Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1,2 TSI (63 kW) vs. Toyota Yaris 1,33 (73 kW) – Souboj generací

Aleš Jungmann
Diskuze (135)
Fabia má nového vyzyvatele, třetí generaci Yarisu. Bude platit „mládí vpřed“?

Dnešní redakční srovnání malých vozů je také vlastně takovým malým soubojem generací. Japonský Yaris přichází do našich luhů a hájů plný energie a zajímavé techniky, domácí Fabia zase nabízí velmi kvalitní downsizovaný motor v osvědčeném balení.

Exteriér zřejmě nemá smysl hodnotit, na Fabii jsme všichni zvyklí, však jich na silnicích každý den vídáme stovky. Nová generace Yarisu vypadá oproti minulé (druhé) generaci o poznání dospěleji. Oba vozy však na první pohled bezpečně zařadíte do správných škatulek: evropský i japonský styl je jasně identifikovatelný. Zákazník nechť si vybere, co je jeho oku bližší.

skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty Protože srovnáváme dva vozy a jeden z nich zná opravdu každý, upozorněme nejprve na několik detailů, které Yaris od Fabie odlišují. Za prvé jde o stěrače: funkci dvou klasických stěračů přebírá u Toyoty jediná, 70 centimetrů dlouhá lišta. Její použití je v praxi bezproblémové, někomu by však mohla vadit o něco nižší maximální frekvence stírání. Zatímco Škoda má víčko nádrže vpravo, Yaris jej má (jako správný Japonec) vlevo.

Při pohledu na fotografie si všímavý čtenář jistě všimne další odlišnosti: Yaris má na zadní nápravě nikoliv bubnové, ale kotoučové brzdy. Jde o specifikum výbavy Style, brzdný účinek je velmi dobrý a brzdy se dají velmi dobře dávkovat. Škoda v tomto ohledu však příliš nezaostává. Zajímavé je srovnání antén, zatímco Fabia sází na klasický dlouhý šlahoun, Yaris si na střeše veze anténu zhruba poloviční. U obou vozů může na delších cestách vadit malý zadní stěrač.

Interiér

Uvnitř obou vozů je poměrně útulno, lepším (vzdušnějším) dojmem na nás působí Yaris. Jeho interiér na první pohled boduje zejména velkou dotykovou barevnou obrazovkou (6,1 palce), která pomáhá omezit počet tlačítek na palubní desce. Ta proto vypadá jaksi minimalisticky a uhlazeně. Fabia sází na klasickou koncernovou ergonomii, kde by nebylo téměř nic k vytknutí, nebýt trčícího rohu panelu rádia.

Oba interiéry jsou obšity rudou nití. Zatímco u Fabie to působí jako docela dobrý nápad, jak oživit strohý vnitřek, u Yarisu vyznívá obšití vysloveně pěkně a přirozeně. Znáte to, když si mladé děvče na sebe vezme minišaty, neznamená to, že si je na sebe může se stejným výsledkem vzít šedesátiletá paní. Na mladším to prostě vypadá lépe.

skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty  

Ani nemusíme vzít do ruky metr a vidíme, jak rozdílně uchopily téma malých vozů Toyota a Škoda. Ať už jsou důvody pro úzkou stavbu Fabie jakékoliv (však už o nich bylo napsáno dost a dost), konkurence dostává ohromnou výhodu vlastně úplně zadarmo. Stejné to je v případě Yarise, kde jsme ve výši loktů naměřili 139 cm vpředu a 138 cm vzadu, zatímco ve Fabii metr ukázal hodnotu dvakrát 137 centimetrů. To sice není úplně nejhorší hodnota ve třídě, avšak už od doby uvedení na trh patří k těm nejnižším. Výsledkem je, že dva pořádní chlapi vedle sebe se ve Fabii zkrátka pohodlně neodvezou, jenže to ostatně nejde říci ani o Yarisu.

