Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce představil neobvyklý koncept, jde o hybridní dumper

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Hybridní pohonné ústrojí by mělo snížit emise až o 30 procent, čímž přispěje k ekologičtější těžbě.

Když se řekne Rolls-Royce, většina z nás si obvykle vybaví jedny z nejluxusnějších vozů světa. Slavná společnost má ovšem pod sebou ještě společnost mtu Rolls-Royce Power Systems AG, která se zabývá vývojem pohonných a napájecích systémů pro celou řadu odvětví. Včetně toho těžebního, kterému se elektrifikace také nevyhne.

To ostatně ukazuje i nový hybridní dumper, tedy obrovský sklápěč určený do povrchových dolů, který společnost Rolls-Royce vystavila prostřednictvím své dceřiné společnosti na veletrhu těžební techniky MINExpo 2021.

Nový koncept stále využívá dieselový motor napájející elektromotory u zadní nápravy, díky použití hybridního systému s bateriemi však koncept využívá slabší motor a jeho emise CO2 by měly být nižší o 20 až 30 procent – v závislosti na topografii místa použití.

Systém totiž zohledňuje, že dumper potřebuje výrazně vyšší množství energie k vyjíždění z lomů, než při jízdě po rovině. Baterie hybridního systému se tak dobíjejí rekuperací při klesání a následně při stoupání pomáhají napájet elektromotory. Díky tomu mohl Rolls-Royce použít menší spalovací motor a tím omezit emise.

Hybridní důlní dumper je součástí vize, kterou automobilka BMW, mateřská společnost Rolls-Royce, prezentovala na mnichovském autosalonu IAA. Cílem této vize jsou nejen ekologičtější automobily, ale také jejich ekologičtější výroba. A to by mělo zahrnovat i odpovědnější získávání nerostných surovin, které jsou s nástupem elektromobility stále důležitější.

Představení nového konceptu hybridního dumperu je ovšem jen jedním z mnoha kroků, které MTU, Rolls-Royce i jejich mateřské BMW podnikají v rámci vize bezemisní důlní činnosti a bezemisní společnosti. Ve hře by totiž měla být také syntetická paliva, palivové články a vodíkové motory. Ostatně BMW i Rolls-Royce patří mezi hrstku společností, které vidí ve vodíku zajímavou příležitost.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

15. 9. 2021 19:06
Re: Nic nového pod sluncem, žádný neobvyklý koncept.
Nová je asi ta spolupráce s akumulátorem a snížený výkon spalovacích motorů
15. 9. 2021 15:50
Nic nového pod sluncem, žádný neobvyklý koncept.
Kombinaci pohonu dieselového motoru, který pohání generátor zásobující trakční elektromotory (asi jako v dieselelektrických lokomotivách) používají prakticky všichni výrobci těchto obřích dumperů pro povrchové doly již dlouhá, dlouhá léta.
Toto řešení pohonu primárně nevzniklo kvůli ekologickému šílenství, jak je prezentováno v článku.
Několik příkladů:
https://www.stavebni-technika.cz/…-dampry-na-svete
15. 9. 2021 11:44
Hrozna zlatanina
Tento clanok keby cital manazer BMW A.G. v Mnichove, myslim, ze by odpadol od udivu. Uz od roku 2003 nema BMW nic spolocne RR Engineering ani RR Power Systems pod ktorym studia tohoto dumpra vznikla. V roku 2003 BMW kupilo autorske prava na znacku RR od VW Group, ktory ich predtym kupil od Vickers Group, majitela RR Cars predtym. VW si "ponechalo" Bentley a RR Cars je pod 100% akcionarskou spravou BMW AG, co je samozrejme celkom ina firma - vyraba osobne auta. Na prelome milenia mal RR Eng. ako aj cely RR Holding Problemy ale vysli im investicie v leteckom, obrannom priemysle a postavili sa na nohy. A okrem ineho odkupili spat aj podiel v Joint Wenture BMW Air DE, kde spolu s BMW vyvijali letecke motory. BMW samotne taketo know how uz davno nema. RR Eng je dnes silna prosperujuca firma, urcite perla strojarstva v UK aj so svojou dverou RR Power Systems v Nemecku. Prosim viac si overujte fakty predtym nez takato zlatanina vyde na svet/na net.