Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

David Bureš
Diskuze (31)
Největší SUV od Seatu jsme si poprvé prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.

Seat po letech strádání jede. Jeho prodeje stabilně rostou, od roku 2013 dokonce o rapidních 46 %, a tak může čile rozšiřovat svoji nabídku. Populární jsou dnes hlavně SUV, a tak není divu, že se španělská značka zaměřila hlavně na tuto oblast. V roce 2016 přišla kompaktní Ateca, o rok později malá Arona a letos nastal čas na až sedmimístný model Tarraco. Ten jsme si poprvé prohlédli během jeho premiéry, ve městě Tarragona.

Tarraco se stává jakýmsi vyvrcholením růstu Seatu. S délkou 4,74 metru se stává největším vozem v nabídce značky, a tak není divu, že o něm automobilka hovoří jako o své nové vlajkové lodi, která má pozvednout její image. Navíc s ním Seat míří do vyšší cenové kategorie, mezi auta s cenovkou 30.000 až 40.000 eur (cca 770.000-1.020.000 korun), v nichž dosud nebyl zastoupen.

Video se připravuje ...

Koncern VW Group už dvě taková SUV na evropském trhu prodává, Škodu Kodiaq a Volkswagen Tiguan Allspace, a tak může překvapit, proč přichází s dalším podobně koncipovaným modelem. Navíc v mnoha ohledech podobným s již prodávaným Tiguanem Allspace (platforma, část interiéru). Prezident Seatu Luca de Meo ale zdůrazňuje, že koláč trhu je velký – v kategorii středně velkých SUV se má do roku 2025 v Evropě prodávat na 2,8 milionu aut ročně, a tak výrobce v tak důležitém segmentu nechce chybět. Seat je navíc v rámci VW Group značkou, která přináší nejvíce nových zákazníků (výjimečných 70 % klientů je nových), a tak je chce oslovit i v dnes tak populární kategorii.

Seat Tarraco – srovnání rozměrů s dalšími koncernovými SUV
Model Seat Tarraco Škoda Kodiaq VW Tiguan Allspace
Délka (mm) 4735 4697 4701
Šířka (mm) 1839 1882 1839
Výška (mm) 1658 1655 1674
Rozvor (mm) 2790 2791 2790
Objem zavazadelníku 5M/7M (l) 760/700 720/630 760/700

Výrazná vizáž

Seat svým sportovním stylem oslovuje hlavně mladou klientelu, jeho zákazníci jsou zhruba o deset let mladší, než je průměr, což je něco, čím bude chtít zaujmout také Tarraco. Z koncernového tria sedmimístných SUV s platformou MQB je tak Seat ten jasně nejsportovněji koncipován.

Přední partie jsou hodně maskulinní, agresivitu zdůrazňuje nově řešená, šestiúhelníková maska chladiče, kterou mají převzít další modely Seat – Tarraco je první model nového designového směru značky. Doplňují ji ostře řezané světlomety s charakteristickým světelným podpisem s trojúhelníkovým motivem tvořeným diodovými světlomety (za příplatek full-LED). Právě ten se má stát jednotícím prvkem s ostatními modely Seat, zatímco celek má být svébytný. A opravdu tomu tak je, Tarraco si s Atecou nebo snad Aronou rozhodně nespletete. To bylo podle výkonného viceprezidenta značky pro výzkum a vývoj Matthiase Rabeho cílem, Seat chce od každého svého SUV vlastní charakter, zároveň však má být jasně patrné, že se jedná o členy jedné rodiny. A to se povedlo...

Odlišné proti ostatním Seatům je Tarraco také zezadu. Na rozdíl od menších SUV španělské značky využívá propojené koncové svítilny vodorovným pásem, které se v dnešním automobilovém světě stávají stále častějším řešením detailem. To samé platí o atrapách koncovek výfuku v nárazníku. Celkově tak musím říci, že mě více oslovuje přední část španělské novinky, která působí vyváženěji.

Jestliže zvenku dává Tarraco najevo příbuznost s Volkswagenem Tiguan Allspace shodnou siluetou, včetně obdobné linky táhnoucí se od předních blatníků po koncová světla, uvnitř jsou oba sourozenci svébytnější.

Čistý a prostorný interiér

Tarraco dostalo tvarově čisté řešení s „plovoucí“ obrazovkou multimediálního systému. Má úhlopříčku osm palců, díky vysokému umístění je dobře na očích, potěší i detailní rozlišení nebo přehledná grafika. A navíc se nespoléhá jen na dotyková tlačítka, stále si zachovává otočná kolečka, což pokaždé kvitujeme. Líbí se nám také imitace dřevěného dekoru, byť jednotlivé materiály a jejich zpracování jsou v rámci koncernu spíše levnější, Tiguan Allspace je na tom v tomto směru lépe.

Jak je v segmentu zvykem, sedí se vysoko, přístrojový štít byl ve vystavených vozech digitální, s úhlopříčkou 10,25“, se zajímavou grafikou s možností výběru mezi třemi různými rychloměry. Potěší poskytovaný prostor i velké kapsy v předních dveřích. Právě při pohledu na dveře si přece jen všimnete příbuznosti s Tiguanem Allspace, stejná je i dolní část palubní desky. Rozhodně to ale není něco, co bychom měli kritizovat, ovládání je přehledné a cílová klientela to řešit nebude.

Dostatek prostoru je i na zadních sedadlech, s výškou 182 centimetrů tu mám habaděj prostoru jak před koleny, tak nad hlavou. Pomáhá tomu každopádně v podélném směru posuvná lavice.

Mezi pěti vystavenými kousky na premiéře byly také ty s příplatkovou třetí řadou sedadel. S ohledem na dřívější zkušenosti s Tiguanem Allspace a Kodiaqem není omezený prostor zcela vzadu takovým překvapením. Je to řešení pro děti, i tak je však potřeba počítat s nízko ukotveným sedákem a krátkou opěrkou zad. V daném segmentu ale nic neobvyklého. Na rozdíl od sourozenců Tarraca se tu ale budou pasažéři cítit více stísněně, a to kvůli maličkému zadnímu bočnímu okénku. Zkrátka daň za sportovnější vizáž.

Velký je zavazadelník, jehož udávaný objem je shodný s bratrským Tiguanem Allspace. V pětimístné konfiguraci nabízí 760 litrů prostoru, třetí řada sedadel toto číslo zmenší na stále slušných 700 litrů. Kufr Tarraca je tak objemově větší než u Kodiaqu, který nabízí 720, respektive 630 litrů. Mohou za to i nepravidelné tvary zavazadelníku Seatu, kolem podběhů zůstává dost nepravidelného prostoru, který se bude hůře vyplňovat. Máte tu každopádně k dispozici dvojitou podlahu, pod níž se vejde rezervní kolo. Ta vyrovnává schod po sklopení druhé řady sedadel, vytvořená plocha však není zcela rovná. Víko zavazadelníku se pak otevírá hezky vysoko, což ocení i zákazníci vyšších postav.

Seat Tarraco – srovnání vnitřních rozměrů se Škodou Kodiaq
Model Seat Tarraco Škoda Kodiaq
Podélný prostor vpředu min/max (mm): 830/1060 830/1060
Podélný prostor vzadu min/max (mm): 710/960 400/890
Podélný prostor v třetí řadě min/max (mm) 510/670 510/680
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 960
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960 940
Výška nad sedadlem v třetí řadě (mm) 850 870
Šířka vpředu (mm): 1520 1540
Šířka vzadu (mm): 1500 1510
Šířka v třetí řadě sedadel (mm) 1360 1290
Délka sedáku vpředu (mm): 460 480
Délka sedáku vzadu (mm): 450 450
Délka sedáku v třetí řadě (mm) 320 360
Výška opěradla vpředu (mm): 630 650
Výška opěradla vzadu (mm): 630 640
Výška opěradla v třetí řadě (mm) 530 530
Objem zavazadelníku 5M/7M (l) 760/700 720/630
Délka kufru (mm) 1000 1090
Šířka kufru (mm) 990 1020
Výška kufru (mm) 460-520 450-580
Nákladová hrana (mm) 750 660

Kdy dorazí?

Prodej Seatu Tarraco odstartuje na českém trhu v lednu 2019, konfigurátor ale bude spuštěn ještě před koncem letošního roku. Tehdy se dozvíme i ceny, které se s největší pravděpodobností budou v základu pohybovat okolo hranice 700.000 korun.