Yaris si těsné vítězství v tomto ohledu proto nezaslouží větší příčnou prostorností interiéru (mimochodem, nad zadními hlavami zase nějaký ten centimetr ztrácí), nýbrž detaily v něm. Jde o velmi pěkně zpracované ovladače klimatizace, řadičku a volant padnoucí skvěle do ruky nebo o již zmíněnou barevnou obrazovku. U těchto dvou konkrétních vozů Fabia kontruje výbornými předními sportovními sedadly a rozměrnějšími sedadly zadními. Množství a logika odkládacích prostor nebo čitelnost přístrojů je velmi podobná, v rozsahu nastavení volantu a sedadla je na tom lépe Fabia. Palubní počítač v Yarisu je poněkud nešikovně ovládán kolíčkem v kapličce.

skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty

Zavazadlový prostor

Obvykle bývá informace týkající se zavazadelníku zakomponována do kapitoly popisující interiér, avšak Fabia je (i přes své nevelké rozměry) u mnoha rodin klasickým rodinným vozem. A proto musíme tuto oblast prozkoumat o něco podrobněji.

Na litry vítězí Fabia (315 vs. 286), pravidelnější a tudíž lepší je i přístup do kufru. Otvor je po otevření pátých dveří pravidelnější u Škody, ta nabídne i lepší variabilitu díky vyklápěcím sedákům. Po sklopení sedadel tak nevznikne tak velký schod jako v Yarisu, kde při nakládání musíte počítat se zhruba dvaceticentimetrovým odskokem. A nebo použít podlážku dvojitého dna.

skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty Zajímavý je také výrazně větší objem po sklopení zadních sedadel: ve specifikaci Fabie najdeme hodnotu 1.180 litrů, u Yarisu jen 768 litrů. Zadní lavice je v našem případě dělitelná dvakrát v poměru 40:60, u Škody je větší část vpravo, u Yarisu vlevo. Průvlak na lyže zde není.

Na silnici

Yaris se může pochlubit o 45 mm delším rozvorem. Rozdíl však není ani tak v interiéru, tam je v podélném směru místa srovnatelně, největší odlišnost je v jízdních vlastnostech. Toyota působí plavnějším a pohodlnějším dojmem, lépe zvládá nástrahy českých měst. Škoda zase nabídne tužší a pocitově sportovnější podvozek, na limitu je o něco neposednější a z pohledu zapáleného řidiče proto snad o něco přitažlivější. Nutno však dodat, že hranice adheze jednotlivých podvozků jsou téměř totožné.

Pod kapotou jde o souboj filozofií: malý atmosférický agregát versus ještě menší a přeplňované TSI. Ve hrubé síle (jakkoliv to v těchto kubaturách zní poněkud nemístně) vítězí Škoda, 160 Nm dostupných od 1.500 otáček si s vozem vážícím lehce přes tunu dokáže velmi sympaticky poradit. Ve středních a nízkých otáčkách nemá Toyota příliš šancí, její ch 73 kW se dostane ke slovu až v poslední třetině otáčkoměru. V ní se ale projeví um motorářů Toyoty naplno a Yaris Fabii začne stahovat.

Výsledkem sprintu z klidu na 100 km/h je tak prvotní nadvláda českého hatchbacku, kterou jeho japonský rival v poslední chvíli ukončuje, a pomyslnou cílovou pásku protínají oba vozy ve shodném čase 11,7 sekundy.

skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty Zatímco Yaris budete vytáčet s radostí (zvuk čtyřválce je poměrně příjemný), motor TSI ve Fabii začne ve vysokých otáčkách přicházet nejen o výkon, ale také o kultivovanost. Je tedy dobré uchopit řadičku pětistupňové převodovky, agregát netrápit a přeřadit na vyšší stupeň. Yaris se může pochlubit převodovkou šestistupňovou. Její kulisa a hlavně mezipolohy nepůsobí tak gumovým dojmem jako u Škody, u obou vozů však nebudete mít se změnou převodového poměru žádné starosti. Obě převodovky jsou dobře synchronizované a zadrhávání nezná ani jedna. O něco přirozeněji naladěný posilovač najdeme v Yarisu, kde je řízení celkově o chloupek citlivější a přesnější. Jde však o minimální rozdíl.

Při ustálené rychlosti 100 km/h točí Yaris na šestku zhruba 2700 min-1 a jeho agregát, mimochodem velmi pěkně spadající do kolonky od 1000 do 1350 kubických centimetrů, si z palivové nádrže o objemu 42 litrů vyžádá každých sto kilometrů 5,6 litru životodárného benzinu. Zrychlení na 130 km/h spotřebu zvýší o 2,5 litru, otáčky motoru jsou v tomto případě rovny 3500 min-1. Po městě se s Yarisem dá bez větších problémů jezdit pod sedm litrů.

Stejné množství benzinu z nádrže (45 litrů) ve městě odebere i motor Fabie. Stovku i stotřicítku zvládá poněkud paradoxně pětistupňová Fabia na nižší otáčky, pokaždé jsme na budíku odečetli zhruba o 300 min-1 méně. Výsledná spotřeba tomu odpovídá: ve stovce ukázal palubní počítač hodnotu 5,2 litru na 100 km, stotřicítka přinesla nárůst na 7,1 litru. To je skoro o litr méně než u Yarisu.

Ceník

Jak už to tak bývá, jedno auto umí lépe to a druhé zase tohle. Velmi důležitým kritériem pro zákazníka je však konečná cena a proto se pokusme sestavit tabulku. Jelikož Fabia k testu dorazila ve verzi Monte Carlo, postavili jsme k ní nejlépe vybavený Yaris ve verzi Style: cenová diference je v tuto chvíli pouhá tisícikoruna.

Ceny a výbava [Kč] Yaris Fabia
Výbava Style Monte Carlo
Základní cena 328.900,- 329.900,-
Čelní, boční, hlavové airbagy S (+kolenní) S
Tempomat - 9.200,-
Kožený volant stavitelný ve 2 osách S S
Mlhovky S S
Stabilizační systém S S
Automaticky regulovaná klimatizace 7.200,- (duální) 12.200,-
Autorádio s CD S (6 repro, BT, USB, iPod, MP3) S (MP3, 1DIN)
Multifunkční volant S 9.400,-
Elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu - 5.100,-
Volant a řadicí páka v kůži S S
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin S (195/50 R16) S (205/45 R16)
Vyhřívání předních sedadel S 5.100,-
Palubní počítač S S (Maxi DOT za 4.100,- )
Parkovací senzory vzadu S (kamera, 6,1“) 9.200,-
Metalický lak 11.000,- 10.000,-

Ze srovnání vychází lépe Yaris, když nabízí nejen o něco lepší úroveň výbavy, ale také některé prvky, na které Fabia nedokáže najít odpověď: jde například o kolenní airbag či ohromný a výborně čitelný dotykový displej, spojený s parkovací kamerou. Toyota může podobnými prvky bodovat z části i proto, že jde o nový vůz. Starší Fabia je nabídne (pokud vůbec) až v příští generaci.

skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty skoda toyota testy malevozy srovnavacitesty  

Závěr

Není jednoduché vyhlásit vítěze. Fabia si vaši přízeň umí získat větším zavazadlovým prostorem či dlouhým seznamem možné příplatkové výbavy, také velmi dobře jezdí a 1,2 TSI je ideální motorizací pro klidnějšího jezdce, který nebude motor trápit ve vysokých otáčkách.

Naopak Toyotu točit můžete a vlastně i musíte. Podvozkově je na tom v testované nejvyšší verzi opravdu výborně, působí o něco stabilnějším a jistějším dojmem na nerovnostech. Auto velmi boduje svou výbavou (zamrzí jen ovládání zadních oken kličkou), co není v seznamu sériové výbavy lze relativně velmi levně dokoupit a to díky několika výhodným balíčkům.

Koho nechat vyhrát? Po delším přemýšlení dejme zapravdu heslu mládí vpřed a odměňme první příčkou Yaris. Ano, víme, má několik větších či menších pih na tváři, avšak svým celkovým zpracováním, jízdními vlastnostmi a konec konců i zajímavým poměrem cena/výbava nás přesvědčil. Zda přesvědčí i českého zákazníka, ukáže až čas.


Škoda Fabia 1,2 TSI
+ Nižší spotřeba

Dynamika v reálném provozu

Větší prostor na sedadlech

Zavazadlový prostor

- Zvuk a výkon motoru ve vysokých otáčkách

Horší výbava

Rádio překáží pravé noze


Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i
+ Šestistupňová převodovka

7 airbagů včetně kolenního

Jízdní vlastnosti

Parkovací kamera

- Malý rozsah nastavení volantu

Krátký zadní sedák

Elektricky ovládaná okna jen vpředu

Ovládání palubního počítače

Aleš Jungmann
Diskuze (135)
Model Škoda Fabia 1,2 TSI Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 2 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197 1329
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 4800 73 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1500 - 3500 125 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.4 / 5.2 6.8 / 4.6 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 315 / 1180 286 / 768
Objem nádrže (l): 45 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1041 / 530 1025 / 445
Rozměr pneu: 205/45 R16 195/50 R16
Škoda Fabia 1,2 TSI
Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4000 3885
b) šířka (mm): 1642 1695
c) výška (mm): 1498 1510
d) rozvor (mm): 2451 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1417 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1410 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 930
k) šířka vpředu (mm): 1370 1390
l) šířka vzadu (mm): 1370 1380
délka sedáku vpředu (mm): 510 500
délka sedáku vzadu (mm): 470 430
výška opěradla vpředu (mm): 620 600
výška opěradla vzadu (mm): 590 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - umo
30. 6. 2012 06:47
velmi kvalitní downsizový motor
"...domácí Fabia zase nabízí velmi kvalitní downsizovaný motor v osvědčeném balení...". S touto vetou asi nebudú súhlasiť "šťastní" majitelia tohto "veľmi kvalitného zázraku", ktorí už po 10 000 km musia riešiť (našťastie v záruke) rozvody, turbo,... Čo budú riešiť pri 150 000 km mimo záruky, no neviem neviem.
Avatar - radohanno
29. 6. 2012 12:54
škoda vs. toyota
Yaris jsem řídil ve škodě se vezl.Navím spíše jde o jen o nákupní tašky .Nic co je přes 5 km se pro takové auto nehodí.Je 100% jasné že toyota vydrží a možná přežije 150000km.To už bude většina 1,2htp buď ve šrotu nebo se s ní bude trápit 5tý majitel.
Auta tohoto typu jsou vyráběna jako druhý vůz do rodiny pro manželku, nebo v případě poruchy vašeho Landcruiseru V8!!!!
Avatar - chlapecx
25. 6. 2012 21:57
Re: SPOLEHLIVOST
s tím bych byl opatrnej :-) rozměrově je tostále ta platforma z roku 1998 ale prvkově už bylo vyměněno, co vyměnit šlo na prvky z té novější :-) :-!
Avatar - chlapecx
25. 6. 2012 21:55
Re: Něco versus Fábie
je, trojková se bdue dělat v nový hale :-) takže tam bude msíto na víc prostoru na lince :-) :-!
15. 5. 2012 11:12
Co tak re-test po 5 letech?
Skodovka se nikdy nevyrovna kvalite toyoty nebo hondy,sam muzu potvrdit z vlastni zkusenosti.Ja bych tento test zopakoval po 5 letech a 250K kilometrech >:D To by pak prskali vsichni co Japonce nikdy vice.Jinak Toyota LC. 4D 4 D byl vystaven narocnemu testu s 80K kilometry a jedina zavada praskla zarovka a Prius je absolutne nejspolehlivejsi...to neco rika ne?