Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru XV 2,0i CVT – Malý krok pro svět, velký skok pro Subaru

Aleš Jungmann
Diskuze (91)
Nová modelová řada XV od Subaru vypadá hodně sebevědomě. Co dokáže nabídnout ve spojení s dvoulitrovým benzinem a CVT?

Už žádná oplastovaná Impreza, už žádní falešní sobi. Subaru XV se osamostatnilo a se svou vyšší světlou výškou a pohonem všech kol míří… do města?

Je to trochu paradoxní, ale je to zřejmě tak. Nový model XV svým zevnějškem cílí na zákazníky, kteří doposud neměli o Subaru důvod uvažovat. Ozdobná kola, svěží exteriér i znatelně vylepšený interiér poskytují běžnému zákazníkovi hledajícímu v autě i trochu toho lifestylového vyjádření své osobnosti docela dobrý argument, proč do showroomu značky s hvězdokupou Kuřátkek ve znaku zavítat.

Oranžové XV je opravdu zajímavým vozem a to nejen svým zevnějškem. Dvoulitrový benzinový boxer je zde kombinován s pohonem všech kol a bezestupňovou převodovkou CVT. Na tuto kombinaci jsme byli opravdu zvědaví.

Větší a praktičtější

Model XV narostl oproti Impreze XV do všech směrů, do jednoho však výrazně – do výšky. S 1570 milimetry ji nepřehlédnete, světlá výška 220 jen podtrhuje celkově statný vzhled auta. Znatelně prostornější j je nyní interiér, šířka na předních sedadlech 146 centimetrů je dostatečná i pro dlouhé dálniční výlety. Nad hlavou nenajdeme právě mnoho místa (vpředu 96 cm), to však má na svědomí střešní okno. Když už jsme u rozměrů, pak vězte, že pod pátými dveřmi projde bez hrbení člověk vysoký 186 centimetrů.

Kufr má pravidelný tvar a základní délku 80 centimetrů. Šířka mezi podběhy taktéž není špatná, 106 cm, roletka je ve výšce 44 centimetrů nad podlahou. Pod odklopným víkem je polystyrenové dno s přihrádkami na hever, lékárničku či výstražný trojúhelník. Zavazadlový prostor pojme 380 litrů, což je o 79 litrů více než u Imprezy XV. Boční stěny jsou plastové a bohužel postrádají chytré přihrádky. Nakládací hrana zavazadelníku ční nemalých 80 cm nad zemí.

suv subaru testy suv subaru testy Nejenom na předních, ale také na zadních sedadlech je dostatek místa. Papírové hodnoty (šířka 142 cm a výška nad sedadlem 94 cm) sice nevypadají nikterak zajímavě, avšak v reálu dospělý člověk vzadu nikterak nestrádá. Hodily by se však výše umístěné zadní sedáky, jejichž hrana se nachází 34 centimetrů nad podlahou.

Výhled z vozu je díky tenkým sloupkům velice dobrý a to ve všech směrech kromě přímo vzad, kde situaci trochu komplikuje menší okno. Společnost nám opět dělají výborná velká zpětná zrcátka. Pozice řidiče ve voze však není úplně zachumlaná, pořád jsem měl pocit sezení spíše na autě než v autě, což však lze crossoveru odpustit.

Mládež se zaraduje

Zatímco přístrojový panel zůstal konvenční, multimediální výbava modelu XV (zde v nejvyšší výbavě Executive) je vpravdě obsáhlá. Nechybí česky komunikující navigace (SD karty) s dotykovým displejem, bluetooth konektivita nebo třeba parkovací kamera. Společnost vám tak dělá hned dvojice barevných obrazovek, displej mezi otáčkoměrem a rychloměrem zůstává klasicky monochromatický. Zůstává i dvojice kolíčků v přístrojovém štítu „trip“ a „info“, barevný palubní počítač je ovládán tlačítky pod volantem.

K autu sice dostanete asi nejtlustší svazek manuálů, jaký jsem za poslední léta u testovaného auta viděl. Zde je na místě vás uklidnit, ovládání auta jako takového je velmi jednoduché, zvláště, když převodovka CVT vlastně udělá vše za vás. Jakmile však zabřednete do hloubi přítomného software, můžou se manuály hodit. Spárování telefonu, pokud předtím musíte jiný vymazat, je například procedura, která bez znalosti správného postupu zabere několik minut metodou pokus/omyl. Sladkou tečkou po úspěšném propojení s autem však byla možnost pouštět si v telefonu uložené zvukové stopy. Klasický AUX ani USB vstupy samozřejmě nechybí.

suv subaru testy suv subaru testy

Geekův sen pokračuje možností detailního nastavení ekvalizéru. Rádio se šesti reproduktory si s úpravami frekvenční charakteristiky zvukového signálu očividně rozumí, a když jsem si s nastavením trochu pohrál, docílil jsem opravdu perfektního zvuku na samé špičce běžných neznačkových audiosoustav.

Ovládání navigace by mohlo mít větší tlačítka, trojice malých zapuštěných čudlíčků se nemačká moc komfortně a ani ikonky nejsou nikterak veliké. Musíte se do nich trochu strefovat. Zato ovládání duální automatické klimatizace je příkladné – dobře zpracované, intuitivní a podle mého názoru i pěkné. Ostatně jako zbytek interiéru, který je sice trochu nesourodý a bez zbytečných cinkrlátek, já v něm však našel zalíbení. Moc se mi líbí velká přihrádka s pogumovaným dnem před voličem řadicí páky, kam si můžete vyndat veškeré věci z kapes. Klíč může zůstat v tašce, tato verze má vstup i start řešen jako bezklíčový.

Perlička nakonec: už dlouho se mi nestalo, abych nepochopil jednu z obrazovek palubního počítače. K čemu je obrázek podvozku se sekundami pod ním jsem neodhalil ani já, ani kolega, který se domníval, že to má nějakou souvislost se systémem start/stop. Kromě grafického znázornění natočení kol mi na silnici tato stránka vůbec nic nesdělovala, v terénu jsem si ji zapomněl přepnout, takže dodnes nevím, co je vlastně zač. Ve velmi tlustém manuálu to ale určitě bude někde napsané.

Jízda a CVT

suv subaru testy suv subaru testy S bezestupňovými převodovkami je trochu potíž. Ony v laboratorních podmínkách vykazují skvělé hodnoty spotřeby, protože si mohou lebedit v nízkých otáčkách, ale v praxi s nimi moc dobrou zkušenost nemáme. Když totiž chcete jet svižněji, rostou otáčky motoru a s nimi i tření, které výsledné spotřebě nikterak neprozpívá. Asi bych si jen obtížně vzpomněl na auto, u kterého bych CVT raději nevyměnil za klasický automat s hydrodynamickým měničem.

Ani Subaru nezměnilo můj názor, byť se snažilo, seč mu hvězdičky na logu stačily. Při klidné jízdě opravdu není nad čím lamentovat, převodovka funguje, atmosférický dvoulitr si přede v nízkých otáčkách, ptáčci zpívají a sluníčko svítí. Jenže co když v tu chvíli chcete prudce předjet? Pedál akcelerátoru musíte co nejrychleji poslat k podlaze, aby elektronika pochopila váš záměr, a čekat. Převodovka se nastaví tak, že se otáčky dostanou někam za čtyři tisíce otáček a dál rostou jen poměrně nesportovním tempem. Zvláště ve vyšších rychlostech, kdy auto musí bojovat s odporem vzduchu. Když se podíváme na otáčky maximálního výkonu (6.200) je jasné, že úplně ideální to u benzinového motoru zkrátka není. Pádla za povedeným volantem, díky kterým se převodovka začne tvářit jako klasický automat, proto nejsou úplně zbytečnou věcí; na rozdíl od většiny jiných automatů v nesportovních autech.

suv subaru testy suv subaru testy

Po městě mě CVT překvapilo hodně svižným odpichem, na který je sice nutné si zvyknout, ale pak jej budete mít, pro jeho schopnost skočit do skuliny mezi auty, rádi. Systém start/stop má prý být jeden z nejrychlejších na trhu, což sice nemohu s čistým svědomím potvrdit (přišel mi jako „lepší standard“), ale zato naskakuje spolehlivě a auto se přitom neotřese jako sušička v posledním tažení.

Kolik papá?

Odstavec o spotřebě už tak optimistický nebude. Při ustálené stovce se spotřeba ustálila na 7,6 litrech Naturalu, otáčky naopak oscilovaly a to kolem 1.900 min-1. Zrychlení na 130 km/h přineslo nárůst otáček o zhruba 400 -1, spotřeba poskočila o dva litry na 9,6 l/100 km. To je víc, než jsme naměřili třeba u benzinového S-Maxu s 179 kW, Genesisu Coupé 2,0T či Golfu GTI. A obávám se, že jen na zimní pneumatiky to asi shodit nemůžeme.

Díky podvozku, který se snaží (docela úspěšně) žehlit nerovnosti, z vás kočičí hlavy nevytřesou duši. Tlumiče jsou trochu tužší, což podtrhuje sportovnější šmrnc auta, pružiny a stabilizátory však zůstaly naladěny relativně komfortně.

V zatáčkách si to Subaru užívá. Sice se, podobně jako bráška Forester, nakloní, avšak kontakt s podložkou neztrácí. Dokonce bych jízdu označil jako zábavnou, což u crossoverů nebývá obvyklé. Velký podíl na tom má i řízení s elektrickým posilovačem, které trochu připomíná zašlou slávu přirozeně se chovajících posilovačů hydraulických. Jistotu dodává pohon všech kol, zabezpečovaný mezináprovovou, elektronicky ovládanou spojkou. Standardně je rozdělení točivého momentu 60/40 ve prospěch přední nápravy. Díky velké světlé výšce se tak můžete směle pustit i do překonávání lehčích terénních překážek.

Závěr

Na koho dobře vybavené XV vlastně míří? Nevím. Vysoká světlá výška a pohon všech kol ukazují na chataře, stylová kola, objem zavazadelníku či design pak spíše cílí na městské kovboje. Celková neotřelost i provedení interiéru posouvají Subaru jako značku zase o kus dál, ale řekněme si upřímně: neprodávala by se znatelně lépe jako levnější předokolka? Myslím, že odpověď všichni známe.

Druhý pohled (Jiří Červenka)
Je těžké nefandit malé automobilce, když se pouští do boje s giganty, ale osobně mám pocit, že priority vývojářů XV se dost minuly s prioritami zákazníků. Nejsilnější, lépe řečeno jedinou opravdu silnou stránkou tohoto crossoveru je totiž schopnost rychlé jízdy na okreskách se špatným povrchem – ale koho z cílové skupiny tohle zajímá?

Kombinace atmosférického motoru a převodovky s plynule měnitelným převodem působí na dálnici utrápeným dojmem, odhlučnění podběhů rozhodně není příkladné a interiéru se stále nedaří vykouzlit dojem robustní útulnosti, který, ač třeba falešný, získává jistým evropským výrobcům zástupy oddaných zákazníků. A ještě něco: Subaru XV je pravděpodobně jediné auto, které jsem kdy řídil, jehož opěrka pro levou nohu není dost rozměrná pro obuv zcela standardní velikosti 43.

První cena vozu 569.000,- (1.6i 84kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 599.000,- (2.0i 110 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu 769.000,- (2.0i CVT 110 kW, Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 769.000,- (2.0i CVT 110 kW, Executive)

Plusy:

  • Jízdní vlastnosti, řízení
  • Světlá výška
  • Audiosystém
  • Ochrana karoserie plastem
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Složitější ovládání navigace
  • Převodovka CVT
  • Spotřeba
Aleš Jungmann
Diskuze (91)
Subaru XV 2,0i CVT
Cena základní sestavy 769 000 Kč
Výbava základní sestavy Stálý pohon všech kol, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, kolenní airbag, ABS, stabilizační program VDC, systém pomoci pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist), redukční převodovka, posilovač řízení, systém ISOFIX, imobilizér, 2DIN rádio s CD přehrávačem (s podporou MP3 a WMA), 6 repro a Bluetooth, ovládání audia na volantu, tempomat, připojení AUX, dvouzonová aut. klimatizace, elektricky stavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 17palcové disky kol, palubní počítač s barevným displejem a ovládáním na volantu, přední mlhovky, dešťový senzor, kožený multifunkční volant, bezklíčový vstup, převodovka CVT s pádly pod volantem, parkovací kamera, USB a AUX vstup, navigace s barevným dotykovým displejem, střešní ližiny a spojler, plastové lemy blatníků, sada na opravu pneu, metalický lak, vyhřívaná přední sedadla Kč
Cena testované sestavy 769 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 196 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.5 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1450 / 415
Rozměr pneu: 225/55 R17
Subaru XV 2,0i CVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - anzo
5. 6. 2012 21:23
co este..?
..mam pocit, ze redaktor ten test, jednoducho robit ani nechcel... a cely test sa nesie v tom duchu... co funguje skvele,tak to moze byt a vsetko ostatne je na pi.u...
17. 5. 2012 01:05
2,0 6MT
Tak sem se v tom projel a je to pěkný auto. Hlavně ten podvozek mi přijde skvělej. Pocit robustnosti mám u aut rád. Motor je trochu jalovej (do tech 4000ot), ale myslim, že to bude spíš delšími stupni 6MT. Ve srovnání se starsim foresterem turbo je to ale slabota. Myslím pocit z jízdy je slabota. Ale i tak mi to přijde jako jedno z nejzajimavejsich subaru. Bral bych to, jen ne v oranzove ;-)
1. 5. 2012 15:05
Re: jirka
pouzi hlavu. Kolko sa v europe preda aut s 2,5 litrovym motorcekom? Par. Kolko z toho maleho mnnozstva preda subaru. Len maly zlomok. Otazne je ci sa im uprava tych motorov ekonomicky vyplati , ked inde vo svete ho predavaju bez uprav dalej. Vacsina europy frci na nafte
Avatar - Katikakus
1. 5. 2012 14:30
Re: ZPUSOB TESTOVANI
U tebe je vitez jasny - setrvacnik od Bburaga. >:-[]
Avatar - Katikakus
1. 5. 2012 14:29
Re: jirka
Se ti divim, ze mas potrebu v kazde diskusi ze sebe udelat naprosteho hlupaka... 8-s :no: