TEST Suzuki Grand Vitara 3D 1,6 - kraťas
Malé terénní speciály jsou doménou japonské Suzuki již po několik desetiletí. První odolná, ultraspartánská třímetrová „čtyřkolová“ Suzuki LJ10 vznikla již v roce 1968, tedy cca čtvrt století před většinou čtyřkolek ostatních, „netradičních“ výrobců. Zkušenosti tedy nechybí a soudě podle prvních zkušeností s novou Grand Vitarou, invence také nedochází. Jaká je nejlevnější verze Grand Vitary, která stojí méně než 600 tisíc a konkuruje tak korejské produkci?
Volili jsme
jako obvykle mezi tří- a pětidveřovou Grand Vitarou, které se od sebe liší trochu více, než jen počtem dveří a míst. Zatímco dlouhá Grand Vitara je prakticky plnohodnotným malým off-roadem s vypínatelným pohonem všech kol, redukční převodovkou a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, sportovněji vyhlížející třídveřové verzi zbyl „SUVéčkový“ permanentní pohon všech kol s elektronickým rozdělením síly mezi přední a zadní nápravou a mezinápravovým diferenciálem s omezenou svorností. Jinému zaměření odpovídají i ceny a výběr motorizací – pro třídveřovou Grand Vitaru je jedinou zážehovou volbou testovaná šestnáctistovka, pro pětidveřovou naopak dvoulitr za 649.900,-. Obě se pak dělí o turbodiesel 1,9 l za 700, respektive 750 tisíc. Pro český trh je k dispozici ke každému typu karoserie pouze jediná úroveň výbavy – Grand Vitara 3D JX a Grand Vitara 5D JLX.
Základní motorizace
suv suzuki testy Vitary se nemění prakticky od samého počátku – šestnáctistovka byla (s výjimkou několika měsíců výroby s třináctistovkou ze Samuraje na úplném začátku) již od počátku výroby Vitary v roce 1989 základní a po nějakou dobu také jedinou motorizací. Ta současná se ale od původního dvouventilového čtyřválce liší – nyní má dvakrát tolik ventilů a především jejich variabilní časování – 78 kW a 145 Nm se zdá být na necelých 1400 kg těžký vůz tak akorát.
První pohled
na třídveřovou Grand Vitaru odhalí její poněkud neobvyklé proporce – při nadstandardní výšce a šířce 1810 mm, srovnatelné s některými většími SUV, totiž měří na délku pouhé čtyři metry a z některých úhlů vypadá téměř jako krychlová. Jakkoliv působí na fotkách křehce a subtilně, ve skutečnosti najednou vypadá mnohem větší a budí respekt. Třídveřová Grand Vitara je překvapivě dospělé auto s pohledným designem a náš červený exemplář zatím nepříliš rozšířeného modelu budil zaslouženou pozornost.
Uvnitř
suv suzuki testy již takové nadšení nevládne. Vnitřní prostor totiž obětoval kompaktní celkové délce a moderním požadavkům na pasivní bezpečnost o něco více, než jsme čekali, a v zadní polovině auta jsme označili vnitřní prostor za podprůměrný. Zatímco řidič a spolujezdec si užívají štědré porce centimetrů zejména na šířku, cestující na obou zadních místech k sezení jsou na tom ve všech směrech o poznání hůře a nikoliv špičkově komfortní sedačky jim mnoho nepřidávají. Velice široký B-sloupek jim navíc prakticky zakrývá výhled do boků a černé čalounění interiéru poněkud stísňuje. Podobně jsou na tom zavazadla, pro které zbývá symbolické 184 litry – o 86 méně, než ve Fabii. Nepříliš obvyklou vlastností je možnost každou ze dvou souměrných zadních sedaček zvlášť vyklopit vzhůru. Vitara 3D zkrátka není cestovní vůz pro čtyři cestující ani pro rezervu – ta musela zůstat venku.
Za volantem
se nám opět sedělo velice příjemně. Místa vpředu je hojný dostatek, palubní deska se již zcela zbavila nálepky o nudném asijském designu a použité materiály včetně příjemného neklouzavého čalounění také rozhodně neurazily. Nechybí vlastní styl a pohledné detaily – krásná optitronová přístrojová deska, podařený volant či stylové výdechy ventilace. Vzhledu středové konzole trochu uškodily velké plochy tvrdého matného plastu a velké kulaté záslepky, ovšem stále patří mezi nadprůměr. Dosah a mechanické vlastnosti všech ovladačů zapadly do zažitých standardů, spínač varovných blikačů je také pěkně po ruce, ale mohl být výraznější, přední i zadní mlhovky se spouštějí každé na jiném místě. Velice příjemně potěšilo neošizené provedení interiéru a bohatá výbava základního provedení, v níž nechybí automatická klimatizace, kompletní elektrifikace, CD-přehrávač, vyhřívané sedačky a ovládání rádia na volantu. Hojný dostatek také vládl mezi odkládacími prostory, jejichž využitelnost dále zvyšují hned dvě 12V zásuvky u řadící páky. Potěšil solidní výhled vpřed a do boků, šikmo vzad a vzad to již slavné není, ale leccos zachraňují obří zpětná zrcátka. Účinnost světlometů a stěračů zůstává na nízkém asijském průměru.
Startujeme
suv suzuki testy základní šestnáctiventilový čtyřválec a jsme nemile překvapeni jeho nedostatečným odtlumením – nevydává přehnaná kvanta decibelů, ale citelně a nepříliš libozvučně hučí. Díky krátkým převodům je ve vyšších rychlostech slyšet více, než by bylo milé. Další nepříjemností je řadící páka, která se neustále silně chvěje – nízká pohotovostní hmotnost a cena zkrátka někde musí být znát a zde se šetřilo na izolaci. Velká vnitřní setrvačnost mechanicky složitého motoru brání rychlým změnám otáček a od samého počátku dává šestnáctistovka najevo, že je víc komfortní motorizací, než čím jiným. Jinak úroveň vnitřního hluku nepřesahuje zažitý průměr s výjimkou ruchů od pohonu všech kol – o hučivém dění ve všech diferenciálech a ložiskách jsou cestující informováni prakticky neustále.
Jízda
se nese ve znamení rámové konstrukce a krátké a široké stavby karoserie. Grand Vitara reaguje trochu podrážděně na retardéry a příčné prahy, jinak ovšem obří kola pohlcují zejména výmoly nadprůměrně a propracovaný robustní podvozek umí pohlcovat díry a výtluky s neuvěřitelnou grácií. Po rozbité pražské dlažbě se dá jen tak houpavě plout a místo poskakování a ran jen klapou pneumatiky. Grand Vitara patří v této oblasti mezi konkurencí k naprosté špičce. Velice solidní směrová stabilita čeká i na okreskách, které se dají projíždět podobným stylem jako s osobním autem – řidič si musí zvyknout jen na poněkud rozšafné zatáčení rámové karoserie, širší karoserii a výrazné boční náklony, jinak suverenitu neztrácí a když se někdy kola v zatáčce utrhnou, je neustále informován o jejich činnosti a může situaci bez problémů řešit. Rozpaky vzbudily jen výkony základní šestnáctistovky – díky variabilnímu časování sice poskytuje hladce rozloženou sílu po celém otáčkovém spektru, ale té síly není dost k dynamické jízdě. Pro klidné cestování a městské ježdění to nevadí a naopak potěší široký rozsah použitelných otáček, ovšem předjíždění mimo město vyžaduje trochu plánování a zejména spoustu otáček – na okresce jsme s naloženým vozem běžně podřazovali až na trojku. Potěšilo klasicky stavěné přesné řízení s výbornou zpětnou vazbou od předních kol, k duhu přišly účinné a dostatečně dimenzované brzdy, zklamala naopak nepřesná spojka s velice krátkým chodem a také poněkud rozkývaná a nepříliš exaktní kulisa řadící páky, spolu s nedostatečnou synchronizací převodovky poněkud ztrpčující změny rychlostních stupňů. Spotřeba oscilovala kolem hodnoty 8,8 l/100 km, což vzhledem k zátěži, kladené na motor, považujeme za pozitivum.
Závěr
suv suzuki testy mezi lehké čtyřkolky přišla čtyřmetrová třídveřová verze rámové Grand Vitary s oprávněným sebevědomím, pohledným designem, elegantním interiérem a nadprůměrnými jízdními vlastnostmi především v lehkém terénu. Není už tak dovádivá a lehkonohá jako staré Vitary, s přibývajícími kilogramy jí naopak narostla důstojnost a odstup od nervozity. Jezdí komfortně, nebojí se lehčího terénu – takový, na který nepotřebuje uzávěrky a redukci, zvládá s nadhledem – a velice příjemně se řídí. Velice solidní je i prodejní cena, ovšem otázkou zůstává, kdo na našem trhu utratí 580 tisíc za vůz, který pojme jen čtyři cestující, z toho dva nepříliš komfortně, a jen minimum zavazadel. Grand Vitara 3D je zkrátka především vozem pro radost ve dvou, už trochu méně pro rodinu – ta si může připlatit 70 tisíc za daleko praktičtější pětidveřovou verzi, vybavenou navíc lepšími terénními vlastnostmi, nebo se také ohlédnout u korejské konkurence, která za stejné peníze nabízí pět dveří a více vnitřního prostoru prakticky standardně.
První cena vozu | 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX) |
Základní cena testovaného vozu | 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 579.900,- (1.6 VVT 78 kW, JX |
Plusy
- vzhled
- výborné jízdní vlastnosti
- přímé řízení
- dobré zpracování
- sportovní sedadla
Minusy
- stroze působící středová konzola
- horší výhled šikmo vpřed, přes A-sloupky
- hluk od motoru