TEST Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG – Nejlepší z řady?
Jak se z běžné Octavie Combi může zrodit Scout? Docela jednoduše, musíte autu přidat pohon všech kol, ochranu podvozku, litá kola v novém designu a hlavně nezbytný bodykit z černého plastu. Pak stačí omezit nabídku motorů na vrcholné verze a není na škodu přidat rovněž silnější turbodiesel z Octavie RS (který však přibyl i běžné Octavii 4x4) či přizvednutý podvozek o 33 mm oproti klasickému vozu s předním pohonem.
Většině zákazníků tohle stačí – Scout vypadá na první pohled jinak a v námi testované verzi, tedy s těmi hezčími ze dvou nabízených litých kol a v červené barvě, je to poměrně atraktivní kombi, které navíc vypadá draze, což vzhledem ke skutečnosti, že na české poměry se o levný stroj nejedná, je jen a jen dobře. Někomu však celkový dojem kazí stříbrná lišta na spodku předního nárazníku.
Uvnitř se toho změnilo o poznání méně, než zvenku. Přibyl nový dekor a rovněž tlačítko omezující stabilizační systém, které má každá Octavia s pohonem všech kol. Na rozdíl od předchozího Scoutu už v kabině nenajdete madlo před spolujezdcem, velká ztráta to ale podle nás není. Za volantem se sedí stejně, jako v jiných Octaviích, tedy příjemně, s dobrou pozicí pro řízení. Sedadlo není výše než v jiných Octaviích, takže nasedat se vám bude podobně, pouze s rozdílem 33 mm, o které je zvednuté celé auto.
skoda octavia testy nizsistredni
Jinak zůstalo všechno při starém, což je jenom dobře. Interiér Octavie je tradičně plný příjemných detailů, ať už se jedná o dostatek odkládacího prostoru, místo pro PET láhev, příplatkovou zásuvku na 230 V či malý odpadkový koš ve dveřích. Praktický je také síťový program ve velikém zavazadlovém prostoru. Stejně tak místo pro cestující je velkorysé, to však již znáte z jiných Octavií, tak se pojďme podívat, co je u Scoutu jinak.
V první řadě je jiná cena, která začíná na 682.900 Kč, přičemž za tuto částku dostanete turbodiesel 2.0 TDI se šestistupňovou manuální převodovkou. Stojí tedy o 52.000 korun více, než běžná čtyřkolka se shodným motorem, ta má ale o poznání chudší výbavu Ambition.
Motor a převodovka – Sehraná dvojka
Ke dvěma nejsilnějším motorům v nabídce Scoutu, naftovému turbodieselu původem z modelu RS a benzinové osmnáctistovce, se nabízí pouze automatická převodovka DSG. Posledním agregátem je pak 2.0 TDI/110 kW s manuálem. My měli k testu benzinovou verzi, která je o poznání kultivovanější, než oba turbodiesely v nabídce.
Pokud si koupíte běžnou Octavii s turbomotorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW, bude mít točivý moment 250 N.m a za příplatek i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Ve všech Octaviích s pohonem všech kol ale motor nabízí 280 N.m a šestistupňové DSG. Důvody jsou hned dva – sedmikvalt je stavěn právě na maximálně 250 N.m, takže nezvládne více točivého momentu, který se čtyřkolce hodí, a navíc má suché spojky a ty se pro jízdu v terénu příliš nehodí.
Ve Scoutu pak najdete k jedinému benzinovému motoru v nabídce pouze automat. Nemusíte však truchlit, z hlediska funkčnosti se jedná o sehraný pár. Převodovka volí stupně hladce, přílišné cukání nečekejte, a nechává automobil často rozjíždět rovnou na dvojku, s čímž si osmnáctistovka hravě poradí. Jedná se totiž o agregát, který je příkladně pružný, má rychlé reakce a vůbec oplývá mnoha pozitivy, které z něj dělají nejlepší zážehový agregát pro Octavii obecně. Pracuje tiše, v otáčkách se ale umí rozeznít zajímavým tónem a jako bonus jeho výkon pocitově graduje.
skoda octavia testy nizsistredni
Dynamika vozu je na velmi slušné úrovni, ostatně zrychlení z klidu na stovku za 7,9 s napovídá, že o lenocha se rozhodně jednat nebude. Jak lze ovšem z kombinace přeplňovaného benzinového agregátu, automatické převodovky a pohonu všech kol očekávat, úsporný provoz hlavní výhodou tohoto vozu nebude. Po městě jsme jezdili za 8,5 až 12 litrů na 100 km, záleželo jenom na hustotě provozu a zvolené trase. Dálničních 130 km/h, kdy motor točí 2600 otáček, pak znamená spotřebu asi osm a půl litru na sto kilometrů. Klidné tempo mimo město odpovídá 6,5 litrům, celkově jsme však jezdili za devět. Pokud oželíte peníze za těch pár litrů na sto, které ušetříte ve srovnání s naftovými verzemi, pak získáte velmi příjemný, svižný a tichý motor, který se chová občas až atmosféricky, ale nechybí mu zátah ani ve spodní třetině otáčkoměru.
Skaut, co občas zakopává
Jízdy na mezinárodních prezentacích jsou často “zrádné”, teprve dobře známé domácí prostřední odhalí slabiny vozu. Scouta jsme testovali již v okolí německého Hamburku a byli jsme potěšeni z naladění auta, které sice méně obratně zatáčelo, ale nerovnosti tlumilo pocitově lépe než běžné Octavie. Samozřejmě, německé cesty mají mnohem lepší povrch než silnice u nás, nicméně jsme se snažili vymetat výmoly a potkali jsme i tradiční “kočičí hlavy”. Tahle benzinová Octavia se ale chovala trochu jinak. Zatáčku auto projelo v podstatě stejně nadšeně, jako jakákoliv jiná Octavia, skrytý kanál na následující rovince však dovolil ránu od zavěšení.
Z hlediska jízdních vlastností ale i zvýšená čtyřkolka patří k velmi slušným strojům. Nechá se náročnými silnicemi vodit bez sebemenšího problému. Auto se pocitově naklání ne o mnoho více, než klasická Octavia a je v zatáčce dlouho neutrální, kdy na limitu přilnavosti pod plynem pomalu ujíždí všemi čtyřmi koly ze stopy. Dobře funguje také pohon všech kol Haldex páté generace. Stále poznáte, která náprava je preferována, celý systém ale funguje rychle a hladce. Nekoná se tedy žádné trhavé připojení zadní nápravy, elektronika počítá s prokluzem předních kol již předem a tomu zapojení zadních kol přizpůsobuje.
skoda octavia testy nizsistredni
Mimo silnice oceníte ochranu podvozku, takže se můžete protáhnout i vyjetými kolejemi na polní cestě a automobil má díky elektronickým závěrům diferenciálů velmi slušnou trakci. Hlavním limitem jsou čistě silniční sedmnáctipalcové pneumatiky a světlá výška 173 milimetrů.
Je ovšem zajímavé, že čím rychleji jedete, tím si tento stroj s nerovnostmi poradí lépe. Kola totiž nespadnou těžce do výmolu a neozve se hlasitá rána, jako je běžné ve městě. I městské nerovnosti pak auto obuté na 50procentních kolech tlumí měkčeji, když jedete padesát a ne třicet. Řidiče potěší sladění vozu, všechno funguje jak má.
Závěr
Je jasné, že se Octavia Scout netrefí do vkusu každému. Vždyť je to sice vzhledově jiná verze, techniku ale používá stejnou, jako standardní Octavia 4x4. A navíc Octavia – už jenom to jméno přivádí některé lidi k šílenství. Vyšší cenu dokáže Scout obhájit, tedy alespoň ve srovnání s běžnou čtyřkolkou – má totiž o poznání bohatší výbavu a vypadá prostě jinak, jako pravý crossover, které nyní letí. Jinak je to stará známá Škodovka v kombíku – prostorově velmi slušná, s chytrými detaily a navíc s dobrými jízdními vlastnostmi. Trochu nás zklamaly rázy od zavěšení a celkově ne zrovna pohodlný a dobře odhlučněný podvozek. Naopak benzinová osmnáctistovka je výtečná, a pokud neřešíte každý litr spotřeby, vřele ji doporučujeme. Scout tedy úvodní zkoušku na domácím písečku zvládl chvalitebně, byť ne výborně.
Nejlevnější verze modelu | 334.900 Kč (Octavia Active 1.2 TSI/63 kW) |
Základ s testovaným motorem | 694.900 Kč (Octavia Combi Scout 1.8 TSI DSG/132 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.060.400 Kč (Octavia Combi Scout 1.8 TSI DSG/132kW) |
Plusy
- Nabídka prostoru
- Příjemný interiér
- Silný a kultivovaný motor
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Rázy na nerovnostech
- Hlučnost od kol
- Zvýšená spotřeba
Foto: Petr Homolka