TEST Škoda Octavia Combi 4x4 2.0 TDI - Nejkratší test
Proč tyto dva „prvky výbav“ nešlo zkombinovat už dříve, vědí asi nejlépe v Mladé Boleslavi. Motorizaci i pohon známe z mnoha předchozích testů, takže – nač dlouhé řeči? Pojďme se podívat jen na to, co se oproti 1.9 TDI/77 kW změnilo skutečně – a jak to majitel pocítí.
Exteriér
ani interiér nepřináší změny – štítek o motorizaci a na krytu motoru je jedinou známkou toho, na co příznivci silnějšího turbodieselu čekali u čtyřkolky už rok a půl.
Motor
je pochopitelně stále stejný dobrý dvoulitr se systémem čerpadlo-tryska a filtrem pevných částic – poměrně hlučný a relativně krátkodechý, ale velmi silný a velmi úsporný.
Spotřeba
je proti čtyřkolce s motorem 1.9 TDI podle našich zkušeností o zcela statisticky nevýznamných 0,2 l/100 km vyšší, na 640 km dlouhé trati to bylo konkrétně 6,7 l/100 km.
Dynamika
je pochopitelně nejznatelnější změnou – sprint 0-100 km/h je lepší o celé tři vteřiny a díky šestistupňové převodovce je možno solidně akcelerovat i ve vyšších rychlostech. Motor se cítí nejlépe v poměrně úzkém pásmu 1900 – 2900 otáček, takže pružnost je potřeba trochu podpořit vhodným převodem – pak je příkladná.
Hluk
na který žehráme u tohoto motoru vždy, je sice oproti slabšímu turbodieselu ještě syrovější a hlubší, subjektivně se nám ale zdá, že po zahřátí mizí dříve.
Mimo silnice
má silnější motor přece jen lepší možnost vyhrabat vůz ze sněhu či bláta, je to ale dvojsečná zbraň: motor vyžaduje v některých situacích jemnější práci se spojkou, což jde proti zásadám jízdy v terénu a hrozí poškozením obložení. Praxe je ovšem jednodušší, i zde lze prostě nechat auto na jedničku „hrabat“ , proces regulovat jen plynovým pedálem a děj se vůle Klementova. Ku cti Octavie musíme přiznat, že v kombinaci s vypínatelným ASR se auto vyhrabalo i ze čtvrt metru vysokého bahniště, kam jsme jej nechtěně předtím poslali.
Cena
Oproti motorizaci 1.9 TDI je dvoulitr dražší o nemalých 60.000 Kč, pokud počítáme za základ verzi 1.9 TDI bez filtru pevných částic, je odstup dokonce 76.000 Kč.
Čtyřkolky lze objednat i ve verzi Elegance, kde za 30.000 Kč navíc získá zájemce dvouzónovou klimatizaci, elektrické ovládání zadních oken, tempomat, schránku na brýle a schránku mezi předními sedadly. I v této verzi se ale připlácí za hlavové airbagy, autorádio i úchyty ISOFIX pro dětské sedačky.
Závěr aneb jak celý test nahradit jednou větou:
Rozdíl oproti 4x4 1.9 TDI /77 kW? Jede o dost svižněji, spotřebuje stejně, stojí znatelně více.
Rozhřešení
Pohled do ceníku radí sahat po silnější naftové motorizaci s uvážením, samotné auto ale moc slabin nemá.
První cena vozu | 659.900,- (4x4 1.9 TDI 77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 735.900,- (4x4 2.0 TDI DPF 103.kW) |
Základní cena testovaného vozu | 765.900,- (4x4 2.0 TDI DPF 103.kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 802.100,- (4x4 2.0 TDI DPF 103.kW) |
Plusy:
- jistý podvozek
- rozumný poměr jednoduchosti a terénní průchodnosti
- nezmenšená velikost zavazadlového prostoru
- spotřeba
Minusy
- hlučný motor