Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru G3X Justy - Made in Europe

Ondřej Láník
Nejmenší Subaru v nabídce českého importéra vyčnívá z modelové řady hned v několika směrech. Jako jediné se nevyrábí v Japonsku ale v Evropě, není navrženo u Subaru ale u Suzuki a nemá ani klasický pohon všech kol. Kdepak jsou pozitiva?

Justy se prosazuje zajímavými terénními schopnostmi a výrazně nižší cenou než v minulosti.

Japonská značka Subaru, známá mimo svou domovinu zejména jako propagátor automobilů s pohonem všech kol, se vydává mezi malé vozy již dlouhá léta. Malé objemy prodaných automobilů 4x4 v tomto segmentu a úspora nákladů přivedla automobilovou odnož Fuji Heavy Industries ke kooperaci s automobilkou Suzuki. Ta nabídla své malé modely s pohonem všech kol a také je pro Subaru vyrábí. Nejmenší Subaru, jaké je dnes v evropské nabídce této automobilky, je dvojčetem Suzuki Ignis 4x4 a proto není divu, že oba vozy vznikají v maďarském závodě automobilky Suzuki. Vrcholnou verzi Suzuki Ignis 4x4 jsme testovali v roce 2004, tehdy s  motorem 1.5 VVT (73 kW), tentokrát jsme rádi využili možnost vyzkoušet nejlevnější model s motorem o objemu 1,3 l (69 kW).

Maďarské dědictví

subaru testy malevozy subaru testy malevozy Aktuální provedení Subaru Justy/Suzuki Ignis neobvykle spojuje proporce malého automobilu se vzhledem a některými vlastnostmi off-roadů. Vnější vzhled se od Suzuki liší především odlišně tvarovanou maskou a předním nárazníkem s velkými kulatými mlhovkami, připomínajícími rallyové úspěchy vozů Subaru.

Dvouprostorový pětidveřový hatchback vyniká nad konkurenty výškou 1565 mm, kterou konstruktéři využili ve prospěch větší světlé výšky (170 mm) i prostoru pro cestující. Ten je naopak velmi krátký, což se projevuje již při nastupování nepříliš dlouhými dveřmi. Nepomůže ani velký úhel otevření dveří, takže přes vyšší stavbu není nastupování zejména na zadní sedadla příliš pohodlné. Řidič a spolujezdec jsou na tom při nastupování o něco lépe. Neseřiditelný volant, který najdeme jak u Suzuki Ignis, tak u Subaru Justy, je dnes již i mezi nejmenšími automobily spíše raritou. Naštěstí lze výškově seřizovat alespoň sedadlo. Interiér identický s Ignisem využívá řady prvků ze starších vozů produkce General Motors; najdeme zde výhradně tvrdé plasty, které navíc na několika místech působily spartánštěji, než bychom od vozu se znaky Subaru očekávali. Slícování víka schránky před spolujezdcem volalo po nápravě, po celou dobu testu se z několika míst ozývalo povrzávání.

Poměrně úzký interiér je vhodný nejvýše pro čtyři cestující, ti co sedí vzadu mohou naklápět dělená opěradla v rozsahu několika stupňů pro pohodlnější posaz. V tomto Subaru se prakticky na všech místech sedí vzpřímeně jako na židli, což nemusí být zrovna na závadu, protože se zbytečně nekrčíte v nepřirozené poloze. Základní objem zavazadlového prostoru 236 l lze zvětšovat postupným sklápěním dělených opěradel až na 1145 l. Konstrukce sedadel ale zůstává pevně zabudovaná ve voze, takže na podlaze vznikne asi 15 cm vysoký schod. Přepravní kapacitu vozu lze alternativně zvětšit vyjmutím sedáku zadních sedadel, pro získání většího prostoru do výšky, při nesklopených zadních opěradlech. Pod podlahou zavazadlového prostoru je plnohodnotné kolo, které však má rozměr jen 165/70 R14.

Malý offroad na hory i do města

subaru testy malevozy subaru testy malevozy Jízdní vlastnosti v běžném provozu plynou z malých rozměrů automobilu, dimenzí použitých kol i konstrukce podvozku. Na českých silnicích si v tomto Subaru příliš pohodlí neužijete, tuhá zadní náprava se při přejezdu nerovností učebnicově třepetá a tak jediným receptem zůstává přiměřené zatížení vozu, které tyto vlivy poněkud omezí. Úzký a vysoký automobil na úzkých pneumatikách je náchylný na boční vítr i vyjeté koleje, do nichž se zaručeně netrefíte. Přesné řízení s optimálně naladěným posilovačem je tím nejlepším z ovládacích prvků našeho Justy. Nejen ve městě potěší malý poloměr otáčení (5 m). Práce s pětistupňovou převodovkou připomíná skutečný offroad. Automobil by mohl být směrově stabilnější při prudkém brzdění.

Poněkud jiné hodnocení si Subaru odváží z terénní vložky, kde vyniknou možnosti takřka offroadového podvozku. Malý hatchback nedisponuje žádnou redukční převodovkou ani uzávěrkou diferenciálu. Mezinápravová viskózní spojkou uvádí v činnost pohon zadní nápravy, ale „malá krabička na kolech“ se přece dokáže vyškrábat i svah, na kterém má stojící člověk problém udržet rovnováhu. Průchodnost terénem vylepšují minimální nájezdové úhly vpředu a vzadu, naopak světlá výška 170 mm, která vyniká jede-li vůz na silnici, by v terénu mohla být ještě o nějaký ten centimetr vyšší. Omezením jsou pochopitelně běžné silniční pneumatiky, ale po jejich výměně za robustnější si tento automobil dovedeme dobře představit jako dostupný obslužný dopravní prostředek na českých horách.

Základ se 69 kW

subaru testy malevozy subaru testy malevozy Nejmenším motorem v nabídce Subaru je zážehový šestnáctiventilový čtyřválec 1328 cm3 s vysokým výkonem 69 kW při 6000 ot./min. Jak už tomu bývá u malých motorů, maximální výkon i vrchol křivky točivého momentu (118 Nm při 4100 ot./min) jsou položeny ve vysokých otáčkách, které znamenají také vyšší hluk a spotřebu paliva. V pásmu do 3500 ot./min je motor nevýrazný a 1005 kg těžké Subaru jej značně zatěžuje. Od středních do maximálních otáček je odezva na náhlé sešlápnutí pedálu plynu spontánnější, ale tento jízdní režim je spojený s dramatickým vytáčením motoru kamsi, kam se ručka otáčkoměru vozu běžného řidiče obvykle nevyšplhá. Dle údaje výrobce je základní model Subaru nadprůměrně dynamický vůz (z 0 na 100 km/h zrychluje za 11,5 s), naše subjektivní dojmy jej spíše řadí k průměrným vozům. To platí hlavně na dálnici, kde Justy na táhlých stoupáních není schopno udržovat rychlost 130 km/h, i když se otáčky motoru při této rychlosti pohybují kolem momentového maxima.

S automobilem jsme absolvovali téměř 700 km po českých městech, silnicích a dálnicích.Čtyřsetkilometrovou trasu jsme s plným zatížením převážně mimo města a z větší části po dálnicích urazili se spotřebou 7,3 l /100 km, což je jen o málo více, než co praví údaj výrobce (kombinovaná spotřeba 6,9 l/100 km). Ve městě počítejte s devítilitrovým odběrem, při klidné jízdě asi bude možné jezdit i za 6,5 l/100 km. Nepraktický je palubní počítač, který zobrazuje pouze okamžitou spotřebu paliva. Na odlehlejších místech v horském terénu bude občas majitele zlobit pouze čtyřicetilitrová nádrž, která omezuje akční rádius vozu.

Závěr

subaru testy malevozy subaru testy malevozy Nejlevnější Subaru před časem zlevnilo o desítky tisíc, ale jeho sourozenec, Suzuki Ignis je pořád ještě levnější. Ve verzi IGNIS 1,3 GL/AC 4x4 se momentálně prodává za ceníkovou cenu 349.000,-Kč včetně klimatizace, ale bez bočních airbagů. Za Subaru se stejným hnacím ústrojím dnes dáte 398.800,-Kč,- a ještě budete muset přidat 35.000,-Kč za klimatizaci. Jestli je to adekvátní příplatek za slavné jméno posuďte sami.

Související články:

Suzuki Ignis 1.5 VVT 4x4: Japonsko-uherský oheň

První cena vozu 398.800,-Kč (G3X Justy)
První cena vozu s testovanou motorizací 398.800,-Kč (G3X Justy)
Základní cena testovaného vozu 398.800,-Kč (G3X Justy)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 442.600,-Kč (G3X Justy)

Plusy:

  • terénní schopnosti
  • výkonný motor a přitom nízká sazba povinného ručení
  • přiměřená spotřeba paliva
  • fakt, že je to Subaru
  • záruka 3 roky

Minusy

  • vyšší cena
  • jízdní vlastnosti na silnici
  • omezený komfort odpružení
  • hlučný motor
  • dílenské zpracování interiéru
Ondřej Láník
Subaru G3X Justy
Cena základní sestavy 398 800 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče+airbag spolujezdce, boční airbagy, ABS+EBD, posilovač řízení, el. stahování oken vpředu, centrální zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek, elektrické vyhřívání zpětných zrcátek, rádio s CD přehrávačem+6 reproduktorů, otáčkoměr, palubní počítač, výškově stavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní lavice, polohovatelná zadní sedadla, přední mlhové světlomety, stěrač zadního okna, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu, střešní spoiler, střešní podélníky Kč
Cena testované sestavy 442 600 Kč
Výbava testované sestavy Klimatizace (+35.000,-Kč), metalická barva (+8.800,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 69 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 4100 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 236 / 1147
Objem nádrže (l): 41
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1005 / 465
Rozměr pneu: 165/70 R14
Subaru G3X Justy
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3770
b) šířka (mm): 1630
c) výška (mm): 1565
d) rozvor (mm): 2360
e) rozchod vpředu (mm): 1420
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano