Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce Landspeed Collection připomíná rychlostní rekord z roku 1938

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Značku Rolls-Royce si dnes většina z nás spojuje především s luxusem, nejnovější edice modelů Wraith a Dawn ovšem připomíná dobu, kdy dvojité R drželo i rychlostní rekordy.

Solné pláně v Bonneville jsou jedním z nejznámějších míst, kde milovníci rychlosti již dlouhá desetiletí přepisují světové rekordy. Málokdo si ale nejspíš vzpomene, že se zde v letech 1937 a 1938 zapsala do historie i značka Rolls-Royce, respektive její letecké dvanáctiválce.

Během 19. listopadu 1937 totiž dvojice leteckých motorů Rolls-Royce R V12, každý o objemu 36,5 litru, přeplňovaný kompresorem a s výkonem až 1.752 kW, rozpohybovala aerodynamicky tvarovaný speciál Thunderbolt k rychlosti rovných 312 mil za hodinu, tedy 502,12 km/h. Thunderbolt měl přitom poháněnou pouze zadní nápravu, což při obřím výkonu vyžadovalo řadu inovací při výrobě vozu, jeho převodovky i celého pohonného ústrojí. Limitem však stále zůstávaly pneumatiky.

Za volantem sedící Captain George E.T. Eyston, talentovaný konstruktér i závodník, tak stanovil světový rekord, který v srpnu následujícího roku vylepšil na 345,5 mil v hodině, tedy 556,03 km/h. Tento rekord byl překonán v září 1938, Eyston však během 24 hodin zvládl opět vylepšený Thunderbolt rozjet až na 357,50 mil za hodinu (575,34 km/h), čímž stanovil rekord platný do srpna 1939.

Tehdy Eystonův rekord překonal jeho rival John Cobb, který se ve svém voze Reid-Railton dostal na rychlost 369,7 mil za hodinu, tedy 594,97 km/h. Další pokusy pak přerušila druhá světová válka, po které už se Eyston k lámání rychlostních rekordů nevrátil.

Video se připravuje ...

Rychlostní speciál Thunderbolt byl po konci závodní kariéry vystaven v USA i na Novém Zélandu, kde se neplánovaně zdržel kvůli vypuknutí války. Dočasně byl umístěn ve skladišti, které ale zachvátil ničivý požár. Samotný vůz byl zničen, jeho motory však byly ještě před vystavením demontovány a dnes jsou k vidění ve velké Británii.

Na slávu a úspěchy modelu Thunderbolt s motory Rolls-Royce V12 ovšem nyní upozorňuje speciální verze modelů Wraith a Dawn, nesoucí označení Landspeed Collection. Pod jejich kapotou je sice „jen“ 6,6litrový přeplňovaný motor V12, na Eystonův rekord však odkazují řadou zajímavých detailů.

Základem vozů je výbava Black Badge, jako poctu Bonneville však automobilka upravila řadu povrchů v kabině tak, aby připomínaly rozpraskané solné pláně. Skvěle patrné je to především na palubní desce před spolujezdcem, do které jsou navíc umístěné speciální hodiny inspirované budíky v Thunderboltu.

Ve středovém tunelu je laserem vypálená silueta modelu Thunderbolt, v sedadlech a dveřích si můžeme všimnout žluté stužky, kterou byl Eyston odměněn za své rychlostní rekordy, a specialitou modelu Wraith je stropnice Starlight, která rozmístěním hvězd připomíná noční oblohu z 16. září 1938, kdy Eyston stanovil svůj poslední rychlostní rekord.

Karoserie obou vozů dostala speciální dvoubarevné lakování, přičemž jednu z barev automobilka pojmenovala „Bonneville Blue“. Speciální žluto-černé plochy, kterých si můžeme všimnout například v předním nárazníku, pak odkazují na speciální foto-elektronické časovací zařízení, které pomáhalo měřit rekordy Thunderboltu.

Rolls-Royce plánuje vyrobit pouze 35 kusů modelu Wraith Black Badge a 25 kusů modelu Dawn Black Badge ve verzi Landspeed Collection. Cenu automobilka tradičně nezveřejnila.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme