Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SEAT Ibiza ST 1,2 TSI – Soutěživost prý má v genech

Michal Otruba Michal Otruba 16. 8. 2011 • 17:05
59
44
Zobrazit náhledy (59)
Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza
Výběr rodinného auta nemusí být jen o objemu a velikosti. Ibiza ST hraje hodně na emoce! Na rodiny útočí barvou, motorem i podvozkem.

Malé kombi od španělské automobilky Seat má v kolonkách rodného listu loňský březen a Ženevu. Přesně tam se totiž Ibiza ST poprvé veřejnosti představila. Od té doby naší redakční garáží prošly již dva kousky – ten první poháněla atmosférická šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 63 kW, druhé setkání proběhlo s naftovou novinkou se jménem 1,6 TDI CR o výkonu 77 kW.

A nachlup stejný výkon poskytoval agregát i při našem třetím setkání. “Nekulturní“ spalování nafty však vystřídalo “urozenější“ spalování benzinu, turbodmychadlo dodávající vzduch do spalovacích komor zůstalo – asi již je vám jasné, že naši červenou Ibizu poháněl malý, ale (a nebo právě proto) skvělý, čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 77 kW.

Nic rychlejšího (alespoň prozatím) pod kapotu malého španělského kombíku nedostanete. Dostál Seat i v tomto případě svému heslu “auto emoción“?

Známý a oblíbený siláček

Motor o objemu 1197 cm3 produkuje s pomocí turbodmychadla a přímého vstřikování benzinu velmi sympatických 77 kW při 5000 min-1 a dává k dispozici točivý moment 175 Nm v rozmezí 1550 až 4100 min-1 – data či popis agregátu jsou poměrně známá věc, zopakovat si je můžete například v testu Golfu 1,2 TSI. A pokud stačí na auto typu Golf či Altea, pak v menší Ibize má šanci excelovat.

 

Po nastartování (mimochodem poslední čtvrtina otočení klíčem ve spínací skříňce jde pěkně ztuha) agregát bezproblémově se sympatickým zavrčením naskočí a po ustálení na volnoběh o něm vlastně nevíte. Stejné ticho a klid panuje když například zastavíte na křižovatce na červenou – příznivce nafťáků takové ticho může mírně vyvádět z míry, nejsou si totiž jistí, zda motor opravdu běží.

Rozjezdy jsou hladké a plynulé, spojka jde sice lehce sportovně ztuha a zabírá až nahoře, ale motor se nezakuckává, takže ti šikovnější se dokáží rozjet i na volnoběh. Pohyb ve městě nečiní problémy, motůrek poskytuje malému vozu dostatečnou dynamiku a spotřeba při běžném stylu jízdy osciluje kolem hodnoty 7,5 l/100 km. Pokud se rozhodnete, že to na křižovatkách všem “natřete“ počítejte s odběrem přes 10 l/100 km, naopak nejklidnější řidiči se budou usmívat nad hodnotou o tři litry nižší – stejně jako u jiných benzinových turbomotorů velmi záleží na stylu jízdy a intenzitě šlapání na plynový pedál.

Kulturní a lineární

Motor zabírá postupně už od 1500 min-1, kousek před 2000 min-1 přijde opravdu malý turbokopanec a pak si již můžete užívat příval síly s lineární charakteristikou až do téměř 6000 min-1. O pět set otáček výše utne motor v rozletu omezovač.

Do 3000 min-1 motor nevnímáte, je tichý a jeho chod je velmi kulturní, takže jej lehce přehluší veškeré ostatní šumy. Až nad 4500 min-1 začne motor výrazněji ječet, ve vydávaném zvuku lze slyšet malý objem motoru, který se snaží o nadprůměrné výkony. A daří se mu to na výbornou. I mimo město panovala s nabízenou dynamikou velká spokojenost, brzdou provozu rozhodně nebudete a když se naučíte využívat možnosti motoru, budete naopak více než dostatečně rychlí.

 

Při reálné rychlosti 100 km/h “té-es-íčko“ na pětku točí těsně pod 2500 min-1 a vystačí si s 5,2 l/100 km. Se stejnou hodnotou budete jezdit i mimo město, když se budete kochat krajinou. Možná to bude znít úsměvně, ale celý vůz podporuje v řidiči závodnické choutky a nutí jej protahovat se zatáčkami co nejrychleji. Lehká příď a na kombi celkem krátká záď podporují minimální nedotáčivost, řízení je přesné a strmé.

Podvozek je tužší než u konkurence a lehce ztrácí v předmětu „komfort jízdy,“ takže ani plně obsazený vůz či vyšší profil pneumatik z něj neudělá to nejpohodlnější auto. Odměnou vám však bude radost z pohybu a možnost projet se alespoň o trochu rychleji než s „konfekční konkurencí.“

Proto zřejmě nebudete jezdit za námi naměřené hodnoty spotřeby, když jsme na oblíbené okresce “autu šlápli na krk“ spotřeba se vyšplhala lehce přes 10 l/100 km.

