Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin

Aleš Jungmann
Diskuze (33)
Najezdí málo, avšak škodí hodně: Auta bez katalyzátoru se výrazně podílejí na celkové výši emisí.

V registru vozidel ČR zůstává z celkového počtu 4,6 milionu aut téměř 850 tisíc bez katalyzátoru, přičemž téměř 300 tisíc z nich jsou starší než 30 let. Škodovek bez katalyzátoru je v registru zhruba 380 tisíc, přičemž více než 130 tisíc je starších třiceti let a dokonce zhruba 80 tisíc jezdí po silnicích více než 35 let.

To vypadá poměrně hrozivě, někdo méně znalý by snad mohl usuzovat, že zhruba každé páté auto v provozu nemá kalatyzátor. Jak ale víme, realita je jiná. Velké procento těchto automobilů se na silnice dostane jen několikrát ročně (typicky během svátků) a často tyto vozy po dědovi jen tiše reznou za stodolou.

Produkci emisí podle stáří aut zmapovala studie TÜV SÜD Czech. Při výpočtech vycházeli její autoři z faktu, že v ČR je asi 47 % automobilů značky Škoda. Proto byl za typického představitele osobních automobilů vybavených karburátory a plnících v té době platný emisní předpis EHK 15.03 (od 10.1979) až EHK 83.01 (od 12.1992) zvolen vůz Škoda 120. U něho zpracovatelé odhadli spotřebu (7,5 litrů na 100 km), přičemž průměrný roční proběh 2200 kilometrů byl stanoven na základě výpočtu spotřeby Specialu, dokud se na čerpacích stanicích prodával. Jde tedy o velmi hrubý nástřel. Ostatní roční proběhy byly převzaty z TÜV Reportu 2009.

Výsledky znepokojují

Jaké jsou výsledky? Osobní vozy s katalyzátory (tedy splňující normu EU 1 až EU 5) vyprodukují přibližně 60 % všech emisí HC a NOx (uhlovodíků a oxidů dusíku), na auta bez katalyzátorů zbývá asi 40 %. To je poměrně děsivé zjištění, uvážíme-li, že tato auta se dle studie podílejí na celkovém ročním proběhu osobních automobilů pouhými čtyřmi procenty.

Co se stane, když do skupiny „starých“ automobilů přidáme i vozy starší patnácti let? Skupinu vozidel ve věku nad 15 let tvoří dle studie osobní automobily bez katalyzátoru (844 tisíc) a automobily plnící emisní stupeň Euro 1 (540 tisíc). Jde tak téměř o třetinu ze všech registrovaných aut. Zatímco na celkovém proběhu kilometrů všech osobních automobilů se tato vozidla podílejí 10%, na produkci škodlivých emisí provozem mají podíl 50,5%.

Češi jezdí ve starých autech

Na provoz starého automobilu má samozřejmě každý právo, protože takový vůz, pokud je v udržovaném stavu, splňuje emisní i technické normy platné v době jeho prodeje. Bylo by naivní domnívat se, že majitelé se starými vozy jezdí jen tak z plezíru, ve většině případů by lidé moderní vůz samozřejmě chtěli, avšak finančně na něj nedosáhnou. Dokládá to i rozdíl v průměrném stáří vozového parku: zatímco ve státech EU je stáří osobních vozidel v průměru zhruba 8,2 roku (data k roku 2008), v Česku to je téměř 14 let.

Zhruba průměrné stáří vozů mají auta v Německu či Francii, výrazně starší vozy pak máme jen u nás a v Lotyšsku, které je s téměř šestnácti lety v EU nejhorší. Pod průměrem je pouze trojice států. Zatímco Belgie a Rakousko jen lehce, Velká Británie se svým velkým počtem registrovaných automobilů a jejich průměrným stářím pod sedm let statistiku ovlivňuje velmi výrazně.

