Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SSC Tuatara se (zase) hlásí o rekord. Zákaznický kus se rozjel na 474,8 km/h

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Vzpomínáte si ještě na SSC Tuatara? Americké hyperauto se opět hlásí o pozornost.

Možná si pamatujete, jak v říjnu roku 2020 světem proběhla zpráva o novém nejrychlejším produkčním vozu světa. Byla jím právě Tuatara, která měla dosáhnout tempa 532,93 km/h a průměrná rychlost ze dvou jízd, jež se měla zapsat do Guinnessovy knihy rekordů, měla mít hodnotu 508,73 km/h.

Video se připravuje ...

Jenže krátce po ohlášení rekordu se začaly objevovat různé pochybnosti, které přiživoval zejména kamerový záznam, podle něhož jel vůz na vybraném úseku nevadské dálnice podstatně pomaleji. Výrobce vozu později připustil, že jeho pokus se nepovedl. A pustil se znovu do práce - s cílem získat titul nejrychlejšího auta planety bez jakýchkoli pochybností a dostat se za 300 mil v hodině (483 km/h).

Tuatara od té doby proto několikrát vyrazila na dráhu, naposledy 14. května. Zajímavé je, že šlo o zákaznický automobil, za jehož volantem seděl majitel, zubař Larry Caplin. Výrobcem vlastněný kousek, který byl u onoho neslavného pokusu z října roku 2020, byl totiž loni poškozen při nehodě při převozu.

V SSC North America tak nyní musejí improvizovat. A zatím to celkem vychází, i když stále ne tak, aby výrobce mohl hlásit, že má splněno.

Během poslední jízdy na Floridě se totiž Tuatara v jednom směru rozjela "jen" na 295 mil v hodině, tedy 474,8 km/h, na pokus přitom dohlížela technika Racelogic. Podle SCC North America by ale auto v pohodě zvládlo víc a chtělo ještě zrychlovat, limitem však byla krátká ranvej.

Cíle dostat se za 300 mil v hodině každopádně dosaženo nebylo. S druhým plánem se to má tak, že aby Tuatara mohla být zapsána do Guinnessovy knihy rekordů, musí dát jízdy v obou směrech, z nichž se pak spočítá průměr. Ten je pro zápis směrodatný. I tak ale automobilka prohlašuje, že má po posledním pokusu rekord a nejrychlejší vůz světa.

Základem tohoto tvrzení ovšem spíš zůstává průměr z ledna loňského roku, kdy Tuatara dosáhla průměru 455,3 km/h při dvou jízdách v opačném směru: v jednom se vůz rozjel až na 450,1 km/h, v druhém na 460,4 km/h. Předtím rekord držel Koenigsegg Agera RS s průměrem 447,2 km/h.

Otázkou však také je, do jaké míry lze americké hyperauto se dvěma turbodmychadly přeplňovaným osmiválcem o objemu 5,9 litru a výkonu až 1300 kW považovat za produkční vůz. Podle dostupných informací totiž Tuatara stále nemá homologaci.

Pro úplnost ještě dodáváme, že poslední výkon Tuatary nestačí na Bugatti Chiron Super Sport+, které v roce 2019 dosáhlo v jediném směru rychlosti 490,48 km/h.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme