Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 4x4 2.0 TDI - Nejkratší test

Ondřej Šuch
Dvoulitrový turbodiesel existuje v nabídce Octavie Combi od počátku, pohon 4x4 jen o málo kratší dobu.

Proč tyto dva „prvky výbav“ nešlo zkombinovat už dříve, vědí asi nejlépe v Mladé Boleslavi. Motorizaci i pohon známe z mnoha předchozích testů, takže – nač dlouhé řeči? Pojďme se podívat jen na to, co se oproti 1.9 TDI/77 kW změnilo skutečně – a jak to majitel pocítí.

Exteriér

ani interiér nepřináší změny – štítek o motorizaci a na krytu motoru je jedinou známkou toho, na co příznivci silnějšího turbodieselu čekali u čtyřkolky už rok a půl.

Motor

je pochopitelně stále stejný dobrý dvoulitr se systémem čerpadlo-tryska a filtrem pevných částic – poměrně hlučný a relativně krátkodechý, ale velmi silný a velmi úsporný.

Spotřeba

je proti čtyřkolce s motorem 1.9 TDI podle našich zkušeností o zcela statisticky nevýznamných 0,2 l/100 km vyšší, na 640 km dlouhé trati to bylo konkrétně 6,7 l/100 km.

Dynamika

je pochopitelně nejznatelnější změnou – sprint 0-100 km/h je lepší o celé tři vteřiny a díky šestistupňové převodovce je možno solidně akcelerovat i ve vyšších rychlostech. Motor se cítí nejlépe v poměrně úzkém pásmu 1900 – 2900 otáček, takže pružnost je potřeba trochu podpořit vhodným převodem – pak je příkladná.

Hluk

na který žehráme u tohoto motoru vždy, je sice oproti slabšímu turbodieselu ještě syrovější a hlubší, subjektivně se nám ale zdá, že po zahřátí mizí dříve.

Mimo silnice

má silnější motor přece jen lepší možnost vyhrabat vůz ze sněhu či bláta, je to ale dvojsečná zbraň: motor vyžaduje v některých situacích jemnější práci se spojkou, což jde proti zásadám jízdy v terénu a hrozí poškozením obložení. Praxe je ovšem jednodušší, i zde lze prostě nechat auto na jedničku „hrabat“ , proces regulovat jen plynovým pedálem a děj se vůle Klementova. Ku cti Octavie musíme přiznat, že v kombinaci s vypínatelným ASR se auto vyhrabalo i ze čtvrt metru vysokého bahniště, kam jsme jej nechtěně předtím poslali.

Cena

Oproti motorizaci 1.9 TDI je dvoulitr dražší o nemalých 60.000 Kč, pokud počítáme za základ verzi 1.9 TDI bez filtru pevných částic, je odstup dokonce 76.000 Kč.

Čtyřkolky lze objednat i ve verzi Elegance, kde za 30.000 Kč navíc získá zájemce dvouzónovou klimatizaci, elektrické ovládání zadních oken, tempomat, schránku na brýle a schránku mezi předními sedadly. I v této verzi se ale připlácí za hlavové airbagy, autorádio i úchyty ISOFIX pro dětské sedačky.

Závěr aneb jak celý test nahradit jednou větou:

Rozdíl oproti 4x4 1.9 TDI /77 kW? Jede o dost svižněji, spotřebuje stejně, stojí znatelně více.

Rozhřešení

Pohled do ceníku radí sahat po silnější naftové motorizaci s uvážením, samotné auto ale moc slabin nemá.

První cena vozu659.900,- (4x4 1.9 TDI 77 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací735.900,- (4x4 2.0 TDI DPF 103.kW)
Základní cena testovaného vozu765.900,- (4x4 2.0 TDI DPF 103.kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků802.100,- (4x4 2.0 TDI DPF 103.kW)

Plusy:

  • jistý podvozek
  • rozumný poměr jednoduchosti a terénní průchodnosti
  • nezmenšená velikost zavazadlového prostoru
  • spotřeba

Minusy

  • hlučný motor

Ondřej Šuch
Škoda Octavia Combi 4x4 2.0 TDI
Cena základní sestavy 765 900 Kč
Výbava základní sestavy Boční blikače integrované do vnějších zpětných zrcátek, Kola z lehké slitiny Helios 6,5x15" , Nárazníky lakované v barvě vozu s černou ochrannou lištou, Ochranné boční lišty dveří, černé, Označení motorizace na zádi, Pneu 205/60 R15, Rezervní kolo ocelové, plnohodnotné, Kotoučové brzdy vzadu, Vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, Interiér Eminent v barvě Onyx, Přístrojová deska Onyx-Onyx, Chromované vnitřní kliky dveří, Chromovaný paket (plaketka řadící páky, knoflík ruční brzdy), Airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, Bederní opěry vpředu, Boční airbagy vpředu, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, SAFE systém + sklopný klíček, Climatronic - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací a pachovým filtrem, Dálkové ovládání víčka palivové nádrže, Deaktivace airbagu spolujezdce, Dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, Dvoutónová houkačka, El. nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, El. ovládání oken vpředu i vzadu s dětskou pojistkou, Elektromechanický posilovač řízení, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR, Hlavové opěrky vzadu - 3ks, Imobilizér, štítek s VIN kódem, Indikátor vnější teploty, Jumbo box s nastavitelnou loketní opěrou vpředu, Kotoučové brzdy vzadu, Multifunkční ukazatel, Odkládací prostor v bočním obložení zavazadlového prostoru, Odkládací schránka s víkem pod rádiem, Odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce osvětlená, klimatizovaná, Osvětlení zavazadlového prostoru - dvě lampičky, Přední mlhové světlomety, Příprava pro uchycení dvou dětských sedaček na zadních sedadlech, Radiopříprava (8 repro, sklopná neodnímatelná anténa), Roletový kryt v zavazadlovém prostoru, Schránka na brýle, Signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče, Síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, Stěrač zadního okna s ostřikovačem, Střešní nosič, Tempomat Kč
Cena testované sestavy 802 100 Kč
Výbava testované sestavy vyhřívání předních sedadel (+5.900,-), úchyty ISOFIX (+900,-), dvojitá podlaha zavazadlového prostoru (+4.200,-), sada sítí v zavazadlovém prostoru (+1.400,-), Vkládané tkané koberce (+1,300,-), xenonové světlomety (+19.000,-), ostřikovače světlometů (+3.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 660
Rozměr pneu: 255/60 R15
Škoda Octavia Combi 4x4  2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano