Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Saab 9-3 Viggen – Létající Švéd

Tomáš Zajíček
Diskuze (8)

Začnu od konce. Když jsem testovacího Viggena předal zpět prodejci, loučil se se mnou slovy: "Tímhle testem jste se stal členem rodiny Saab. Jiné auto už vám nikdy nebude stačit." Jako reklamní věta to není špatné. Horší je, že moc nepřeháněl.

Saab je totiž i ve Švédsku kategorie sama pro sebe. V České republice už podlehli jeho kouzlu například oba pánové Svěrákové a také Bolek Polívka nedávno vyměnil dva roky starou devítitisícovku za model 9-5...

Viggen vychází z oblíbené řady 9-3 a zvláště v provedení Coupé dává tušit už navenek svůj výrazně sportovní charakter. Pružina všech náprav jsou sníženy o 10 mm a podvozek je také tvrději odladěn. Klasická čelní maska je doplněna agresivně působícími spoilery a ani širokoprofilové pneumatiky na ráfcích z lehké slitiny nepřipouštějí pochybnost - tohle JE rychlé auto.

Už nastupování dovozu je zážitek. Řidiče i spolujezdce uvítá modro-černé kožené čalounění, navržené speciálně pro modely Viggen. Všestranně elektricky nastavitelná sedadla se třemi paměťmi u řidiče pak poskytují dost prostoru i pro nekonfekční postavy. Co ale zaujme nejvíce, je řidičovo "pracoviště". Počínaje vtipně vyřešeným ovládáním směru výdechů klimatizace a konče třeba klimatizovanou schránkou před spolujezdcem. Spínací skříňka je pro Saab tradičně umístěna za řadicí pákou. Je tak, díky masivnímu obložení, daleko méně zranitelná a podařilo se také propojit vytahování klíčku se zámkem převodovky. V praxi to vypadá tak, že po zastavení musíte zařadit zpátečku, jinak klíček nevytáhnete.

Poloha volantu se dá překvapivě měnit jen podélně - ale i tak jsem se svou dvoumetrovou výškou optimální řešení našel. Ve standardní výbavě je elektronicky řízená klimatizace s výdechy i k zadním sedadlům. Vpravo od volantu najde řidič také palubní počítač se standardními funkcemi a integrované rádio s CD přehrávačem. Rádio se dá ovládat také na volantu, přičemž tlačítka Volume slouží i pro změnu hlasitosti případného připojeného mobilního telefonu. Příjemné jsou dvojité sluneční clony. Jedno rameno tak můžete vyklopit na boční okénko, druhé klasicky na čelní sklo. Integrované zrcátko ve clonách je navíc umístěno tak, že v něm nevidíte svůj obličej, ale protilehlé sedadlo vzadu. Tenhle malý detail slouží například ke kontrole dětí bez nutnosti otáčet hlavu.

Samostatnou zmínku si zaslouží "budíky". Rychloměr je totiž dělen asymetricky. Nad hranicí 140km/h se vzdálenosti mezi hodnotami rychlostí zkracují - podle výzkumů automobilky to vede k méně agresivní jízdě ve vysokých rychlostech. Zvláštností je také tlačítko "Night Panel", po jehož stisknutí zhasnou všechny displeje a kontrolky a osvětlena je pouze část rychloměru do 140km/h. Účel je stejný - nerušit řidiče a přesvědčit ho, aby nejezdil tak rychle... I při funkci "Night Panel se ale může rozsvítit kterákoli varovná kontrolka a samozřejmostí je také nezávislá regulace intenzity osvětlení všech přístrojů. Pro milovníky pocitu síly vozu je také napravo od rychloměru zabudován ukazatel činnosti turbodmychadla.

Na zadních sedadlech je místo pro dvě osoby - nic víc, nic méně. Mezi sedadly je také sklopná opěrka, jejíž tunel může být využit k přepravě dlouhých předmětů. Překvapivě rozměrný je zavazadlový prostor (494 l) s nízko položenou nakládací hranou.

Motor u modelů Viggen je speciálně vyvinutý napříč uložený čtyřválec o výkonu 169kW/5500 ot/min. Sportovní charakter vozu ale určuje především kroutící moment, jehož maximální hodnota 350 Nm začíná už od 2500 otáček a neklesá až po 4000 otáček. Vůz tak má tendenci téměř létat na jakýkoli převodový stupeň. Hluk motoru je přes tyto hodnoty přijatelný, ani v nejvyšších otáčkách nebrání běžné konverzaci.

Požitek z jízdy - to je jeden z důvodů, proč byla uvedena na trh právě řada Viggen. Snížení podvozku a výkonnější motor udělaly ze zástupce devítitrojkové řady auto, které splňuje nároky i toho, kdo by čistě sportovním vozem mohl poškodit svou seriózní image. Motor se nechává ochotně vytáčet a je velmi pružný. Jízda vyššími rychlostmi, ke které toto kupé vyloženě svádí, vyžaduje sice cvik (nezvykle citlivý posilovač řízení), ale po několika desítkách kilometrů je už možno se uvolnit a doslova si užívat. Úzké zatáčky zvládá Viggen bezpečně, pouze v extrémních situacích dává najevo mírnou nedotáčivost. I po půlhodině jízdy brzda-plyn vykazovaly brzdy dostatečnou účinnost. Na dálnici se pak toto relativně krátké auto chová spolehlivě i na nerovnostech a jediné výraznější nebezpečí hrozilo od ostatních řidičů, kteří se na Viggena nemohli vynadívat...

Saab 9-3 Viggen je sportovně laděné Coupé, za kterým se bude ohlížet bez přehánění každý. Sladěním podvozku a motoru vzniklo navíc auto, které i přes svůj výkon zůstává v duch značky navenek i uvnitř střízlivé a seriózní. Výrazný nedostatek jsme při testování opravdu nenašli - pokud se tedy s tímto autem identifikujete, lze ho jen doporučit.

Tomáš Zajíček
Diskuze (8)
Cena základní sestavy 1 499 000 Kč
Cena testované sestavy 1 499 000 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.7 / 7.2 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 494 / 1475
Objem nádrže (l): 68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 415
Rozměr pneu: 215
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1711
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2605
e) rozchod vpředu (mm): 1452
f) rozchod vzadu (mm): 1442
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1075
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 625 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1330
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - jersey.se
18. 10. 2023 17:57
Re: Coupé?
Tak určitě … Ale pak ses probudil a měl jsi ruku v nočníku.
26. 9. 2021 16:35
Re: Re: Coupé?
A Passat CCje coupé? X6 je coupé? Arkana? Nebuď taký úzkoprsý. ;-)
Avatar - wakantanka
26. 9. 2021 12:30
Re: Re: Coupé?
A ten 3 dverák je coupé? Tiež HB.
Avatar - petr petrumr
26. 9. 2021 11:09
Re: Coupé?
kdo je pamětník a sleduje auto.cz jak byla základna na Zlínsku včetně roadbloku, tak asi ví, že Saab je uměle navýšen z podprůměrovýho auta, i ten originál croma je dva levely navrch.
26. 9. 2021 09:16
Re: Coupé?
2.3T byl jizdne skvely motor, bohuzel mel dost zasadni problemy s mazanim, prehrivanim olejove naplne a jeji rychlou degradaci, ktere Saab nikdy nedokazal uspokojive vyresit. Dokonce se objevovaly problemy typu teplem zdeformovany blok a zadreny motor na klice, jako pricina se uvadela napr. nevhodna pozice turbodmychadla, jeden z tehdejsich dealeru dokonce v reakci na to dodatecne montoval tepelny stit...atd. Jako bonus neustale ochazejici zapalovaci kazety.