a řadím se k nájezdu na okruh. Když po páté jízdě vystupuji, vím, že jsem zažil něco nezapomenutelného. A je mi jasné, že na výsledném dojmu z celého dne se nepodepsal jen úžasný okruh, ale i přátelská, rodinná atmosféra celé akce.

Velký respekt zaslouží i Mégane RS 275 Trophy. Zhruba dvě stovky kilometrů na okruhu zhltl s naprostou suverenitou. A to jsme neřídili ještě ultimativnější verzi Trophy R, která je navíc odlehčená o sto kil a drží rekord mezi předokolkami na neméně legendární Severní smyčce. Vyrobilo se jich jenom 250, naší verze pak 1200. Pokud ale chcete patřit mezi majitele, musíte si pospíšit. Motor totiž neplní emisní normu Euro 6, proto už lze objednávat pouze skladovky. Ještě že verzí RS zůstává v nabídce dle libosti…

Renault Mégane RS 275 Trophy – technické údaje
Zdvihový objem (cm3)1998
Největší výkon (kW/min)201/5500
Točivý moment (N.m/min)360/3000-5000
Převodovka6MT
Maximální rychlost (km/h)255
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,8
Spotřeba (kombinace) (l/100 km)7,5
Základní cena (skladové vozy)919.900 Kč

Foto a video: David Frouz

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Už jsem se svezl
| 11. 6. 2015
Tak to asi zijeme kazdej na jiny strane severni Moravy, ja jich par potkavam v podstate pravidelne a na prajzke vim minimalne o dvou v okoli.
Už jsem se svezl
| 11. 6. 2015
v dost zajímavých autech,ale Megan RS mi pořád uniká,tady u nás na sev.Moravě je vzácnější než Ferrari a to myslím opravdu vážně,zatím jsem viděl jen jeden kousek v podzemní garáži pod Karolínou.
Avatar - Thomasino
správný název je R.S. 275 Trophy. Ale bylo tam fajn!
| 11. 6. 2015
A jak řekl na místě správně druhý novinář z jiného media, Megana R.S. pořádně doceníš až na okruhu, kde je nezáludný, zábavný, rychlý a skvěle se řídí :-!
správný název je R.S. 275 Trophy. Ale bylo tam fajn!
| 11. 6. 2015
Libi se mi, ze ti Renault jen neproda auto, ale ze se ti i postara o zazitky s nim, to je na palec :yes:
skvělá a chytlavá reportáž
| 11. 6. 2015
Fakt hezky napsaný. Závidim takovej zážitek! :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku