Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru BRZ AT – Automat ano/ne?

Ondřej Chamilla
Diskuze (97)
Subaru BRZ respektive jeho dvojče Toyotu GT86 jsme testovali již několikrát. Ne však s automatickou převodovkou a továrními úpravami jako nyní. Jak se tím vůz změnil?

Znáte ten pocit, kdy přicházíte k dobře známému automobilu, který však vypadá přitažlivěji, než jste si pamatovali? Chodíte kolem něj a zkoumáte, čím to vlastně je. Někdy k tomu stačí opravdu jenom drobnosti – což je přesně případ tohoto Subaru BRZ. Několik tmavých lišt z nabídky doplňků STI z vozu udělalo o kus atraktivnější stroj.

Celkovému dojmu přidávají i příplatkové masivní koncovky výfuku, které přibarvují zvukový doprovod a zároveň vypadají skvěle, i když podle jejich průměru byste tipovali, že má BRZ alespoň šest set koní. Bohužel nepříliš efektní sedmnáctipalcová kola automobilu zůstala. Celkově je však vzhledový paket mnohem povedenější, než teatrální verze Aero pack u Toyoty GT86.

Uvnitř vozu stále vládne onen minimalistický styl, který se přesně hodí k tomuto typu sportovního vozu. Středobodem interiéru je skvělá sedačka řidiče a tak akorát velký i tlustý volant. Tyhle dvě věci se podílejí na perfektní pozici řidiče, kterou oceníte hned v první zatáčce. Zadní sedadla jsou pak spíše nouzová a budete je obsazovat jenom výjimečně, přičemž v takovou chvíli se musejí přizpůsobit i cestující vpředu.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Potěší rozumně veliký zavazadelník, do kterého se bez problémů vejdou zavazadla na týdenní dovolenou ve dvou lidech. Nějaký zápor se ovšem uvnitř BRZ rovněž najde, stačí, aby se setmělo. Celý interiér včetně budíků totiž září červeně s výjimkou zeleně svítícího autorádia, což oko estéta jistě neohodnotí kladně.

Novinkou je řadicí páka, tedy v tomto případě spíše volič převodovky, který se jako řadička jenom tváří. Na první pohled to tedy vypadá, že stále řadíte manuálně, chybí však spojkový pedál. Malé kupé by mělo dobře vypadat, což se podle nás i nadšených reakcí okolí tomuto Subaru daří, hlavně by ale mělo skvěle jezdit. Dost tedy bylo statického popisu, chová se tohle auto jinak než zbylá BRZ?

Motor a převodovka

Podle puristů automatická převodovka do malého a lehkého sportovního vozu nepatří, jaká je však praxe? Subaru BRZ dostalo šestistupňový automat s klasickým hydrodynamickým měničem točivého momentu a možností řadit páčkami pod volantem. Co se týče řazení vyšších stupňů, zejména ve sportovním režimu tento úkon probíhá příjemně rychle a nerušivě. Potěší i to, že v manuálním režimu automobil nepřeřadí ani v omezovači otáček.

Bohužel, tím jsou plusy převodovky sečteny. Je třeba říci, že sportovní charakter auta tento automat úplně neničí, náročného řidiče ale nemá šanci uspokojit. Řazení v běžném módu často cuká a i v manuálním režimu jasně cítíte, jak se výkon vytrácí někde v měniči, který neustále klouže. Reakce na povely páčkami jsou opožděné a nepřesné. Transmise se sice snaží dávat při podřazování meziplyny, dělá to však zhruba stejně zdatně jako řidič, který se tuto techniku v autě s manuální převodovkou teprve učí.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

A to není všechno, pro dynamiku vozu v přímce jsou omezující ještě delší převody než u manuálu, kde se nám už i tak zdály dosti dlouhé vzhledem k vysoko položenému maximu točivého momentu. Navíc když se probíjíte otáčkami na plný plyn, tak v místě, kde má křivka výkonu i točivého momentu propad, tedy zhruba okolo čtyř tisíc otáček, proklouzne měnič převodovky ve snaze zakrýt tyto nedostatky v naladění motoru, což v době dnešních dvouspojkových skříní působí trochu archaicky. Při 130 km/h točí motor zhruba 2800 otáček za minutu na šestý převodový stupeň a automobil spotřebovává okolo 7,5 litru na 100 km. Po týdenním testu jsme naměřili spotřebu 10,9 l, to jsme si však často a řádně vychutnávali dynamiku auta.

