Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Svempas umí proměnit tahače Scania v roadster nebo dragster

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Švédská firma Svempas, která se specializuje na úpravy nákladních automobilů značky Scania, stojí za vznikem dvojice výjimečných tahačů, ohromujících dodnes svým vzhledem i jízdními výkony.

Kořeny společnosti Svempas sahají až do poloviny šedesátých let, kdy si dnes 78letý Sven-Erik Bergendahl zvaný Svempa upravil svůj Plymouth z roku 1957 ve speciál pro odtahovou službu.

Na počátku sedmdesátých let si postavil svůj první automobil pro odtahovou službu na základech vozidla značky Scania. Ta se pak stala jeho nejoblíbenější a Svempa se vypracoval na dvorního úpravce nákladních automobilů této značky, který spolupracoval i na některých jejich speciálních edicích jakou byla před pěti lety i Scania V8 Black Amber nebo Blue Stream v roce 2014.

Kapitolu samu pro sebe pak představuje show trucky, z nichž k těm nejatraktivnějším patří jedinečný roadster Red Pearl R 999 na základech tahače Scania řady T.

Toto vozidlo na první pohled zaujme svým exteriérem. Kabina totiž nemá střechu a čelní sklo je snížené o 350 mm. Kromě netradičního zevnějšku se tento tahač může pochlubit i pohonnou jednotkou ukrytou v přídi.

K pohonu Red Pearl R 999 totiž slouží twin turbo V8 o objemu 16 litrů, který disponuje výkonem 736 kW (1000 k) a točivým momentem 4500 N.m. Tyto hodnoty míří na zadní kola a proměňují Scanii v divoký roadster akcelerující z 0 na 100 km/h za 5,0 s a dosahující maximální rychlosti 210 km/h.

Neméně extrémním strojem je vedle červeného roadsteru i monstrum pojmenované Chimera, které přitahuje pozornost svou nízkou a protaženou siluetou.

K dominantním prvkům celé stavby patří karoserie vyvinutá společností Laxå Special Vehicles s použitím modifikované kabiny řady P spolu s komponenty kabiny řady R a za ní uložený a na odiv vystavené motor Scania V8 o objemu 16,4 l s přeplňováním šesticí turbodmychadel Holset a výfukovým systémem z nerezové oceli.

Na zadní kola míří prostřednictvím šestistupňové převodovky Allison výkon 1074 kW (1460 k), který může být údajně zvýšen až na 1611 kW (2190 k). Stroj s podvozkem tvořeným trubkovou konstrukcí z nerezové oceli a nezávislým zavěšením předních kol má hmotnost 4780 kg a z 0 na 100 km/h umí akcelerovat za 4,6 až 5,0 s.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)