Takový hybrid jste ještě neviděli. Dodali ho Chorvaté a pracuje v autě za desítky milionů
Hybridních pohonů osobních aut existuje celá řada. Chorvatská firma Rimac Technology, která v současnosti vlastní slavnou automobilovou značku Bugatti, nabízí skutečný high-tech.
Pod značkou Bugatti si dodnes lidé představí skupinu VW, která ji před lety znovuobnovila poté, co italské pokusy v čele s Romanem Artiolim definitivně padly. Jenže od července 2021 drží většinový podíl akcií v Bugatti Automobiles S.A.S chorvatská firma Rimac Technology, která vyrábí sportovní vysokovýkonné elektromobily.
Ty v podstatě svými výkony, ale i tvary a uplatněnou technikou plně konkurují výrobkům automobilky Bugatti. S jedním zásadním rozdílem. Pokud se budeme bavit o modelu Tourbillon, tak ten pohání hybridní hnací ústrojí. Mimo jiné to znamená, že jeho velmi bonitní majitel není ochuzen o typické atributy vysokovýkonného spalovacího motoru.
Tím je v tomhle případě unikátní atmosférický vidlicový šestnáctiválec o objemu 8,3 litru. Ten sám o sobě nabízí nejvyšší výkon 735 kW, tedy téměř 1000 koní při maximálních otáčkách 9000 za minutu. Motor konstruovala známá britská firma Cosworth Engineering.
Jenže neméně technicky vytříbený je také hybridní pohon, který šestnáctiválec doplňuje. „Projekt Bugatti Tourbillon je asi nejlepším důkazem možností Rimac Technology v otázce vývoje a výroby elektrických pohonů osobních vozidel. Sotva bychom tak hledali lepší demonstrátor naší techniky,“ řekl Mate Rimac, konstruktér a zakladatel firmy Rimac Group a zároveň šéf spojení „joint venture“ značek Rimac a Bugatti.
A dodává: „Nejde jen o výkony a dynamiku, ale také o vysokou účinnost, která přináší lepší hospodárnost, jakkoliv se posledně jmenovaná vlastnost může v případě produktů značky Bugatti zdát nemístná.“ Vysokou technickou úroveň Rimacu dokazuje jedna zajímavost. Ačkoliv je Tourbillon technicky mimořádně složité auto, jeho hmotnost 1995 kg je o jeden kilogram nižší než u předchůdce, modelu Chiron, který poháněl osmilitrový motor WR16 se čtyřmi turbodmychadly.
Silná trojka
Základem hybridního pohonu tourbillonu jsou tři vysokovýkonné elektrické motory. Dva jsou na přední nápravě, a tedy každé přední kolo má svůj vlastní pohon. Doplňuje je zadní elektromotor. Jejich systémový výkon činí 588 kW a jejich rotory se umějí roztočit až na 24.000 otáček za minutu.
V roli zdroje elektrického proudu je akumulátor uspořádaný do tvaru písmene T, čímž perfektně využívá prostor v podlaze (středový tunel). Baterie se skládá z více než 1500 článků chlazených olejem a nad vším bdí už pátá generace battery managementu (BMS) splňující nejvyšší bezpečnostní standardy v automobilovém průmyslu ASIL D.
Vyznačuje se kapacitou 31,25 Ah. Součástí hybridního pohonu je i pokročilý střídač (klíčová součástka potřebná pro napájení střídavých elektromotorů ze stejnosměrného zdroje – baterie. Mění stejnosměrné napětí na střídavé), vyrobený z keramiky.
Celá zadní hnací jednotka, zahrnující zmíněný motor V16, trakční elektromotor s výkonem 250 kW, osmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou a diferenciálem s aktivním rozdělováním hnací síly, váží přibližně 430 kg. A tedy jde o lehčí hnací ústrojí než v chironu.

Oba přední elektrické motory mají každý vlastní střídač, čímž je zajištěno jejich co možná nejpřesnější řízení. Elektrické motory mají celou řadu funkcí. Od pohonu přes obrácenou funkci – tedy generátoru – až po roli startéru spalovacího motoru. Ten tak nepotřebuje klasický spouštěč a není zde ani obvyklý pohon příslušenství plochým řemenem.
Hybridní pohon umožňuje akční elektrický rádius přes 60 km. A přirozeně také výkonovou a hlavně momentovou podporu spalovacímu agregátu.
Zdroj: tiskový portál firmy Rimac a Bugatti, foto Bugatti, video Bugatti (auto.cz)