Rolls-Royce představil neobvyklý koncept, jde o hybridní dumper
Hybridní pohonné ústrojí by mělo snížit emise až o 30 procent, čímž přispěje k ekologičtější těžbě.
Když se řekne Rolls-Royce, většina z nás si obvykle vybaví jedny z nejluxusnějších vozů světa. Slavná společnost má ovšem pod sebou ještě společnost mtu Rolls-Royce Power Systems AG, která se zabývá vývojem pohonných a napájecích systémů pro celou řadu odvětví. Včetně toho těžebního, kterému se elektrifikace také nevyhne.
To ostatně ukazuje i nový hybridní dumper, tedy obrovský sklápěč určený do povrchových dolů, který společnost Rolls-Royce vystavila prostřednictvím své dceřiné společnosti na veletrhu těžební techniky MINExpo 2021.
Nový koncept stále využívá dieselový motor napájející elektromotory u zadní nápravy, díky použití hybridního systému s bateriemi však koncept využívá slabší motor a jeho emise CO2 by měly být nižší o 20 až 30 procent – v závislosti na topografii místa použití.
Systém totiž zohledňuje, že dumper potřebuje výrazně vyšší množství energie k vyjíždění z lomů, než při jízdě po rovině. Baterie hybridního systému se tak dobíjejí rekuperací při klesání a následně při stoupání pomáhají napájet elektromotory. Díky tomu mohl Rolls-Royce použít menší spalovací motor a tím omezit emise.
Hybridní důlní dumper je součástí vize, kterou automobilka BMW, mateřská společnost Rolls-Royce, prezentovala na mnichovském autosalonu IAA. Cílem této vize jsou nejen ekologičtější automobily, ale také jejich ekologičtější výroba. A to by mělo zahrnovat i odpovědnější získávání nerostných surovin, které jsou s nástupem elektromobility stále důležitější.
Představení nového konceptu hybridního dumperu je ovšem jen jedním z mnoha kroků, které MTU, Rolls-Royce i jejich mateřské BMW podnikají v rámci vize bezemisní důlní činnosti a bezemisní společnosti. Ve hře by totiž měla být také syntetická paliva, palivové články a vodíkové motory. Ostatně BMW i Rolls-Royce patří mezi hrstku společností, které vidí ve vodíku zajímavou příležitost.