Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Royal Enfield reaguje na nový motocykl Jawa Pérák

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Royal Enfield nová Jawa Pérák pro indický trh příliš nenadchla. Výsledkem je proto odpověď v podobě jednomístného provedení modelu Classic 350 v černé barvě.

Historie jména Royal Enfield sahá až do devadesátých let devatenáctého století a začala se psát ve Velké Británii. První motocykly jej nesly na počátku dvacátého století a značka byla v jeho první polovině jedním z řady úspěšných výrobců motorek z Velké Británie.

Důležitým milníkem v její historii je rok 1949, kdy vstoupila do Indie. Nejprve zde své stroje prodávala a v roce 1955 se zrodil Enfield India s licenční výrobou britských jednoválců. Mateřské firmě Royal Enfield se od počátku šedesátých let dvacátého století podobně jako řadě další britských výrobců motorek nevedlo příliš dobře a její brány se uzavřely v roce 1971.

Naopak Enfield India si dál žil svým životem a vyráběl nadále jednoválce podle britského vzoru, s nimiž doslova ovládal indický trh s motocykly a od osmdesátých let dvacátého století je úspěšně vyváží i do Evropy. V současnosti je Royal Enfield uznávaným a tradičním výrobcem, jemuž se daří na evropském i indickém trhu, i když na něm nyní jeho pozici jistým způsobem ohrožují nové motocykly značky Jawa.

Rivalitu mezi značkami Royal Enfield a Jawa v Indii nyní odhaluje novinka, kterou představila první jmenována po uvedení produkčního provedení modelu Pérák. Tuto novinku přitom nepředstavuje zcela nový model, ale individualizační program „Make your own“, jehož součástí je tradiční model Classic 350 v jednomístném provedení a v černé barvě.  

Individualizační program značky Royal Enfield má být v Indii k dispozici pouze zákazníkům, kteří si zakoupí model Classic 350 v jednomístném provedení. Ten je na indickém trhu k dispozici za částku, která je v přepočtu zhruba 47.000 Kč, což je výrazně méně, než je ohlášená cena nového motocyklu Jawa Pérák, která má být v přepočtu kolem 65.000 Kč.

V případě využití individualizačního programu, nabízejícího pestrou paletu doplňků a možností barevného provedení se konečná cena motocyklu Classic 350 samozřejmě zvýší, ale stále bude konkurovat zástupci značky Jawa.

Royal Enfield Classic 350 ke svému pohonu využívá vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 346 kubických centimetrů s nejvyšším výkonem 15 kW (20 k) a točivým momentem 28 N.m, který spolupracuje s pětistupňovou převodovkou. Motocykl s rozvorem kol 1390 mm má pohotovostní hmotnost 194 kg.

Jawa Pérák je ve své nové podobě osazena moderním kapalinou chlazeným čtyřtaktním jednoválcem o objemu 334 kubických centimetrů s nejvyšším výkonem 22,7 kW (30,4 k) a točivým momentem 31 N.m. Tyto hodnoty míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky. Motocykl s rozvorem 1485 mm má pohotovostní hmotnost 179 kg.

Řečí několika základních čísel působí novinka značky Jawa pro indický trh jako výkonnější a větší stroj, který má však zároveň nižší hmotnost než případný konkurent ze stáje značky Royal Enfield. V blízké budoucnosti se tak můžeme dočkat zajímavého pokračování konkurenčního boje o indický motocyklový trh, jehož účastníky jména tradičních evropských značek.

Zdroj: Royal Enfield, RideApart

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme