Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

David Bureš
Diskuze (106)
Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.

Zastánci stále populárnějšího segmentu SUV tvrdí, že mezi výhody zástupců této kategorie patří i dobrý výhled ven. Nejen naše zkušenosti ale vyznívají poněkud jinak, do dáli z nich sice dobře vidět je, ale při manévrování to není ono, což nyní potvrdil test švýcarského autoklubu TCS. V něm SUV neskončila dobře, ba naopak.

Švýcarský test hodnotil celkem 69 modelů vyrobených mezi lety 2012 a 2017 různých kategorií, a to s důrazem na výhled z vozu při manévrování v těsném prostoru. A v takové zkoušce dopadli zástupci SUV v průměru vůbec nejhůře. Nejlépe se naopak dařilo malým automobilům, následovaly kombíky a kompakty.

„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ upozorňuje TCS na fakt, že u stylových aut je výhled ven obecně horší. Problém ale není jen na straně designu, do tématu paradoxně promlouvá také snaha o vyšší bezpečnost aut.

Konkrétně sloupky karoserie jsou dnes důležitým bezpečnostním prvkem nejen v případě čelního nárazu, ale také třeba při převrácení. Jenže kvůli nutnosti si poradit s vysokými působícími silami musí být sloupky hodně pevné, kvůli čemuž jsou stále silnější a silnější, což ale vede k horšímu výhledu do stran.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: SUV
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Opel Mokka (2012) *** 1,75 6,1 3,42 12,7 3 4
Suzuki SX4 (2013) **** 1,14 4,23 3,15 8,14 4 5
Honda CR-V (2013) *** 2,03 8,05 4,16 16,01 3 5
Mitsubishi Outlander (2013) *** 2,01 5,75 4,3 11 4 4
Subaru Forester (2013) *** 2,04 5,25 4,1 11,48 4 4
Peugeot 2008 (2013) **** 1,77 5,94 3,67 9,99 4 4
Ford Kuga (2013) *** 1,51 7,8 3,5 14,8 3 2
Nissan Qashqai (2014) *** 2,05 5,59 3,95 10,7 3 5
Ford EcoSport (2014) *** 1,95 7,45 3,8 8,45 3 2
Porsche Macan (2014) *** 1,95 4,25 3,87 8,73 3 1
Jeep Cherokee (2014) *** 2,29 7,64 4,16 14,8 3 5
Lexus NX (2014) ** 2,4 8,04 4,6 15,72 2 5
Fiat 500X (2015) *** 1,85 6,3 3,6 14,5 4 4
Mercedes-Benz GLC (2015) ** 2,3 6,56 4,7 13,8 4 4
SsangYong Tivoli (2015) *** 1,68 5,66 3,46 11,03 4 3
Hyundai Tucson (2015) *** 1,75 7,14 3,65 13,74 4 4
Infiniti Q30 (2016) **** 1,7 8 3,83 14,1 4 4
VW Tiguan (2016) *** 1,76 7,54 3,65 10,5 4 4
Ford Edge (2016) ** 2,25 12,5 4,54 15,95 3 4
Seat Ateca (2016) *** 1,86 6,93 4,13 13,25 4 4
Peugeot 3008 (2016) ** 2,7 7,1 5,1 12,9 3 4

A jak celý test vlastně probíhal? Hodnoceno bylo celkem šest kategorií. V případě kategorií výhled dopředu a výhled dozadu byla měřena vzdálenost, na kterou řidič před autem nebo za ním nevidí, tedy vzdálenost xc a xd na přiloženém snímku. U kategorií parkování dopředu a parkování dozadu byla zase měřena vzdálenost k zaparkovanému, na kterou řidič vozidla již nevidí nárazník zaparkovaného vozu. Ten byl simulován 50 centimetrů vysokým kuželem. V obou případech tedy platilo, že čím kratší vzdálenost, tím lépe.

novemodely novemodely

Do výsledku promluvily také asistenční systémy, maximálních pět bodů dostaly vozy standardně vybavené parkovacími senzory vpředu i vzadu a parkovací kamerou, jeden bod naopak obdržely ty vozy bez těchto prvků ve standardní výbavě. Subjektivní hodnocení pak posuzovalo velikost zpětných zrcátek nebo tloušťku sloupků karoserie.

