Spyker žaluje GM kvůli bankrotu Saabu o tři milardy dolarů
Automobilka ze země tulipánů, která se sama zmítá ve finančních problémech, podala stížnost proti velkému americkému koncernu u okresního soudu ve východním Michiganu. Spyker viní GM z nezákonného jednání. Americká společnost podle něj bránila prodeji alespoň části podílu Saabu čínské firmě Youngman a napomohla tak úmyslně konkurznímu řízení. Číňané přitom chtěli Saab restrukturalizovat, zachovat a pomoci jeho ozdravení i prodejem vozů přímo v Říši středu.
Jeho modely by tak ale pochopitelně přímo konkurovaly některým vozům z portfolia GM a navíc - již opět největší automobilka světa má v nejlidnatější zemi planety své výrobní závody a společné podniky se SAIC. Podle žaloby manipulovala také s předběžnými dohodami s jinými čínskými firmami, i tyto následné pokusy o prodej skončily neúspěšně. Nizozemci se soudí o odškodné ve výši tří miliard dolarů.
Saab, tehdy ještě pod křídly Spykeru, zbankrotoval 19. prosince 2011, necelé dva roky poté, co jej bývalý vlastník General Motors prodal právě malému výrobci supersportů. Švédský producent luxusnějších aut je od té doby v likvidaci a proto nemůže přispívat na náklady soudního sporu. Ty tedy ponese přímo Spyker, který si z tohoto důvodu zajistil finanční podporu nejmenovaného investora. Po automobilce s leteckou minulostí zbyly dluhy ve výši 13 miliard švédských korun.
Generální ředitel Spykeru Victor R. Muller to vidí jasně: „Od té doby, co jsme v prosinci loňského roku byli nuceni podat návrh na konkurz Saabu, jsme neúnavně pracovali na této žalobě. Snažíme se kompenzovat masivní škody, které nám vznikly v důsledku protiprávní činností GM. Dlužíme to našim akcionářům a také sami sobě. Věříme, že spravedlnosti bude učiněno zadost a budeme pokračovat v žalobě se stejnou houževnatostí a vytrvalostí, s jakou jsme pracovali na záchraně Saab Automobile. GM avšak toto úsilí zničil a záměrně řídil společnost tak, aby byla nakonec poslána do konkurzu“.
A co na to říká druhá strana? Mluvčí General Motors James Cain se vyjádřil poměrně stručně: „Je těžké tomu uvěřit. Zatím ponecháváme celou záležitost bez komentáře, počkáme na soud“.
Aktuální situace Saabu je stále velmi nezáviděníhodná. Konkurzní správce zatím všechna aktiva společnosti NEVS (National Electric Vehicle Sweden) neprodal. Uzávěrka byla přitom 31 července. Obchod se tedy neuzavřel dle původních plánů, byl odložen a NEVS nemá ani práva na značku. Přesto i nadále plánuje výrobu elektromobilů s designem, který měl dostat nástupce řady 9-3. Spolupracuje také s blíže nespecifikovaným čínským energetickým gigantem a japonskou investiční skupinou. Tiskový mluvčí NEVS Mikael Östlund prohlásil: „Uzavření nákupu se odkládá o měsíc, možná déle, ale ten bude dokončen ještě letos v létě“.