Peugeot 308 SW: První jízdní dojmy
Nová generace Peugeotu 308 SW se vzdala barokních tvarů a vsadila na moderní technologie, mezi nimiž nechybějí vznětové motory BlueHDi nebo přeplňovaný tříválec 1.2 THP a 1.2 e-THP.
Pětidveřový kompaktní hatchback od Peugeotu s označením 308 byl jednou z hlavních novinek loňského podzimu. Hvězdou letošního jara se stala verze kombi s přídomkem SW, která kromě většího zavazadlového prostoru přináší celou řadu technologických novinek - od motorů až po elektronické asistenty. Dá se říci, že teprve s příchodem praktičtějšího provedení se modelová řada 308 dostává na dohled absolutní evropské špičce daného segmentu.
Peugeot při premiéře hatchbacku prohlásil, že se s aktuální generací třistaosmičky hodlá dostat mezi tři nejžádanější modely nižší střední třídy v Evropě. Od příchodu na trh koncem roku 2013 eviduje tato automobilka 80 000 objednávek. Čísla jistě narostou po zahájení prodeje (v Česku od 1. června), pro kombi se má totiž rozhodnout celá třetina zákazníků.
Více místa, méně kilogramů
Peugeot 308 SW vyjíždí na modulární platformě EMP2, díky níž klesla mezigeneračně hmotnost až o 140 kilogramů. Oproti hatchbacku narostl rozvor 308 SW o citelných 110 mm, přičemž 30 milimetrů šlo ve prospěch prostoru pro cestující vzadu. V praxi tak není problém posadit se i za vyššího řidiče nebo spolujezdce, místa pro kolena bude stále dost.
Nejvíce se ale delší rozvor projevil na velikosti zavazadelníku. Válka o co největší prostor vyhnala rekordní hodnoty až nad 600 litrů, Peugeot tak při vývoji jednoho ze svých nejdůležitějších modelů nesměl zůstat stranou. Výsledkem jeho snahy je kufr o objemu 610 litrů (podle metodiky VDA), což je stejná hodnota jako v případě Škody Octavia Combi, ovšem méně než u Hondy Civic Tourer, která disponuje 624 litry. Nicméně není všechno zlato, co se třpytí, což dokazuje i porovnání rozměrů několika modelů.
DélkaŠířkaVýškaRozvorZavazadelník
Peugeot 308 SW - srovnání základních rozměrů s konkurencí | |||||
Peugeot 308 SW | 4585 mm | 1804 mm | 1470 mm | 2710 mm | 610/1660 l |
Škoda Octavia Combi | 4659 mm | 1814 mm | 1465 mm | 2686 mm | 610/1740 l |
Volkswagen Golf Variant | 4562 mm | 1799 mm | 1481 mm | 2635 mm | 605/1620 l |
Honda Civic Tourer | 4535 mm | 1770 mm | 1464 mm | 2595 mm | 624/1668 l |
Zavazadlový prostor má pravidelný tvar a ložnou plochu takřka v jedné rovině s nákladovou hranou. Praktičnost kufru Peugeotu 308 SW zvyšují důvěrně známé kolejnice, jež mohou být za příplatek 2500 korun doplněny o síťku k uchycení větších nákladů. Sklápění zadních sedaček probíhá velmi jednoduše: stačí zatáhnout za páčku a sedadla se sama sklopí. Pod mezipodlahou si u testovaných vozů našel místo subwoofer, další prostor pro náklad jako v případě Civiku Tourer zde nehledejme.
Tříválec 1.2 e-THP 130
Nejočekávanější novinkou pod kapotou vybraných peugeotů je přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,2 litru, který bude k dispozici s výkony 81 a 96 kW. My jsme vyzkoušeli silnější provedení s manuální šestistupňovou převodovkou (v červenci přijde na trh také kombinace s šestistupňovým automatem Aisin), které nahrazuje objemnější šestnáctistovku THP o výkonu 92 kW. K malým motorům máme prakticky vždy přirozenou důvěru, zvlášť když pohání kombi, u nějž se počítá s maximálním využitím zavazadlového prostoru.
Po nastartování se projeví celkem dobře zvládnuté odhlučnění, které typický tříválcový jadrný zvuk potlačuje, jak se dá. Souhra měkké spojky a plynu chce při rozjíždění pár minut zvyku, majitelé francouzských aut se zde ale budou cítit jako doma. Testovací úsek byl kombinací měst, vesnic a okresek s krásně hladkým povrchem. Při jízdě se projevily o něco horší jízdní vlastnosti, které jsou dané delším rozvorem. Ale to rozhodně nepovažujeme za chybu, nýbrž za vlastnost. Objemově skromný motor neměl s vozem větší práci, například takový čtyřválec 1.2 TCe 130 od Renaultu je pocitově letargičtější a máte z něj pocit, jako bych se vám nějakých 20 koní někde zapomnělo.
Peugeot 308 SW se silnější dvanáctistovkou také není vzhledem k delším převodům (při 130 km/h točí motor na šestku 2700 min-1) žádný sprinter, pokud jej ale vytočíte, odmění se vám dynamikou adekvátní dnešní eko-době. V případě, že vám nebude vadit přítomnost tříválce a nevyžadujete turbodiesel, bude tato jednotka příjemným kompromisem mezi cenou a dynamikou. Tříválec navíc celkem ochotně zabírá již od nějakých 1300 min-1, silnější 1.6 THP s výkonem 115 kW je vzhledem k vyšší ceně a ještě delším převodům prakticky zbytečné.
