Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Toledo 1.6 TDI – El guapo checo

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 31. 5. 2013 • 17:23
42
418
Zobrazit náhledy (42)
Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo Seat Toledo
Jak jezdí Seat Toledo, paellou a červeným vínem živená Škoda Rapid, s úsporným turbodieselovým čtyřválcem 1.6 TDI?

Zapomeňte na obtloustlé tvary minulé verze, postavené na základě modelu Altea. Toledo čtvrté generace je dvojčetem mladoboleslavského liftbacku Škoda Rapid, po jehož boku se ostatně také vyrábí. I proto mu sudičky předpovídají mnohem lepší budoucnost.

Navázat na první dvě generace však nebude lehké, ba co víc, nebojíme se říct, že je to snad až nemožné. Toled první a druhé generace se totiž prodalo 860.000 exemplářů, malý liftback by v současné situaci na trzích (a při současné konkurenci) byl šťastný i za zlomek. Trochu matoucí je název Toledo, levnému liftbacku by přece jenom o něco více slušelo označení Cordoba, nicméně marketéři rozhodli, jak rozhodli...

Hodně litrů za málo peněz

Novinka je s délkou 4,48 metru o dva centimetry delší než předchůdce z roku 2004 a o šestnáct centimetrů delší než první generace. Rozvor dlouhý 2602 milimetrů (o 80 milimetrů větší než u Toleda II) měl být zárukou dostatku prostoru pro nohy cestujících na předních i zadních sedadlech. To se povedlo, na zadních místech bez problémů odvezete děti i dospělé pasažéry.

Zavazadelník má nadprůměrných 550 litrů. Toledo, byť narostlo, zůstává v nižší střední třídě, tentokráte však bude o přízeň zákazníků bojovat s nejlevnějšími vozy segmentu. A zde, více než kde jinde, velký a dobře přístupný kufr často rozhoduje. Vyjádřeno čísly jde o vstupní otvor s rozměry 104 x 101 centimetrů, nakládací hrana se nachází ve výšce 700 milimetrů a za ní následuje poměrně výrazný schod. Dvojitá podlaha by zde měla opodstatnění, po sklopení zadních sedadel totiž vznikne malý schod.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni
 

Uvnitř najdeme dobře slícované, avšak nesmlouvavě tvrdé plasty. S tím se musíte smířit, stejně jako třeba s prehistoricky kostičkovanou grafikou černobílého displeje autorádia nebo kratšími sedáky. Chtěli jste přece levné auto, nebo ne?

Jízda a spotřeba

Od dvojčete Rapidu nelze čekat dramaticky jiné jízdní vlastnosti, podle technických podkladů je platforma Seatu naprosto totožná. Přesto nám podvozek turbodieselového Toleda přišel tužší než u Rapidu, je ovšem pravdou, že to může být dáno odlišným motorem a přece jenom větším časovým odstupem od testu verze 1.2 MPI.

Shrňme tedy v krátkosti, co od Toleda může zákazník očekávat. V prvé řadě jde o jisté a předvídatelné jízdní chování, v dané třídě nadprůměrné. Toledu ve stabilitě na dálnici pomáhá rozvor dlouhý 2602 milimetrů, automobil se však nebojí ani zatáček. Naftový motor pod kapotou se však výrazněji projeví právě zde, přední pneumatiky mají v utažených oblooucích plný běhoun práce. Proti benzinovým verzím má turbodiesel o něco neposednější záď, což je dáno rozdílným rozložením pohotovostní hmotnosti. Klasický vyhýbací manévr však i turbodieselové Toledo zvládá s přehledem. Řízení je bohužel velmi málo sdílné, mohlo by být citlivěji naposilované, protože takto musíte limit předních gum pouze odhadovat. Nicméně tříramenný volant se parádně drží. Brzdy mají, podobně jako u Octavie, sebevědomý nástup a solidní účinek.

Nerovnosti filtruje podvozek dobře, litá šestnáctipalcová kola se zdají být dobrým kompromisem mezi jízdními vlastnostmi a komfortem i na rozbitých českých silnicích. Seat nabízí za příplatek 6.500 Kč i sedmnáctipalcové disky s pneumatikami o rozměru 215/40, ty nejspíše na českých tankodromech budou tak trochu za trest. Zvláště, když má liftback Toledo/Rapid (ale nyní i Octavia) poměrně nepříjemný problém se zadní klikovou nápravou v kombinaci s velkým víkem zavazadelníku: při přejezdu nerovností to v kabině duní. Šikovní prodejci prý mají nový trik: vozí v kufru tašku s nářadím a svalují vinu na ní.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni
 

Pětistupňová převodovka má krátké dráhy, páka s příjemně se držící hlavicí se v kulise pohybuje bez zaváhání, byť s trochu gumovou příchutí. Převody jsou velmi dlouhé, na pětku točí ve stovce čtyřválec lehce nad 1.800 min-1. Spotřeba se dá bez problémů udržet pod čtyřmi litry nafty. V nejekonomičtějších otáčkách (alespoň dle palubního počítače) však TDI nehezky duní, po podřazení se díky dlouhým převodům dostanete zase do „zbytečně“ vysokých otáček. Dlouhodobý průměr během testu činil 5,4 litru na 100 km.

