Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Legacy Outback H6 3,0

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Přesně po roce se vracíme k testu v Čechách nejúspěšnějšího modelu značky Subaru. Nyní testovanou verzi Outbacku s třílitrovým motorem sice dovozce začal nabízet už koncem minulého roku, až nyní je toto auto k dispozici i v provedení "Speciální montážní vozidlo". Možný odpočet 22% DPH tak toto bezpochyby zajímavé auto ještě zatraktivňuje.

Navenek se silnější Outback od dříve testovaného dvouapůllitrového modelu liší jen světlou výškou zvětšenou ještě o centimetr na rovných 200 mm. Jediným na první pohled rozpoznatelným odlišením tak jsou tabulky s označením motoru na masce chladiče a pátých dveřích.

Naopak interiér si splést nelze. Světlá kůže obepíná doslova každý centimetr interiéru, střídá ji jen imitace ušlechtilého dřeva. Seznam příplatkové výbavy tohoto modelu je velmi chudý - vše je již v základní výbavě. Pracovišti řidiče vévodí masivní volant Momo v kombinaci dřevo-kůže, nastavitelný oběma směry. Sedačku řidiče lze polohovat elektricky, široký sedák i opěradlo poskytují navíc velmi dobré boční vedení. Autorádio s přehrávačem kazet i CD je sice velmi kvalitní, přepínače předvoleb jsou ale drobné a za jízdy se řidič může obtížně orientovat. Samozřejmostí je automatická klimatizace s výdechy i k zadním sedadlům. Poměrně komplikovaná je regulace osvětlení přístrojů regulace osvětlení přístrojů - ta je jen dvoustupňová, v závislosti na rozsvícení vnějšího osvětlení vozu. Tyto dva stupně je možno jemně doladit prstencem na levém sdruženém ovladači pod volantem. Za jasných dní, kdy je z nejrůznějších důvodů potřeba svítit, se ale ukazatele například klimatizace či autorádia stávají nečitelnými. To se dá napravit delším přidržením spínacích tlačítek těchto přístrojů. Na zadních sedadlech, kam se vcelku pohodlně vejdou tři cestující, panuje nadstandardní komfort. Ani dlouháni vpředu nezpůsobí kolenům svých spolucestujících příliš trápení a vysoká stavba vozu zaručuje dost místa i pro hlavu.

Srdcem vozu je šestiválcový třílitrový boxer o výkonu 156 kW, jehož výkon můžeme vzhledem k poslání vozu a hlavně s ohledem na výkonovou hmotnost považovat za optimální. Spojení s elektronicky řízenou "inteligentní" čtyřstupňovou převodovkou umožňuje však jen dynamickou, v žádném případě sportovní jízdu. Řazení probíhá relativně pomalu a plynule, handicap pouhých čtyř stupňů není na komfortu cestování znát. Pouze kick-down s vozem znatelně trhne, žádaný nižší rychlostní stupeň je zato k dispozici okamžitě. Doménou motoru jsou otáčky mezi 3000-4000, tehdy dává bez výraznější zvukové kulisy najevo svůj potenciál nejlépe. V porovnání například s nedávno testovaným šestiválcem u Audi A6 je tento boxer se sekvenčním vícebodovým vstřikováním nejen tišší, ale i méně žíznivý. Výrobcem udávané kombinované spotřeby 10,5 l jsme dosáhli bez problémů, i když nádrž o objemu 64 litrů se nám zdála stále příliš malá.

Jízdu s Outbackem zpříjemňuje posilovač řízení s proměnlivým účinkem, což zlepšuje kontrolu nad vozem i ve vyšších rychlostech. Naopak při manévrech na malém prostoru připomíná posilovač svým účinkem superlehké elektrické posilovače např. u Fiatu Punto. A když jsme už u městského provozu: malý rejd a průměr otáčení 11,2 m lze u tohoto vozu omluvit, postrádali jsme ale parkovací asistent. Elegantně tvarovaná a rozměrná vnější zrcátka usnadnila podélné parkování s téměř pětimetrovým vozem jen částečně.

Na silnici se chová Outback naprosto neutrálně a jako všechny vozy Subaru je díky nízkému těžišti ochoten zatočit přesně tam, kam řidič přikáže a to v jakékoli rozumné rychlosti. Dá se to říci i jinak: neumíme si představit automobil, s nímž bychom absolvovali "losí test" s větším klidem. Auto se naklání jen neznatelně, a snaha přimět Outback k přetáčivému smyku je marná zábava "na celé odpoledne". Brzdy nevadnou ani při častém používání, jejich pedál navíc v americkém stylu pojme obě řidičovy boty. Na rozdíl od slabšího modelu s manuální převodovkou chybí možnost redukce a také hill-holder, který drží auto při rozjíždění do kopce. Zatímco výkon motoru a možnost blokace převodů redukci nahradí bez problémů, brzdící účinek automatu pomůže při rozjíždění do kopce jen částečně. Oproti dvouapůllitrovému modelu neztratil Outback ani nic na svých schopnostech jezdit bez problémů i mimo zpevněné cesty. Zde je třeba pochválit plastové obložení boků vozu, naopak přední spoiler s tradičními mlhovými světlomety je velmi citlivý na otěr.

A jak se v tomto autě projeví zmíněná přestavba? Jde v podstatě jen o montáž posuvné přepážky, která dle polohy umožňuje přepravu dvou či pěti osob. Ve standardní poloze za zadními sedadly nepůsobí nijak rušivě a nezmenšuje komfort pro cestující. Tradičně velký zavazadlový prostor přitom zabírá jen minimálně a umožňuje také využití jeho roletového krytu. Po sklopení zadních opěradel pak mříž účinně brání průniku přepravovaných předmětů do prostoru pro cestující. Samotný posun mříže přitom nevyžaduje žádné speciální nářadí a lze jej provést velmi rychle. Přestavbu pak doplňují tmavé folie na zadních oknech. Na rozdíl od přestavby N1 (například u modelu Forester) tak odpadá nutnost instalování bočních mříží..

Outback v třílitrovém provedení je bezesporu atraktivní a osobité auto, které navíc vstupuje do přímého souboje například s Volvem Cross Country nebo Audi Allroad. Mezi výhody vozu lze řadit vynikající jízdní vlastnosti, bohatou základní výbavu a ve zmíněném provedení i atraktivní cenu. Nevýhodami Outbacku mohou být v konkurenčním boji například menší servisní zázemí nebo nulová možnost příplatkové výbavy.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 1 498 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, čelní a boční airbagy, výškově stavitelný volant, elektricky výškově stavitelné sedadlo řidiče, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken a zrcátek, zadní dělené sklopitelné sedačky, tónovaná skla, autorádio s CD a MC přehrávačem, 6x repro, anténa integrovaná v zadním bočním okně, automatická klimatizace, kola z lehkých slitin, přední mlhové světlomety, vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané přední sedačky, rozmrazovač stěračů, 2x střešní okno, podélné střešní nosiče, automatické vyrovnávání nivelity, tempomat, dřevem obložená palubní deska a volant, kožené sedačky, výplně dveří a volant Kč
Cena testované sestavy 1 512 000 Kč
Výbava testované sestavy + metalíza (+14.000,-) Základní cena 1.512.000,- Cena s DPH 1.542.000,- Cena po odpočtu DPH 1.202.760,- Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3000
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 156 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 282 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.3 / 7.8 / 10.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1646
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1610 / 475
Rozměr pneu: 215/60 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4720
b) šířka (mm): 1745
c) výška (mm): 1580
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano