Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spyker prohrál s General Motors soud kvůli Saabu

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Nizozemský malovýrobce supersportů neuspěl s žalobou proti velkému americkému gigantovi.

Spyker soud s General Motors prohrál. Loni v srpnu podal stížnost u okresního soudu ve východním Michiganu ohledně bankrotu Saabu. Co se náhrady škody týče, rozhodně netrpěl falešnou skromností. Žádal věru nemalé tři miliardy dolarů. Obvinil GM z nezákonného jednání a zasahování do záležitostí Saabu. Americká společnost podle něj řídila švédského výrobce záměrně tak, aby byl poslán do konkurzu, snažila se jej tedy zruinovat. Spykeru už pak jen zbyly doslova oči pro pláč a sklidil to, co u GM zaseli.

Američané také bránili prodeji alespoň části severské automobilky čínské Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. a napomohli tak úmyslně přímo konkurznímu řízení a následnému úpadku. Číňané přitom chtěli Saab restrukturalizovat, zachovat a pomoci jeho ozdravení i prodejem vozů přímo v Říši středu. Montáž by probíhala bez použití původních platforem a techniky GM. Youngman měl převzít 70 % akcií a dohodl se na půjčce 264 milionů dolarů (5,09 miliardy korun), která by podle slov právníka Spykeru Bena Chewa automobilku zachránila. Podle žaloby koncern zpoza Velké louže navíc také manipuloval s předběžnými dohodami s jinými čínskými firmami, i tyto následné pokusy o prodej skončily neúspěšně.

Soudce Gershwin Drain však žalobu smetl ze stolu. Jeho verdikt zněl: „General Motors měl smluvní a zákonné právo transakci schválit, nebo naopak. Dohoda Spykeru s General Motors dala posledně uvedené společnosti jasnou, jednoznačnou a absolutní pravomoc zastavit změnu ve vlastnictví Saabu. Soud se chystá učinit návrh na zamítnutí této záležitosti“. GM tvrzení Nizozemců odmítl už loni na podzim a justice mu dala za pravdu. Firemní právnička Kathryn Kirmayer se vyjádřila v tom smyslu, že Spyker o možnosti práva veta věděl. A dohoda s Yougmanem prý byla „v mnoha ohledech povrchní“.

Mluvčí amerického velkého hráče Dave Roman byl pochopitelně potěšen. Agentuře Reuters v e-mailu sdělil: „S rozhodnutím soudu o zamítnutí případu jsme spokojeni. Věříme, že dospěl ke správnému výsledku.“ Generální ředitel Spykeru Victor R. Muller však rozhodně nehodlá hodit pomyslnou flintu do žita. Po jednání, kterého se rovněž zúčastnil, řekl: „Počkáme na písemné vyrozumění a poté dále posoudíme své další možnosti.“ Proti rozsudku se pochopitelně mohou obě strany odvolat, ale v případě té žalované jaksi není důvod. Ani Victor Muller zatím nic takového nepotvrdil.

General Motors koupil polovinu Saabu v roce 1990, zbytek o dekádu později. Sám však přiznal, že byl ziskový pouze jeden jediný rok. Pod křídly Spykeru nepřežil a vlastně ani nemohl. Zbankrotoval necelá dvě léta poté, co jej v lednu 2010 bývalý vlastník prodal právě kusovému výrobci supersportů ze země tulipánů. Výrobu zastavil už v květnu 2011, jeho smutný osud se pak naplnil 19. prosince téhož roku.

Většinu aktiv nakonec koupilo konsorcium National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), které by chtělo uvést první elektromobily na bázi Saabu 9-3 na čínský trh v roce 2014.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
26. 6. 2013 04:11
Re: Konec Saabu
:yes: :yes: :yes:
13. 6. 2013 21:21
Re: Konec Saabu
O 9-3 nevím, ale na základě 9-5ky se bude v Číně vyrábět tohle:
[odkaz]
Avatar - R32
13. 6. 2013 10:53
Re: Konec Saabu
Popri elektromobiloch budú vraj súbežne robiť aj autá s klasickým pohonom... ale to je v podstate jedno, tu ich s najväčšou pravdepodobnosťou už neuvidíme.
Za tento krach môže predovšetkým GM, pod ich vedením mali slabé portfólio dvoch modelov (mimo nosných segmentov: kompakty, SUV) navyše s technikou od Oplu za plnotučnú cenu prémie... To mohli prekúsnuť len skutoční skalní fanatici. ;-\
Avatar - Iv8
13. 6. 2013 10:16
Re: Konec Saabu
Pokud máš na mysli elektromobily na bázi 9-3, tak nepotěšil.
Avatar - R32
13. 6. 2013 09:40
Re: Konec Saabu
Niekde som čítal, že Saab žije ďalej, skúpila to nejaká (samozrejme) čínska firma, nesmú akurát pouťívať logo, výroba (starej) 93 vraj čoskoro nabehne no s predajom sa ráta prioritne v Číne... Tak neviem či som ťa potešil 8-s