Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šrotovné zřejmě v ČR nebude, ČSSD od něj couvá, vláda ho nechystá

redakce AUTO.CZ
Diskuze (43)
Sociální demokraté už nyní zavedení šrotovného vzhledem ke stabilizaci poptávky po autech nedoporučují, v budoucnu by se ovšem k jeho prosazování mohli vrátit. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

ČSSD dosud šrotovné prosazovala. Odstoupení od šrotovací prémie se nelíbí Sdružení automobilového průmyslu (SAP), ministerstvo průmyslu a obchodu o jejím zavedení neuvažuje.

Šrotovné bylo podle Sobotky vždycky jen nástrojem k překonání prudkého poklesu odbytu aut. "My jsme šrotovné prosadili do zákona jako možnost a svěřili jsme vládě kompetenci rozhodnout o jeho zavedení, pokud to bude nezbytně nutné," uvedl Sobotka. "Jestliže v tuto chvíli se ten trh bude vyvíjet kontinuálním způsobem, není naléhavý důvod, abychom do něj vstupovali ještě s nějakými dalšími rozpočtovými impulzy," dodal.

"Jedná se o zásadní nepochopení funkce šrotovného," reagoval pro ČTK ředitel sekretariátu SAP Antonín Šípek. Šrotovné má totiž podle něj motivovat k vyřazování ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel. Se stejným cílem prý toto opatření používaly například Francie či Německo již před vznikem ekonomické krize. "Jelikož je vozový park v ČR značně přestárlý, jeho obnova má smysl v každém okamžiku," podotkl Šípek.

Poslanecká sněmovna v září přehlasovala prezidentské veto sociálnědemokratického zákona, který v Česku zavedení šrotovného umožňuje. O jeho spuštění má rozhodovat vláda. "Šrotovné bylo navrženo jako protikrizové opatření. V tuto chvíli by byly náklady na jeho zavedení větší než jeho celkový ekonomický efekt. Vláda o jeho zavedení neuvažuje," řekl dnes ČTK mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský.

Ve sněmovně zákon, který kromě možnosti spustit šrotovné obsahoval také delší dávky v nezaměstnanosti, vyšší přídavky na děti a vyšší daňovou slevu na dítě, podpořili kromě ČSSD v těsném hlasování i poslanci KSČM a několik lidovců. Schválení zákona přivítali zástupci automobilového průmyslu, podle analytiků by opatření mělo negativní ekonomický dopad a nelze ho ekonomicky obhájit.

Podle Sobotky se sociální demokraté případného zavedení šrotovného do budoucna zcela nezříkají. Tento instrument by vláda mohla použít například tehdy, pokud by nepokračovalo oživení ekonomiky i poté, kdy se vyčerpají rozpočtové impulzy jiných vlád.

Vlády několika evropských zemí letos zavedly takzvané šrotovné, neboli program podpory prodeje nových vozů. Ten spočívá v tom, že lidé mohou dostat státní příspěvek na nákup vybraných vozů, pokud nechají svůj starý vůz sešrotovat. Šrotovné zavedla řada evropských zemí, například sousední Německo i Slovensko, i mimoevropských států včetně USA.

Na vyhodnocování výsledků nejen šrotovného, ale i jiných stimulačních opatření v Evropské unii, je podle Sobotky ještě brzy. "Politika národních vlád nebyla ze strany Evropy příliš koordinována," připomněl a jako příklad zmínil právě šrotovací prémii, kterou některé vlády zavedly, jiné nikoliv.

Bývalý ministr financí a spoluzakladatel strany TOP 09 Miroslav Kalousek v Moravcově pořadu uvedl, že k nalévání státních peněz do evropských ekonomik je dlouhodobě zdrženlivý. "V dlouhodobém horizontu to nemohlo mít žádné pozitivní výsledky," řekl. Přesto ocenil určitý stabilizační efekt podpor. "Pomohlo to, byť za drahé peníze, ty dopady rozložit v čase," doplnil s tím, že rozložení dopadů omezilo "společenská pnutí".

Ve čtvrtek uplyne rok od doby, kdy Evropská komise schválila finanční podporu členským zemím ve výši 200 miliard eur (zhruba 5,2 bilionu korun). Podle analytiků oslovených ČTK evropským ekonomikám finanční injekce pomohla a zabránila hlubší hospodářské recesi. Podle některých ekonomů ovšem stále hrozí riziko, že se kvůli státním zásahům trhy očistily jen zčásti a řada problémů přetrvá.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (43)
24. 11. 2009 22:19
Re: Perpetum mobile
Našej "sociálnej" vláde vyšlo, že sme na tom zarobili. Pre ekonómov je síce záhadou ako sme mohli zarobiť, keď sme na to z rozpočtu dodplácali, ale keď sa niekto "pohrá" z číslami, tak je možné všetko ...

Ak by to bolo také "samofinancovateľné", tak nie je čo riešiť a šrotujeme všetko okolo seba : ).

Jednoducho "zisk" šrotovného je možný len ak sa človek pozrie na to cez automobilový priemysel a ignoruje nevyhnutné straty zvyšku ekonomiky.
Avatar - dochtor
24. 11. 2009 10:00
Re: No, ja teda mám ...
Ak by mi niekto núkal za moje auto cenu vo výške šrotovného a ja by som mal v pláne kupovať nové auto, tak by som ho dal radšej zošrotovať. Prečo by som sa mal s niekym dohadovať a následne riešiť napr. skryté vady? To je takmer to isté ako kupovať od veksláka eurá :-) za tú istú cenu, čo v banke. To by zrejme tiež nikto nerobil.
24. 11. 2009 08:39
Re: No, ja teda mám ...
Tys měl něco z 4% růstu HDP? Já tedy nic. A z toho nic mi ještě brali ČEZ, RWE a další. A státní dluh rostl namísto snižování. Tak, kde je nějaký pozitivní efekt? Já už ty statistické kraviny nežeru.
V krizi se jasně ukázalo, že automobilový průmysl se z tahouna stal naopak brzdou. Měli bychom se naopak podívat, která odvětví prošla krizí lépe, na ta se zaměřit a přestat lít prachy z rozpočtu jen do výroby aut. Ať si ti "tahouni" poradí sami. V úvodu se ptáš, co mají dělat. To, co sype, praví kapitalismus.
24. 11. 2009 08:20
Re: Sosani
Nesouhlasím s tebou (a mnoha politiky a ekonomy) v samé podstatě. Ty vidíš ve vysoké míře spotřeby (nová auta, palivo) požehnání, protože to představuje příjmy pro státní rozpočet. Já to vidím přesně opačně, protože všechny suroviny musíme dovézt, vybudovat továrny a vyrobit energii. Mnohdy zbytečně. Zbytečně někdo sešrotuje 15 letého Golfa a koupí Sparka. Přitom na nákup 1x týdně do města stačí oba stejně. Zbytečně jede 20 lidí na rohlíky do města (aby je s benzínem vyšly nastejno, jako ve vsi) místo jednoho zásobovacího auta opačným směrem.
Já jsem viděl pozitivum krize ve snížení spotřeby. Že nám bude na uspokojení potřeb po autech stačit 2/3 továren, 2/3 lidí, 2/3 surovin a energie, resp. 2/3 pracovního času, bylo pro mne nadějnou zprávou, ale nebylo nám přáno. Zastánci spotřeby tvrdě masírovali davy. Ne, že by se mi stýskalo po socialistickém plánování a nulové konkurenci, avšak chování automobilek mi připomíná naše nemocnice. Cílem je samotná velikost, co nejvíce zaměstnanců a co největší ztráta, aby v krizi přiteklo co nejvíce peněz z eráru. Jedině Američané z GM mají v Evropě s Oplem opačné plány. Naopak VW v Blavě oslavuje stavbu nové továrny a tvorbu nových míst. Vše takto spěje jen k další a mnohem hlubší krizi.
24. 11. 2009 06:58
Re: Štát nepomohol jemu, ale predajcom ...
Návratosť šrotovného z DPH je veľmi pekný pojem - ale blud. Šrotovné má ten jeden účinok, že sa za pol roka predá to, čo by sa inak predávalo postupne v nasledujúcich rokoch. Čiže tá DPH by postupne do štátnej kasy prišla, boli by to "zarobené" peniaze pre štát. So šrotovným tie isté peniaze štát proste niekomu vrazí do krku, nezarobil nič, len je "na nule". Takže argument "návratnosti" šrotovného z DPH vpodstate klamstvo. Šrotovné nie je recept na zvýšenie spotreby - iba recept na zvýšenie spotreby v danom čase - ale odzrkadlí sa to v odbyte v nasledujúcich rokoch. Čiže žiadny zázrak, prosté prelievanie a míňanie peňazí - na nič.