Supersport Gordon Murray T.50 má V12 bez turba, manuální šestikvalt a ventilátor
Ideový nástupce McLarenu F1 je konečně tady. Lehoučký, třímístný, s vidlicovým dvanáctiválcem, přímo řazenou převodovkou a obřím ventilátorem. Návrat do devadesátek. A vlastně ještě o kousek dál!
Gordon Murray Automotive, společnost slavného konstruktéra monopostů formule 1 avizovala příchod supersportu T.50 dlouho dopředu. Je to tady, duchovní následník ikonického McLarenu F1 se představuje. A je mu podobný více než dost, vždyť Gordon Murray byl jedním z jeho otců. Jen slavnou značku nenese. Ani nemůže, leč je to zajímavý paradox...
T.50 svůj vzor také nápadně připomíná hladkou a nízkou přídí s nezbytnými vstupy vzduchu. Čelní sklo je velké a zaoblené, okna v dopředu vzhůru výklopných dveřích velká a dělená. Zaujmou rovněž průhledné panely ve střeše. Další „lapač“ uprostřed přivádí vzduch k motoru. Transparentní části zadního panelu nabízejí pohled na zavěšení včetně oranžových pružin. Efektní...
Vidlicový dvanáctiválec Cosworth GMR, taktéž částečně oranžový nemá žádné turbo, i tak dává 488 kW (663 k) a 467 N.m. Slavní motoráři jej vyvinuli na zakázku. Gordon Murray Automotive uvádějí skromně, že 178 kg lehká pohonná jednotka má zdvihový objem 3,9 l, ve skutečnosti ovšem 3994 cm3, takže jí do čtyř litrů chybí jen kousíček. Červené pole začíná ve 12.100 min-1. Navazuje na ni šestistupňová přímo řazená převodovka. Tohle vážně zní jako návrat o třicet let zpátky – a báječně!
Patřičný přítlak zajišťuje vzadu umístěný 400mm ventilátor, který pracuje při až 7000 otáčkách a je napojen na 48V elektrickou síť. Pamětníci si určitě vzpomenou na Brabham BT46B, se kterým Niki Lauda vyhrál Grand Prix Švédska 1978 – a pak už nikdy nezávodil. I BT46 ve všech svých podobách včetně této s „větrníkem“ byl Murrayovým dílem... V případě T.50 zvyšuje přítlak o 50 % při běžné jízdě, v brzdovém režimu pak dvojnásobně. Pochopitelně ve spolupráci s aktivními spoilery a difuzory. Mechanické ani výfukové přeplňování auto nepotřebuje, protože systém, který funguje jako indukce sání, může sám o sobě krátkodobě vyhnat výkon o 50 koní (37 kW).
Zajímavost? T.50 měří na délku méně než aktuální Porsche 718 Cayman, pouhých 4352 mm. Je opravdu kompaktní. A lehounká. Váží jen 986 kg. Vážně! Inu, dvouapůltunové auto prostě není z principu (super)sportovní, lhostejno na tom, kolik má koní. Colin Chapman by měl jistě radost. Na podvozek i karoserii byla použita uhlíková vlákna, monokok a vnější panely podle výrobce neváží spolu více než 150 kg.
Pilot sedí uprostřed, spolujezdci ho „lemují“. Další odkaz na slavný mclaren. A proč jsou vlastně jeho sedačka i akcenty v kokpitu oranžové? Důležité ovládací prvky se nacházejí na dvou „luscích“ po obou stranách tříramenného volantu s logem GMR V12. Přístrojům dominuje otáčkoměr, digitální rychloměr najdeme vlevo. Trojice titanových pedálů je hotovým uměleckým dílem...
Každému zákazníkovi nastaví Gordon Murray Automotive sedačku, volant a pedály na míru. Výroba začne až v lednu 2022, nevznikne víc než stovka kousků. Jeden každý za 2,36 milionu liber, tedy 68,3 milionu korun dle aktuálního kurzu. Samozřejmě bez daně. Auto na firemních snímcích nese číslo šasi SP1, takže jde o prototyp, vývoj a testy pokračují dál.
Zdroje: Gordon Murray Automotive, Motor1, Wikipedia