Zatímco některé ekonomicky srovnatelné státy zavedly šrotovné či výrazná finanční zvýhodnění při nákupu nových ekologických automobilů, u nás se k takovým krokům politici nerozhodli. Ať si o tom myslíme cokoliv, průměrné stáří vozového parku s tím má přímou souvislost.

Kdo najezdí jezdí více, připlatí si za novější

Obecně však lze říci, že ten, kdo automobil aktivně používá, si už novější model pořídil. Průměrný roční kilometrický proběh totiž mají největší auta splňující moderní normu EU 4 a 5, konkrétně 20 tisíc kilometrů. Vozy splňující EU 3 (platná od roku 2000) mají proběh přes 11 tisíc a auta s EU 2 něco přes 7 tisíc km. Automobily vyrobené po roce 1993, kdy vstoupila v platnost emisní norma EU1, najezdí v průměru asi 5 tisíc kilometrů. Auta bez katalyzátoru, jak již bylo zmíněno, pak něco přes dva tisíce km. Vzhledem k tomu, že data se vztahují k (přinejmenším) tři roky staré situaci, bude rozdíl mezi starými a novými vozy s EU 5 ještě výraznější.

Novější automobily mají nejen čistší výfukové plyny, ale (a to je hlavní) dokáží posádku lépe ochránit v případě nárazu a mají také bezpečnější jízdní vlastnosti, podpořené řadou elektronických pomocníků. To je dle našeho názoru hlavní argument, který by měli mít na paměti lidé uvažující o nákupu nového vozu.

Aleš Jungmann
Diskuze (33)
3. 7. 2012 04:22
Co to plácají?
Za prvé: Srovnávají nepodstatné zplodiny (HC a NOx) a na tu nejdůležitější - CO2 úplně zapomněli. Ono není ani tak důležité množství zplodin, jako spotřeba pohonných hmot. Ekologičnost aut by se měla hodnotit hlavně podle spotřeby.

A za druhé: Historický vozový park je naše kulturní dědictví, stejně jako budovy v Unescu, a proto by se stát měl starat o to, aby se historických vozů dochovalo co nejvíce i pro naše budoucí generace.
Aby to na ulicích nevypadalo tak hnusně jak to vypadá dneska, když se podíváte kolem sebe tak na poctivé auto, jako je Škoda 1000MB, 100, Wartburg, Moskvič atd. moc často nenarazíte.

Navíc ty dnešní auta obsahují takové odpornosti jako posilovače všeho možného a spoustu elektroniky, takže nechápu jak to někdo může koupit.
22. 4. 2012 15:31
Re: som sa docital
A plný tanker v přístavu není dobrá zbraň? Terorista, jak označení naznačuje, využívá teror, tedy zastrašování. Mrtvola se jich bát nebude. Pokud se jich bojíme a necháme se jimi manipulovat, tak jim dáváme přesně to, co chtějí.

Na špinavou bombu ti stačí třeba lékařské nebo průmyslové přístroje, které obsahují zdroje radioaktivního záření. Takzvaní sirotci, tedy zdroje, které přišly o majitele, stojí za řadou vážných zamoření v naší historii. Kolikrát se povalovaly jen tak na šrotišti, ve skladech atd.

PS: Co se Íránu týče, spíš věřím zprávám zpravodajců než politikům a novinářům. ;-) Můj odhad je, že si spíš někdo chce zopakovat Irák.
20. 4. 2012 23:56
Re: Preco si niekto da pracu s takym clankom?
Článek se zabývá především HC a NOx. CO2 lidskému zdraví neškodí. Tak asi proto se tím někdo zabývá...
20. 4. 2012 23:46
Re: som sa docital
Já bych to tak neviděl. Je to čistě o uplácení a známostech. Průmyslová výroba má mnoho prostředků, jak snížit emisní zatížení ovzduší. Bohužel v naší banánové republice to tak nefunguje. ČEZ se vymluví, že by musel zdražovat a hotovo.
20. 4. 2012 23:46
Re: nieco na tom bude
:yes: