Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Grand Vitara 3D 1,6 - kraťas

Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Malé terénní speciály jsou doménou japonské Suzuki již po několik desetiletí. První odolná, ultraspartánská třímetrová „čtyřkolová“ Suzuki LJ10 vznikla již v roce 1968, tedy cca čtvrt století před většinou čtyřkolek ostatních, „netradičních“ výrobců.

Malé terénní speciály jsou doménou japonské Suzuki již po několik desetiletí. První odolná, ultraspartánská třímetrová „čtyřkolová“ Suzuki LJ10 vznikla již v roce 1968, tedy cca čtvrt století před většinou čtyřkolek ostatních, „netradičních“ výrobců. Zkušenosti tedy nechybí a soudě podle prvních zkušeností s novou Grand Vitarou, invence také nedochází. Jaká je nejlevnější verze Grand Vitary, která stojí méně než 600 tisíc a konkuruje tak korejské produkci?

Volili jsme

jako obvykle mezi tří- a pětidveřovou Grand Vitarou, které se od sebe liší trochu více, než jen počtem dveří a míst. Zatímco dlouhá Grand Vitara je prakticky plnohodnotným malým off-roadem s vypínatelným pohonem všech kol, redukční převodovkou a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, sportovněji vyhlížející třídveřové verzi zbyl „SUVéčkový“ permanentní pohon všech kol s elektronickým rozdělením síly mezi přední a zadní nápravou a mezinápravovým diferenciálem s omezenou svorností. Jinému zaměření odpovídají i ceny a výběr motorizací – pro třídveřovou Grand Vitaru je jedinou zážehovou volbou testovaná šestnáctistovka, pro pětidveřovou naopak dvoulitr za 649.900,-. Obě se pak dělí o turbodiesel 1,9 l za 700, respektive 750 tisíc. Pro český trh je k dispozici ke každému typu karoserie pouze jediná úroveň výbavy – Grand Vitara 3D JX a Grand Vitara 5D JLX.

Základní motorizace

suv suzuki testy suv suzuki testy Vitary se nemění prakticky od samého počátku – šestnáctistovka byla (s výjimkou několika měsíců výroby s třináctistovkou ze Samuraje na úplném začátku) již od počátku výroby Vitary v roce 1989 základní a po nějakou dobu také jedinou motorizací. Ta současná se ale od původního dvouventilového čtyřválce liší – nyní má dvakrát tolik ventilů a především jejich variabilní časování – 78 kW a 145 Nm se zdá být na necelých 1400 kg těžký vůz tak akorát.

První pohled

na třídveřovou Grand Vitaru odhalí její poněkud neobvyklé proporce – při nadstandardní výšce a šířce 1810 mm, srovnatelné s některými většími SUV, totiž měří na délku pouhé čtyři metry a z některých úhlů vypadá téměř jako krychlová. Jakkoliv působí na fotkách křehce a subtilně, ve skutečnosti najednou vypadá mnohem větší a budí respekt. Třídveřová Grand Vitara je překvapivě dospělé auto s pohledným designem a náš červený exemplář zatím nepříliš rozšířeného modelu budil zaslouženou pozornost.

Uvnitř

suv suzuki testy suv suzuki testy již takové nadšení nevládne. Vnitřní prostor totiž obětoval kompaktní celkové délce a moderním požadavkům na pasivní bezpečnost o něco více, než jsme čekali, a v zadní polovině auta jsme označili vnitřní prostor za podprůměrný. Zatímco řidič a spolujezdec si užívají štědré porce centimetrů zejména na šířku, cestující na obou zadních místech k sezení jsou na tom ve všech směrech o poznání hůře a nikoliv špičkově komfortní sedačky jim mnoho nepřidávají. Velice široký B-sloupek jim navíc prakticky zakrývá výhled do boků a černé čalounění interiéru poněkud stísňuje. Podobně jsou na tom zavazadla, pro které zbývá symbolické 184 litry – o 86 méně, než ve Fabii. Nepříliš obvyklou vlastností je možnost každou ze dvou souměrných zadních sedaček zvlášť vyklopit vzhůru. Vitara 3D zkrátka není cestovní vůz pro čtyři cestující ani pro rezervu – ta musela zůstat venku.