Motor Subaru BRZ budete milovat, pokud s ním budete jezdit nad 5000 otáček. V tu chvíli zažijete gradaci výkonu u červeného pole, dostanete brilantní reakce na pobídnutí pedálem plynu, budete se kochat charakterem a s příplatkovým koncovým tlumičem výfuku i zvukem plochého atmosférického čtyřválce, který má maximální výkon 147 kW v 7000 otáčkách za minutu. Problémem je však naladění agregátu ve středním pásmu, tam motor působí líně a neochotně. V nízkých otáčkách je agregát poměrně živý, jak jej však postupně vytáčíte, tak v oblasti mezi třemi a pěti tisíci otáček se plynulá gradace výkonu velmi utlumí.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Abyste neřekli, že jsme zhýčkaní a nechápeme atmosférické motory, tak například dvoulitr Skyactive od Mazdy je i v této fázi příjemně pružný, a to má přitom výrazně nižší výkon. Nemluvě o starších motorech stejného zdvihového objemu, například z předchozího Clia Sport. Ostatně maximum točivého momentu až v 6400 otáčkách za minutu také říká mnohé.

Tohle všechno může znít poměrně negativně, u lépe zpřevodovaného manuálu je však radost s motorem spolupracovat, tedy alespoň ve vyšších otáčkách. A opravdové kouzlo tohoto automobilu stejně musíte hledat ještě někde jinde.


Fantastický podvozek se stal ještě lepším

Subaru BRZ bylo odjakživa neskutečně hravým, obratným a zábavným strojem, který dokázal napumpovat řidiči adrenalin do žil a maximálně jej pobavit i v běžných rychlostech. Neudělaly úpravy podvozku z automobilu sterilnější řidičský nástroj? Nebojte, v reálu jsme objevili soubor excelentních funkčních úprav. Začíná to již při běžné klidné jízdě. Auto přesně kopíruje nerovnosti silnice, výmoly však filtruje bez nepříjemných rázů. Jde jasně cítit, že BRZ je tužší, takže se při tlumení tolik neotřásá a zvládá horší silnice s větším nadhledem. I díky tomu není auto nepohodlné, ačkoliv jste v kontaktu s každým kamínkem na silnici.

Úpravy jdou poznat i v zatáčkách, do kterých se tohle Subaru vrhá ještě ochotněji a udržuje si v nich dobrou přilnavost navzdory poměrně levným pneumatikám Michelin. Pokud tedy chcete, můžete s BRZ jezdit překvapivě rychle a čistě, řidič tohoto auta se však bude chtít hlavně bavit rozevlátostí. Pak není problém na jednoduché pobídnutí odstavit záď a užívat si snadno kontrolovatelných smyků. To všechno lze stejně jako u běžné verze zvládat i v nízkých, snad až městských rychlostech, bez obav z nepříjemného výletu mimo silnici.

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Filozofie tohoto vozu tedy zůstala zachována, jenom je všechno přesnější a podstatně vypilovanější. Kontrola nad automobilem je jednoduše dechberoucí a vůbec nevadí, že řízení má elektrický posilovač. Vy totiž cítíte každý pohyb auta v celém svém těle, jak ze sedačky putují informace k vaší míše. A ve výsledku i ten volant mnoho napoví – například při začínajícím smyku sám lehce naznačí kam kontrovat, což nám dává vzpomenout na starší sportovní vozy, které v těchto situacích naznačovaly velmi vehementně.

Subaru BRZ jednoduše vyvolává úsměv na tváři řidiče a svou snadno dostupnou hravostí i komunikací s řidičem dokáže ohromit. Podvozek je perfektně vyvážený a auto celkově působí jako ideální nástroj pro toho, kdo se chce naučit ovládat sportovní automobil se zadním pohonem.

Závěr

Poselství je v tomto případě jasné. Pokud rádi řídíte, zejména trochu ostřeji, Subaru BRZ vás nezklame. Byla by škoda nepoznat, v čem tkví kouzlo tohoto vozu. Na druhou stranu, není to automobil pro každého. Jeho zaměření je dost jednoznačné směrem k jízdním zážitkům, zatímco takové odhlučnění pokulhává. Pohonné ústrojí má navíc také své mouchy, jakkoliv ve výsledku umí i nadchnout, pokud jej tvrdě ždímáte.

