Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s ohněm již více než sto let. K jejich masivnějšímu rozšíření ve vozových parcích hasičských sborů pak došlo ve druhé polovině dvacátého století.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898 a představoval zajímavou konstrukci, která vycházela ze zkušeností získaných při vývoji a stavbě kočárů a vozů tažených koňmi. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus.

Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907 a jen o dva roky později vznikl v Kopřivnici první automobil pro boj s ohněm. Tímto vozidlem byl model NW typ K s pětilitrový čtyřválcem o výkonu 22 kW. První exemplář zůstal v mateřském podniku, ale druhý hasičský vůz, který byl vyroben v roce 1911, zamířil až na výstavu do daleké Argentiny.

Ve dvacátých, třicátých a čtyřicátých letech byla řada nákladních a dokonce i osobních vozidel značky Tatra využívána za základ pro stavbu hasičských vozidel. K širšímu rozšíření automobilů z Kopřivnice jako nosičů hasičských nástaveb dochází od nástupů modelové řady 138, jejíž představení veřejnosti se odehrálo roku 1956 na II. výstavě československého strojírenství v Brně.

Tatra 138 byla v provedení PP5 vyráběna jako podvozek pro hasičské vozidlo, jehož nástavbu dodávala Karosa Vysoké Mýto. Tento třínápravový automobil měl nosnost 15.440 kg a byl vybaven vzduchem chlazeným vznětovým osmiválcem o objemu 11,76 l a výkonu 132 kW.

Tatra 148 z let 1968 až 1982 se pak s hasičskou nástavbou CAS 32 z THZ Vysoké Mýto, montovanou i na předchozí modelovou řadu, stala téměř všudypřítomnou hasičskou legendou. Cisternová automobilová stříkačka mohla k požáru zamířit s 6000 litry vody a 600 litry pěnidla.

Populární „stoosmačtyřicítka“ nebyla do podoby hasičského vozidla upravována pouze na území tehdejšího Československa, ale i za jeho hranicemi. Rakouská společnost Rosenbauer využívala za základ pro cisternové automobilové stříkačky vozidla řady 148 i mladší 813 a to v jejím největším čtyřnápravovém provedení.

Tatra 813 se vedle proměny v cisternovou automobilovou stříkačku dočkala i role nosiče žebříku s dosahem 44 metrů. Za touto úpravou stála na počátku sedmdesátých let společnost Magirus a vozidlo bylo dodáno HZS hlavního města Prahy, kde sloužilo až do roku 2001.

Nástupcem vozidel Tatra 148 a 813 se stala modelová řada 815, jejíž výroba se rozběhla v roce 1983. Samozřejmě i tato řada nákladních vozidel se stala již v osmdesátých letech základem pro hasičská vozidla a byla nejčastěji k vidění s modernizovaným provedením nástavby CAS 32 vyráběným od roku 1985 v Poličce.

Tatra 815 se v průběhu devadesátých let dvacátého století a v prvních dvou desetiletích jednadvacátého století stala základem pro řadu hasičských speciálů, za jejichž vznikem stála spolu s kopřivnickou automobilkou většinou společnost THT Polička. Tato firma spolupracuje se společností Tatra Trucks stále a na jejích vozidlech nabízí řadu zásahových, speciálních i letištních hasičských vozidel.

Kopřivnická automobilka nabízí v současnosti hasičská a záchranářská vozidla přestavbou jednotlivých modelů řad Terra a Force, i když je samozřejmě připravena vyhovět i zájemcům o vozidla, jejichž základem budou zástupci řad Phoenix a Tactic.

V případě modelové řady Terra je nejčastěji použita konfigurace podvozku 4x4 nebo 6x6 a lze zmínit například vozidlo s typovým označením T815-231R55.4x4. Tento stroj je vybaven posádkovou kabinou pro družstvo 2+4 a vzduchem chlazeným kopřivnickým osmiválcem o objemu 12,7 l a výkonu 325 kW, spolupracujícím s převodovkou Tatra Norgren.

Hasičská nástavba od společnosti THT Polička na tom vozidle je tvořena nádrží na vodu o objemu 4000 litrů a nádrží na pěnidlo o objemu 240 litrů a rovněž disponuje množstvím úložných prostor, dosažitelných ze země, bez nutnosti vyklápěcích schodků.

Při využití vozidel řady Force pro stavbu hasičských a záchranářských vozidel je rovněž nejčastější volbou konfigurace podvozku 4x4 nebo 6x6, kombinující velmi dobrou průchodnost terén s vysokou nosností.

Příkladem může být Tatra Force s typovým označením T815-731R32.6x6, která je osazena cisternovou automobilovou stříkačku CAS 30, jejímž dodavatelem je společnost THT Polička. K pohonu tohoto šestikolového vozidla slouží vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 325 kW, který je spojen s automatizovanou převodovkou Tatra Norgren.

Hasičská nástavba je tvořena nádrží o objemu 9000 litrů vody a 540 litrů pěniva a množstvím úložných prostor pro vybavení k hašení požáru, včetně čerpadla o průtoku 3000 litrů za minutu v nízkotlakém režimu či 300 litrů za minutu při vysokotlakém režimu.

Tatra Trucks uvádí, že toto vozidlo je určeno primárně pro zásahy v lesních a těžce dostupných oblastech, ale díky své nízké celkové výšce je vhodné i pro použití v městských a zastavěných oblastech, kde se hasicí technika musí vyrovnávat s množstvím překážek v podobě nejrůznějších podjezdů či průjezdů. Vzduchové odpružení umožňuje snížení celkové výšky o 120 mm nebo naopak zvýšení o 90 mm.

Kvality vozidel hasičských vozidel původem z kopřivnické automobilky oceňují hasičské sbory prakticky po celém světě. Důkazem může být dodávka vozidel řady 815-7, resp. Force z let 2014 a 2015 do Austrálie, která byla realizována ve spolupráci s THT Polička.

Nejprve na australskou půdu zamířilo dvounápravové provedení s typovým označením T815-732R53 4x4. Tento speciál určený primárně pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech byl navržen a vyroben na základě řady jednání se zástupci hasičských útvarů z Austrálie, aby vozidlo disponovalo očekávanými schopnostmi a zároveň splňovalo specifické hasičské předpisy, které se od těch českých liší.

K pohonu hasičského speciálu s rozvorem náprav 4,09 m a celkovou délkou osm metrů byl použit vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem Tatra.

Obě nápravy disponují redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost náročným terénem jsou opatřeny systém dohušťování pneumatik s ovládáním z místa řidiče. Přední náprava je standardně odpružena vzduchovými vaky a u zadní je použito kombinované pérování pro zajištění maximální ochrany vaků při průjezdu požárem.

Kabina je vybavena integrovanou ochranou proti převrácení i padajícím předmětům a splňuje předpisy ROPS/FOPS i bez použití dodatečných rámů. Vozidlo s pravostranným řízením nabízí kromě místa řidiče prostor ještě pro dva spolujezdce.

Společnost THT Polička jako výrobce hasičské nástavby instalovala na vozidlo i systém jeho ochrany před ohněm, který prostřednictvím trysek umístěný po obvodu celého vozu vytváří vodní clonu.

Na „čtyřkolku“ přímo navázalo vozidlo Tatra Force typ 732R33 6x6.1, které opět vzniklo ve spolupráci společností Tatra Trucks a THT Polička. Tento speciál je rovněž primárně určen pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech.

Tatra Force typ 732R33 6x6.1 využívá ke svému pohonu standardní vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem Tatra.

Pozornost si zaslouží především třínápravový podvozek tradiční kopřivnické koncepce s pohonem všech kol a elektro-hydraulickým systémem řízení poslední zadní nápravy od firmy VSE.

Přední náprava je odpružena vzduchovými vaky. Na první zadní nápravě je použito lehkého kombinovaného pérování, zatímco třetí řiditelná náprava využívá pouze vzduchových vaků, díky nimž může řidič upravovat výšku vozidla podle potřeby. První a poslední náprava jsou opatřeny stabilizátory.

Všechny tři nápravy jsou v provedení s redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost terénem opatřeny dohušťováním pneumatik, ovládaným přímo z kabiny řidiče. Na všech nápravách jsou použity pneumatiky o rozměru 14.00 R20.

Třímístná kabina tohoto hasičského speciálu je použita v provedení běžném pro těžební sektor, což znamená, že disponuje integrovanou ochranou plnící předpisy ROPS/FOPS (ochrana proti převrácení a proti padajícím předmětům) bez nutnosti používat dodatečné rámy.

Tatra uvádí, že tento konkrétní exemplář má rozvor náprav 4090 + 1500 mm a celkovou délku téměř deset metrů, včetně lafety na předním nárazníku, zatímco šířka je 2500 mm a výška ve standardní poloze pérování pak činí 2760 mm. Průměr zatáčení vozidla je 17 metrů a má být velmi podobný jako u kratší verze 4x4.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)