Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 1.9 TDI 77 kW - chiptuning od Cimbu (114 kW)

Tomáš Votruba
Pokud chcete zvýšit výkon vašeho auta bez toho, aniž byste museli koupit nový vůz, máme pro vás jeden tip a tím je chiptuning. Vzali jsme riziko na sebe a vyzkoušeli přečipování na turbodieselové Octavii Combi 4x4.

Pokud chcete zvýšit výkon vašeho auta bez toho, aniž byste museli koupit nový vůz, máme pro vás jeden tip a tím je chiptuning. Vzali jsme riziko na sebe a vyzkoušeli přečipování na turbodieselové Octavii Combi 4x4.

Co je chiptuning?

Chiptuning je nejlevnější cestou, jak zvýšit výkon motoru. Zejména u moderních turbodieselů je tento proces čím dál častější a dnes už k němu nepřistupují pouze zarytí příznivci tuningu, ale i běžní řidiči, kteří by přivítali několik koníků navíc, protože sériový výkon už je omrzel. Chiptuning není nic jiného než softwarová úprava řídící jednotky motoru. Díky tomu můžeme u přeplňovaných motorů získat dvacet až třicet procent výkonu navíc, u nepřeplňovaných (atmosférických) jednotek je nárůst menší.

Úprava se provádí stručně řečeno tak, že k vozu se připojí notebook, do softwaru řídící jednotky se nahraje upravená datová mapa, která zajistí vstřikování paliva podle jiného schématu, díky čemuž vzroste točivý moment i výkon. Motor získá větší pružnost a jde tak lépe za plynem v celém spektru otáček. V souvislosti s čipováním ovšem vyvstává i celá řada dalších otázek jako vliv na životnost motoru, emise, spotřebu atd. Konkrétně v Čechách se úpravou řídících jednotek zabývá spousta firem, ale je velmi těžké rozeznat seriózního úpravce od těch méně seriozních, u kterých vám může hrozit i poškození motoru.

Vyzkoušeli jsme to

Z toho důvodu jsme se rozhodli vyzkoušet chiptuning na vlastní kůži. V redakci máme občas k dispozici Škodu Octavii Combi 4x4 s motorem 1.9 TDI o výkonu 77 kW, jejíž test jste si mohli na AUTO.CZ přečíst letos v červenci. Její majitel si od začátku stěžoval na nedostatek výkonu, je pravda, že 77 kW není na 1500 kg těžké kombi (a ještě zvlášť čtyřkolku) nic moc. A tak jsme po čase propadli myšlence, že Octavii zkusíme načipovat. Zásadní otázkou bylo, kde tuto úpravu provedeme.

Po dlouhém hledání, kdy jsme porovnávali nabídky různých firem, pročetli desítky internetových diskusních fór a vyslechli několik doporučení, jsme oslovili mladoboleslavskou firmu Cimbu autosport (www.cimbu.cz), která měla ze všech ostatních firem nejlepší reference. Pan Ing. Zdeněk Janda z Cimbu má navíc mnoho zkušeností z motosportu a jeho firma se specializuje výhradně na úpravu vozů koncernu VW. Jako jeden z mála úpravců navíc dokáže poskytnout na vlastní řešení záruku.

1.9 TDI 77 kW má výkon 87 kW

První věc, která nás velmi překvapila, byl slibovaný výkon po úpravě, který měl být v případě motoru 1.9 TDI 77 kW neuvěřitelných 114 kW, což je výkonový nárůst o 48 procent. Ze strany Cimbu jsme ovšem byli upozornění, že 77kilowattové tédéíčko má ve skutečnosti běžně výkon o 10 kW vyšší, než uvádí výrobce. Tomu se nám moc věřit nechtělo, a tak jsme s vozem jeli na válcovou zkušebnu výkonu. Octavii jsme tam přivázali, kola se roztočila a graf ukázal maximální výkon 86,5 kW při 4110 ot./min. a točivý moment 256 Nm při 2030 ot./min (zde je naskenovaný graf). Výrobce přitom uvádí 77 kW/4000 ot. a 250 Nm/1900 ot. Existují dvě teorie, proč výrobce prezentuje nižší výkon.

Jednou z nich je fakt, což nám potvrdili technici na zkušebně, že skoro každý motor má o něco vyšší výkon než v papírech, záleží třeba na tom, jak je motor zajetý apod. Výrobce si totiž nemůže dovolit, aby měl vůz nižší reálný výkon, než je ve skutečnosti prezentováno, a tak si nechává rezervu. Druhá teorie je taková, že 77 kW je čistě marketingový tah Škodovky proti konkurenci, která u svých motorů může udávat skutečný výkon, ale při jejich srovnání se nám pak může zdát, že motory z koncernu VW prostě jedou lépe. Je celkem jedno, kde je pravda, každopádně motor TDI 77 kW má ve skutečnosti běžně okolo 87 kW (tedy +10 kW), což nám předem potvrdili jak lidé z Cimbu, kteří těchto tédéíček přečipovali už desítky, tak technici z měřící stanice.

Z 87 kW najednou 114 kW

Od té chvíle už nám tedy nepřipadalo zvýšení výkonu na 114 kW tak hrozivé, z hodnoty necelých 87 kW je to nárůst cca o 31 procent. Točivý moment měl narůst z 256 Nm na hodnotu 311 Nm, což je podobné číslo jako má modernější 2.0 TDI s výkonem 103 kW. Jakmile vůz prošel úpravou řídící jednotky, ještě ten den jsme jeli zpátky na měření výkonu, to aby byl výsledek co nejlépe srovnatelný s ohledem na stejné počasí, tedy teplotu vzduchu, tlak apod. Naměřili jsme skutečně 114 kW a 311 Nm (viz graf z měření po úpravě), přesně jak bylo slíbeno.

Co se týče jízdních vlastností, akceleraci z nuly na sto jsme naměřili okolo 10,5 s, což je o cca 2,4 sekundy lepší výsledek než v sériové verzi, maximální rychlost se vyšplhala ze 181 km/h na 210 km/h, přičemž z kopce nebyl problém rozjet auto na 220 km/h. Přestože má nyní vůz vyšší papírový výkon než sériový motor 2.0 TDI 103 kW, nejsou výsledky stále zcela srovnatelné, ani pocitově nejede čipovaná Octavia 1.9 TDI lépe, dvoulitr má stále o něco lepší průběh točivého momentu i výkonu. Ale možná je to také tím, že testovací Octavia byla kombi a ještě k tomu s pohonem všech čtyř kol (s 2,0 TDI se 4x4 zatím neprodává). Motor má po úpravě každopádně mnohem větší pružnost, jede lépe odspodu a při jízdě do kopce nemusíme tolik podřazovat. Co se týče spotřeby, ta klesla(!) při šetrné jízdě přibližně o půl litru, průměr je nyní 6,9 litru nafty na 100 km (oproti 7,2 l před úpravou). Pokud ovšem budete využívat všech možností motoru, vezme si klidně i devět litrů. Vůz máme každopádně k dispozici a jakékoli změny v chování budeme nadále sledovat.

Kolik to stojí?

Pokud jde o životnost motoru, tato konkrétní modifikace softwaru prý nemá na životnost vliv. Pan Janda z Cimbu nás například informoval, že s jejich čipem jezdí po Česku Octavia 1.9 TDI 81 kW, která má najeto přes 750.000 km nebo Fabia 1.9 TDI 74 kW s najetými 460.000 km. Konkrétně Cimbu provádí 1500 úprav ročně, za 11 let činnosti firmy je to několik tisíc úprav, což je myslím dostatečná zkušenost. Na řídící jednotku je poskytována záruka 24 měsíců s výjimkou mechanického poškození, zkratování, cizího zásahu, vytopení apod. Na samotný software (modifikaci software) je záruka 60 měsíců.

Konkrétně úprava motoru 1.9 TDI 77 kW vyjde na 18.326 Kč s DPH, když vezmeme v úvahu, že za motor 2.0 TDI 103 kW si musíte u Škodovky oficiálně připlatit 60.000 Kč, nedivme se, že automobilka proti podobným úpravám bojuje. Chiptuning má v podstatě jedinou zásadní nevýhodu, při úpravě řídící jednotky ztrácíte záruku na vůz, takže buď počkáte až vám záruční doba od výrobce skončí, anebo to risknete. Rozhodnutí je už pouze na vás.

Plusy

  • lepší průběh výkonu a točivého momentu
  • nižší spotřeba
  • příznivá cena za vyšší výkon

Mínusy

  • ztráta záruky
  • riziko poškození motoru u nekvalitních úpravců
Tomáš Votruba
Škoda Octavia 1.9 TDI 77 kW
Cena základní sestavy 659 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, Bederní opěry vpředu, Boční airbagy vpředu, Climatic - klimatizace s automatickou regulací, Dálkově ovládané centrální zamykání, SAFE systém + sklopný klíček, Deaktivace airbagu u spolujezdce, Dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, El. ovládání oken vpředu, Elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS + EBV + MSR + ASR + EDS + HBA, Tři hlavové opěrky vzadu, Indikátor vnější teploty, Multifunkční ukazatel, Příprava pro rádio, 4 repro vpředu a sklopná neodnímatelná střešní anténa, Rezervní kolo ocelové neplnohodnotné, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Zadní sedadla dělená a sklopná, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Zvýšená světlá výška vozu, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, Dálkové ovládání víčka palivové nádrže, Nárazníky lakované v barvě vozu s černou ochrannou lištou, Kola z lehkých slitin Helios 6,5Jx15", Pneu 205/60 R15, Přední mlhové světlomety, Tónovaná skla, Střešní nosič Kč
Cena testované sestavy 774 700 Kč
Výbava testované sestavy šedá graphite metalíza (+8.500 Kč), autorádio Audience s integrovaným měničem na 6 CD plus možnost přehrávání MP3 (+21.000 Kč), malý kožený paket (+3.500 Kč), kožený volant (+3.500 Kč), vyhřívání předních sedadel (+5.900 Kč), tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí (+11.900 Kč), 16palcová hliníková kola VEGA (+3.200 Kč), aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech (+2.000 Kč), xenonové světlomety s dynamickou regulací sklonu (+19.000 Kč), dvouzónová klimatizace Climatronic (+12.000 Kč), displej Maxi-DOT (+5.000 Kč), výsuvné integrované vstřikovače světlometů (+3.500 Kč), příprava pro telefon GSM II (+7.900 Kč), přídavný ochranný kryt motoru a převodovky (+3.500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 114 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 311 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1460 / 660
Rozměr pneu: 205/60 R15
Škoda Octavia 1.9 TDI 77 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 176
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano