Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip – Krása není všechno

Diskuze (53)
Nové Suzuki SX4 v soutěži o nejhezčí crossover nevyhraje, jinak ale vyspělo ve všech ohledech.

První generace Suzuki SX4 dostala líbivý kabát studia Italdesign Giugiaro. Nový model, který se jmenuje SX4 S-Cross, si už Japonci navrhli vlastními silami a vsadili na účelnost místo krásy. Mimochodem, i přes společný název se v případě S-Crossu nejedná o nástupce, ale rozšíření nabídky o stupínek výše. Oba crossovery se totiž prodávají souběžně.

Nový model je o nemalých 15 cm delší a má o 10 cm delší rozvor. Přestože vypadá mohutněji, tak se celková výška snížila o 3 cm, část z toho jde na vrub menší světlé výšce, která měří ve všech verzích shodně 170 mm (dříve 175 nebo 190 mm). Novinka je také o 45 kg lehčí a české rodiny potěší razantní zvětšení zavazadlového prostoru: z 270 na 430 litrů.

Nové motory zastupuje vylepšená zážehová šestnáctistovka o výkonu 88 kW, která již nyní splňuje přísnou emisní normu Euro 6. Ta byla předmětem prvního testu, tentokrát se podíváme na stejně výkonný motor 1.6 DDiS, původem od Fiatu. Turbodiesel nabízí možnost výběru mezi verzemi 4x2 a 4x4 a de facto nahrazuje SX4 2.0 DDiS/99 kW. Po příchodu SX4 S-Cross se totiž původní model vyrábí již jenom s benzinovými agregáty.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Kdo chce zvolit kombinaci naftového motoru a pohonu všech kol, ten je odkázán na nejvyšší výbavu Elegance. Právě ona ale nabízí ze všech verzí nejlepší poměr ceny a výbavy – u turbodieselu s pohonem předních kol činí rozdíl proti nižší výbavě Premium jen 20.000 Kč. Přitom Elegance přidává parkovací čidla vzadu i vpředu, vyhřívání předních sedadel, bluetooth nebo xenonové světlomety s diodami denního svícení. Jak ukazuje následující tabulka, takto specifikovaný S-Cross je také výhodný ve srovnání s nejbližšími konkurenty.

Suzuki SX4 S-Cross - srovnání výbavy a cen s konkurencí
Model Suzuki S-Cross Škoda Yeti Citroën C4 AirCross Opel Mokka
Výbava Style Elegance Plus Exclusive Cosmo
Motor 1.6 DDiS/88 kW 2.0 TDI/81 kW 1.6 HDi/84 kW 1.7 CDTI/96 kW
Základní cena [Kč] 529.900,- 542.900,- 614.900,- 547.900,-
Pohon 4x4 50.000,- 50.000,- S 50.000,-
Airbag 7x 7x 7x 6x
Bezklíčový vstup S S S -
Bluetooth S 7.100,- S S
Klimatizace dvouzónová S S jednozónová S
Litá kola R16 R17 R18 R18
Metalický lak 15.000,- 13.900,- 14.600,- 14.400,-
Mlhovky S S S S
Parkovací senzory P+Z S S S S
Tempomat S S S S
Vyhřívání předních sedadel S S 6.900,- 8.300,-
Xenonové světlomety S S S 32.900,-
Cena při shodné výbavě [Kč] 594.900,- 613.900,- 636.400,- 653.500,-

Ovšem nejen cena a výbava, ale také samotný motor je silným důvodem, proč uvažovat o koupi turbodieselového S-Crossu. Šestnáctistovka nezapře svůj italský původ, projevuje se hrubým zvukem a na dnešní poměry má při studeném startu nezvykle nevyrovnaný běh. Jenže hlavní výhody vznětového principu jsou síla v nízkých otáčkách a nízká spotřeba, což S-Cross splňuje: dosahuje 320 N.m při 1750 min-1, což dokáže vyrovnat jedině konkurenční agregát 1.6 dCi, a s kombinovanou spotřebou 4,4 l na 100 km (se start-stopem) by měl být vůbec nejúspornějším 4x4 na trhu. Překonává i Volkswagen Golf 1.6 TDI nebo Fiat Panda s pohonem všech kol.

Motor se vyznačuje kultivovaným nástupem v nízkých otáčkách. Žádná turbodíra se nekoná, newtonmetry přibývají hezky plynule. Na druhou stranu v opravdu nízkých otáčkách se žádné velké síly nedočkáte, za což může zčásti také těžké zpřevodování. V rychlostech do 15 km/h je vždy žádoucí používat jedničku, pro městskou padesátku je vhodná stále ještě trojka, jenže to motor točí lehce na 1500 min-1.

SX4 S-Cross má zkrátka jinak poskládanou převodovku než je dnes v podobných vozech zvykem. Přeskoky jsou vyrovnané a šestka je opravdovým rychloběhem – ke slovu se dostane až okolo osmdesátky a při dálničních 130 km/h udrží otáčky na 2250 min-1. Díky tomu se může v provedení 4x4 na dálnici pochlubit mimořádně příznivou šestilitrovou spotřebou, ve městě je spotřeba jen o pár decilitrů vyšší. Ke smůle dieselové verze ovšem není benzinový S-Cross o tolik žíznivější, aby se uhájil sedmdesátitisícový rozdíl v ceně.

Jenže je tu ještě dynamika. Turbodiesel je mnohem živější, než by nasvědčovalo udávaných 12 sekund pro sprint z nuly na stovku. Téměř čtvercový agregát totiž vytáčení příliš nehoví a za třemi tisíci otáček jeho tah začíná postupně uvadat. O to živější je ovšem ve středním pásmu – dokonce natolik, že v pružném zrychlení poráží všechny konkurenty, relativně těžkému zpřevodování navzdory. Dieselový motor je tedy volbou pro ty, kdo chtějí za volantem S-Crossu trávit více času, zejména na cestách mimo město.

Šestistupňová převodovka má tužší chod páky v kulise řazení, a tak vyžaduje větší ovládací sílu. Navíc Suzuki ctí stejnou koncepci jako například u Kizashi, když se zpátečka řadí doprava dozadu (vedle šestky), podobně jako u Subaru. Řazení proto vyžaduje chvíli sžívání.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Podvozek je tužší než u benzinové verze, díky tomu – ale i nízké hmotnosti – má dieselový S-Cross jisté jízdní vlastnosti. Standardní šestnáctipalcová kola jsou ale přiměřenou velikostí pro zachování komfortu, k pohodlí posádky přispívá také kvalitní naladění tlumičů a pružin. S-Cross je přitom dalším ze zástupů aut, která spoléhají na jednoduché zadní zavěšení s torzní příčkou. To platí i pro verze s pohonem všech kol, což je krajně neobvyklé řešení.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Samotný systém 4x4 je nejnovější evolucí elektromagnetické spojky. Zařízení AllGrip přišlo o možnost čistě „předokolkového“ režimu, pro jízdu na „všechna čtyři“ ovšem nabízí hned tři nastavení. Vedle automatického je to sportovní, které zostří reakce na pedál plynu a v zatáčkách dříve připojuje zadní nápravu. Pro jízdu na nezpevněném povrchu pak slouží režimSnow, ke kterému lze přidat uzamknutí poměru rozdělení sil mezi nápravy. Trakce je ve všech případech bezchybná, režim Sport dodává neutralitu a umožňuje projíždět zatáčky rychlým tempem pod plynem, zatímco Snow na zasněžené silnici dovolí lehké (a žádoucí) prokluzy všech kol.

Interiér pohodlně uveze čtyři dospělé osoby, přičemž komfort sezení je nadprůměrný i v zadní řadě, kde se dočkáte poctivé podpory stehen. Osoby vyššího vzrůstu však budou mít vzadu problém s místem nad hlavou, což ovšem nijak neodporuje rodinnému charakteru S-Crossu.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Strohý design palubní desky je oživen světle šedým dekorem. Po stránce funkční výbavy nechybí S-Crossu nic, co by se dalo od auta této kategorie očekávat. Nejvyšší výbava má mimo jiné světelný a dešťový senzor, elektricky sklopná zrcátka nebo bezklíčové odemykání. Japonci se ovšem nevyvarovali některých zbytečných chyb: elektrické stahování oken má automatický dojezd jenom u řidiče, palubní počítač se ovládá kolíčkem na přístrojovém štítu a grafika displeje autorádia je zajímavou připomínkou devadesátých let…

Závěr

Do stále ostřejší konkurence mezi crossovery vstoupilo Suzuki SX4 S-Cross ve velmi dobré formě. Ve srovnání s konkurencí se nenechá v ničem zahanbit – má mimořádně úsporné motory, sofistikovaný pohon všech kol, prostorný interiér a velký zavazadlový prostor. Nepříliš zajímavý design a pár drobných nedostatků funkční výbavy přesvědčivě přebíjí vynikající poměr ceny a výbavy u vyšších specifikací. Nejdiskutabilnějším prvkem se tak stává samotný turbodiesel, jakkoliv jsou jeho kvality vysoce nadprůměrné. Jenže i přes nízkou spotřebu je jeho volba těžko odůvodnitelná ekonomicky, když rozdíl v pořizovací ceně činí 70.000 Kč. Benzinový čtyřválec je zkrátka také úsporný, a tak při výběru bude záležet na jiných faktorech než nákladech na palivo.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Nejlevnější verze modelu 359.900 Kč (1.6 VVT/88 kW Start)
Základ s testovaným motorem 479.900 Kč (1.6 DDiS/88 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou 594.900 Kč (1.6 DDiS/88 kW AllGrip Elegance)

Plusy

  • Příznivé ceny, bohatá výbava
  • Jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba
  • Propracovaný systém 4x4

Minusy

  • Drobné přehmaty v interiéru
  • Tuhý chod řadicí páky
  • Kombinace dieselu a 4x4 jen v nejvyšší výbavě

Foto: Petr Homolka

Diskuze (53)
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip
Cena základní sestavy 479 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, stabilizační systém, úchyty dětských sedaček Isofix, elektrická okna, autorádio s MP3, tempomat s omezovačem, přípojka USB, dvojitá podlážka v zavazadelníku, výškově i podélně stavitelný volant, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, asistent rozjezdu do kopce, bezklíčové startování, automatická klimatizace, kožený potah volantu, středová loketní opěrka, litá 16“ kola, diody denního svícení, bluetooth, vyhřívání předních sedadel, automatické xenonové světlomety, dešťové čidlo, zatmavená zadní okna atd. Kč
Cena testované sestavy 594 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+15.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4 / 4.6
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1269
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1380 / 490
Rozměr pneu: 205/60 R 16
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS AllGrip
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1575
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
28. 5. 2015 19:42
Re: To Duster
Pred domom stoja za sebou SX4 a tento novy SX.
Nevidim ziadne spolocne dizajnove prvky! A dlhsi razvor bude mat v terene problemy.
Ale co uz, ked MB nema problem "porodit" nove A-cko. ;-)
Avatar - pelikoš
9. 2. 2014 14:40
Re: Jenže diesel ničím nenahradíš
to víš,komu není rady,tomu není pomoci
9. 2. 2014 11:10
Re: Jenže diesel ničím nenahradíš
Patris do pocetnej skupiny naftomilov - nech to toji, co to stoji, hlavne ze to je usporne. Potom skoncis u auta za 600.000Kc, len aby si rocne usetril 6.000Kc na palive.
Avatar - pelikoš
6. 2. 2014 18:59
Re: nissan qashqai
pokud to máš na jízdu na delší vzdálenosti,tak to bych jistě uvažoval místo 1.5 dCi tak 1.6 dCi.je to mnohem lepší motor,byť dražší ;-)
Avatar - rohYpnol
6. 2. 2014 17:56
Re: Není 6 litrů jako 6 litrů
156 Nm je na 1200 kg málo. Otazka KDE je uplne mimo 8-s , neznam vyrobce, ktery by udaval hodnotu na kolech... Nechapes? Tak znovu - 156 Nm je malo, ale ne malo na atmosferickou 1600 ccm. Je to malo na 1200 kg a je uplne jedno, jaky prevodovy pomer prevodovka ma. Prirozene mysleno v mezich prevodovek dodavanych s benzinovymi atmosferami.