Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG – Nejlepší z řady?

Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla 11. 8. 2014 • 22:48
40
145
Zobrazit náhledy (40)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
S novou Octavií Scout jsme již jezdili na mezinárodní prezentaci v Německu. Jak automobil funguje na českých silnicích, jsme zjišťovali za volantem benzinové verze.

Jak se z běžné Octavie Combi může zrodit Scout? Docela jednoduše, musíte autu přidat pohon všech kol, ochranu podvozku, litá kola v novém designu a hlavně nezbytný bodykit z černého plastu. Pak stačí omezit nabídku motorů na vrcholné verze a není na škodu přidat rovněž silnější turbodiesel z Octavie RS (který však přibyl i běžné Octavii 4x4) či přizvednutý podvozek o 33 mm oproti klasickému vozu s předním pohonem.

Většině zákazníků tohle stačí – Scout vypadá na první pohled jinak a v námi testované verzi, tedy s těmi hezčími ze dvou nabízených litých kol a v červené barvě, je to poměrně atraktivní kombi, které navíc vypadá draze, což vzhledem ke skutečnosti, že na české poměry se o levný stroj nejedná, je jen a jen dobře. Někomu však celkový dojem kazí stříbrná lišta na spodku předního nárazníku.

Uvnitř se toho změnilo o poznání méně, než zvenku. Přibyl nový dekor a rovněž tlačítko omezující stabilizační systém, které má každá Octavia s pohonem všech kol. Na rozdíl od předchozího Scoutu už v kabině nenajdete madlo před spolujezdcem, velká ztráta to ale podle nás není. Za volantem se sedí stejně, jako v jiných Octaviích, tedy příjemně, s dobrou pozicí pro řízení. Sedadlo není výše než v jiných Octaviích, takže nasedat se vám bude podobně, pouze s rozdílem 33 mm, o které je zvednuté celé auto.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni
 

Jinak zůstalo všechno při starém, což je jenom dobře. Interiér Octavie je tradičně plný příjemných detailů, ať už se jedná o dostatek odkládacího prostoru, místo pro PET láhev, příplatkovou zásuvku na 230 V či malý odpadkový koš ve dveřích. Praktický je také síťový program ve velikém zavazadlovém prostoru. Stejně tak místo pro cestující je velkorysé, to však již znáte z jiných Octavií, tak se pojďme podívat, co je u Scoutu jinak.

V první řadě je jiná cena, která začíná na 682.900 Kč, přičemž za tuto částku dostanete turbodiesel 2.0 TDI se šestistupňovou manuální převodovkou. Stojí tedy o 52.000 korun více, než běžná čtyřkolka se shodným motorem, ta má ale o poznání chudší výbavu Ambition.

Motor a převodovka – Sehraná dvojka

Ke dvěma nejsilnějším motorům v nabídce Scoutu, naftovému turbodieselu původem z modelu RS a benzinové osmnáctistovce, se nabízí pouze automatická převodovka DSG. Posledním agregátem je pak 2.0 TDI/110 kW s manuálem. My měli k testu benzinovou verzi, která je o poznání kultivovanější, než oba turbodiesely v nabídce.

Pokud si koupíte běžnou Octavii s turbomotorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW, bude mít točivý moment 250 N.m a za příplatek i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Ve všech Octaviích s pohonem všech kol ale motor nabízí 280 N.m a šestistupňové DSG. Důvody jsou hned dva – sedmikvalt je stavěn právě na maximálně 250 N.m, takže nezvládne více točivého momentu, který se čtyřkolce hodí, a navíc má suché spojky a ty se pro jízdu v terénu příliš nehodí.

Ve Scoutu pak najdete k jedinému benzinovému motoru v nabídce pouze automat. Nemusíte však truchlit, z hlediska funkčnosti se jedná o sehraný pár. Převodovka volí stupně hladce, přílišné cukání nečekejte, a nechává automobil často rozjíždět rovnou na dvojku, s čímž si osmnáctistovka hravě poradí. Jedná se totiž o agregát, který je příkladně pružný, má rychlé reakce a vůbec oplývá mnoha pozitivy, které z něj dělají nejlepší zážehový agregát pro Octavii obecně. Pracuje tiše, v otáčkách se ale umí rozeznít zajímavým tónem a jako bonus jeho výkon pocitově graduje.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni
 

Dynamika vozu je na velmi slušné úrovni, ostatně zrychlení z klidu na stovku za 7,9 s napovídá, že o lenocha se rozhodně jednat nebude. Jak lze ovšem z kombinace přeplňovaného benzinového agregátu, automatické převodovky a pohonu všech kol očekávat, úsporný provoz hlavní výhodou tohoto vozu nebude. Po městě jsme jezdili za 8,5 až 12 litrů na 100 km, záleželo jenom na hustotě provozu a zvolené trase. Dálničních 130 km/h, kdy motor točí 2600 otáček, pak znamená spotřebu asi osm a půl litru na sto kilometrů. Klidné tempo mimo město odpovídá 6,5 litrům, celkově jsme však jezdili za devět. Pokud oželíte peníze za těch pár litrů na sto, které ušetříte ve srovnání s naftovými verzemi, pak získáte velmi příjemný, svižný a tichý motor, který se chová občas až atmosféricky, ale nechybí mu zátah ani ve spodní třetině otáčkoměru.

Skaut, co občas zakopává

Jízdy na mezinárodních prezentacích jsou často “zrádné”, teprve dobře známé domácí prostřední odhalí slabiny vozu. Scouta jsme testovali již v okolí německého Hamburku a byli jsme potěšeni z naladění auta, které sice méně obratně zatáčelo, ale nerovnosti tlumilo pocitově lépe než běžné Octavie. Samozřejmě, německé cesty mají mnohem lepší povrch než silnice u nás, nicméně jsme se snažili vymetat výmoly a potkali jsme i tradiční “kočičí hlavy”. Tahle benzinová Octavia se ale chovala trochu jinak. Zatáčku auto projelo v podstatě stejně nadšeně, jako jakákoliv jiná Octavia, skrytý kanál na následující rovince však dovolil ránu od zavěšení.

Z hlediska jízdních vlastností ale i zvýšená čtyřkolka patří k velmi slušným strojům. Nechá se náročnými silnicemi vodit bez sebemenšího problému. Auto se pocitově naklání ne o mnoho více, než klasická Octavia a je v zatáčce dlouho neutrální, kdy na limitu přilnavosti pod plynem pomalu ujíždí všemi čtyřmi koly ze stopy. Dobře funguje také pohon všech kol Haldex páté generace. Stále poznáte, která náprava je preferována, celý systém ale funguje rychle a hladce. Nekoná se tedy žádné trhavé připojení zadní nápravy, elektronika počítá s prokluzem předních kol již předem a tomu zapojení zadních kol přizpůsobuje.

skoda octavia testy nizsistredni skoda octavia testy nizsistredni
 

Mimo silnice oceníte ochranu podvozku, takže se můžete protáhnout i vyjetými kolejemi na polní cestě a automobil má díky elektronickým závěrům diferenciálů velmi slušnou trakci. Hlavním limitem jsou čistě silniční sedmnáctipalcové pneumatiky a světlá výška 173 milimetrů.

Je ovšem zajímavé, že čím rychleji jedete, tím si tento stroj s nerovnostmi poradí lépe. Kola totiž nespadnou těžce do výmolu a neozve se hlasitá rána, jako je běžné ve městě. I městské nerovnosti pak auto obuté na 50procentních kolech tlumí měkčeji, když jedete padesát a ne třicet. Řidiče potěší sladění vozu, všechno funguje jak má.

Závěr

Je jasné, že se Octavia Scout netrefí do vkusu každému. Vždyť je to sice vzhledově jiná verze, techniku ale používá stejnou, jako standardní Octavia 4x4. A navíc Octavia – už jenom to jméno přivádí některé lidi k šílenství. Vyšší cenu dokáže Scout obhájit, tedy alespoň ve srovnání s běžnou čtyřkolkou – má totiž o poznání bohatší výbavu a vypadá prostě jinak, jako pravý crossover, které nyní letí. Jinak je to stará známá Škodovka v kombíku – prostorově velmi slušná, s chytrými detaily a navíc s dobrými jízdními vlastnostmi. Trochu nás zklamaly rázy od zavěšení a celkově ne zrovna pohodlný a dobře odhlučněný podvozek. Naopak benzinová osmnáctistovka je výtečná, a pokud neřešíte každý litr spotřeby, vřele ji doporučujeme. Scout tedy úvodní zkoušku na domácím písečku zvládl chvalitebně, byť ne výborně.

video

Nejlevnější verze modelu334.900 Kč (Octavia Active 1.2 TSI/63 kW)
Základ s testovaným motorem694.900 Kč (Octavia Combi Scout 1.8 TSI DSG/132 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.060.400 Kč (Octavia Combi Scout 1.8 TSI DSG/132kW)

Plusy

  • Nabídka prostoru
  • Příjemný interiér
  • Silný a kultivovaný motor
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Rázy na nerovnostech
  • Hlučnost od kol
  • Zvýšená spotřeba

Foto: Petr Homolka

Témata
Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG
Cena základní sestavy 694 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, ESP, litá 17" kola, dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT (barevný), vyhřívání předních sedadel, autorádio Swift, tempomat, MDI s USB, elektricky ovládaná boční okna atd. Kč
Cena testované sestavy 1 060 400 Kč
Výbava testované sestavy Paket Simply Clever (+1.500,-), mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-), bixenonové světmolety (+21.000,-), Traveller Assistant (+59.800,-), panoramatické střešní okno (+32.000,-), SunSet (+4.700,-), nezávislé přídavné topení (+24.500,-), adaptivní tempomat (+17.000,-), samočinné parkování (+31.400,-), bezklíčové odemykání (+10.000,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1350 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.9 / 6.9
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1447 / 630
Rozměr pneu: 225/50 R 17
Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4685
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1531
d) rozvor (mm): 2679
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1512
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
17. 9. 2014 15:42
Re: Mam
Jsem rád, že jsem Vás pobavil. Jezdím každý týden Ostrava - Praha (392km). Představa, že to neujedu na jednu nádrž mne od koupě auta na LPG odrazuje.

Ohledně podzemních garáží - nevím jak Vy, ale já zákazy respektuji. Takže pokud je tam zákazová značka, tak tam prostě nejedu a neargumentuji tím "že to nikdo nepozná". Asi tusíte, proč ten zákaz byl vydán, že? BTW: Nemají náhodou auta na LPG takovou tu nálepku na skle?

Jo a do toho "po všech stránkách lepšího auta" se například nedají objednat xenony.
2. 9. 2014 17:19
Re: Mam
To jsem se od srdce zasmal, tomu postavani u benzinek. Jezdim do Alp tez, plyn beru po ceste jednou, taky najedu pres 300 na nadrz. To asi jezdite na zapad Rakouska do Montafonu a berete to pres Bulharsko... Krabice, no to je vec nazoru, pro me je krabice Cube. Do garazi normalne jezdim, jeste me nikdo nic nerekl, ono se to moc poznat neda, ze ma auto LPG. Jeste jsem nezminil, ze muj motor umi papat lih a ten je za 25 za litr. Cili 85 tis. navic rocne je proste nesmysl. Konec diskuse.
28. 8. 2014 21:35
Re: Mam
Jo, naživo jsem ho viděl. Americká "krabice" od Dodge s logem Fiatu. Nic ve zlém, ale jak jsem psal - každý má své preference a každému se líbí něco jiného.

Přečetl jsem si vaši recenzi - nevěděl jsem, že máte LPG. Když jsem viděl dojezd na plyn, tak jsem si vzpomněl na minulou zimu, kdy jsem jel na lyže s kamarádem do Alp. Má Hondu CR-V benzin. To věčné postávání u benzinek mne pěkně štvalo a to najel víc, než 300km na nádrž. Jasně, dá se přepnout na benzín a jet dál, ale pak je to už o jiných nákladech na km jízdy a LPG ztrácí své kouzlo.

PS: ještě platí zákaz vjezdu do podzemních garáží? Na těch, kde parkuji v kanceláři to svého času bylo. Nesleduji to, ale hovořilo se o tom, že vjezd vozidlům s LPG bude umožněn pouze pokud bude zajištěno dostatečné větrání plus čidla koncentrace plynu. Předpoládám, že pro mnoho majitelů nemovitostí je levnější nechat osazenu zákazovou značku, než řešit nákladné stavební úpravy. Takže pro mne LPG nee, a pak platí těch 85tis Kč ročně navíc na náklady na PHM :-)
28. 8. 2014 19:14
Re: Mam
SUV to je jen skatulka, videl jsi nekdy vubec to auto nazivo? Dale je preci jedno jestli jezdis za 7 litru krat 36 kc nebo za 14 krat 17 kc. Rozdil 85 tis teda nevidim...
28. 8. 2014 10:32
Re: Mam
Nebude to špatné auto,ale jsou lidi (jako třeba já), kteří prostě nechcou řídit SUV o hmotnosti 2t. Navíc při mém ročním nájezdu cca 50.000 ročně činí rozdíl, jestli jezdím za 6,5l nebo 11l na sto, cca 85.000Kč za rok, což už není zanedbatelná částka.

Pro mne je skutečně ideál zvýšené kombi s pohonem 4x4 - jezdím často na lyže, takže neřeším v zimě řetezy - u nás na severní Moravě výjezd např. na Severku, Gruň a pod - v zimě bez řetězů nelze. Navíc se s autem potřebuji dostat na stavby, což Scout plní dostatečně.

Podle mne je řízení SUV za trest - kombi na běžných okreskách je z hlediska řidiče o mnoho příjemnější, ale uznávám, že každý má jiné preference. No a pokud tedy budu trvat na zvýšeném kombi a zároveň nemám 1,5mil na Volvo XC70 nebo 2 mega na Audi A6 Allroad, tak moc jiných alternativ nemám. Audi A4 za podobné peníze neseženu (ve verzi "holobyt" za mega), vybavená na úroveň Scoutu ještě dráž) a osobně nevidím moc rozdíl mezi nevybavenou A4 allroad a vybaveným Scoutem, resp. ten vybavený Scout se mi jeví jako lepší volba.
Insignia Tourer Country mne neoslovuje designem, hmotností auta ani technikou a nic dalšího mne nenapadá.

PS: nenapadlo mne se podívat na "moje auto" :)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku