Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si aktuální nabídku značky Tatra pro stavebnictví ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Vozidla značky Tatra jsou pro nejrůznější úkoly ve stavebnictví využívána desítky let. V současnosti kopřivnická automobilka nabízí stavebním firmám v první řadě zástupce modelové řady Phoenix.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus. Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907.

Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost. První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch především coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis Tatra v březnu roku 1919 objevil.

Během dvacátých a třicátých let dvacátého století představila kopřivnická automobilka a na trh uvedla řadu nákladních vozidel, s nimiž začala pronikat i do stavebnictví. První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Slavný nákladní automobil se dočkal řady modifikací a byl používán i ve stavebnictví.

Využití zástupců následujících modelových řad 138, 148, 813 a 815 ve stavebnictví pak již bylo samozřejmostí. S vozidly modelové řady 815 se pak lze na stavbách setkat celkem běžně i dnes a nemusí se vždy jednat jen o nejmladší provedení s označením TERRno.1, jejichž výroba byla ukončena poměrně nedávno.

V současnosti společnost Tatra Trucks a.s. pro stavebnictvím nabízí poměrně širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s motory PACCAR MX-11 a MX-13.

Za základ nabídky vozidel značky Tatra pro stavebnictví lze považovat třístranný sklápěč 6x6, jehož podvozek samozřejmě využívá tradiční kopřivnickou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Za krátkou kabinou je usazena nástavba v podobě třístranně sklopné korby VS-mont s hydraulickým ovládáním a objemem 12 m3.

Vozidlo s rozvorem náprav 3440+1320 mm má celkovou délku 7760 mm, šířku 2550 mm a výšku 3240 mm. K pohonu může sloužit přeplňovaný vznětový šestiválec MX-11 o objemu 10,8 l i MX-13 o objemu 12,9 l. Tyto motory jsou k dispozici s výkony 271 až 375 kW.

Společnost Tatra Trucks a.s. na podvozku s konfigurací náprav 8x8 nabízí jednostranný sklápěč, který je osazen korbou od společnosti VS-mont o objemu 18 m3. Tato korba je vyrobena z ocele HARDOX, má hydraulicky ovládané zadní čelo a je kónusového tvaru pro rychlejší vysypání nákladu. K rychlejšímu vysypávání pomáhá také vibrační deska zabudovaná ve spodní části korby.

Vozidlo s rozvorem náprav 2150+2300+1320 mm má celkovou délku 8840 mm, šířku 2550 mm a výšku 3540 mm. K pohonu může sloužit přeplňovaný vznětový šestiválec MX-11 o objemu 10,8 l nebo MX-13 o objemu 12,9 l. Tyto motory jsou k dispozici s výkony 271 až 375 kW.

Nosič kontejnerů na podvozku Phoenix s konfigurací náprav 6x6 má rozvor 3900+1320 mm. Nástavbu zde představuje hákový nakladač MULTILIFT XR 18S.56 společnosti Contsystem pro přepravu kontejnerů s délkou 4,5 až 6,6 m. Nakladač s úhlem sklopení 50° má nosnost 18 tun a lze jej ovládat z kabiny nebo prostřednictvím vnějšího ovládání.

V tomto provedení uvádí kopřivnická automobilka pro Phoenix celkovou délku 8940 mm bez kontejneru, šířku 2550 mm a výšku 3240 mm. Paleta nabízených pohonných jednotek je pak identická jako u výše zmíněných třístranných a jednostranných sklápěčů s třínápravovými a čtyřnápravovými podvozky.

Automobilový jeřáb na podvozku Phoenix s konfigurací náprav 6x6 má rozvor 3900+1320 mm. Společnost Tatra Trucks a.s. tento stroj představuje s přeplňovaným vznětovým šestiválcem MX-11 o objemu 10,8 l s výkonem 320 kW a osazený nástavbou AD 20 od ČKD Mobilní jeřáby a.s.

Typ AD 20 je určen pro stavební a montážní práce i v těžkém terénu. Tento jeřáb s třídílným teleskopickým výložníkem, disponujícím s nástavcem délkou až 28.800 mm a nosností 20 tun může být vybaven hydraulikou Danfoss s joysticky. Tatra Phoenix 6x6 s tímto jeřábem má celkovou délku 10.660 mm, šířku 2550 mm a výšku 3930 mm.

Univerzální dokončovací stroj na podvozku Phoenix 6x6 s rozvorem náprav 3900+1320 mm může být osazen motorem MX-11 o výkonu 271, 291 nebo 320 kW a nese nástavbu UDS 214, kterou dodává společnost Cestné a stavebné mechanizmy Tisovec, a.s. Vozidlo s touto nástavbou má celkovou délku 10.003 mm, šířku 2550 mm a výšku 3980 mm.

K přednostem tohoto spojení patří skutečnost, že strojník může ze své kabiny ovládat samotný stroj, dále podpěry vozidla a především řízení i posun vozidla na krátké vzdálenosti při výkopových a jiných terénních pracích, což znamená, že v kabině nemusí být přítomen řidič.

Výsuvné rameno s vyložením až 13,1 m při použití třímetrového prodloužení, může být kromě standardní lžíce o objemu 0,63 m3 osazeno dalšími přídavnými zařízením, jako jsou lžíce na trhání dlažby, profilové či drenážní lžíce, radlice, zhutňovací válce, rozrývací nože, řezače asfaltu, kleště na balvany či hydraulické vidle.

Mobilní míchač Liebherr na podvozku Phoenix 6x6 s rozvorem náprav 3440+1320 mm může využívat přeplňovaný vznětový šestiválec MX-11 o objemu 10,8 l nebo MX-13 o objemu 12,9 l. Tyto motory jsou k dispozici s výkony 271 až 375 kW.

Domíchávací nástavba pro beton Liebherr HTM 604 má geometrický objem bubnu 11 m3, užitečný objem bubnu 6 m3 a vodní objem bubnu 6,8 m3. Tatra Phoenix s touto nástavbou má celkovou délku 8264 mm, šířku 2550 mm a výšku 3652 mm.

Společnost Tatra Trucks a.s. uvádí, že doposud nejvíce zástupců modelové řady Phoenix zamířilo do služeb stavebních organizací, v jejichž službách je využívána čtvrtina vyrobených vozidel. Druhá nejpočetnější skupina uživatelů se rekrutuje z oblasti lesnictví, následují zemědělské společnosti a dopravní organizace. Desítky zástupců řady Phoenix byly dodány i těžařům nebo například technickým a komunálním službám. Zapomenout nelze ani na využití jako nosiče jeřábů, kdy si velkou pozornost získal osmikolový exemplář se všemi řiditelnými koly, který byl připraven pro švýcarského zákazníka.

Foto: Tatra Trucks a.s., ČKD Mobilní Jeřáby a.s., Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)