Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavbu tunelu Blanka schválila Praha už koncem 90. let

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
ČTK přináší výběr nejdůležitějších událostí kolem výstavby tunelového komplexu Blanka

Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala posledně jmenovaná verze, jejíž trasa vede z velké částí pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.

Červen 2001 - Náklady na vybudování severozápadní části vnitřního okruhu Prahy se odhadovaly na 16 miliard korun.

Září 2003 - Město uvažovalo o tom, že zapojí do financování stavby komplexu Blanka soukromé investory v rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru. Radní Radovan Šteiner v této souvislosti odhadl náklady na výstavbu na více než 20 miliard.

Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů hovořil o 22 miliardách.

26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stala se jím společnost Metrostav, jež nabídla cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další zhruba tři miliardy měly stát technologie či sledování případného pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.

Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.

20. května 2008 - V pražské Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010, a to u budovy ministerstva kultury v Praze 6.

19. června 2008 - Tehdejší primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex Blanka stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.

Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.

12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.

11. února 2010 - Metrostav informoval, že změna výše DPH prodraží komplex Blanka asi o 700 milionů korun.

Únor 2011 - Nový primátor Bohuslav Svoboda uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení na 37 miliard způsobily dodatečně přidané části stavby (pět miliard), dražší technologie (miliarda) a inflační valorizace (3,5 miliardy).

9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014).

Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město přesto za tunel zaplatí minimálně 36 miliard korun.

Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury za Blanku. Důvodem bylo výrazné prodražení a obava vedení Prahy z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.

Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur za Blanku, chtěli se tak vypořádat s rostoucími dluhy. Faktury rozdělili do tří skupin podle závažnosti problému, do léta 2013 Praha vyplatila Metrostavu zhruba půl miliardy korun.

17. září 2013 - Objevily se informace, že rozhodnutí radních o kategorizaci prověřují kriminalisté.

20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu Blanky, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) poté řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednaly rada a zastupitelstvo.

29. listopadu 2013 - Metrostav se s magistrátem nedohodl na řešení problémů spojených s výstavbou tunelu. Praha trvala na tom, aby Metrostav stavbu Blanky nepřerušil.

5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Dělníci začali následně zabezpečovat staveniště Blanky.

10. ledna 2014 - Začala arbitráž, která má vyřešit spor mezi vedením Prahy a Metrostavem ohledně tunelu.

24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud uložil stavební firmě, aby obnovila práce.

3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala v polovině ledna u pražského městského soudu proti Praze žalobu o téměř 145 milionů korun. Město firmě dva roky neplatí za inženýrské činnosti.

25. února 2014 - Detektivové Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality začali vyšetřovat podzimní zastavení prací na tunelu Blanka.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)