Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia Super 2000: Znovuzrození týmu Škoda Motorsport a cesta na vrchol

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Zatímco Škoda Fabia WRC nenaplnila mladoboleslavská očekávání, Fabia S2000 opět slavila úspěchy v barvách továrního týmu.

Tovární soutěžní divize Škoda Motorport letos slaví významné jubileum 120 let, v rámci kterého nabízí fanouškům unikátní pohled do historie svých závodních speciálů. Přelom milénia se přitom nesl ve znamení vrcholné kategorie WRC, kde však vozy Octavia WRC ani Fabia WRC příliš mnoho úspěchů nesklidily. V roce 2005 pak dokonce padlo rozhodnutí, že Škoda svůj tovární tým zruší. Naštěstí se tak ale nestalo nadlouho.

Po odstoupení továrního týmu ze světového šampionátu  WRC bylo jasné, že případné další uplatnění budou soutěžní vozy Škoda hledat v kategoriích, jejichž pravidla budou požadovat větší příbuznost závodního speciálu se sériovým základem. Ostatně i z historického pohledu automobilky šlo o smysluplné řešení.

Skvělou příležitost pak Škoda spatřila v kategorii Super 2000 Rally (S2000), jejíž myšlenkou bylo vytvořit třídu pro zákaznicky orientované soutěžní automobily, jejichž vývoj bude dostupnější většímu počtu automobilových výrobců a provoz levnější. Nová třída ale neslibovala jen nižší náklady, ale také lepší mediální pokrytí soutěží nového šampionátu Intercontinental Rally Challenge (IRC) na klíčových trzích díky televiznímu vysílání.

Pravidla přitom byla jasná a poměrně jednoduchá: stálý pohon všech kol, atmosférický dvoulitrový motor a minimum elektroniky. Oproti sofistikovanému a možná až přetechnizovanému speciálu Fabia WRC s přeplňovaným motorem mohlo jít na první pohled o krok zpět, nová Fabia S2000 se však neměla za co stydět.

Video se připravuje ...

Atmosférický dvoulitr pod kapotou totiž nabízel výkon 280 koní, tedy pouze o dvacet koní méně než Fabia WRC - navíc při nižší hmotnosti. Automobilka přitom do šampionátu IRC vstupovala se dvěma vizemi. Hlavní prioritou bylo uspět ve vybraných soutěžích, současně ale automobilka doufala, že uspěje také s prodejem produkčních soutěžních vozů Fabia S2000 privátním zákazníkům.

Svou premiéru si obnovený tovární tým Škoda Motorsport s novým modelem Fabia S2000 odbyl na tradiční Rallye Monte Carlo 2009, kde překvapil závodní svět a vysloužil si uznání. Během dalších soutěží v rámci seriálu IRC navíc přišlo několik výjimečných momentů, jako vítězství posádky Hänninen – Markkula na červencové Ruské rallye nebo dvě vítězství posádky Kopecký – Starý na Barum rallye a Rallye Costa Brava.

Hned v první sezóně získala posádka Kopecký – Starý druhé místo šampionátu IRC a stejnou pozici obsadila i Škoda mezi výrobci, a to navzdory skutečnosti, že se nezúčastnila celého seriálu. To byl ale teprve začátek. V roce 2010 Škoda celý šampionát IRC vyhrála a její jezdec Juho Hänninen zvítězil mezi jezdci. Na druhé příčce navíc následoval Jan Kopecký.

Škoda v tuhé konkurenci dalších značek vyhrála také v následujících dvou letech, místo Hänninena se však z výhry radoval jezdec Andreas Mikkelsen. Od roku 2013 se navíc vůz účastnil také evropského rallyeového šampionátu, kde dominoval po následující tři sezóny. Vrcholem úspěšné tovární kariéry vozu Fabia S2000 se v roce 2014 stalo vítězství v Asijsko-pacifickém šampionátu, kterého dosáhla posádka Kopecký – Dresler.

Mezi lety 2009 až 2014 získali jezdci se speciálem Škoda Fabia S2000 po celém světě celkem 50 národních a mezinárodních titulů. Fabii S2000 se tak povedlo vrátit mladoboleslavskou značku zpátky na výsluní světových soutěží, v což autoři speciálu i lidé ve vedení automobilky a obnovené divize Škoda Motorsport na začátku projektu mohli jen tiše doufat.

Škoda Fabia S2000 se tak stala skutečným začátkem renesance soutěžních vozů Škoda, která trvá již více než deset let. Jde navíc také o nejúspěšnější éru v historii továrního týmu Škoda Motorsport.

Ondřej Mára
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
12. 12. 2021 22:21
Re: Zklamaní
Přinejmenším tam chybí pasáž o privátních S2000.
12. 12. 2021 20:28
Zklamaní
Těšil jsem se na pořádný dlouhý článek jako o předchozích speciálech... Tohle je zklamání :no: