Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Skoro pětinu prodaných aut v Norsku loni tvořily elektromobily

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 7. 1. 2016 • 23:51
90
Auta s nulovými emisemi tvořila v loňském roce 17 procent nových osobních vozů zaregistrovaných v Norsku. Oznámilo to oborové Norské sdružení pro elektrické vozy (ELBIL).

Podíl ekologických aut na trhu je v Norsku podle něj největší na světě. Prodeji napomáhají daňové úlevy.

"Nikdy nebyl tržní podíl elektrických aut tak vysoký jako v roce 2015," uvedla dnes podle AFP představitelka organizace ELBIL Christina Buová. V předešlém roce tvořila auta s nulovými emisemi 12,5 procenta trhu.

Loni norské úřady zaregistrovaly téměř 26.000 nových vozidel s nulovými emisemi. Až na devět vozů, které byly na vodík, měla všechna elektrický pohon. Nejprodávanějšími modely byly elektrická varianta Volkswagenu Golf, Tesla Model S, Nissan Leaf, BMW i3 a Renault Zoe. Celkově bylo ve skandinávské zemi loni zaregistrováno zhruba 150.700 nových osobních aut, uvedla dnes tamní komise poskytující údaje o silniční dopravě.

Norská vláda poskytuje na "zelená auta" četné pobídky. Auta na elektřinu jsou osvobozena prakticky od všech daní, na rozdíl od vozů se spalovacím motorem, které jsou naopak silně zdaněny. Řidiči ekologických aut mohou v některých případech využívat pruhy vyhrazené pro veřejnou hromadnou dopravu a parkovat zdarma.

Státní podpora ekologických aut však u některých lidí vyvolává námitky, především kvůli svým vysokým nákladům. Úřady plánují část této podpory velmi pozvolna omezovat. Podle Buové však trh s elektromobily bez podpory zatím stále není schopný samostatného života.

Témata
12. 1. 2016 08:23
Re: Pani, nebojte sa...
Rozumím tomu, že peníze nerostou na stromě, ale nějak mi nevadí, že se z mých daní dotují potraviny. Co mi spíš vadí, že se z nich dotují nákupy aut (šrotovný) a že se s nima vůbec nakládá velice nehospodárně, abych se na druhým konci dověděl, že se jich vybralo málo. To že se podporuje český zemědělství, aby se tady aspoň něco pěstovalo a nebyli jsme závislý jen na potravinách z dovozu mě fakt žíly netrhá. A trhu si žádnou cestu nenajde. Jestli myslíš, že všechno vyřeší ruka trhu tak si chorobný idealista. Ruka trhu sice leccos vyřeší, ale rozhodně ne všechno. A líbí se mi jak si bioodpad, který je nám německými nadnárodními řetězci servírován nazýváš levnějšími potravinami druhé kvality. To že by děti, jak ty píšeš, nízkopříjmových lidí měli žrát nějaký chemický sloučeniny, protože jejich rodiče jaksi nemají na normální kvalitní jídlo mi teda nepřijde jako uspokojivej stav. A to že živíš nákladnej státní aparát nemá na svědomí dotovaný zemědělství. Kdyby si to chtěl trochu redukovat, tak by bylo nutný to dělat jako v Číně, každej kdo bude přistiženej při nějaký malý domů ze státního rozpočtu bude zastřelenej, pak by se nám možná takový Rittigové, Dalíkové, Bémové a jim podobní v televizi nesmáli.
9. 1. 2016 00:14
Re: Pani, nebojte sa...
Zrovna německý zemědělec by asi na našem trhu moc konkurenceschopný nebyl, ale zelenina z Maroka asi jo. Jak by to bylo s Polskýma potravinama těžko říct.
8. 1. 2016 15:28
Re: Pani, nebojte sa...
Abychom si rozuměli, já připouštím, že některé služby soukromý sektor asi zajišťovat nemůže - např. tebou zmíněné složky IZS nebo armádu. Ale bavili jsme se o dotacích na soukromé aktivity (zde např. podpora prodeje elektromobilů). Jinde pak např. podpora na výměnu kotlů nebo "šrotovné" na stará auta apod. Dotace na tohle, dotace na tamto.
8. 1. 2016 15:21
Re: Pani, nebojte sa...
Nechci tady nějak plevelit diskusi ne-autovými tématy, ale ještě zareaguji. Krátkým hledáním na netu jsem zjistil, že největšími dovozci potravin do ČR jsou Německo, Polsko a Slovensko a pak další země EU, kde jsou vyšší mzdy než v ČR. Asi 10% dovozů je ze zemí mimo Evropu (hlavně USA). Která z těchto zemí má, jak uvádíš, "výrazně nižší náklady na produkci", že by dokázala tak silně konkurovat našim producentům, když se započtou i náklady na dovoz. Že by Poláci a Slováci byli o tolik chudší a produkovali za tolik levněji? Nebo snad Německo jako úplně NEJVĚTŠÍ dovozce potravin do ČR? Chceš říct, že německému zemědělci by se bez dotací nebo jiných subvencí vyplatilo vozit potraviny do ČR, když má mnohem vyšší náklady (např. mzdové a další)?
8. 1. 2016 14:57
Re: Nevím
No ono na těch Kanárech zas není takové teplo...větší teplo je v Perthu.... >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud