TEST Subaru Forester 2.5 XT Turbo – Víry endorfinu a benzínu
Omlazený Forester 2,5 Turbo se chlubí maximálním výkonem 169 kW a několika vylepšeními v interiéru i exteriéru. Nás ale hlavně zajímala kombinace extrémního turba se čtyřstupňovým automatem.
Modelový rok 06 přinesl pro Forester změny, které jej mají za úkol ještě více „zcivilizovat“ tak, aby při zachování tradičních jízdních i terénních schopností byl ještě více přijatelný pro běžný provoz.
suv subaru testy V exteriéru je nejvíce patrná změna čelní masky, jemnější žebrování a na Subaru takřka revoluční kruhové mlhové světlomety příď znatelně poevropštily a opticky trochu snížily. Celkově ale, zvláště v testované černé barvě, působí auto mohutněji. Mohou za to jak standardně montovaná 17palcová kola z lehkých slitin, tak vyšší tlumiče pérování. Vozu velmi sluší směrová světla v zrcátkách, nenápadné, ale užitečné jsou také změny ve tvarování nárazníků, které mají díky pozměněnému tvaru lepší nájezdový úhel. Jejich spodní část tvoří plastový ochranný kryt. Víko motoru je nově z hliníku, což poznáte při jeho otevírání.
V interiéru můžeme od posledního faceliftu v podstatě jen chválit. Tříramenný volant Momo s malým průměrem padne skvěle do ruky, přístrojová kaplička má budíky jasně rozmístěné a skvěle viditelné. Nad středovým panelem přibyla obrazovka navigačního systému, který je ovšem v ČR kvůli své nekompatibilitě s dostupnými obsahovými CD a DVD zatím nevyužitelný. V praxi je tedy buď vypnutý nebo slouží jen k zobrazení analogových hodin…
suv subaru testy Pozornost si zaslouží sedadla – konstruktéři vyslyšeli připomínky a prodloužili přední i zadní sedáky o cca 4 cm, což je na komfortu a jistotě posazu velmi dobře znát. Přední opěradla mají relativně solidní boční vedení, spojení dynamiky vozu a kožených potahů ale občas zvláště zadním pasažérům umožní malé výlety stranou.
Stále také trochu žehráme na odkládací prostory – kapsy ve dveřích jsou relativně mělké, schránku před řidičem zpola obsadila mechanika navigačního DVD a kapsa na zadní straně předních opěradel je jen jedna. Místa pro cestující je ve všech směrech dost – jen zadní krajní pasažéři si občas stěžovali na kontakt se střešními rukojeťmi.
Drobnosti ale nemohou zakrýt ten největší přínos - interiér jako celek působí na pohled i v praxi velmi precizně – nikde není nic zbytečného, všechny ovladače jsou snadno dostupné a vypadají hodnotně – už jsme pomalu zapomněli, že jsme v SUV.
suv subaru testy Konstruktérům patří velký díky za změny designu zadních dveří – jejich sklo začíná nyní těsně u střechy a končí níže než u loňské verze. Výsledkem je na SUV až překvapivě dobrý výhled vzad. Nesporným kladem je také úprava v oblasti zadních svítilen, díky které se podařilo rozšířit vstupní otvor do zavazadelníku. Ten zůstal sice tradičně mělký, ale pod jeho podlahou se ukrývá plnohodnotné náhradní kolo.
Přeplňovaný dvouapůllitrový čtyřválcový boxer má nyní výkon zvýšený na 169 kW při 5600 otáčkách a točivý moment dosahuje maxima 320 Nm při 3600 otáčkách (test minulé verze s výkonem 155 kW a manuální převodovkou je zde). K testu jsme si ovšem záměrně vybrali verzi se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, která, jak se ukázalo, dvojaký charakter vozu ještě více posiluje.
Forester běžný
Během týdne se mi třikrát stalo, že jsem startoval už nastartovaný motor – tak důkladné utlumení vibrací nám Subaru už dlouho nepředvedlo. Jízda je i přes 17palcová kola velmi plavná a poměrně dobře tlumí nerovnosti. V zatáčkách se auto naklání jen mírně, stále ale poskytuje řidiči ten skvělý pocit, že kdyby bylo potřeba zpomalit či prudce změnit směr, držení stopy bude mantrou. Ve městě se brumlající motor spokojí s cca 12 litry na 100 km, plavné přesuny po silnicích i dálnicích do 130 km/h stlačí spotřebu k osmilitrové hranici. A k tomu všemu pohodlí si ještě troufne i do hlubokého bláta či prudkého kopce.
Šlapání na krk
suv subaru testy Jednou ale přijde impuls a řidič objeví, že zdvih plynového pedálu využíval dosud jen z poloviny. Motor se do 2500 otáček chová samozřejmě i nadále velmi způsobně, za touto hranicí ale začne dvojí představení. Úchvatný zvuk a skvělý tah motoru sice cítíte, ale ke kolům se té vší síly dostane jen část – čtyřstupňový automat se chová jako aristokrat a posádka má pocit pouze z rychlosti, nikoli z dynamiky. V režimu Power či při využití manuální volby převodových stupňů je to trochu jiná káva – motor vyje až do 6500 otáček a hydrodynamický měnič toho stíhá kupodivu hodně - výsledkem je raketa s pomalejším startem, ale neskutečným pružným zrychlením. Při předjíždění je potřeba počítat se sekundou zpoždění, odměnou je ale brizance vídaná jen u Imprezy WRX. Podvozek zvládne i ve vysokých rychlostech leccos, uvítali bychom ale precizněji rozlišující posilovač řízení. Celá tahle radost má jeden háček – při zkoušce skutečně maximalistických 100 km s využitím vší dynamiky, kterou auto (v rámci rychlostních limitů) poskytovalo, se spotřeba vyhoupla na 21 litrů. Spotřeba nezáleží příliš na zvoleném režimu řazení, ale jen a výhradně na váze pravé boty.
Uklidnění na závěr – běžná jízda s občasným využíváním plného potenciálu motoru (typicky rozjezdy a předjíždění) není zdaleka tak ropně vražedná – auto si v vystačí s 11 litry na 100 km, což považujeme za velmi dobrou hodnotu.
První cena vozu | 678.800,- (2.0 X 116 kW, Trend) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 946.800,- (2.5 XT 169 kW, Low) |
Základní cena testovaného vozu | 1.156.800,- (2.5 XT 169 kW, High, automat) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.156.800,- (2.5 XT 169 kW, High, automat) |
Plusy:
- jedinečná kombinace jízdních a terénních schopností
- výkonný a zároveň kultivovaný motor
- komfort a kvalita interiéru
- výhled dozadu
- přijatelná spotřeba a řazení v běžném provozu
Minusy
- DVD navigace nefunkční v ČR
- spotřeba při plném využití dynamiky