I nedostatky se najdou

Kulisa řazení je poněkud rozevlátá, ale rychlosti zapadají přesně a lehce a ani jednou za celý test jsme na řazení nenadávali. Brzdy v běžném provozu obstojí se ctí, při ostrém zacházení cítíte, že jim brzy dochází dech. Navíc mají umělý tupý chod, takže přesné dávkování v jejich slovníku rozhodně nenaleznete. Volant má správný průměr a je jednoduchý – ovládání audia najedete vlevo pod volantem a tempomatu na levé páčce směrových světel. Horní a dolní část je z perforované kůže, což je skvělé. Ale přesně v tom místě kde jej držíte je pouze hladká část, která je navíc ještě zúžená, což je velká škoda.

 

Na dálnici motor na pětku točí 3200 min-1 a vyžaduje 6,5 litru benzinu na ujetí sta kilometrů. I z reálné rychlosti 130 km/h auto po sešlápnutí plynu celkem svižně zrychluje (samozřejmě v rámci své kubatury), takže český dálniční limit nevystaví červenému kombíku stopku. Stále cítíte tužší naladění podvozku, o motoru víte, že je pod kapotou, ale nijak vás neobtěžuje, takže o největší ruchy se stará aerodynamický šum přicházející zvenčí. Převodovka je pouze pětistupňová, šestý stupeň bychom uvítali hlavně na dálnici, jinak jsme jej kupodivu v provozu nijak nepostrádali. Dosažená cestovní spotřeba na dálnici ale ukazuje, že to jde i bez šestky!

Co jsme ale postrádali byla signalizace zapnutých světel na přístrojové desce – tam se zobrazují pouze dálková světla a zadní mlhovky. Potkávací světla tam nenajdete a signalizace předních mlhovek se rozsvítí dokonce pouze vedle spínače vlevo od volantu, což není dvakrát praktické.

Závěr

Seat Ibiza ST je dynamické a pohledné auto, jehož “emócion“ ještě podtrhuje zářivá červená barva. Má sice menší zavazadlový prostor než zástupce ze stáje Škoda, ale tu překonává výbornými jízdními vlastnostmi a radostí, kterou dokáže řidiči z jízdy poskytnout. Motor 1,2 TSI, který se osvědčil v celé další řadě jiných vozů, celé dílo ještě korunuje – umí jezdit za málo, ale umí poskytnout i dostatek dynamiky, když je to po něm žádáno. SEAT to celé nijak nekazí ani cenou.

 

První cena vozu234.900,- Kč (Basis 1.2 12V 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Základní cena testovaného vozu315.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků342.900,- Kč (Style 1.2 TSI 77 kW)

Plusy

  • Tichý a kulturní chod motoru
  • Výkonný motor
  • Nízká spotřeba při ustálených rychlostech
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Dobrá přední sedadla
  • Radost z jízdy

Mínusy

  • Spotřeba více záleží na stylu jízdy
  • Volná kulisa řazení
  • Méně komfortu na horších površích
  • Absence šestého převodového stupně
  • Umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadící páku
  • Absence signalizace rozsvícených světel na palubní desce

SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Cena základní sestavy 315 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EBD, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, signalizace nezapnutých pásů, zadní spoiler s třetím brzdovým světlem, nárazníky v barvě vozu, kliky dveří a zpětná zrcátka v barvě vozu, elektrohydraulický posilovač řízení, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), rádio s přehrávačem CD/MP3, ovládání pod volantem + vstup pro externí přehrávač AUX-in, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, 3ramenný sportovní volant a řadicí páka obšitá kůži, podélné střešní nosiče - chromované, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, světlomety s dvojitou optikou, tempomat, multifukční ukazatel MFA (palubní počítač), elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, ukazatel venkovní teploty, automatické rozsvěcení světel, funkce Coming home, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka – sklopná. Kč
Cena testované sestavy 342 900 Kč
Výbava testované sestavy Kola z lehkých slitin - "Ibia" 15" (+12.000,-Kč), automatická klimatizace Climatronic + chlazená schránka u spolujezdce (+9.000,-Kč), lak emoción červená (+6.000,-Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1550 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.5 / 5.3
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1460
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1070 / 515
Rozměr pneu: 185/60 R15
SEAT Ibiza ST 1,2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1693
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2469
e) rozchod vpředu (mm): 1465
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 545
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
Avatar - M.E.N.
18. 8. 2011 14:37
Re: Mojé IBA
Byla to skladovka za neodolatelný peníz... ;-\
Avatar - palokalo
18. 8. 2011 09:23
Re: Mojé IBA
preco si si nepriplatil za esp? ja v blizkej buducnosti budem kupovat nove auto a to je jedna z podmienok za ktoru som ochotny si aj priplatit.
Avatar - M.E.N.
18. 8. 2011 07:14
Re: Mojé IBA
Jenže u ASR nejde o výkon, je to skrátka pomoc při náledí atd (prokluzovat bude i 0.8 v Matizu). Když bych nevěděl co tyhle systémy dělají, tak by mi asi v autě nechyběly. >:D
17. 8. 2011 22:53
Re: Fabia
Jakej motor? Jinak priorita kazdyho motoru je, aby poskytl dostatecny vykon k rozhybani vozu. Si myslim.
17. 8. 2011 22:09
Re: Dotaz na redakci
Že prošla jedním testem na výbornou, to je opravdu důkaz.. ;-) Je tu i jedno HTP co jezdí bez poruch. Napiš to všem těm, kteří s tím motorem měli problém.

Navíc jsem to nemyslel jen přímo na tenhle motor, ale obecně na všechny od všech automobilek. Prostě souhrn častých poruch na daných motorech u daných značek vozů.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku