Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Solární obytňák dokončil cestu napříč Evropou, část ale strávil na vleku

Ondřej Mára
Diskuze (25)

Studentský projekt Stella Vita chtěl ukázat, co všechno současné technologie umožňují. Cesta z Eindhovenu do nejjižnějšího bodu Španělska ale nebyla snadná.

Unikátní solární obytný automobil Stella Vita, který tým studentů nizozemské Univerzity v Eindhovenu představil zhruba před měsícem, dokončil 15. října svou cca 3.000 kilometrů dlouhou cestu napříč Evropou. Příjezd do města Tarifa, nejjižnějšího cípu Španělska, ovšem nebyl snadný.

Zhruba 1.000 kilometrů, především na začátku cesty, totiž vůz musel strávit na vleku, což mělo být způsobeno problémy s pohonnou soustavou. Kvůli různým akcím, které byly domluveny ještě před startem, si ale tým nemohl dovolit výraznější zpoždění a tak se opravovalo i po cestě, což je ostatně vidět na některých záběrech z videodeníku, který studenti zveřejňovali na Youtube.

Vůz se zastavil například v Bruselu, kde byl prezentován veřejnosti i evropským politikům. Ve Francii následovalo několik zastávek, včetně prezentace v sídle automobilky Renault. Vůz přitom evidentně vyvolával zájem všude, kde se objevil. Včetně několika kempů, kde jeho posádka přespávala.

Problémy se nakonec podařilo odstranit ještě ve Francii, odkud už vůz cestoval po vlastní ose. Po celou dobu přitom využíval pouze energii získanou ze střešních panelů, které napájely baterii s kapacitou 60 kWh. Během slunného dne měl být elektromobil schopen urazit trasu dlouhou až 730 km, během noci pak dojezd spadl na cca 595 km.

Rychlé dobití baterií při kempování pak umožňoval systém výsuvných bočních solárních panelů, které tvořily plochu až 17m2 a současně sloužily jako zastřešení boků. V obytné části, která byla navíc vybavena i zvedací střechou, pak nechyběla skládací velká postel, malý kuchyňský blok, toaleta nebo sprcha s teplou vodou. O napájení veškerého příslušenství, včetně TV, kávovaru, a nabíjení elektroniky se pak stále staraly pouze baterie v kombinaci se solárními panely.

Video se připravuje ...

Během vývoje vozu, který měl trvat zhruba necelý rok, byl kladen vysoký důraz nejen na aerodynamický design, ale také na volbu materiálů a snižování hmotnosti. Solární obytňák Stella Vita tak nakonec vážil zhruba 1.700 kilogramů a jeho maximální rychlost měla dosahovat až 120 km/h.

Byla to skvělá doba, během které jsme se mnoho naučili,“ uvedl v prohlášení týmový manažer. „A co se stane se Stella Vita? Naším velkým snem je, aby se objevila společnost, která naše vize pozvedne na novou úroveň. Jestli už nás kontaktoval Elon Musk? Očekávám, že zavolá každou chvíli,“ měl žertovat manažer Solar Team Eindhoven.

Ondřej Mára
Diskuze (25)

Doporučujeme

21. 10. 2021 19:12
Re: Mám lepší nápad
Elektromobilita v privesech se par let zkousi. Problem je dojezd, souprava ma zkracen dojezd. Solar na privesu 2.2 na 5 metru by dodal za idealnich podminek jen cca 1.9kWh, tedy cca 5-8% pozadovane energie. V praxi je to jeste podstatne mene. Zkousi se to ale s normalnim privesem - ale prinos snizeneho profilu privesu by asi nebyl tak velky, navic za cenu podstatne ztraty uzivatelskeho komfortu. Wenzel byl sice na svoji dobu super prives, ale prodeji dnes si nejsem jist (napriklad privesy se zvihacimi strechami jsou v prodeji dodnes a zajem o ne se prakticky nemeni a zustavaji na kraji zajmu. Podobne jako miniprivesy, ty vyhledava jen urcita, neprilis velka, cast zakazniku).

Proto se zkousi kombinace elektro auto a elektro prives. Prives ma baterie, ktere pokryji jeho spotrebu i vlastni poho. Vyhodou je jista univerzalita, takovy prives by mohlo vyuzivat i klasicke spalovaci auto - ktere by tak mohlo tahnout i prives, na ktere by bez pomocneho pohonu nestacilo. Tedy mnohem vetsi trh. Navic je docela bezpecny na tazeni.

Nevyhodou je ovsem hmotnost a cena. Bateria a motory vazi dohromady cca 600 kg, coz je pomerne dost. Plus hmotnost konstrukce privesu. Zkousi se tedy i lehci kontsrukce, tusim, v planu jsou upravy na snizeni hmotnosti baterii a motoru na cca 400 kg. Dalsim problemem je cena, ale tam by seriova vyroba lehci konstrukce mohla prinest snizeni - i kdyz o rozbeh se pokousi cca tretim rokem a zatim zustalo jen u prototypu. Neni to uplne snadne. Solarni panely by mohli pridat na hmotnosti i k 100kg, pouziti lehcich flexibilnich panelu je zase pro seriovy provoz docela vyrobne drahe (aby to melo vydrz a spolehlivost).

Pri testovani souprav se take ukazuje jeden maly nedostatek, vetsina dobijecich mist neni pro soupravy vhodna a vyzaduje slozite manevrovani.

Ono se toho na poli elektromobility a inovaci deje dost, staci sledovat.
21. 10. 2021 06:54
Re: Jak za sociku
Tak to môže pripomínať fakt len trošku. Porovnávaš hrušky s kolečkami.
21. 10. 2021 06:54
Re: Mám lepší nápad
:yes:
20. 10. 2021 23:04
Mám lepší nápad
Co tak podobnou koncepci implementovat do obytného přívěsu? Mohlo by to zásadně zvýšit dojezd elektromobilu, který by přívěs táhnul. Nízký profil složeného přívěsu by taky zvyšoval dojezd - menší odpor vzduchu. Prostě udělat něco jako moderní "ponorku" neboli Wenzel
.
20. 10. 2021 19:23
Re: Krásné
Projekt jsem sledoval docela dlouho, tak jsem si to jen dovolil zhodnotit.