TEST Opel Vectra GTS – Vzpomínka na Calibru
Mnoho řidičů s láskou vzpomíná na sportovní kupé Opel Calibra. Srovnatelný vůz momentálně v nabídce automobilky chybí, Astra v této karosářské variantě nemůže Calibru nahradit.
Designéři Opelu si to možná uvědomili a s uvedením nové řady Vectry se pokusili tuto díru částečně zacelit její pětidveřovou variantou nesoucí označení GTS. Testovali jsme ji s nejvýkonnějším motorem 3,2 V6.
Sportovněji laděná Vectra GTS s motorem 3,2 V6 je nejrychlejším sériově vyráběným Opelem všech dob. Vychází zcela ze sedanu nové generace Vectry a liší se jen v několika detailech, jako je třeba odlišný přední nárazník. Při pohledu zepředu vozu dominuje lichoběžníková maska s chromovanými ozdobami a výraznými světlomety. Při pohledu zboku je už rozdíl dostatečně patrný a splývavá záď skutečně budí dojem velkého kupé, které má ovšem jednu dvojici dveří navíc. Nízká okna, vysoké boky, a robustní záď se snaží budit dojem, že vůz je větší, než ve skutečnosti (4596 mm, což je cca o 100 mm méně než Mazda 6 nebo Ford Mondeo).
Kdo by chtěl Vectru GTS využít ke sportovnější jízdě, ocení oproti sedanu tužší odpružení a o 20 mm sníženou světlou výšku vozu. Podvozek poskytuje jistotu, stejně jako elektrohydraulický posilovač řízení s proměnným účinkem podle rychlosti jízdy a výkonné brzdy. Pokud ale půjdete skutečně „nadoraz“, poznáte, že nesedíte ve sportovním kupé, ale spíše v manažerském voze. Výrobce musel zvolit kompromis mezi těmito dvěma variantami, a protože Vectra je určená spíše pro reprezentaci manažerů, kteří chtějí mít pod plynem nějakého koně navíc, skutečně sportovní jízdu si nevychutnáte. I když je odpružení tvrdší, je kladen velký důraz na pohodlí. Příliš necítíte příčné nerovnosti, ale při ostrém průjezdu zatáčkou se vůz naklání až příliš „nesportovně“.
Jestliže zvenku Vectra GTS tak trochu připomínala Calibru, po usednutí dovnitř a při jízdě se musíte rychle smířit s něčím zcela odlišným. Ale pokud nehledáte sportovní kupé, ale reprezentativní vůz střední třídy, sedíte ve správném voze.
Interiér je stejný se sedanem a je laděn poněkud technokraticky, takže může na někoho působit neosobně. Všude panuje pečlivá geometrická strohost, která ovšem v žádném případě není na úkor přehlednosti. Sportovně vypadá snad jen tříramenný volant s integrovaným ovládáním audiosoustavy. Ta je umístěna ve středové konzoli a v testovaném voze obsahovala i CD měnič na čtyři disky. Údaje se zobrazují na monitoru nad ní, společně s informacemi z palubního počítače a dvouzónové klimatizace. Ovládání palubního počítače bylo ovšem v němčině.
Velmi pohodlná jsou sedadla, zejména to pro řidiče. Kromě nastavení ve všech směrech umožňuje i prodloužení sedáku. Zvýšené tuhé boky poskytují skvělou oporu při jízdě zatáčkami. K dispozici je dostatek odkládacích prostor, ale objemově jsou jen průměrné – například do té ve dveřích se téměř nic nevejde. Zavazadlový prostor je objemově srovnatelný s konkurencí (500 litrů, stejně jako Mondeo). Dá se otevřít nejen zevnitř, ale i pomocí dálkového ovládání. To ovšem pouze odjistí zámek, takže chtě nechtě musíte zmáčknout mnohdy špinavé tlačítko na hraně pátých dveří.
Co se ovšem moc nepovedlo, jsou dotykové spínače směrových světel a stěračů. Nejenže jejich design působí velice levně, jejich ovládání je pro začátečníka přinejlepším problematické. Zřejmě v rámci zvýšení komfortu byla zrušena klasická vícepolohová fáze a směrová světla se ovládají pouze dotykem. Jemný stisk znamená tři bliknutí (například pro předjížděcí manévr), delší stisk nepřetržité blikání. To se zruší buď přetočením volantu zpět po projetí zatáčkou nebo jemným stiskem spínače opačným směrem. A v tom je právě kámen úrazu. Odhadnout vždy správnou sílu stisku se mi ani po týdnu nepodařilo ve 100 procentech případů, takže jsme občas blikali hned doprava, hned doleva.
Šestiválec o objemu 3,2 litru je vrcholným modelem nabídky. Auto vybavené tímto motorem umí dosáhnout maximální rychlosti až 248 km/h, čímž se z Vectry GTS 3,2 V6 stal skutečně nejrychlejší sériově vyráběný Opel všech dob. Výkon motoru je 155 kW, nebo-li 211 koní s maximálním točivým momentem 300 Nm. Že je to vzhledem k velikosti a váze auta dostatečné, udává údaj o zrychlení - z nuly na 100 km/h se Vectra GTS dostane za 7,5 sekundy. Motor je toho hodně umí, ale je trochu žíznivý. Průměrná spotřeba je sice 10,1 litru na 100 km, ale dosáhnout jí znamená jezdit až příliš opatrně, což se jaksi neshoduje s charakteristikou sportovně laděného vozu. Při jízdě po městě vůbec není problém jezdit za 14 i více litrů na 100 kilometrů. S nádrží pouhých 61 litrů budete tak asi zajíždět k pumpě častěji, než byste čekali. Naopak velmi vysoko hodnotíme odhlučnění interiéru. Uvnitř vás s výjimkou jízdy ve velmi vysokých otáčkách nebude rušit nadbytečný hluk.
Vrcholu nabídky řady Vectra odpovídá i bohatá základní výbava. Kromě zmíněné dvouzónové klimatizace je to například protiskluzový systém TCS nebo stabilizační ESP či šest airbagů včetně hlavových.
Za to všechno musí zákazník vytáhnout z kapsy minimálně 879.900 Kč. V námi testovaném stupni výbavy Elegance za 959.900 Kč byly navíc například xenonové světlomety, palubní počítač nebo ráfky z lehkých slitin. Například Ford Mondeo ST 220 se dá nejlevněji pořídit za 1.080.000 Kč. Jeho třílitrový motor disponuje výkonem 226 koní.
Vectra GTS je důstojná vlajková loď Opelu. Design je ještě o něco zdařilejší než u sedanu a nabízí velice slušný jízdní komfort, dostatek výkonu i prostoru. Pod pedálem máte dostatek koní, ale jejich klapot vás uvnitř nikterak neruší. Příznivý je i poměr cena/užitná hodnota. Ale na nástupce Calibry si budeme muset ještě počkat…