Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda CitiJet: Unikátní koncept studentů na vlastní kůži

Jan Mička
Diskuze (16)
Abyste se mohli podílet na vývoji nového automobilu, nemusíte být nutně inženýr s dlouhodobou praxí. Takovou příležitost totiž svým studentům nabízí i Škoda Auto.

Studenti středních škol se k vývoji automobilů dostanou jen málokdy. Najdou se však i takové, které dokážou žákům zprostředkovat zážitek a možnost realizace vlastních nápadů v takovém rozsahu, o jakém se může mnohdy zdát i nám dospělým. Studentské auto pak nemusí být jen pouhým výstřelem do tmy, ale stoprocentně funkční showcar, který budou již zanedlouho obdivovat lidé z celého světa.

Nepředbíhejme však a pojďme si ve zkratce představit, co vývoj studentského automobilu obnáší. Projekt Škoda CitiJet, jehož prvního odhalení jsme se v Mladé Boleslavi účastnili, zastřešuje Střední odborné učiliště strojírenské automobilky Škoda, konkrétně loni založená Škoda Akademie. Škola nabízí šestnáct studijních programů (tříleté, čtyřleté i nástavbové), do kterých každoročně přijímá více než 250 studentů. Ti se nejen že účastní pravidelné denní výuky (a nemyslete si, že ta je doménou pouze chlapců), ale mohou se zapojit i do podobných projektů, jakým je právě CitiJet. Motivační program studentům nabízí ideální příležitost práce ve zkušeném týmu, možnost ujasnit si směr, jakým se chtějí v budoucnu ubírat, a realizovat vlastní nápady na jednotlivých částech karoserie. Odborné vedení je přitom zaručeno – hlavní dohled nad projektem CitiJet totiž zastřešuje Jozef Kabaň, šéfdesignér automobilky, se kterým na konci článku najdete krátký videorozhovor.

Zástupci automobilky Škoda nám v průběhu prohlídky zařízení školících pracovišť nastínili pouze minimum informací o projektu, jehož odhalení bylo zlatým hřebem celého odpoledne. Slavnostního stažení zelené plachty se účastnil tým šestnácti studentů, kterým patří hlavní podíl práce na projektu CitiJet za asistence Jozefa Kabaně. Skutečnost, že před námi v jednu chvíli stál asi z poloviny hotový koncept, podle informací studentů zapříčinily komplikace v lakovně. I tak si ale jejich práce zaslouží velký obdiv - prakticky holou karoserii totiž dokázali do prezentované podoby přetvořit během jediného večera a dopoledne před slavnostním odhalením!

Vývoj vozu byl však daleko delší. První plány se začaly rýsovat již na podzim a naplno se pracuje zhruba od začátku letošního roku. Jako základ projektu Škoda CitiJet posloužil model Citigo ve verzi Sport, s ohledem na nápady tvůrců však byl značně přepracován. Střecha šla dolů, za základ rozměrného křídla posloužila vodorovná část víka zavazadelníku Škody Octavia, zadní sedadla ustoupila audiosystému o výkonu 300 W, zadní šestnáctipalcová kola byla o dvacet milimetrů povystrčena distančními podložkami, a aby se karoserie příliš nekroutila, za předními sedadly vznikla bytelná trubková konstrukce a atraktivní targa oblouk, který současně chrání posádku. Studenti přitom využívali pouze díly, které jim nabízí buď výchozí Citigo nebo další modely automobilky.

Automobil se samozřejmě stále nachází ve fázi stavby. Podle informací od samotných studentů malou Škodovku ještě čeká snížení podvozku (byť sedí verze Sport o 15 milimetrů níž než standardní model), instalace modrého LED podsvícení podvozku, které budou svítit do rytmu hudby, čalounění zadní části interiéru, osazení standardních nárazníků (vzadu se dvěma koncovkami výfuku), světel, a především unikátního šikmého prosklení ve stylu konceptu Škoda Fabia RS 2000 z roku 2011. Se střechou si však nikdo hlavu lámat nebude – vůz bude prezentován jako otevřený.

Škoda CitiJet by měla být plně provozuschopná na veřejných komunikacích. Přestože prý během návrhu zaznívaly z řad studentů nápady v ohromném výkonu, litrový tříválec s 55 kilowatty a manuální pětistupňová převodovka zůstaly beze změny. O sílu pohonné jednotky však nakonec ani tak nepůjde. Automobil je totiž vyvíjen pro letošní sraz příznivců Volkswagenů Golf GTI, který se každoročně odehrává v rakouského jezera Wörthersee. Jen o modelu CitiJet to však ze strany Škodovky letos nebude. Jozef Kabaň nám totiž v rozhovoru nastínil, že se můžeme těšit i na něco dalšího!

Video se připravuje ...

Jan Mička
Diskuze (16)
Avatar - Janinka
10. 4. 2014 17:19
Re: Wow
Ta modrá není RSová,vybrali jsme si vlastní. A když jde o ty sedačky, bohužel budou červené, protože to nelze z technických důvodu změnit ;-\
Avatar - vabis
10. 4. 2014 08:11
kdo si hraje nezlobí
Vývoj automobilu u mě byly vždycky nekonečné a dost složité výpočty. A když ne tak alespoň znalosti konstrukce, statiky, pevnostní výpočty, materiály a různé zákonitostí. Vědí vůbec mladí tvůrci automobilu rozdíl mezi McPerson a výkyvnou polonápravou? Umí určit hodnoty převodových stupňů tak, aby se automobil ve stoupání rozjel i s přívěsem, ale na dálnici točil v optimu? Nebo napočítat alespoň velikost spojky či plochu brzdového obložení? (to byly takové školní příklady). :yes:

Paradoxně ale dobře postavit auto tak od oka umí většina závodníků i kdejaké nižší soutěže. To hned rám takový, zavěšení makové, když pohnu s tím změní se mi vliv na to, tu dáme mezichladič stačí tolik a šup šup šup a většinou vznikne celek s celkem dobrými vlastnostmi. :-)

Tady je dominantní, že má rádio 300w, kola 16“ a modré ledky do stylu hudby. … ale jen ať si mladí v Laurince hrají a tvoří. My měli jen vykuchanou Š120 a pár obrobků z železáren ;-\

ps: a děvčata do týmu rozhodně patří. Třeba GM divize Power train pro Insigniu teď k prvnímu dostali do týmu posilu dvě kočandy. Něco tak hezkého a schopného jsem už dlouho neviděl… A když už nic jiného, hned se do té školy ostatním jinak vstává :*)
9. 4. 2014 23:57
Re: Wow
Ta modrá metalíza je odstín "race"? Ještě přečalounit sedačky do bílo-modré a hurá na pláž. :-)
Avatar - Janinka
9. 4. 2014 22:11
Re: Wow
Jen pro informaci,jsme tam i dvě holky :-) jinak děkujeme moc za názory :-)
Bobo(CZ) ono kdyby jsme to stihli,tak už by bylo dávno hotové,ale díky skluzu v lakovně je to bohužel nedodělané. Kluci tohle stihli složit než začala tahle akce.

Dělali jsme úpravy takové, které byly v rámci učiliště možné. Jinak lakování,klempířské práce a všechno kolem udělali kluci, které vidíte na fotkách. Dělali to vlastníma rukama a já si myslím,že na to jaké jsme měli podmínky se nám to povedlo :-)
9. 4. 2014 19:57
Re: Video
Rozhodně lepší než kdy jindy ;-)