Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Force 8x8.1R s pancéřovanou kabinou pro Armádu České republiky detailně

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Společnost Tatra Trucks poodhalila techniku čtyřnápravových vozidel pro Armádu České republiky a vyzdvihuje spolupráci s českými zbrojařskými firmami při jejich výrobě.

Společnost Tatra Trucks ve druhé polovině letošního července dodala 41 nových automobilu Force 8x8.1R se čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou KAPA do stavu Armády České republiky.

Čtyřnápravová valníková vozidla Tatra T 815-7T3RC1.301 8x8.1R projektu PRAM vybavená zadním zvedacím čelem a tzv. mobilním maskovacím systémem (mobilní maska) pro Armádu České republiky vyrobila kopřivnická automobilka ve spolupráci s celou řadou českých zbrojařských firem.

Montáž základní kostry čtyřdveřové pancéřové kabiny provedla firma Tatra Defence Vehicle (TDV) sídlící přímo v areálu Tatry v Kopřivnici. Modifikovaný filtroventilační systém pro čtyřdveřovou pancéřovanou kabinu konstrukčně zajistil VTÚ Vyškov (Vojenský technický ústav Vyškov).

Jednou ze zákaznických specialit kabiny je velký 3D koš umístěný mezi sedadlem řidiče a spolujezdce (velitelem vozu), uchycený do podlahy kabiny a sloužící pro uložení speciální vojenské výbavy – vysílačky, osobních zbraní, nábojů, přístrojů nočního vidění, odmořovací soupravy, kanystru a dalších.

Na vývoji 3D koše se podílela specializovaná společnost VVÚVM Slavičín (Vojenský výzkumný ústav výzbroje a munic Slavičín) stejně jako VVÚ Brno (Vojenský výzkumný ústav Brno). Druhá jmenovaná společnost byla garantem další výbuchové zkoušky nad rámec původní certifikace.

Valníkovou nástavbu s celkovou délkou 6600 mm, která je určená pro vezení 120 mm minometu, munice a palet a je osazena zadním hydraulickým zvedacím čelem s nosností 2000 kg vyrobila a dodala společnost Porgest, a.s.

Součástí speciálního vybavení vozidel, které dodala společnost B.O.I.S. – Filtry, spol. s r.o., je již zmiňovaná mobilní maska, jejíž textilní segmenty jsou k vozidlu upevněny pomocí systému tzv. suchého zipu.

Vozidla Tatra Force 8x8.1R pro Armádu České republiky jsou vybavena vzduchem chlazeným motorem Tatra T3C-928-90 s maximálním výkonem 300 kW při 1800 min-1 a maximem točivého momentu 2100 N.m při 1000 min-1 v emisní specifikaci Euro III.

K přenosu výkonu a točivého momentu na kola všech čtyř náprav je využita hlavní převodovka Tatra 14TS210N s elektronickým systémem řazení převodových stupňů Tatra-Norgen, přídavná/sestupná převodovka Tatra 2.30 TRS 0,8/1,85 a redukční převody v nábojích kol, 2,714 x 2,333. Hnací trakt je doplněn přídavným chladičem oleje.

Odpružení předních 9 t a zadních 10 t náprav je pneumatické, doplněné o zkrutné stabilizátory. K řízení obou předních náprav je využit mechanický systém Tatraton. Systém dohušťování pneumatik Michelin o rozměru 14.00 R20 XZL s beadlocky (vnitřními rozpěrnými kroužky patek pneumatik) je dvouokruhový.

Všechna lehce zranitelná místa podvozku jsou opatřena ochrannými kryty a mřížkami (chladič oleje motoru, všechna vnější světla, důležité brzdové přístroje, palivový filtr, skla kabiny a další).

Celková hmotnost vozidla při rozvorech náprav 2150 mm + 3010 mm + 1450 mm dosahuje hranice 38 t. Celková hmotnost soupravy s 18 t přívěsem je 56 t.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Avatar - T613
17. 8. 2017 12:24
Re: no nevím...
omyl, sedmičková řada byla vyvíjena zároveň s ANTS, nebo-li T810 ;-)
Avatar - T613
17. 8. 2017 12:23
Re: no nevím...
Tatra nabízela verzi T815-7 4x4 jako náhradu za V3S a R210, ale armáda nadále trvala na typu R210. Ten sice v té době už vlastnila Tatra, ale už jej nemohla homologovat beze změn, takže jej musela předělat, čímž vznikla T810.
Avatar - Blue Sun
16. 8. 2017 20:36
Re: no nevím...
V době, kdy se pořizovaly T-810 nic lepšího nebylo. T-815 je oproti 810 větší, těžší a nenabízí nosnost navíc. Je zase dobrá jako nosič nástaveb. A sedmičková řada vůbec ještě neexistovala. T-810 možná nemusí lidi milovat, ale svou práci splní dobře.
A tak na okraj... minomet sice není tak těžký, ale vezená zásoba plus vše okolo toho je více, než jedna a půl tuny. O prostorových nárocích pak ani nemluvím.
Avatar - Blue Sun
16. 8. 2017 20:33
Re: no nevím...
Dělám v oboru veřejných zakázek už skoro deset let...
Minomet s sebou neveze jen jednu minu, že? Pancéřování kabiny asi taky nebude vážit dvacet kilo, že? Navíc platforma je univerzální, takže nástavba jde ve chvíli snadno nahradit něčím jiným a to auto není jednoúčelové.
Avatar - Barry Lyndon
16. 8. 2017 17:02
Re: 3D koš
očekávám plechovou bednu s pořizovací cenou kolem 100tis... Ony koše bývají 3D už tak nějak z principu... 2D koš jsem ještě neviděl :-)