Pokud nemáte v plánu ekojízdy, spojené s drsnějším během agregátu, budete s tímto turbodieselem spokojeni. Nemá výrazný turboefekt, jde ochotně do otáček (byť v nich nic převratného nečeká) a když potřebujete stihnout pracovní schůzku, spotřeba nevzroste závratným tempem. Jezdit s tímto TDI za více než osm litrů (a mít to v hlavě v pořádku) snad ani nejde.

To leda... Rapida?

Toledo to na českém trhu nemá snadné, stojí totiž ve stínu produktu tuzemské automobilky, což je většinou smrtící. Určité procento zákazníků by jej však mohlo zvolit z touhy po alespoň nějaké individualizaci, protože Rapidů bude během příštích let na našich silnicích jako mravenců kolem kapky sirupu. Leckomu se Toledo i o něco více líbí.

Jak však testovaný turbodieselový liftback obstojí proti jarní akci „Rapid Fresh“? U Škodovky za 409.900 dostanete verzi Fresh Elegance, obsahující mimo jiné třeba tempomat, šestnáctipalcová litá kola, mlhovky, zadní stírač, kožený volant, parkovací čidla vzadu nebo autorádio se šesti reproduktory. Cíl je jasný: znejistět co nejvíce zájemců o Toledo, které nabízí s akčním paketem Reference v podstatě stejně muziky (parkovací senzory například chybí) za o něco více peněz.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni
 

První cena vozu292.200 Kč (1.2 MPI Basis)
První cena vozu s testovanou motorizací418.900 Kč (1.6 TDI Reference)
Základní cena testovaného vozu418.900 Kč (1.6 TDI Reference)
Cena testovaného vozu vč. příplatků418.900 Kč (1.6 TDI Reference)

Plusy

  • Objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • Chytrá řešení v interiéru a zavazadelníku
  • Prostor na zadních sedadlech (pro kolena i hlavu)
  • Velký objem palivové nádrže
  • Spotřeba

Minusy

  • Nepovedené řešení elektrického stahování oken
  • Levné materiály v kabině
  • Hluk od zadní nápravy na nerovnostech (16” kola)
  • Základní výbava postrádá palubní počítač
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem

Foto: Michael Kolář

Témata
Seat Toledo 1.6 TDI
Cena základní sestavy 418 900 Kč
Výbava základní sestavy Klimatizace, autorádio, mlhovky, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, ESC, šest airbagů, sada na opravu pneumatik, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, palubní počítač, patnáctipalcová kola atd. Kč
Cena testované sestavy 418 900 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Reference: litá 16” kola, tempomat, mlhovky, rádio s 6 repro, bluetooth, palubní počítač High, zadní kotoučové brzdy atd. (0,-), metalíza (13.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 3.7 / 4.4
Emise CO2: 114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 460
Rozměr pneu: 215/45 R16
Seat Toledo 1.6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4482
b) šířka (mm): 1703
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 620
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Naprosto ideální auto
| 6. 6. 2013
Teď jsem psal příspěvek o 1,4 TSI ACT a došlo mi, že vlastně A1 a Polo mají tenhle motor. A to je EA211. :-)
Avatar - Emel
Naprosto ideální auto
| 3. 6. 2013
Překlep samozřejmě.. EA111 nemůže být v nové Octavii.
Naprosto ideální auto
| 3. 6. 2013
Tak na starších platformách to myslím je tak, že diesely jsou skloněné na jednu stranu a benzíny na druhou. Kdežto na nové jsou všechny motory stejně. A celkově se zaměřili na co nejmenší množství odlišností, protože měli mnoho zbytečných variací.

"není možné použít EA211 v nové Octavii" - nová Octavia má EA211. Stejně jako nový Golf. Nevím, co jsi tím přesně chtěl říct.

Nikdy jsem neviděl problém ve sklonu, ale prostě v uložení. Tyhle motory jsou dělané pro MQB, takže není důvod, aby byly kompatibilní se staršími platformami. Možná jsou, možná nejsou, ale Rapid v Číně má EA211 a stojí na stejné platformě jako ten evropský, takže to očividně nějak jde. Jak jsem již napsal.

Teď nevím, jestli to bylo 2016, nebo 2018, ale někdy do té doby mají EA211 nahradit všechny benzínové tří- a čtyřválcové motory v celém koncernu o objemu <= 1,6 litru. Většinu pravděpodobně zvládnou v rámci generační obměny.
Přátelé...
| 3. 6. 2013
Adame - ty jsi tak hloupej, až jsi vlastně vtipnej.

Jen tak dál, chlapče. Bavíš :yes:
Avatar - Individualita
Naprosto ideální auto
| 3. 6. 2013
Souhlasím, mě se navíc i celkem líbí. Opravdový globální vůz :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku