Stará auta najezdí málo, ale vyprodukují téměř polovinu škodlivin
V registru vozidel ČR zůstává z celkového počtu 4,6 milionu aut téměř 850 tisíc bez katalyzátoru, přičemž téměř 300 tisíc z nich jsou starší než 30 let. Škodovek bez katalyzátoru je v registru zhruba 380 tisíc, přičemž více než 130 tisíc je starších třiceti let a dokonce zhruba 80 tisíc jezdí po silnicích více než 35 let.
To vypadá poměrně hrozivě, někdo méně znalý by snad mohl usuzovat, že zhruba každé páté auto v provozu nemá kalatyzátor. Jak ale víme, realita je jiná. Velké procento těchto automobilů se na silnice dostane jen několikrát ročně (typicky během svátků) a často tyto vozy po dědovi jen tiše reznou za stodolou.
Produkci emisí podle stáří aut zmapovala studie TÜV SÜD Czech. Při výpočtech vycházeli její autoři z faktu, že v ČR je asi 47 % automobilů značky Škoda. Proto byl za typického představitele osobních automobilů vybavených karburátory a plnících v té době platný emisní předpis EHK 15.03 (od 10.1979) až EHK 83.01 (od 12.1992) zvolen vůz Škoda 120. U něho zpracovatelé odhadli spotřebu (7,5 litrů na 100 km), přičemž průměrný roční proběh 2200 kilometrů byl stanoven na základě výpočtu spotřeby Specialu, dokud se na čerpacích stanicích prodával. Jde tedy o velmi hrubý nástřel. Ostatní roční proběhy byly převzaty z TÜV Reportu 2009.
Výsledky znepokojují
Jaké jsou výsledky? Osobní vozy s katalyzátory (tedy splňující normu EU 1 až EU 5) vyprodukují přibližně 60 % všech emisí HC a NOx (uhlovodíků a oxidů dusíku), na auta bez katalyzátorů zbývá asi 40 %. To je poměrně děsivé zjištění, uvážíme-li, že tato auta se dle studie podílejí na celkovém ročním proběhu osobních automobilů pouhými čtyřmi procenty.
Co se stane, když do skupiny „starých“ automobilů přidáme i vozy starší patnácti let? Skupinu vozidel ve věku nad 15 let tvoří dle studie osobní automobily bez katalyzátoru (844 tisíc) a automobily plnící emisní stupeň Euro 1 (540 tisíc). Jde tak téměř o třetinu ze všech registrovaných aut. Zatímco na celkovém proběhu kilometrů všech osobních automobilů se tato vozidla podílejí 10%, na produkci škodlivých emisí provozem mají podíl 50,5%.
Češi jezdí ve starých autech
Na provoz starého automobilu má samozřejmě každý právo, protože takový vůz, pokud je v udržovaném stavu, splňuje emisní i technické normy platné v době jeho prodeje. Bylo by naivní domnívat se, že majitelé se starými vozy jezdí jen tak z plezíru, ve většině případů by lidé moderní vůz samozřejmě chtěli, avšak finančně na něj nedosáhnou. Dokládá to i rozdíl v průměrném stáří vozového parku: zatímco ve státech EU je stáří osobních vozidel v průměru zhruba 8,2 roku (data k roku 2008), v Česku to je téměř 14 let.
Zhruba průměrné stáří vozů mají auta v Německu či Francii, výrazně starší vozy pak máme jen u nás a v Lotyšsku, které je s téměř šestnácti lety v EU nejhorší. Pod průměrem je pouze trojice států. Zatímco Belgie a Rakousko jen lehce, Velká Británie se svým velkým počtem registrovaných automobilů a jejich průměrným stářím pod sedm let statistiku ovlivňuje velmi výrazně.
Zatímco některé ekonomicky srovnatelné státy zavedly šrotovné či výrazná finanční zvýhodnění při nákupu nových ekologických automobilů, u nás se k takovým krokům politici nerozhodli. Ať si o tom myslíme cokoliv, průměrné stáří vozového parku s tím má přímou souvislost.
Kdo najezdí jezdí více, připlatí si za novější
Obecně však lze říci, že ten, kdo automobil aktivně používá, si už novější model pořídil. Průměrný roční kilometrický proběh totiž mají největší auta splňující moderní normu EU 4 a 5, konkrétně 20 tisíc kilometrů. Vozy splňující EU 3 (platná od roku 2000) mají proběh přes 11 tisíc a auta s EU 2 něco přes 7 tisíc km. Automobily vyrobené po roce 1993, kdy vstoupila v platnost emisní norma EU1, najezdí v průměru asi 5 tisíc kilometrů. Auta bez katalyzátoru, jak již bylo zmíněno, pak něco přes dva tisíce km. Vzhledem k tomu, že data se vztahují k (přinejmenším) tři roky staré situaci, bude rozdíl mezi starými a novými vozy s EU 5 ještě výraznější.
Novější automobily mají nejen čistší výfukové plyny, ale (a to je hlavní) dokáží posádku lépe ochránit v případě nárazu a mají také bezpečnější jízdní vlastnosti, podpořené řadou elektronických pomocníků. To je dle našeho názoru hlavní argument, který by měli mít na paměti lidé uvažující o nákupu nového vozu.