Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 535i xDrive – Chladný jako Terminátor

Diskuze (213)
Je šedý jako ocel, na svět se dívá LEDovýma očima a jeho srdcem je dobře naladěný šestiválcový stroj.

Pátou generaci BMW řady 5 s označením 535i jsme již testovali. Druhé setkání ale není jen opakováním, bavorský sedan tentokrát přidal matný lak z programu BMW Individual, M paket a pohon všech kol xDrive.

Jednoduše vypadající konfigurace má v sobě jedno ale – M paket se stává pouze designovou záležitostí, a to rovnou ze dvou důvodů. BMW nedodává sportovní M podvozek ve spojení s pohonem všech kol, tato opce ale odpadá i v případě, že auto má elektronicky řízené tlumiče nebo aktivní stabilizátory. A ani ty ve výbavě štědře nakonfigurované šedé Pětky nechybí.

Jak vypadá?

Vzhled je to, čím konkrétní vůz okamžitě boduje. Zatímco standardní design sedanu řady 5 je v jádru elegantní a poměrně usedlý, M paket dodá základním tvarům na agresivitě a přitažlivosti. Matná barva Frozen Grey celý efekt umocňuje – jestli máte pochopení pro automobily vyvolávající emoce, dnešní 535i se vám nemůže nelíbit.

Černé rámy oken z programu BMW Individual jsou standardní součástí M paketu, stejně jako 19palcová kola (větší se na aktuální Pětku nedodávají). Zatmavená okna jsou ale navíc, stejně jako příplatkový M zadní spoiler. I tento detail je ale důležitý, doplněk v hodnotě 5.300,- Kč vhodně podtrhuje výrazný styling auta.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni

Černo-černý interiér dokonale ladí se zevnějškem, temnotu narušuje jen kovový dekor v designu Aluminium Hexagon. Všestranně seříditelná sedadla, která BMW označuje za komfortní, umožňují široký rozsah nastavení, včetně pěkně sportovního sevření.

Masivní středový tunel, vysoká palubní deska, ale i tlustý věnec eMkového volantu a nakonec i černé čalounění vyvolávají pocit stísněnosti. To ovšem k sedanu, který chce být nazýván sportovním, patří. Na pocit obklopení hektolitry volného vzduchu se specializují jiná auta…

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni

Jak jezdí?

Motor 35i už nějakou dobu nemá dvě turba, jeho šest válců přeplňuje jedno dvoukomorové (twin-scroll). Výkonově se agregát řadí do středu zážehových motorů v řadě 5 a přesně tak i působí – jakkoliv vypadá 225 kW a 400 Nm na papíru působivě, realita je subjektivně umírněnější.

Ano, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá dle továrních údajů 5,9 sekundy, dokonce o dvě desetinky méně než s pohonem jen zadních kol. Ale právě xDrive a automatická převodovka má za následek, že rozjezd z místa probíhá vždy se stoickým klidem. Pocit řízení nadupaného stroje se nedostavuje.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Motor má vyhlazenou charakteristiku se silným zátahem zespoda a nikterak působivým projevem ve vysokých otáčkách. Co víc, kvůli dlouhým převodům se za jízdy ani příliš nežene do otáček. Šestiválec má charismatický, ale utlumený zvuk a uvnitř celkově panuje nadprůměrné ticho. Pravý stav věci proto odhalí až pohled na rychloměr.

Teprve když se přestanete spoléhat jen na vlastní dojmy a začnete vnímat údaje o rychlosti, zjistíte, jak snadno auto překoná hranici 200 km/h. Přitom tempu akcelerace odpovídají i schopnosti brzdové soustavy, která dokáže následky popuštění uzdy hravě zkrotit. Aby ne, když přední kotouče mají průměr 348 a zadní 345 mm…

Jak se řídí?

Už v úvodu bylo zmíněno, že xDrive vylučuje tvrdší M sportovní podvozek. Testovaný vůz namísto toho dostal do vínku aktivní stabilizátory a elektricky nastavitelnou tuhost tlumičů – souhrnně označováno Adaptive Drive.

Výsledek ovšem nenaplňuje očekávání. Rozdíl mezi režimy Comfort, Normal a Sport je sice zaznamenatelný, charakteristika podvozku se ale mění jen nepatrně. BMW 5 neohromí ani komfortní jízdou, ani vtažením řidiče do děje. To první můžeme omluvit 19palcovými koly, nemůžeme se ale ubránit pocitu, že nastavení není tak vypilované, jak by mohlo být.

Možná v BMW zanalyzovali, že zákazník žádá naladění ani ryba, ani rak, objektivně vzato ale konkurence umí nabídnout v oblasti kvality jízdy propracovanější vlastnosti.

Řízení osekané o zpětnou vazbu reaguje přesně, pocit spojení s autem ale poskytnout nedokáže. Místo toho řidiči nabízí uměle generovanou tuhost. Záleží na osobních preferencích; osobně bych ocenil jiný charakter, nicméně naladění řízení odpovídá nejasně vymezenému pojetí podvozku.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni

Dobrou zprávou je, že pohon všech kol nemá na řízení zásadnější vliv. Přidaná hmota se na velmi rozbité silnici sice projevuje, mnohem důležitější je ale skutečnost, že připojení předních kol v zatáčce se nepřenáší do řízení a k narovnání kol není potřeba zvýšené úsilí. Tím se 535i xDrive odlišuje od 530d xDrive.

Dálniční terminátor si ale se zatáčkami zrovna netyká. Změny směru ho sice nerozhodí, při rychlém průjezdu ale možná až moc zaklekává – přitom aktivní stabilizátory by měly naklonění karoserie naopak potlačovat. Kromě uměle působícího řízení navíc okreskovému dovádění nepomáhá ani robustní zaoblená karoserie, která je značně široká a nemá úplně přehledný tvar.

Ale je to chyba? BMW prostě posunuje svůj prostřední sedan směrem ke kategorii cestovních vozů. Kdo chce dravé auto, musí se poohlédnout v nabídce řady 3.

K čemu má start-stop?

BMW zavádí do řady 5 systém Auto Start Stop nejprve jen ve spojení s pohonem všech kol. Důvod je zřejmý – touto cestou vykazuje čtyřkolka nižší spotřebu než výchozí model bez start-stopu. Že jde jen o formalitu přitom pochopíte už na první pohled.

Co si v Mnichově o tomto prvku ve skutečnosti myslí, dává jasně najevo tlačítko deaktivace Auto Start Stop hned vedle startovacího tlačítka. Pokud nevyřadíte systém z činnosti, jeho zásahy jsou beztak velmi omezené. Ke zhasnutí motoru totiž dojde jen při dostatečně velkém stisknutí brzdového pedálu. Po několika restartech navíc řídící elektronika beztak dá start-stopu stopku.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Co to znamená v praxi? Paradoxně se i bez vypínání dá ve městě za příznivých okolností dosáhnout deklarované spotřeby 10,9 l/100 km – v městském provozu 535i bere 11 až 13 litrů. A na 13 litrech jsme skončili i v celkovém průměru. Jinými slovy, 70litrová nádrž nám vystačila na zhruba 500 km.

Přeplňovanému šestiválci totiž sedí ustálené tempo – ve 130 km/h spotřebuje 8,8 l/100 km a motor na osmý převod točí 2200 min-1. Při každé akceleraci ale turbodmychadlo ochotně tlakuje a palivo odtéká z nádrže výrazně rychlejším tempem, ve skutečnosti je proto lepší počítat neustále s dvoucifernými hodnotami.

Pro koho je?

Silnou stránkou německých automobilek je schopnost nabídnout široké spektrum mnoha modelů poskládaných z veškeré dostupné techniky, které dokáže vyhovět i těm nejvyhraněnějším požadavkům. A přesně takové je spojení řady 5 sedan s benzinovým šestiválcem a pohonem všech kol.

Na koho míří? Někam do nevyhraněného středu. Kvalitní motorizace totiž ve spojení s poměrně těžkým autem nepředvádí žádnou jednoznačnou přednost. Spotřeba paliva při běžné jízdě prakticky vždy převyšující 10 litrů je na hony vzdálená tomu, co umí o něco pomalejší třílitrový turbodiesel. Kdo je ochoten výměnou za dynamiku v dálničních rychlostech prolévat měsíčně hrdlem nádrže hektolitry benzinu, ten by zase mohl rovnou sáhnout po osmiválci v 550i.

A tak to vypadá, že 535i xDrive má značně atypického zákazníka. Někoho, kdo má rád silné benzinové šestiválce, potřebuje (nebo vyžaduje) pohon všech kol a nejezdí tolik, aby volba dieselového pohonu představovala proti třílitrovému turbu zásadní ekonomickou výhodu.

TR>

První cena vozu 1.042.500,- Kč (520d 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

1.282.500,- Kč (535i 225 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.420.000,- Kč (535i xDrive 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

2.149.850,- Kč (530i xDrive 225 kW)

Plusy

  • Silný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výkon brzdové soustavy
  • Pružné zrychlení v libovolné rychlosti

Minusy

  • Odtažité a gumové řízení
  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Velký rozdíl reálné spotřeby od udávané
  • Horší absorpce ostrých rázů
Diskuze (213)
BMW 535i xDrive
Cena základní sestavy 1 420 000 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), včetně asistenta tažného zařízení, ABS a brzdového asistenta, airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 236" 8 J x 17 / pneumatiky 225/55 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče odvětrávané, zavěšení přední nápravy – dvojitá příčná ramena, zavěšení zadní nápravy – víceprvková náprava Integral-V, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Servotronic, rekuperace kinetické energie, tempomat s brzdnou funkcí, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dynamická brzdová světla, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení výšky sedáku a sklonu opěradla, manuální nastavení podélné polohy sedáku, sklonu sedáku a výšky opěrky hlavy, tříramenný multifunkční kožený volant, manuálně výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, 2zónová automatická klimatizace, loketní opěrka vpředu a vzadu, integrovaná do obložení dveří, asferická, elektricky nastavitelná, vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná, tlačítko centrálního zamykání, ovladač iDrive na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), nástupní osvětlení vpředu, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná okna, držáky nápojů vpředu (2x) a vzadu (2x), osvětlení interiéru, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, startování motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovačů, sada nářadí, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, sluneční clony s držákem lístků, osvětlené make-up zrcátko, připojení AUX-In, rádio BMW Professional, palubní počítač, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, stereo systém se šesti reproduktory: 2 středové v obložení předních dveří, 2 středové za zadními sedadly, 2 centrální basové pod sedadly řidiče a spolujezdce, integrovaný manuál. Kč
Cena testované sestavy 2 149 850 Kč
Výbava testované sestavy Lak BMW Individual Frozen Grey (83.199,-), kůže Dakota Schwarz (33.025,-), sportovní automatická převodovka (3.775,-), Adaptive Drive – el.nastavení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory (65.050,-), alarm (12.100,-), komfortní přístupový systém (19.925,-), automatické zavírání dveří Soft Close (16.125,-), M sportovní paket (124.800,-), M zadní spoiler (5.300,-), 19palcová kola M (40.325,-), komfortní el. nastavitelná sedadla vpředu (42.350,-), vnější samostmívací zrcátka (13.875,-), BMW Individual protisluneční ochrana oken (8.825,-), vak na lyže (2.525,-), průchozí nakládací systém (12.600,-), vyhřívání předních sedadel (9.575,-), ambientní osvětlení (7.050,-), vysokotlaké vstřikovače světlometů (6.800,-), bi-xenonové světlomety (23.450,-), adaptivní světlomety (11.350,-), asistent dálkových světel (3.775,-), parkovací senzory PDC vpředu i vzadu (20.425,-), navigační systém Professional (63.275,-), Head-Up displej (35.050,-), BMW Internet (2.525,-), Bluetooth (16.125,-), HiFi systém Professional (24.700,-), USB (7.575,-), připojení pro externí přehrávač (2.525,-), BMW aplikace pro iPhone/iPod (3.775,-), Speed Limit Info (8.075,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.5 / 8.1
Emise CO2: 189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1840 / 600
Rozměr pneu: 245/40 R19
BMW 535i xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4899
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1627
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
15. 4. 2012 02:58
MB E i Audi A6 jsou skvela auta, nicmene momentalne vladne B
MB E i Audi A6 jsou skvela auta, nicmene momentalne vladne BMW 5 - minimalne podle naproste vetsiny nemeckych medii.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
4. 8. 2011 19:36
Re: tlumení příčných nerovností
Proč ne? Nepociťuji, že bychom měli neschopné silničáře a těch pár kalamitních dní za rok v klidu RWD zvládne. Zvládá to moje stará E36 na ojetých zimních gumách bez elektronických fičur, tak proč ne nová M5. Dle mého pohon 4x4 je v našich podmínkách volovina (teď narážím spíše na obyčejnější auta, než je GT-R). Pokud někdo vyloženě nejezdí přes polňačky a nemá chatu v horách, tak se dá na běžných cestách pohon jedné nápravy zvládnout.

Jsem BMW fanda, ventilátorství je nějaká asi tebou vymyšlená posměška, od níž se distancuji ;-)
Avatar - Sysoj Psojič
4. 8. 2011 00:48
Re: tlumení příčných nerovností
Zadokolka s 560PS? To myslím že kupé 4x4 je celoročně užitnější :-)
Ale jo, pokud nevozíš pouze sebe (jako já), tak kupé neee.
Prostě ses zase sám usvědčil z BMW ventilátorství... >:D
Avatar - Parda71 (BMWfans)
3. 8. 2011 20:39
Re: tlumení příčných nerovností
Já ti dám BMW ventilátor >:D
Tak prvně proti GT-R v podstatě nelze krom 911 turbo nic postavit, takže ona je to dost auto liga sama o sobě. A BMW už proti něčemu takovému nemá vůbec nic.
Jako auto na běžné ježdění bych si ale představil třeba novou M5 F10, přeci jen kupé GT-R by mě na takové užití nevytrhlo.
Avatar - Sysoj Psojič
2. 8. 2011 01:41
Re: tlumení příčných nerovností
To nechtěj, zanevřeš na BMW a to přece není dobrý nápad pro BMW ventilátor :o)))
Ale vážně, je to fakt zážitek, každý den, už přes rok, prostě super každý km...
Jen musíš v prapočátku překousnout to, že to není made in Germany, to je první a poslední dogma, které musí být porušeno...