Za volantem

se nám opět sedělo velice příjemně. Místa vpředu je hojný dostatek, palubní deska se již zcela zbavila nálepky o nudném asijském designu a použité materiály včetně příjemného neklouzavého čalounění také rozhodně neurazily. Nechybí vlastní styl a pohledné detaily – krásná optitronová přístrojová deska, podařený volant či stylové výdechy ventilace. Vzhledu středové konzole trochu uškodily velké plochy tvrdého matného plastu a velké kulaté záslepky, ovšem stále patří mezi nadprůměr. Dosah a mechanické vlastnosti všech ovladačů zapadly do zažitých standardů, spínač varovných blikačů je také pěkně po ruce, ale mohl být výraznější, přední i zadní mlhovky se spouštějí každé na jiném místě. Velice příjemně potěšilo neošizené provedení interiéru a bohatá výbava základního provedení, v níž nechybí automatická klimatizace, kompletní elektrifikace, CD-přehrávač, vyhřívané sedačky a ovládání rádia na volantu. Hojný dostatek také vládl mezi odkládacími prostory, jejichž využitelnost dále zvyšují hned dvě 12V zásuvky u řadící páky. Potěšil solidní výhled vpřed a do boků, šikmo vzad a vzad to již slavné není, ale leccos zachraňují obří zpětná zrcátka. Účinnost světlometů a stěračů zůstává na nízkém asijském průměru.

Startujeme

suv suzuki testy suv suzuki testy základní šestnáctiventilový čtyřválec a jsme nemile překvapeni jeho nedostatečným odtlumením – nevydává přehnaná kvanta decibelů, ale citelně a nepříliš libozvučně hučí. Díky krátkým převodům je ve vyšších rychlostech slyšet více, než by bylo milé. Další nepříjemností je řadící páka, která se neustále silně chvěje – nízká pohotovostní hmotnost a cena zkrátka někde musí být znát a zde se šetřilo na izolaci. Velká vnitřní setrvačnost mechanicky složitého motoru brání rychlým změnám otáček a od samého počátku dává šestnáctistovka najevo, že je víc komfortní motorizací, než čím jiným. Jinak úroveň vnitřního hluku nepřesahuje zažitý průměr s výjimkou ruchů od pohonu všech kol – o hučivém dění ve všech diferenciálech a ložiskách jsou cestující informováni prakticky neustále.

Jízda

se nese ve znamení rámové konstrukce a krátké a široké stavby karoserie. Grand Vitara reaguje trochu podrážděně na retardéry a příčné prahy, jinak ovšem obří kola pohlcují zejména výmoly nadprůměrně a propracovaný robustní podvozek umí pohlcovat díry a výtluky s neuvěřitelnou grácií. Po rozbité pražské dlažbě se dá jen tak houpavě plout a místo poskakování a ran jen klapou pneumatiky. Grand Vitara patří v této oblasti mezi konkurencí k naprosté špičce. Velice solidní směrová stabilita čeká i na okreskách, které se dají projíždět podobným stylem jako s osobním autem – řidič si musí zvyknout jen na poněkud rozšafné zatáčení rámové karoserie, širší karoserii a výrazné boční náklony, jinak suverenitu neztrácí a když se někdy kola v zatáčce utrhnou, je neustále informován o jejich činnosti a může situaci bez problémů řešit. Rozpaky vzbudily jen výkony základní šestnáctistovky – díky variabilnímu časování sice poskytuje hladce rozloženou sílu po celém otáčkovém spektru, ale té síly není dost k dynamické jízdě. Pro klidné cestování a městské ježdění to nevadí a naopak potěší široký rozsah použitelných otáček, ovšem předjíždění mimo město vyžaduje trochu plánování a zejména spoustu otáček – na okresce jsme s naloženým vozem běžně podřazovali až na trojku. Potěšilo klasicky stavěné přesné řízení s výbornou zpětnou vazbou od předních kol, k duhu přišly účinné a dostatečně dimenzované brzdy, zklamala naopak nepřesná spojka s velice krátkým chodem a také poněkud rozkývaná a nepříliš exaktní kulisa řadící páky, spolu s nedostatečnou synchronizací převodovky poněkud ztrpčující změny rychlostních stupňů. Spotřeba oscilovala kolem hodnoty 8,8 l/100 km, což vzhledem k zátěži, kladené na motor, považujeme za pozitivum.

Závěr

suv suzuki testy suv suzuki testy mezi lehké čtyřkolky přišla čtyřmetrová třídveřová verze rámové Grand Vitary s oprávněným sebevědomím, pohledným designem, elegantním interiérem a nadprůměrnými jízdními vlastnostmi především v lehkém terénu. Není už tak dovádivá a lehkonohá jako staré Vitary, s přibývajícími kilogramy jí naopak narostla důstojnost a odstup od nervozity. Jezdí komfortně, nebojí se lehčího terénu – takový, na který nepotřebuje uzávěrky a redukci, zvládá s nadhledem – a velice příjemně se řídí. Velice solidní je i prodejní cena, ovšem otázkou zůstává, kdo na našem trhu utratí 580 tisíc za vůz, který pojme jen čtyři cestující, z toho dva nepříliš komfortně, a jen minimum zavazadel. Grand Vitara 3D je zkrátka především vozem pro radost ve dvou, už trochu méně pro rodinu – ta si může připlatit 70 tisíc za daleko praktičtější pětidveřovou verzi, vybavenou navíc lepšími terénními vlastnostmi, nebo se také ohlédnout u korejské konkurence, která za stejné peníze nabízí pět dveří a více vnitřního prostoru prakticky standardně.

První cena vozu 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX)
První cena vozu s testovanou motorizací 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX)
Základní cena testovaného vozu 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX

Plusy

  • vzhled
  • výborné jízdní vlastnosti
  • přímé řízení
  • dobré zpracování
  • sportovní sedadla

Minusy

  • stroze působící středová konzola
  • horší výhled šikmo vpřed, přes A-sloupky
  • hluk od motoru
Ladislav Čermák
Diskuze (0)
Suzuki Grand Vitara 3D 1,6
Cena základní sestavy 579 900 Kč
Výbava základní sestavy Otáčkoměr, Informační display, Upozornění na vypnutí světlometů, Kontrolka nedovřených dveří, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, Vyhřívání předních sedadel, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Výškově nastavitelný Volant, Kulisa řadící páky – stříbrná, Doplňky interieru – stříbrné, Stříbrné vnitřní kliky dveří, Dělená opěradla zadních sedadel 50 : 50, Držák nápojů - 2 vpředu, Držák nápojů - 2 vzadu, Držák lahví - 2 vpředu, Osvětlení kabiny uprostřed, Otevírání víka nádrže od řidiče, Pylový filtr, Úložný prostor ve třetích dveřích, Schránka v podlaze zavazadlového prostoru, Osvětlení zavazadlového prostoru, Zásuvka 12V vpředu - 2x, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Výškové nastavení světlometů – manuální, Přední mlhové světlomety, Tónovaná skla, Dvourychlostní stěrače s cyklovačem, Zadní stěrač s cyklovačem, Vyhřívání zadního okna, Zpětná zrcátka v barvě vozu, Nárazníky v barvě vozu, Střešní lyžiny, Disky kol z lehké slitiny, Kryt disku náhradního kola s logem Suzuki, anténa pro radiopřijímač, 4 x repro, 2x výškové reproduktory (tweetery), radio s CD přehrávačem, ovládání rádia na volantu, elektrické ovládání oken, centrální zamykání, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, Bezpečnostní zámky dveří, Bezpečnostní vložka zámku dveří u řidiče, Elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, Vyhřívaná zpětná zrcátka, Imobilizér, Posilovač řízení, Automatická klimatizace, Bezpečnostní pedálová skupina, Boční výztuhy dveří, ISOFIX, Airbag řidiče, Airbag spolujezdce, boční airbagy vpředu, Hlavové airbagy – přední, Aktivní ochrana hlavy při nárazu, Nastavitelné ukotvení bezpečnostních pásů vpředu, Předpínače bezpečnostních pásů, Brzdový asistent, ABS + EBD, Automatický systém denního svícení Kč
Cena testované sestavy 579 900 Kč
Výbava testované sestavy zákládní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 5900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4100 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 7.6 / 8.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 184 / 964
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1370 / 430
Rozměr pneu: 225/70 R16
Suzuki Grand Vitara 3D 1,6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4005
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2440
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano