Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Splash 1,0 GL/AC – Město jako hra

Ondřej Šuch
Je to levné, vysoké, celkem pěkné, dobře vybavené a má to tři válce – co je to? Suzuki opět dokazuje, že městská auta umí jako málokdo.

Vysoké, jen formálně pětimístné vozítko z kategorie miniaut s odvážně tvarovanou karoserií je u českých kupujících zatím málo objevené – od začátku roku 2009 si jej odvezlo 557 zájemců, ale po týdenním seznámení máme za to, že má rozhodně na víc.

Po loňském testu provedení s motorem 1.2 (63 kW) jsme letos sáhli k základní motorizaci. Litrový tříválec se „pyšní“ 48 kW výkonu a 90 Nm točivého momentu, v praxi ale sklon k přezírání pomalu mizí.

Pokud si totiž kupec uvědomí, k čemu bude vůz používat, je z poloviny vyhráno. Na relativně krátké přesuny s častým nastupováním a vystupováním je vysoká karoserie s podobně výše položenými sedačkami a široce otevíratelnými dveřmi ideální. Na všech čtyřech místech se bez problému poskládají dlouháni i širokáni, kvalita sedadel je na low-endový model příkladná.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

Palubní deska je sice tvořena kombinací tvrdých plastů s jinými tvrdými plasty, vše je ale perfektně slícováno, nevrže a pohodlně se ovládá. Ve městě a u radarů často používaný rychloměr je obrovský a dobře čitelný, menší otáčkoměr je frajersky oddělen po vzoru Smartů. Námi testovaný stupeň výbavy GL/AC obsahuje například manuální klimatizaci, čtyři airbagy, autorádio s MP3 a palubní počítač, elektricky stahovatelná přední okna a elektrické ovládání zrcátek. Kdo vzpomene na Fabii Junior blahé paměti s 13“ koly, bez posilovače, zato s dírou místo přihrádky před spolujezdcem, jistě s pohnutím zatlačí slzu.

Litrový tříválec naskočí kultivovaně a protivného sekačkového zvuku známého od konkurence se lze dočkat až někde na 5000 otáčkami. Výkonové parametry neoslní, ale na nezdržovací jízdu s 975 kg těžkým autem to stačí. Nárůst výkonu je sympaticky lineární, ale poměrně slabý. Nejlépe bude motoru někde kolem 3000 otáček, nejvyšší výkon nad pětitisícovou hranicí je totiž vykoupen už zmíněným hlukem.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

Dynamika je….řekněme uspokojivá. Pokud od vozu tohoto typu čekáte hbité rozjezdy z křižovatek a občasný výlet mimo město, budete nadšeni. Na rovné dálnici není problém rozjet drobečka i na udávaných maximálních 175 km/h, pak ale dramaticky naroste kromě hluku také spotřeba, konkrétně až k devítilitrovým hodnotám. Při dálničním rychlostním limitu motor točí na pátý stupeň okolo 3800 min-1, je ale potřeba počítat s omezenou pružností. Kamion do kopce tak možná budete předjíždět i na trojku, ale auto to zvládne. V zatáčkách se vysoké auto naklání, neztrácí ale stopu a navzdory málo komunikativnímu řízení je dobře ovladatelné. Je to i ideální vůz pro autoškoly – počínající nedotáčivý smyk lze ubráním plynu korigovat tak přesně, jak nás to učí teorie.

Nejlépe je ale vozu ve městě. Spotřeba se dá udržet pod šesti litry, výborný výhled nepotřebuje parkovací senzory a velký rejd umožní manévry takřka na pětníku. Časté řazení usnadňuje dobře umístěná řadicí páka s přesným a lehkým chodem a přidáme-li jen malou citlivost na příčné nerovnosti a dobře dávkovatelné brzdy, jde téměř o ideální auto.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

V praktickém provozu jsou ovšem znát i méně komfortní stránky. Denní svícení oželíme, to v této kategorii stále ještě není příliš obvyklé, podstatnější je ovšem objem a tvar zavazadlového prostoru. 202 litrů není oslnivá hodnota, zvláště když jde o malý půdorys a využitelný prostor jde spíše do výšky. I tak ale chválíme jednoduše sklopitelné dělené zadní opěradlo a především rozměrné, ale lehce otevíratelné páté dveře – jejich okraj je po otevření 1820 mm nad zemí.

Také volantu by slušelo i podélné nastavení, rozsah nastavení sedadla řidiče nicméně mnohé zachraňuje. Nejméně příjemným prvkem ve voze se tak paradoxně stalo pípání, doprovázející zapnutí ukazatelů směru: intenzita a výška tónu je skutečně mimořádně otravná. Poslední nedostatek vyšel najevo za deště: jinak poměrně tiché auto rozezní kapičky vody odlétávající od zadních kol skutečně zřetelně a pocitu, že je v kufru díra, jsme se bránili hodně dlouho. Nebyla tam.

S předchůdcem, tedy modelem Wagon R+, nelze současný Splash ani srovnat – skok je více než generační. V konkurenci městských miniaut pak může japonská krabička směle útočit mnoha přednostmi – motorem a podvozkem počínaje a prostornou karoserií konče. Pokud tedy nehodláte často cestovat na velké vzdálenosti, pokořovat dynamické rekordy a stěhovat obýváky, je i základní motorizace celkem zajímavou volbou.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

První cena vozu209.900,- Kč (Splash GA, 1,0 48 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací209.900,- Kč (Splash GA, 1,0 48 kW)
Základní cena testovaného vozu239.900,- Kč (Splash GL/AC, 1,0 48 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků239.900,- Kč (Splash GL/AC, 1,0 48 kW)

Plusy

  • Poctivý motor
  • Originální design
  • Prostorný a solidní interiér
  • Čitelný podvozek
  • Přesné řazení
  • Přiměřená spotřeba v běžném režimu
  • Dobrý výhled z vozu
  • Snadné nastupování

Minusy

  • Menší zavazadlový prostor
  • Zvuk směrovek
  • Nemožnost individualizace
  • Vyšší hluk motoru ve vyšších otáčkách

Ondřej Šuch
Suzuki Splash 1,0 GL/AC
Cena základní sestavy 239 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy, boční airbagy, výškově nastavitelný volant, ISOFIX systém uchycení dětských sedaček 2x vzadu, dětské pojistky zadních dveří, možnost vypnutí činnosti předního airbagu spolujezdce, ABS + EBD (elektronická regulace rozdělení brzdné síly), imobilizér, výškově stavitelné sedadlo řidiče i předního spolujezdce, zadní sklopné sedadlo dělené v poměru 60:40, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizace, autorádio s CD a MP3 přehrávačem Kč
Cena testované sestavy 239 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 48 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 90 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 202 / 537
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 975 / 510
Rozměr pneu: 165/70 R14
Suzuki Splash 1,0 GL/AC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3715
b) šířka (mm): 1680
c) výška (mm): 1590
d) rozvor (mm): 2350
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano