Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autonomní brzdění prý dramaticky snižuje nehodovost, tvrdí studie

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Pojišťovací institut pro bezpečnost v dopravě (IIHS) přinesl zprávu, že použití systémů nouzového brzdění snižuje případy, kdy vozidlo narazí do zadní části jiného, o 43 procent!

V USA provedená studie pod patronátem Pojišťovacího institutu pro bezpečnost v dopravě IIHS ukázala na vozech skupiny GM již v roce 2013, že stejné modely vybavené výše zmíněným protikolizním systémem vykázaly o celých 43 procent méně nehod, při nichž dojde k nárazu vozidla do vozidla jedoucího před ním, než stejná auta od GM bez tohoto systému.

Ve skutečnosti je však přínos protikolizního systému ještě větší, neboť pokud bychom vzali v potaz uvedený typ nehod a zároveň zranění řidiče či posádky vozidla, je zlepšení v tomto ohledu dokonce o 64 procent!

Když to jen pípá

Systémy samočinného brzdění ale nejsou k dispozici u všech aut. Některá vozidla (zejména v USA) se omezují „pouze“ na zvukovou signalizaci v podobě varování před hrozící kolizí. I v tomto případě však výše uvedená studie IIHS ukazuje zlepšení. A sice o 17 procent v porovnání s vozidly bez varovného systému řidiči.

Jak můžeme sami potvrdit z praxe při každodenním ježdění po Praze, i samotné zvukové varování může zachránit řidiče od nehody, zejména v případě, kdy se „zcela nevěnuje řízení vozidla“. Ano tento požadavek je zakotvený v zákoně o provozu na pozemních komunikacích, ale ruku na srdce, ne vždy se to daří v praxi splnit. Navíc současná auta jdou rozptylují více, než kdy před tím, neboť jejich rozličné systémy na palubě včetně multifunkčních rozhraní v praxi řidičovu pozornost spíše odvádějí.

Přínos je dokonce ještě vyšší

K výše uvedené studii z roku 2013 uskutečněné s vozy GM se později přidaly další, zahrnující také vozidla značek Acura, Fiat-Chrysler, Honda, Mercedes-Benz, Subaru a Volvo. V daném případě se výsledky ukázaly ještě o špetku lepší. V této studii vyšlo snížení počtu výše uvedených nehod o celou polovinu. V případě nehod se zranění je to dokonce 56 procent.

Od září roku 2022 má být v USA každé nové auto vybaveno povinně protikolizním systémem. Ten se tak stane základní výbavou i nejlevnějších verzí, jako je třeba v současné době airbag či ABS.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Hittman
21. 11. 2018 14:28
Takových
těch dnešních studií, s kterými se v poslední době roztrhl pytel, vám nas... kýbl! ;-)