Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic – Nepodceňuj ocel

Aleš Jungmann
Diskuze (77)
Jak jezdí elegantní čtyřdveřové kupé se šestiválcovým vznětovým motorem a pohonem všech kol na klasickém podvozku?

Velké luxusní Mercedesy často bývají vybaveny vzduchovým podvozkem, který jim propůjčuje specifické jízdní vlastnosti. Nám se do rukou dostalo, po vzduchem odpruženém CLS, i provedení klasické, tedy s ocelovými pružinami. A pohonem všech kol jako třešničkou na dortu.

Začněme čtyřkolkou. Vzhledem k tomu, že šestiválec pod kapotou poskytuje už od 1.600 otáček úctyhodných 620 Nm, může být s jejich přenesením na silnici potíž. Pohon všech čtyř kol je tak méně zábavnou, avšak jistější alternativou k zadokolce. Konkrétně se jedná o ústrojí s vícelamelovým samosvorným diferenciálem uprostřed, který rozděluje točivý moment mezi nápravy ve výchozím poměru 45:55. Jde tedy o permanentní systém 4x4.

Funkce je naprosto spolehlivá a bezproblémová, člověk systém v podstatě vůbec nevnímá – pokud se tedy zrovna nepotřebuje rozjet na povrchu se sníženou adhezí, kde ostatní auta jen marně bojují. Nebo při sportovní jízdě, kde se vůz v zatáčkách chová o něco více nedotáčivě. 4Matic (ve slangu bazarových mercedesářů “štyry matice“) je v současné době v nabídce jak pro šestiválcový diesel o výkonu 195 kW, tak i pro verzi 500 s benzinovým osmiválcem (300 kW). Příplatek je zhruba 65 tisíc Kč.

Jízda aneb Překvapení se koná!

Zmínka o větší nedotáčivosti možná může působit trochu nemístně, avšak to by CLS nesmělo být na sportovně naladěném podvozku. Testovaný vůz měl z mého pohledu opravdu skvěle vyvážené pohodlí a sportovnost. Tužší podvozek ve spojení s krásnými devatenáctipalcovými ráfky udělal z CLS sympaticky schopné auto se schopností zvednout řidiči náladu nejen na dálnici, ale také na okreskách.

Dobrou zprávou je, že ani řízení, které u velkých Mercedesů bývá spíše komfortní, nezůstává pozadu a nabízí solidní citlivost. S rychlostí velmi poslušně tuhne a řidič tak má skrze výborně se držící volant o něco lepší vládu nad vozem. Potěšily dostatečně dimenzované a výborně dávkovatelné brzdy, které dlouho odolávají vadnutí.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Abych jen nechválil, ve vysokých dálničních rychlostech (takzvaných německých) mi přišlo, že CLS nedrží tak sveřepě zvolený směr a čas od času se trochu zavlní. Možná je to malichernost, ale na značku s hvězdou ve znaku má člověk zkrátka o něco vyšší nároky.

Jak už bylo řečeno, sportovnost není na úkor pohodlí. Po Praze jsme proplouvali v naprosté pohodě, podvozek se nezalekl ani horších cest a tak jediný neurozený projev jde na vrub zadní nápravě, která se ráda na velkých nerovnostech ozývá. To asi abyste příště ty díry raději objížděli a vůz netrápili.

Ševelící CDI

Kdybych to nezažil, tak bych tomu neuvěřil. Často v testech píšeme, že kvalitní šestiválcové diesely je leckdy nelehké rozeznat od benzinových šestiválců, ale když vám všichni (opravdu všichni!) pasažéři, které přes týden svezete, nevěří, že je pod kapotou diesel, je něco v nepořádku. A nebo naopak v pořádku? Každopádně se jim není proč divit. Ono je totiž opravdu obtížné v interiéru rozeznat, jaké palivo ve válcích hoří. Po studeném startu se dieselové klokotání zpod kapoty ozývá jen první dva kilometry a pak zavládne ševelivý klid.

Výbornému motoru sekunduje výborná převodovka. Sedmistupňový automat zvládá svou práci pečlivě a bez zaváhání, navíc se může pochlubit snad nejlepším sportovním módem, se kterým jsme v dieselovém autě měli tu čest. Počítač agregát zbytečně nepřetáčí (ve vysokých otáčkách navíc nikterak neexceluje) a snaží se jej držet v optimálních středních otáčkách, kde má téměř okamžitou reakci na plyn a nejsilnější zátah. Při podřazování sice není tak bleskurychlý jako dvouspojkové převodovky, avšak vynahrazuje to svou chytrostí. Nepodřazuje za každou cenu a nebude posílat ručičku otáček (naprosto zbytečně) před červené pole jako některé až moc aktivní dvouspojky.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni  

Co spotřeba paliva? Pohon všech kol samozřejmě apetit vozu o něco zvyšuje, ale i tak jsou výsledná čísla zajímavá. Při reálné rychlosti 100 km/h ukazuje otáčkoměr ležérních 1500 min-1, spotřeba paliva se ustálila na 5,9 l nafty na 100 km. Zrychlení na 130 km/h znamená nárůst otáček k 1900 min-1, spotřeba poskočí o litr a půl. Jsou to o něco vyšší hodnoty, než jsme naměřili s CLS 350 CDI bez pohonu všech kol, tam to bylo 5,7 / 6,4 litru, avšak ne vše jde na vrub 4Maticu, svůj „podíl viny“ na tom má i široké zimní obutí. Po městě jsme jezdili za zhruba deset litrů, dlouhodobý průměr se pak držel nad osmi litry nafty. Dobrý výsledek.

Interiér: Zavřít dveře a můžeme jet!

Uvnitř vozu nenajdete nekvalitní díl nebo nedokonalé zpracování, CLS v tomto ohledu do písmenka splňuje to, co očekáváte od auta za dva miliony. Přesto se dají najít drobné mušky na kráse.

Výborná sedadla s aktivními bočnicemi a masážní funkcí mají velkorysé opěradlo, avšak sedák by mohl být širší. V redakci jsme všichni spíše sportovní postavy, takže nám to nevadilo, ale někdo prostorově výraznější by mohl volat po větším místě pro stehna či dolní část zad.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni U sedadel ještě chvíli zůstaňme. Určitě by byla chyba přejít aktivní přifukování bočnic mlčením – tato vychytávka je opravdu příjemná a dovoluje mít sedadla pohodlná (to když jedete na dálnici) i sportovně objímající (v zatáčkách) zároveň. Z počátku to možná působí poněkud zvláštně, ale když si zvyknete, nebudete chtít měnit. Lépe by však mohlo být vyřešeno ovládání těchto sedadel, které je jednak utopené mimo běžný zorný úhel, a navíc není podsvícené, takže neznalý spolujezdec v noci skoro nemá šanci nastavit si sedadlo dle přání. Přesto je dle mého názoru toto řešení lepší, než skrze palubní počítač jako třeba v CL.

Méně uživatelsky přívětivé je i zavírání zadních dveří, které ne vždy správně zaklaply a často bylo třeba zavírat je podruhé. Zřejmě jsou už připraveny na systém samočinného dovírání. Další věc, co mi trochu vadila, byla nešikovně umístěná zrcátka. Nejsou přehnaně velká, bohužel na svých stopkách přesně „zapadají“ do mezery mezi A sloupkem a hranou dveří. Při určitých situacích pak znesnadňují přehled o okolním provozu.

Naopak na jedničku podtrženou jsou adaptivní světlomety s automatickým tlumením dálkových světel, které neprobíhá skokově, ale přechod mezi jednotlivými režimy je krásně plynulý. Detekce protijedoucího vozu a eliminace rušivých vlivů (lampy, osvětlené poutače, rozsvícená okna...) je naprosto spolehlivá.

Závěr

Mercedes za dva miliony, co není „na vzduchu“? No proč ne! Jak jsme zjistili, klasický podvozek je neméně kvalitní a dokáže nabídnout i slušnou porci sportovního svezení. To, že ušetříte přes 50 tisíc, berte jako malý bonus. I když myslím, že je v konfigurátoru stejně utopíte. Třeba za audiosystém Audio 50 APS s integrovaným měničem 6 DVD.

První cena vozu 1.386.000,- Kč (CLS 250 CDI, 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.470.000,- Kč (CLS 350 CDI, 195 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.536.000,- Kč (CLS 350 CDI 4M, 195 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.988.620,- Kč (CLS 350 CDI 4M, 195 kW)

Plusy

  • design exteriéru i interiéru
  • rozsah standardní výbavy
  • spotřeba paliva při běžné jízdě
  • podvozek

Minusy

  • výkon motoru ve vysokých otáčkách
  • ovládání aktivních sedadel
  • výhled šikmo vpřed
  • horší zaklapávání dveří
Aleš Jungmann
Diskuze (77)
Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic ̶
Cena základní sestavy 1 536 000 Kč
Výbava základní sestavy Integrovaná údržbová sada 6 let/120 000 km, adaptivní brzdové světlo - výstražné přerušované svícení, LED denní svícení, multifunkční 3ramenný volant v kůži Nappa, EASY-PACK-Quickfold, kyčelní airbag v předu, kolenní airbag, přední, boční a hlavové airbagy, automatická sedmistupňová převodovka 7G-Tronic Plus, sportovně naladěný podvozek, asistent dálkových světel, ozdoné výplně interiéru – jasan, dálkové zavírání víka zavazadlového prostoru Kč
Cena testované sestavy 1 988 620 Kč
Výbava testované sestavy Sada KEYLESS-GO (33.287,-), kamera pro couvání (11.995,-), aktivní parkovací asistent (21.891,-), odvětrávání a vyhřívání předních sedadel (32.387,-), sada předních aktivních ortopedických sedadel (38.385,-), THERMOTRONIC – automatická třízonová klimatizace (22.191,-), LED Intelligent Light Systém (44.682,-), sada Sport AMG (88.465,-), AMG disky 19“ (25.490,-), Harman Kardon Logic7 soundsystém (25.190,-), osvětlení Ambiente (8.547,-), kůže Passion (69.518,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 195 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.7 / 6.8
Emise CO2: 181
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1875 / 485
Rozměr pneu: 255/35 R19, 285/30 R19
Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic  ̶
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4940
b) šířka (mm): 1881
c) výška (mm): 1416
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1594
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 720
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
28. 10. 2019 13:52
CDI
Dobrý den.
Mám problém s řízením, nevíte co by to mohlo bejt.
Mercedes CLS320 CDI
Když zatočím volantem jedno kolo se stoci normálně a druhé napůl nejde ani jet.
Děkuji za rady
Avatar - MarTin1
17. 7. 2012 14:58
Re: CLS
AMG performance studio umí nabídnout srovnatelné kůže.... ovšem si to člověk sakra zaplatí. Brabus je jen stroj na peníze.... mluvím z vlastní zkušenosti. Ono chtít za dřevěné obložení do GL (kde těch poch je maličko) 380 000.- to ať se na mě nikdo nezlobí..
Avatar - MarTin1
17. 7. 2012 14:56
Re: CLS
Na co budu připlácet 350tisíc za to aby moje auto za já nevím 2 milony bylo né z plastu ale z kůže?? Mimochodem ta standardní kůže co podle tebe není nic exkluzivního je normální klasická kůže ve stejné kvalitě jakou dává MB i BMW do ostatních modelů za příplatek 40-70k. Je to hrubá nevyčiněná kůže, prostě klasika na který mainstream končí. Za 110k si můžeš pořídit paket EXKLUSIVE, kde se ti otevřou dvířka ke kůžím Passion Exklusive a alcantaře. Celý interiér je pak vyveden v hladké jemné kůži passion (nappa), pokud chceš měkkčejší variantu tak za 14 000 máš passion exklusive a to už je pecka vážně kvalitka. Je to za cca 140 000 a ne za 350 000.... víc k tomu asi né potřeba dodávat. Designo je designo a to můžeš mít také v 2 kvalitách, standard a exklusive... pro oba platí to výše napsané. Stačí se pouze důkladně podívat do konfigurátoru..... teď se za to že sem se nekoukal líp mlátím do hlavy.
1. 7. 2012 20:24
Re: CLS
designo nejsou špatné. Ale nejlepší kůži v Mercedesu, kterou můžeš mít, ti dá Brabus. Na to si nesáhne ani Maybach.
Avatar - Machýrek
16. 4. 2012 09:41
Re: Font
Nazor pramenici z realne zkusenosti je lez? Na to ani nema smysl reagovat.