Škoda do USA zatím nemíří, plán se odsouvá. Jaký to má důvod?
Škoda Auto dnes prodává své vozy v různých koutech světa, vedle Evropy také v Asii, Africe nebo v Austrálii. Zatím však chybí v USA, kam podle potvrzených zpráv přímo od vedení značky má v plánu vstoupit. Projekt Škoda v Americe se nicméně zatím odsouvá.
„Potřebujeme více času na zpracování plánů pro americký trh,“ přiznal předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier, který zopakoval, že automobilka se vstupem na severoamerický trh nespěchá a chce se na tento krok pečlivě připravit. Plány prozatím odsouvá, což má svůj důvod.
„Od koncernu jsme dostali za úkol vést vývoj platformy pro levné vozy primárně určené pro indický trh a prozkoumat tento projekt z hlediska udržitelnosti. To je pro nás obrovský úkol, a tak musíme přistupovat k dalším projektům krok za krokem,“ vysvětluje Maier, že vstup do USA je sice zvažován, není však bezprostřední prioritou.
Podle původních plánů měla mladoboleslavská automobilka pracovat na autě pro Indii s tamějším výrobcem Tata, majitelem Jaguaru a Land Roveru. Po vyhodnocení podepsaného memoranda o porozumění se však ukázalo, že zvažovaná synergie se nedá realizovat ve společně požadovaném rozsahu. Snaha o kombinaci platformy AMP od Taty s vybranými komponenty od VW Group (hlavně elektronických systémů) se ukázala jako příliš nákladná. Do budoucna však obě strany spolupráci nevyloučily. Šéf Škody navíc přiznal, že možností je i spolupráce s jinou automobilkou (že by Mahindra?).
V rámci projektu levného vozu pro indický trh Škoda údajně vyhodnocuje, zda pro jeho základ půjde využít koncernovou platformu MQB A0, nebo zda bude potřeba vyvinout novou architekturu. Jistotou je každopádně nutnost lokalizace a využití indických zdrojů.
Cílem je hlavně nízká cena, vozy v Indii jsou velice levné, čemuž tam VW Group nezvládne konkurovat ani s výběhovou technikou. V poslední době tak prodeje Škody i Volkswagenu na tamějším trhu klesají, což s ohledem na rostoucí důležitost trhu (v budoucnu se má stát třetím největším na světě) není ideální pozice.
Zákulisní zdroje tvrdí, že i starší koncernová technika je pro indický trh kvůli své složitosti příliš drahá. Na druhou stranu v Indii vstoupí v roce 2020 v platnost nové emisní a bezpečnostní normy, kterým se tamější vozy budou muset přizpůsobit, hlavně co se týče pevnosti konstrukce.
Přepokládá se, že později by technika pro indický trh mohla být využita také vozy v jiných koutech světa, například v Jižní Americe. Souběžně Volkswagen vyvíjí ještě levný automobil pro Čínu, který by měl být hotov v roce 2019.