Auto bude dostupné ve dvou liniích výbav, Style a Excellence, později dorazí také sportovně laděné provedení FR. Motory budou v nabídce čtyři. Benzinovou jedna pětku o výkonu 110 kW doplní dvoulitr se 140 kW, na straně turbodieselů půjde o dvě výkonové varianty 2.0 TDI, rovněž se 110 kW a 140 kW. Slabší jednotky budou standardně spárovány s pohonem předních kol a šestistupňovým manuálem, pro silnější bude standardem čtyřkolka a sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Takovou kombinaci bude možné pořídit také pro slabší 2.0 TDI.

Do dvou let obohatí nabídku také plug-in hybrid. Blíže nespecifikovaná technika v útrobách poskytne výkon 154 kW a točivý moment 400 N.m. V čistě elektrickém režimu plug-in hybridní Tarraco ujede přes 50 kilometrů.

Seat Tarraco – předběžné technické údaje nabízených motorů
Motor 1.5 TSI 2.0 TSI 4Drive 2.0 TDI 2.0 TDI 4Drive 2.0 TDI 4Drive
Pohon 4x2 4x4 4x2 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1498 1984 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000 140/1500-4100 110/3500-4000 110/3500-4000 140/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 250/1500-3500 320/4200-6000 340/1750-3000 340/1750-3000 400/1750-3250
Převodovka 6M 7DS 6M 7DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 201 211 202 198 210
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 8,0 9,8 9,8 8,0
David Bureš
Diskuze (31)
Avatar - Jaros71
23. 9. 2018 11:43
Re: Zepředu je to jak
Srovnávat tohle a Hnůjdej..? >:-[]
Korejec má snad jen pěknou kastli.
Tohle je povedené SUV.
Když se někdo chce lišit od záplavy Kodiaqu a ušetřit proti VW.
22. 9. 2018 01:16
Re: Designem mě (bohužel) nenadchlo
Tak seat je z trojice VW, Škoda, Seat nejlevnější. Tedy tím pádem i dostupnější, což nebude zanedbatelné kritérium nejen pro spoustu "mladších". A když vybíráte mezi Dacii a Seatem, tak ten Seat nakonec nezní tak špatně. Škoda například nikdy nebyla a nikdy nebude "sexy". Navíc se ještě pár let bude potýkat s předsudky pamětníků, vůči značce z východního bloku, za což může poděkovat voličům z roku 48, ale i tak to bude vždycky spíš "ten levnější VW" pro rodinu. Seat hraje na cenu určitě více, než na emoce. Což je vidět na jeho modelech. Duster taky není "nejprodávanějším SUV" pro jeho kvality, nicméně i ta Dacia má alespoň vlastní designový jazyk a nevypadá, jakoby z Renaultu jenom sundali logo a vyměnili světla.
21. 9. 2018 20:19
Re: Sportovnější?
S čím máš problém, ty ich melieš v jednom kuse.
21. 9. 2018 16:21
kufr
Zajímavé, že Kodiaq má rozměry kufru větší, ale objem celkově o dost menší. Nevíte, zda je ten objem brán do stropu nebo jen po plato?
Avatar - Bubáq
21. 9. 2018 12:58
Re: Designem mě (bohužel) nenadchlo
Ano, bohužel. Allspace z toho kouká příšerně moc (i když Allspace není v zásadě nějaký nesympaťák). Hovořit zde o "Tarraco je první model nového designového směru značky" je ještě něco víc, než běžná marketinková hantýrka; je to prostě lež, protože do pojmu "designový směr" zahrnuje jen čelní stěnu a tvar zadních světel. Pakliže se inovace soustředí pouze na tato místa, nejde o nový designový směr. Opominutí designově úspěšných bočních prolisů použitých u Ibizy, Leonu a Arony e chyba. Stejně jako jejich vynechání u Toleda a zejména Ateky. Rovněž Mii a Alhambra jsou děsivě podobné Volkswagenům a to je pro Seat velká škoda. V tomto kontextu chápu názor některých diskutujících směřující k závěru, že Seat je vlastně zbytečná značka.
Ne snad, že by Tarraco bylo vyloženě ošklivé; ale nevyužití potenciálu jižanského designu je chyba. Je použití trapně přeceňované "Tornado linky" na bocích Atecy a Tarraca vynuceno rozhodnutím o výrobě v jiných, než seatích závodech? Pokud ano, je to velká škoda...