Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studii Škoda Tudor je 20 let. Znáte příběh krásného kupé, které automobilce málem ukradli?

Jan Zajíc
Diskuze (5)

V roce 2002 česká automobilka Škoda přivezla na ženevský autosalon jedno velké překvapení: koncept velkého kupé jménem Tudor.

Studie, jejíž název byl odvozen od anglického termínu "two door", tedy "dvoudveřový", a známe ho už ze starších škodovek, měla obrovský úspěch. I dnes jistě narazíte na názor, že Tudor je nejhezčím vozem s logem mladoboleslavské značky v její novodobé historii.

Auto přitom na koncept vypadalo poměrně "sériově" - 4803 milimetrů dlouhé, 1765 mm široké a 1469 mm vysoké kupé s 2803milimetrovým rozvorem totiž zřetelně vycházelo z tehdejšího Superbu.

Také interiér byl z většiny převzat ze Superbu a podle dobových informací měl vůz i plně funkční techniku. Pod kapotou se ukrýval zážehový šestiválec o objemu 2,8 litru se 30 ventily, který poskytoval nejvyšší výkon 142 kW. Spojen byl s manuální pětistupňovou převodovkou a poháněl kola přední nápravy. Škoda uváděla, že Tudor by zvládl zrychlit z klidu na 100 km/h za rovných 8 sekund a dokázal se rozjet až na 240 km/h.

I přes pozitivní ohlasy však nakonec zůstalo jen u designové studie. S tím ostatně česká automobilka do Ženevy jela, výrobu velkého kupé od začátku popírala.

Jak Tudor vznikl?

U zrodu konceptu stál Wilfried Bockelmann, tehdejší šéf oblasti Technického vývoje ve Škoda Auto.

„V roce 2000 jsme od Wilfrieda Bockelmanna dostali za úkol navrhnout nějaká další auta mimo tehdy produkovanou trojici Fabia, Octavia a Superb,“ vzpomínal v roce 2019 na studii Zdeněk Cibulka z oddělení Škoda Design. „Vznikly tak třeba Fabia pick-up, Octavia kabriolet či Superb ve variantě kombi. Od začátku bylo jasné, že se sériově vyrábět nebudou, ale šlo o to ukázat naši kompetenci ke složitějším úkolům, zkrátka čeho všeho jsou designéři v Mladé Boleslavi schopni,“ dodal.

Pod vedením tehdejšího šéfdesignéra Thomase Ingenlatha navrhnul Zdeněk Cibulka elegantní kupé s názvem Tudor. A to Wilfrieda Bockelmanna zaujalo nejvíc. Další práce pokračovaly velmi rychle. Pro výsledek práce designéra je klíčovým faktorem práce dobrého modeláře. Model vznikl v měřítku 1:4, ten se v počítači zvětšil a z něj se rovnou vyráběly díly pro plastový model ve skutečné velikosti. A pak hned následoval finální vůz. To vše během několika měsíců.

Původně mělo kupé vypadat úplně jinak

Zajímavé je, že podle původních návrhů měl Tudor vypadat jinak, než jak se nakonec ukázal v Ženevě. „V nákresech nejdřív auto vypadalo úplně jinak, navrhli jsme totiž kompletně nový showcar s originální přední i zadní částí, odlišný od aktuální produkce,“ prozradil Zdeněk Cibulka. „Dostali jsme zelenou k tomu, nechat vyrobit maketu, museli jsme ale vzhled přece jen více přiblížit nějakému sériovému autu, konkrétně modelu Superb.“

Ze sériového vozu proto byla bez větších změn převzata přední maska a až na odlišná světla i zadní partie vozu. Nová ovšem byla zadní světla. „Tehdy se světla dělala tak, že se udělala komora, do ní se daly žárovky a práce designéra spočívala jen v návrhu obrysového tvaru světla,“ vzpomínal Zdeněk Cibulka.

Tudor však nemá směrové a zpětné světlo umístěné vedle sebe, jak se to dělalo do té doby, ale oranžová žárovka směrového světla je ukryta za reflektorem zpětného světla. Světlo žárovky blinkru se odráží od odrazové plochy a svítí okolo reflektoru zpětného světla.

A dokonce mělo mít i jinou barvu...

Zajímavé také je, že těsně před premiérou se Škoda rozhodla změnit barvu karoserie. Místo původní šedohnědé metalízy nakonec automobilka zvolila tmavě červený lak.

Tudor byl také posel budoucích trendů

Netradiční zadní světla přinesla ještě jednu pozoruhodnou novinku. Právě u Tudoru se začal rodit typický světelný podpis ve tvaru písmene C, který se naplno rozvinul u Octavie druhé generace. Červené krycí sklo zadních světel je totiž uspořádáno do tří stran obvodu reflektoru.

Poprvé se u konceptu projevila také inspirace křišťálem, a to u nápisu na zádi. Zvolený font v podobě ostře řezaného písma byl plastický a připomínal tak broušené sklo, jehož další interpretace se pak o několik let později rozvinuly do celého tvarosloví, které můžeme vidět na všech současných škodovkách.

V interiéru už byly dva displeje

Interiér se světlým čalouněním byl do značné míry převzat ze Superbu. Najdeme v něm tříramenný sportovní volant a dokonce dva větší displeje. Pod výdechy klimatizace je velkoplošný displej navigace, druhý na středové konzole byl zamýšlen k ovládání klimatizace. Všimněte si "skleněného provedení" obrazovek, něco podobného bychom našli i v moderních škodovkách.

Automobilka o auto málem přišla

Po úspěšné premiéře byl Tudor vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi. Nechybělo ale mnoho a česká automobilka o jednu ze svých nejobdivovanějších studií nadobro přišla.

Škoda totiž koncept později zapůjčila na výstavu do Indie. Jenže po výstavě se vůz ztratil a muselo po něm být vyhlášeno pátrání. Automobil se našel až po několika měsících, odstavený v hale na vlakovém nádraží. Po návratu do Česka se pak musel kompletně renovovat do podoby, v níž si ho dnes můžete v muzeu prohlédnout.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - beibej
26. 1. 2022 13:50
Nemůžu si pomoc ale...
Tudor mi hrozně připomíná Vauxhall Monaro. Kdyby se vyráběl a dostal motor z Passata W8 mohli se střetnout na trhu. Jen by měl každý z nich poháněnou jinou nápravu. :-[]
26. 1. 2022 12:05
jo?
Zkrátim superb a uberu 2 dveře. Co je na tom krásného? Je jedničkový superb také krásný?
Avatar - 3_diamanty
26. 1. 2022 09:44
Re: Dobře že se nevyrábělo,
Touto logikou je potom najlepsie vobec nic nevyrabat.... a hura naspat na kone a tavy... ale aj k tomu sa raz zda sa naspat dopracujeme.... sinusovka nepusti... aneb nejaky ten reset uz bude stejne zapotreby....
Avatar - Emel
26. 1. 2022 08:59
Re: Dobře že se nevyrábělo,
A tak... každý kupátko na cestách dobrý, ne?
Avatar - Stejsn
26. 1. 2022 07:48
Dobře že se nevyrábělo,
kdyby jo, bylo by dneska stejně okoukané, jako každé sériové auto.