Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tato moderní funkce světel často nefunguje správně. Větší hrozba jsou ale protijedoucí řidiči

Jan Faltýsek
Diskuze (73)

Moderní adaptivní světlomety by neměly oslňovat v žádném režimu. Mají však své limity a řidiči protijedoucích aut často oplácejí mnohem větší měrou.

Adaptivní (matrix) funkce světlometů se snaží minimalizovat oslnění ostatních řidičů a osob tím, že detekuje jejich polohu pomocí kamer nebo dalších senzorů a automaticky vypíná či přizpůsobuje intenzitu konkrétních segmentů světelného paprsku.

To znamená, že pokud je detekováno protijedoucí nebo souběžně jedoucí vozidlo či osoba, světlomety se automaticky přizpůsobí tak, aby minimalizovaly světelný kužel v oblasti, která by mohla oslnit ostatní řidiče nebo osoby. 

Řidič s matrix světlomety tedy vůbec nemusí přepínat z polohy, která nahrazuje klasické dálkové svícení. Obyčejné „dálky“ lze zpravidla zapnout jen krátkodobě (typicky páčkou k sobě, kde nedrží polohu).

Video se připravuje ...

Teorie pěkná, ale co praxe?

Matrix adaptivní světla se poprvé objevila na Audi A8 už v roce 2013. Téměř 10 let po představení této technologie však 67 % řidičů nerozezná, zda jsou světla protijedoucích vozidel potkávací, nebo dálková. To vyplynulo z průzkumu britské RAC a naše zkušennosti jsou obdobné. 

Z pohledu uživatele dnes fungují adaptivní matrix světla téměř dokonale a světlo na potřebném místě je ztlumeno těsně předtím, než by mohlo oslňovat. Přesto se nám stále stává, že protijedoucí řidiči probliknou, nebo začnou záměrně oslňovat dálkovými světly, dokud manuálně nepřepneme na potkávací.

Protijedoucím mohou tedy adaptivní matrix světla vadit ze dvou důvodů: buď je skutečně oslňují a tedy nefungují správně, nebo je považují za dálková, protože okolí zůstává osvětleno. Vlastně se není čemu divit, když plní funkci potkávacích i dálkových světel zároveň.

Tak jako tak, nesprávným řešením je zapnout naproti majiteli matrix světlometů dálková světla, protože tím ho oslníte neúměrně víc a situace se tak dále zhorší pro obě strany.

Moderní světla vs. lidský zrak

Problém moderních LED a laserových světlometů spočívá také v tom, že jsou neslučitelné s lidským zrakem. Světelný zdroj moderních světel není rozložen rovnoměrně, ale je soustředěn uprostřed v ose světlometu.

To znamená, že světla, která se zdají být tlumená, mohou náhle oslnit, pokud střed paprsku posvítí přímo do očí řidiče, například když vozidlo projíždí přes vrchol kopce. Adaptace oka na následnou tmu je pokaždé ještě pomalejší. Zejména u starších řidičů. 

Oči člověka staršího 65 let se náhlé změně světla přizpůsobují až 9krát pomaleji než oči mladíka ve věku 15 let, kterému adaptace na výraznou změnu světla stále trvá dlouhou vteřinu.

Výrobci vysoké svítivosti LED a laserových zdrojů využívají záměrně. Vytvoří tak světlomety s velmi úzkým, pronikavě jasným středem. Vypadá to dobře a neotřele, ale zvyšuje to riziko oslnění okolí. Situaci také neprospívá velmi rozličná výška dnešních aut, špatný stav silnic a mnoho retardérů.

Výhody LED a laserových světel

Moderní světla přináší samozřejmě také celou řadu výhod. Oproti světlům halogenovým (nebo xenonovým, které se dnes již téměř nepoužívají) jsou LED a laserové světlomety kompaktnější, účinější, trvanlivější a úspornější. 

Samotná jízda se správně nastavenými adaptivní světlomety je prostě skvělá. Nejenže vykrývají ostatní vozidla a osoby, světelný kužel se také přizpůsobí tomu, zda jedete po dálnici, nebo třeba klikatým lesem. 

Laserové světlomety jsou potom jednou z nejnovějších a nejpůsobivějších technologií na trhu. Poprvé se objevily v Německu, kde se řidičům hodí dosvit přes 600 metrů. Laser je v současnosti jedinou technologií, která umožňuje svícení na takovou vzdálenost.

Jednou z dalších výhod laserových světlometů je, že k systému světlometů lze přidat druhý, infračervený laser. Tento druhý zdroj může fungovat také jako lidar pro měření vzdálenosti k různým překážkám nebo jako kamera nočního vidění.

Tento druhý světelný zdroj by dokonce bylo možné použít jako vysílač pro komunikaci s jinými automobily nebo prvky na silnicích budoucnosti. Nyní je však třeba hlavně zajistit dokonalé fungování adaptivní technologie světel a šířit o ni osvětu mezi řidiči.

Jan Faltýsek
Diskuze (73)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
26. 5. 2023 00:14
Re: Zodpovědný je řidič, ne stroj
Hdně štěstí až to uděláš tirákovi nebo pikapau, co má na utě 5 světelných ramp a pustí ti je co xichtíčku :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Mikesus
24. 5. 2023 20:56
Re: Zodpovědný je řidič, ne stroj
Ja jsem v pohodě. Portoze lidi co mají ledky v autě chápou, že se na horizontu oslňují všechna auta a dalkove zpravidla nedavaji. Ti co mají halogeny, tak dostanou ještě větší nálož kdyz pustí ty žluťásky. Jsou to pologramoti a pokud chtějí někoho vychovávat, vrátí se jim to z úroky.
Jsou vlastně stejní jako vybrzdovaci.
Ten halogen ani na dálku tolik neoslnuje, takže když ty dálkový pustí, tak pustím taky dálky, abych si posvitil tedy na cestu.
24. 5. 2023 12:42
Re: Zodpovědný je řidič, ne stroj
Na vině je samozřejmě zaspání nebo prolobování legislativy. Tahle zbraň neměla být nikdy hromadně povolena. Když ji chceš vlastnit, tak musíš přijmout fakt, že někoho nasereš a on se bude bránit.
24. 5. 2023 08:19
Re: Re: Re: Moje tolerance této nefunkcni
Istý čas som pravidelne stretával Scaniu s 4 prídavnými diaľkovými nad čelným sklom. Ale počítam, že mu za ne policajti vzali techničák...
Avatar - xxc
23. 5. 2023 21:30
Re: Zodpovědný je řidič, ne stroj
To nijak nepomoze a este to ohrozi toho svietiaceho. Myslim to bolo aj v clanku. Jedine vtedy to pomoze, ked zabudne niekto vypnut dialkove, lebo nema automaticke a prave najlepsi sofer je ten, kto neomylne ovlada cele auto :-)