Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srovnali jsme novou Jawu 350 OHC s jejím slavným vzorem ze sedmdesátých let

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
Jawa od roku 2017 na českém trhu nabízí motocykl s označením 350 OHC, který sice není její vlastní konstrukcí, ale díky řadě komponentů silně připomíná jeden z nejdůležitějších motocyklů této značky.

Příběh značky Jawa je poměrně známý, ale nebude na škodu si v rychlosti připomenout, že za jejím vznikem stojí zakladatel a majitel zbrojovky inženýr František Janeček, který hledal vhodný náhradní program pro svou firmu. Tím se stala výroba motocyklů, která se rozběhla v roce 1929.

Nejprve byl na trh uveden motocykl Jawa 500 OHV, který byl licenční verzí německého motocyklu Wanderer 500 OHV a dal nové značce jméno. Jawa je totiž kombinace prvních dvou písmen příjmení zakladatele firmy Františka Janečka a právě značky Wanderer.

Jawa 500 OHV představovala na přelomu dvacátých a třicátých let poměrně luxusní motocykl. Zakladatel nové motocyklové značky se tento typ rozhodl doplnit o lidový motocykl za skutečně lidovou cenu.

Tím se stala v roce 1932 Jawa 175 Villiers s britským dvoutaktním motorem, která byla trefou do černého. Právě tento motocykl se postavil na počátek dlouhé linie motocyklů s jednoválcovými a dvouválcovými dvoutaktními motory.

Nejslavnější sériově vyráběné dvoutakty značky Jawa pak představují dvěstěpadesátky a třistapadesátky, nabízené od druhé poloviny čtyřicátých let dvacátého století vlastně až dodnes. Mezi nejpopulárnější a pozornost sběratelů stále více přitahující patří typ 634, který je zároveň jedním z nejdůležitějších modelů v historii značky.

Jawa 350 typ 634 a typ 640R

Jawa představila typ 634 na podzim roku 1973 a nahradila jím ve svém výrobním programu tehdy již naprosto zastaralé kývačky spolu s jejich odvozenými deriváty. Novinka se od svých předchůdců odlišila na první pohled svým vzhledem a především konstrukcí dvojitého uzavřeného trubkového rámu, jehož koncepce vycházela z tehdejších soutěžních motocyklů značky Jawa.

Pohonnou jednotku se stal vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 343,5 cm3, který závislosti na provedení typu 634 disponoval nejvyšším výkonem 14,7 kW (20 k) až 17,7 kW (24 k) při 5250 min-1. Točivý moment se pohyboval od 29,4 do 31,4 N.m. Tyto hodnoty mířily k zadnímu kolu vždy prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

Jawa 350 typ 634 v provedení 4-03 pro domácí trh měla motor s nejnižším výše uvedeným výkonem. Tento model s rozvorem kol 1340 mm využíval vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu dvojice tlumičů se zdvihem 90 mm. Standardem byla 18palcová kola, která byla vybavena bubnovými brzdami. Jezdec byl usazen na sedle ve výšce 810 mm a měl pod sebou stroj, jehož hmotnost se pohybovala kolem 155 kg. Akceleraci z 0 na 100 km/h měl tento model zvládnout za 12,5 s a dosahovat maximální rychlosti kolem 120 km/h.

Jawa 350 typ 634 byla v roce 1984 nahrazena modelem 350 typ 638 s hliníkovým motorem, lišícím se na první pohled svým zevnějškem a rovněž i vyšším výkonem. Tato pohonná jednotka je vlastně v nabídce značky Jawa dodnes a to prostřednictvím zástupců řady 640, představené již na počátku devadesátých let dvacátého století a dodnes nabízené.

Zájemci o tento dvoutakt mají možnost volby ze tří verzí, mezi nimiž je i provedení s označením 350/634 Retro, odpovídající díky palivové nádrži, podsedlovým schránkám, sedlu a blatníkům svým vzhledem typu 634. Ve dvojitém trubkovém rámu tohoto modelu je uložen dvouválec o objemu 343,5 cm3 s nejvyšším výkonem 17 kW (23 k) při 5250 min-1 a točivým momentem 32 N.m při 4750 min-1.

Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1370 mm využívá vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 80 mm. Brzdový systém má vpředu kotouč o průměru 320 mm a vzadu bubnovou brzdu. Kola jsou vpředu i vzadu 18palcová. Jawa uvádí sedlo ve výšce 820 mm, hmotnost bez náplní 154 kg a maximální rychlost 120 km/h.

Dvoutaktní motocykly Jawa 350 řady 640 nejsou vzhledem k tomu, že nesplňují emisní normu Euro 4, určeny k prodeji v zemích Evropské unie, ale stále slaví prodejní úspěchy zejména v zemích Střední Ameriky a rovněž v Rusku. Pro zájemce na českém trhu je Jawa připravena tyto motocykly dodat v kompletní sestavě jako sadu dílů. Ceny začínají u provedení 350/634 Retro na částce 78.900 Kč.


Jawa 350 OHC

Jawa začátkem roku 2017 odhalila a následně uvedla na trh model 350 OHC. Ten přinesl spojení linií výše zmíněného dvoutaktu 350 typ 634 ze 70. a první poloviny 80. let dvacátého století s osvědčenou technikou čínských motocyklů Shineray, nabízených na evropském trhu pod různými značkami.

Základem tohoto motocyklu je kolébkový rám z ocelových trubek, v němž je uložen vzduchem chlazený jednoválec s rozvodem OHC o objemu 397,2 cm3, disponující výkonem 20,4 kW (27,7 k) při 6500 min-1 a točivým momentem 30,6 N.m při 5000 min-1. Převodovka je pětistupňová.

Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1420 mm využívá vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 80 mm. Přední kolo je osazeno kotoučovou brzdou o průměru 280 mm s dvoupístkovým třmenem a ABS, zatímco vzadu je použita bubnová brzda. Pneumatiky mají rozměry 100/90 - 19“ vpředu a 130/70 – 18“ vzadu.

Jawa 350 OHC o hmotnosti 160 kg bez náplní má sedlo ve výšce 790 mm a má být schopna dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h. Motocykl, který je ideální především pro začátečníky a milovníky tradičních tvarů týneckých strojů, míří na český trh s cenou od 99.930 Kč.


Foto: JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz, archív

Doporučujeme

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (18)
11. 12. 2018 13:04
Re: Jawa
No, reálně z Týnce je nádrž a kastlíky, zbytek je čajna. Ale proč ne, úplně špatná motorka to není. Možná je zajímavější Speciál, který je docela originální, nicméně je to taková kusovka a kvůli kapotáži je pak problém i zkontrolovat olej.
Jsem docela zvědavý na indickou Jawu, snad se k nám v nějaké podobě dostane.
Avatar - chetoos
11. 12. 2018 12:24
Jawa
Koukal jsem na prodeje za letošní rok a musím říct, že se Jawě dařilo. Mě osobně se nové retro Jawy libí. Mám doma červenou MZ ETZ 150 z roku 1989 z NDR a klidně bych uvažoval nad tím že k ní dokoupím 350 OHC. Hodně lidí tuto motorku odsuzuje že už to není čistokrevná Jawa ale čínský šunt. Na kvalitu jsem sám zvědav ale motor je Honda ten by měl být ok a podvozek a koncepce je od čínské firmy Shinerai. Celkový dojem je ale velice uspokojivý. Chápu, že vyvíjet svou koncepci a motor by bylo pro fabriku likvidační. Já Týnečákům fandím.
11. 12. 2018 06:40
Re: 28.rijen - den znarodneni
Jak jsi těch 140 km/h měřil ? Doufám že ne tachometrem :-)
10. 12. 2018 18:04
ÚPADEK
Poslední solidní Jawy byly klasické panelky. Něco jsem se všech možných Jawách nalítal a dodnes tvrdím, že z těch posledních solidních byla nejlepší panelka 250 (350) a nezvyklou jízdní agilitou štěkavá 90 cross (pomíjím samozřejmě její poruchovost). Od modelu 634 to byl již jen smutný úpadek a kdybych se v r. 93 nesvezl na výborném jednoválcovém japonci, tak bych s jednou stopou definitivně skončil. Již mi jízda na tom JAWÁCKÉM krumplu nepřinášela žádné potěšení. Přeju Jawě každopádně úspěch, ale nevěřím ani trochu tomu, že se do budoucna masově prosadí. Konkurence je veliká.
Avatar - Barrichello
10. 12. 2018 15:03
Re: čs výrobky
Ano, máš pravdu, jsou to samozřejmě dvoutakty.