Zajímavostí motoru 1.2 e-THP (a 2.0 BlueHDi) s manuálem je příplatkový systém Driver Sport Pack (v nabídce pouze pro Allure za 11 000 Kč). V kombinaci se zvolenými pohonnými jednotkami je jakákoliv zmínka slova Sport poněkud nepatřičná, ale vypadá to pěkně a lidé za iluzi rádi připlatí. Po zmáčknutí příslušného tlačítka u řadicí páky se přístroje zbarví doslova doruda, do kabiny začne více pronikat zvuk zážehového tříválce a zlepší se odezva na plyn. Upřímně, přínos tohoto systému vidíme maximálně v posledním jmenovaném aspektu, všechno ostatní nám připadá zbytečné a možná i trochu nevkusné.
Již hatchback ukázal, že nová generace 308 má příjemně naladěný podvozek. Testované kusy byly vybaveny osmnáctipalcovými disky, a rozhodně nelze říci, že by se nás snažil Peugeot za tuto volbu nějak potrestat. Na české silnice nicméně doporučujeme zvolit maximálně šestnáctky, i když estetická stránka utrpí. Na krásu se ale nejezdí...
Čtyřválec 2.0 BlueHDi
Nová generace vznětových motorů o objemu 1,6 litru (v prodeji později) a 2,0 litru dostala název BlueHDi, jelikož splňuje přísnou emisní normu Euro 6. Díky přítomnosti selektivního katalyzátoru se vstřikováním močoviny budou všechny agregáty na naftu v budoucnu o něco dražší, předpokládá se tedy postupný pokles prodeje ve prospěch zážehových jednotek.
Dvoulitr o výkonu 110 kW jsme si krátce vyzkoušeli již v září na prezentaci hatchbacku. Jednalo se ale o předsériový exemplář, který nás negativně překvapil hlučným a nekultivovaným během. U Peugeotu 308 SW je projev motoru mnohem lépe potlačen, na dálnici nás ale obtěžoval aerodynamický hluk. Ve spojení s šestistupňovým automatem od Aisinu se jedná o takřka automatickou volbu pro všechny obchodní cestující. Při stotřicítce točí motor na nejvyšší převodový stupeň nějakých 2100 min-1, což jsou hodnoty, které odpovídají spíše silnějším motorům se sedmi a více stupni.
Rychlost řazení samočinné převodovky, kterou bude možné kombinovat i s turbomotorem 1.2 e-THP, je laděna především na pohodlí. Na středovém tunelu je sice umístěno tlačítko S, které posune limit pro přeřazení o několik set otáček výše, ale po prvotním vyzkoušení se vrátíte do standardního režimu, který je přece jenom pohodlnější.
Přehled cen a motorů
České zastoupení zvolilo u 308 SW podobnou taktiku jako u hatchbacku. Standardní nabídku totiž hned po zveřejnění zastiňují zaváděcí ceny, které jsou o několik desítek tisíc korun nižší. V nabídce kombi chybí základní verze v podobě atmosférického tříválce 1.2 VTi a přeplňovaného čtyřválce 1.6 THP 125, zato zde najdeme nový tříválec s turbodmychadlem v několika verzích.
Peugeot 308 SW: Technická data a ceny na českém trhu | ||||||
Motor | 1.2 THP | 1.2 e-THP | 1.6 THP | 1.6 HDi | 1.6 e-HDi | 2.0 BlueHDI |
Převodovka | 5M | 6M (6A)* | 6M | 5M | 6M | 6M (6A)* |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1199 | 1598 | 1560 | 1560 | 1997 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/2 | 4/2 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/5500 | 96/5500 | 115/6000 | 68/4000 | 85/4000 | 110/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 205/1500 | 230/1750 | 240/1400 | 230/1750 | 270/1750 | 370/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 188 | 205 (204) | 213 | 182 | 192 | 217 (215) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,6 | 10 (9,5) | 8,3 | 11,9 | 10,6 | 8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 4,7 (4,9) | 5,6 | 3,9 | 3,8 | 3,8 (4,1) |
Cena Access [Kč] | 397.000 | - | - | 422.000 | - | - |
Cena Active [Kč] | 424.500 | 441.500 | 469.500 | 449.500 | 481.000 | 527.000 |
Cena Allure [Kč] | - | 487.500 | 515.500 | 495.500 | 527.000 | 573.000 |
*Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku za 37.000 Kč, v nabídce od července |
V Česku budou k dispozici tři výbavy: základní Access, prostřední Active a vrcholná Allure. Na vybraných trzích bude v nabídce ještě luxusní provedení Féline. V našich končinách bude ovšem největší zájem o výbavu Access a naftové šestnáctistovky. Hodně si zdejší zastoupení slibuje také od nových přeplňovaných tříválců, které zaujmou nejen výkonem, ale v rámci nabídky modelu také výhodnou cenou.
Foto: autor a archiv