Z toho jasně vyplývá, že výhodu měly obecně menší automobily, protože u nich si díky kratší karoserii řidič dříve všimne překážek za ním (díky ostřejšímu úhlu při pohledu vzad). Pomáhá i zkosené zadní sklo, což byla výhoda kombíků nebo třeba Smartu Fortwo, který jako jediný dosáhl na pětihvězdičkové hodnocení. U něj byl půlmetrový kužel vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, zatímco u Fordu Edge až ze vzdálenosti 12,5 m a u Jaguaru XE dokonce až ze vzdálenosti 13,12 m. V takových autech tak snadno přehlédnete nejen patník, ale klidně i hrající si děti.

Test měl i jednoho zástupce české produkce. Škoda Octavia Combi z roku 2013 obdržela v celkovém hodnocení čtyři hvězdičky, stejně jako sesterský Seat Leon ST, konkurenční Toyota Auris Sports Tourer nebo o segment větší VW Passat Variant. Dařilo se jí hlavně v kategorii parkování popředu, v subjektivním hodnocení ale obdržela jen dva body z pěti.

Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Malé vozy a minivozy
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Fiat Panda (2012) **** 1,07 3,5 2,9 5,5 4 2
Renault Zoe (2013) **** 1,44 3,78 3,3 7,75 4 4
Renault Clio (2013) *** 1,37 4,97 3,11 8,73 3 2
Opel Adam (2013) **** 1,06 2,75 2,66 5,07 4 1
BMW i3 (2014) *** 2,05 3,6 3,84 6,6 3 4
Citroën C4 Cactus *** 1,77 5,65 4,06 11,5 3 4
Toyota Aygo (2014) **** 1,6 2,65 3,54 4,9 4 2
Hyundai i10 (2014) **** 1,6 3,38 3,65 5,97 4 3
Mini (2014) **** 1,25 3,9 3,52 7,46 4 2
Renault Twingo (2014) **** 1,08 2,6 2,8 5 4 4
Opel Corsa (2014) *** 1,82 4 3,88 7,37 4 2
Smart Fortwo (2015) ***** 1,18 1,96 2,83 3,44 5 3
Mazda 2 (2015) *** 1,1 4,25 2,88 8,43 2 3
Honda Jazz (2015) **** 1,46 3,73 3,35 7,83 4 4
Nissan Micra (2017) *** 1,72 4,75 4,12 9,95 3 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Kompaktní vozy
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Subaru Impreza (2012) **** 1,14 4,9 3,44 9,7 4 4
Volvo V40 (2012) *** 1,48 6,25 3,7 12,85 3 1
Mercedes-Benz A (2012) *** 1,7 4,85 3,78 9,52 3 1
Audi A3 (2012) *** 1,52 4,5 3,59 9,85 4 2
VW Golf (2013) **** 1,11 4,31 3,22 8,98 4 2
Peugeot 308 (2014) *** 1 4,96 3 10,98 3 4
Mazda 3 (2014) *** 1,6 5,35 4,16 13,2 3 3
Opel Astra (2015) *** 1,2 4,6 3,3 11,6 4 4
Renault Mégane (2016) *** 1,43 4,72 3,5 8,45 3 4
Suzuki Baleno (2016) *** 1,18 6,7 2,87 12,9 3 4
Fiat Tipo (2016) *** 1,68 5,38 3,86 17,97 4 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Vozy kombi
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Mazda 6 SW (2013) *** 1,16 5,05 3,83 13,36 3 5
Škoda Octavia Combi (2013) **** 0,92 5,03 3,07 11,5 4 2
Toyota Auris Touring Sports (2013) **** 1,27 4,85 3,35 12,43 4 5
Seat Leon ST (2014) **** 0,93 4,33 3,17 9,1 4 2
Mercedes C kombi (2014) *** 1,54 5,05 3,77 11,56 3 2
Volvo V60 (2014) *** 1,5 5,48 3,68 8,9 4 3
VW Passat Variant (2014) **** 1,3 4,96 3,53 10,74 4 4
Volvo V90 (2016) *** 2,25 6,1 5,64 13,02 4 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Sedany a liftbacky
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Cadillac ATS (2013) *** 1,25 7,08 3,25 16 3 4
Jaguar XE (2015) ** 1,65 13,12 3,73 20 2 4
Audi A4 (2016) *** 1,28 5,9 3,59 13,6 4 4
Toyota Prius (2016) **** 1,28 3,95 3,37 8,26 3 4
Mercedes-Benz E (2016) ** 1,8 9,67 4,25 16,3 3 4
Hyundai Ioniq (2017) **** 1,24 4 3,3 7,88 3 4
Alfa Romeo Giulia (2017) *** 1,56 9,15 3,6 16,32 3 4
Opel Insignia (2017) **** 1,58 6,66 3,87 13,5 3 4
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: MPV
Model Hodnocení Parkování popředu (m) Parkování pozadu (m) Výhled dopředu (m) Výhled dozadu (m) Parkovací asistenti Subjektivní hodnocení
Kia Carens (2013) *** 2,75 5,64 3,12 11,93 3 4
Nissan Note (2013) **** 1,42 3,81 3,33 8,12 4 5
Ford B-Max (2013) *** 1,13 5,6 3,09 10,18 4 2
Citroën C4 Picasso (2013) **** 1,92 4,82 3,69 9,44 5 5
Renault Espace (2015) *** 2,3 5,95 4,5 13,55 4 4
Renault Grand Scénic (2017) ** 2,3 8,76 4,15 15,95 3 3
David Bureš
Diskuze (106)
Avatar - Ja Prvni 123
28. 9. 2017 11:31
Re: Jdete do haje s tema anti SUV
Tak to zkus mezi Prahou a Bratislavou... a vysledek bude stejny.

I kdyz... to jsme vastne porad u cesty mezi dvema zapadnutymi dedinami.
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
28. 9. 2017 11:26
Mne to cele prijde zajimave z jineho pohledu
Kolik lidi se zivi tim, ze zjistili a okomentovali, ze s velkym SUV se parkuje obtizneji, nez s malym, mestskym autickem...

;-)
27. 9. 2017 13:28
Re: SUV
U sedmimístné (tedy v sedmimístné konfiguraci) je to pochopitelné, ale pětimístná by snad měla mít porovnatelnou (ne-li větší) ložnou plochu (Q7 má přes pět metrů, na rozdíl od X5 nebo Cayenne). V objemu je to pak něco jako 600 vs. 900 litrů.
26. 9. 2017 16:46
Re: SUV
V zasade by ti malo vyhovovat cokolvek od Subaru. 4x4 v benzine a automatej maju v kazdom modely. Variator nie je zazrak, ale zrovna na kratke trasy by som sa ho nebal a vykon 115kw z 2.0 atmo benzinu tiez nie je bieda, specialne na tvoje planovane pouzitie.

Uz si len vybrat podla velkosti a ceny vhodneho kandidata.
26. 9. 2017 16:17
Re: SUV
Ale tušia. Lenže kedysi bola väčšia výška auta daná potrebou zabezpečiť pohodlie nastupovania a dostatok priestoru v interiéri. Výška SUV je vynútená zdvihnutým a masívnejším podvozkom, samotná výška interiéru nad klasický kombík príliš nevyniká. Nastupovanie je naopak často horšie kvôli masívnemu prahu, to pôvodný Superb mal ešte po stranách stúpačky. [odkaz]