Nám to ovšem moc nevadí, a pokud to máte podobně, dovolte jednu radu. Kupte si tenhle automobil raději s manuální převodovkou a za ušetřené peníze si pořiďte podvozkové úpravy námi testovaného vozu – stojí to opravdu za to! Zábavnější svezení pod milion korun se totiž hledá jen těžko...

subaru testy sportovni subaru testy sportovni  

Nejlevnější verze modelu 709.000 Kč (Active 2.0/147 kW)
Základ s testovaným motorem 849.000 Kč (Sport AT 2.0/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou 955.592 Kč (Sport AT 2.0/147 kW)


Plusy

  • Perfektní ovladatelnost
  • Pozice za volantem
  • Funkční příplatkové úpravy
  • Vyvážení podvozku
  • Řízení

Minusy

  • Chování motoru ve středních otáčkách
  • Pomalu reagující převodovka
  • Dlouhé zpřevodování
  • Absence parkovacích čidel

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (97)
Subaru BRZ AT
Cena základní sestavy 849 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 17” kola, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, xenonové světlomety, zadní diodové svítilny, automatická klimatizace, autorádio, bluetooth, přípojka USB, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat atd. Kč
Cena testované sestavy 955 592 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+12.000,-), flexibilní výztuha podvozku (+ 13.423,-), podélná zadní ramena s unibalem (+ 5.989,-), sada zadních ramen s unibalem (+11.979,-), sportovní tlumič výfuku (+17.585,-), STI spoiler předního nárazníku (+9.583,-), STI boční prahové lišty (+15.572,-), STI spoiler zadního nárazníku (+8.386,-), STI Gurneyho klapka – odtrhová hrana na křídle (+4.170,-), flexibilní rozpěrná tyč (+7.905,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 6400 - 6600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.7 / 7.1
Emise CO2: 223
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 243 / 330
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1328 / 372
Rozměr pneu: 215/45 R17
Subaru BRZ AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4240
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1285
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Atlis
27. 5. 2014 18:00
at vs mt
asi som tu jednym z mala, ktori jazdili toyobaru automate aj manuali...

automat v BRZ/GT86 je fajn - ak by bol napriklad v Toyote Avensis ci v Aurise, vobec by som ho neriesil - v automatickom rezime radi dostatocne rychlo a plynule bez trhania, problemom nie su poskoky v zapchach ci parkovanie. v normalnom mode je nastaveny hlavne na nizku spotrebu, takze drzi otacky nizko, co ale nejak priliz neprekaza. pre zapaleneho vodica je podstatne prijemnejsi rezim manualny ovladanie lopatkami pod volantom je intuitivne a hlavne, automat za nas neradi sam ani pri obmedzovaci.

otazka znie, pasuje ku GT86/BRZ? to asi zalezi od toho, kto si to auto kupi. pokial to bude zenska s bradou, ci kocka, ktora chce stylove kupe - silne odporucam. auto aj tak vacsinu casu stravi v meste, kde sa s nim bude jazdit prijemne a radit manualne sa s nim nebude pravdepodobne nikdy. a myslim si, ze s takym autom urobi viac parady ako s mini cooper. v meste sa dokonca ani neprejavia hlavne neduhy toyobaru ako slabsie odhlucnejsie ci relativne nizky vykon (motoru chyba vybusnost a jeho linearny narast vykonu priliz nepomaha - pravdu odhalia iba cisielka na displeji/na rychlomeri - ono to auto zase az tak pomale nie je, aj ked vacsina hothatchov mu ujde na dlhsej rovinke ujde. na okreskach - mozno, ale zabava bude vacsia v GT86, to jednoznacne).

ak by som si mal vybrat ja, siahol by som predsalen po manualnej prevodovke. ona jednoducho dovoli z auta dostat podstatne viac ako automat a este len umocnuje zabavu za volantom...

Avatar - m.z.
27. 5. 2014 16:38
Re: BRZ
Snad se v tom konečně o víkendu v Mýtě projedu, ať vím o jaké řidičské nirváně je tady řeč :-)
27. 5. 2014 13:12
Re: Proti proudu.........
A nad tím vším bdí vševidoucí oko risk manogordu a žene masy stvůr proti hradbám jezdeckeho pasu, aby zahubily poslední paprsky radosti......
Avatar - woody-alien
27. 5. 2014 12:51
Re: Proti proudu.........
Podlehl jsem a hle co se mezitím událo:

Jeden volant vládne všem, o citu jen káže
Řízení všem ulehčí, zpětnou vazbu sváže
v zemi Hjondor, kde se snoubí umělost se servem...*

* tedy pokud zrovna funguje ;-)
27. 5. 2014 11:42
Re: Proti proudu.........
Ach Milášku tys mne předčil....že tys neodolal a podlehl moci volantu? Ty zlý :-|