Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle je nejošklivější Lada světa: Jmenuje se Bohse Euro Star a je to plážové auto

David Bureš
Diskuze (4)
Plážové vozidlo z dílny německé firmy moc neprorazilo. Jeho produkce skončila po několika desítkách vyrobených kusů.

Vozy značka Lada byly jeden čas hojně oblíbené i v západní Evropě, ve Francii a Německu dokonce existovaly firmy upravující modely ruské automobilky. Mezi ně patřila i německá společnost Johanna Bohse, která stavěla dílo nazvané Bohse Euro Star. Díru do světa však neudělala, možná i proto, že je patrně vůbec tou nejošklivější Ladou na světě.

Bohse Euro Star vznikla v druhé polovině osmdesátých let jako víceúčelové vozidlo pro volný čas. Takové automobily byly v té době v určitých kruzích populární, na trhu stále byly Citroën Méhari nebo Mini Moke, kterým se Johann Bohse rozhodl konkurovat.

Za základ svého díla nejprve použil Volkswagen Golf, výsledkem čehož byl model nazvaný Bohse Sprinter. Jeho technika se ale jevila zřejmě jako příliš drahá, a tak Bohse po několika vyrobených kusech přešel na podvozkovou platformu z Lady 2105 (na některých trzích Nova Junior), tedy tehdejší verzi „žigulíka,“ kterou osadil laminátovou karoserií. Tímto způsobem vznikl vůz dnes známý jako Bohse Euro Star.

Z výchozího sedanu se pomocí provedených úprav stal pick-up s otevřenou kabinou a konfigurací 2+2. Kdo chtěl být chráněn před nepřízní počasí, musel si zakoupit příplatkové dveře i plátěnou střechu. Hranaté tvary s přídí vycházející ze sériového auta se nicméně příliš nepovedly, za krásné auto bude toto dílo považovat jen málokdo.

Pod kapotou pracoval kapalinou chlazený řadový čtyřválec, který z objemu 1198 cm3 dával výkon 44 kW a točivý moment 89 N.m. Motor byl umístěn vpředu, stejně jako u výchozího žigulíku ale byla poháněná zadní kola, a to prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky. Kdo by však měl zájem o silnější motor, mohl si pořídit i patnáctistovku z Lady 2107.

Přestože vozidlo nazvané Bohse Euro Star přišlo o druhý pár dveří, jeho délka se natáhla na 4.190 mm (+70 mm). Rozvor však zůstal zachován, i nadále činil 2.424 mm.

Víceúčelové vozidlo postavené na základech sedanu z Východu však příliš neprorazilo. Nakonec v továrně v severoněmeckém Dörpenu vzniklo mezi lety 1988 a 1990 jen pár desítek jeho exemplářů. Přesný počet vyrobených kusů se však rozchází zdroj o zdroje, zatímco jedni hovoří o pouhých 35 prodaných kusech, druzí píšou o 50 vozech nebo dokonce 200 postavených autech. Ať už je pravda jakákoliv, dnes je z Bohse Euro Star zajímavá rarita, o kterou je mezi sběrateli zájem.

Bohse to každopádně nevzdával a v devadesátých letech postavil i kabriolet na bázi Lady Samara. Tzv. Bohse Safari či Lada Samara Fun se nakonec stal úspěšný, protože měl být vyroben v asi 2.000 exemplářích.

David Bureš
Diskuze (4)
21. 12. 2016 06:58
...
Pre tento výtvor Lada poslúžila iba ako "darca orgánov" Rusi s tým nemajú inak nič spoločné, spáchali to celé in Deutchland :-), Inak toto je tiež zaujímavý počin Lada Niva Bora [odkaz]
13. 12. 2016 10:06
Ropuchy predsa na pláž nepatria!
:-)
Avatar - pumpkin
12. 12. 2016 23:23
Bohse môj!
Strašne som chcel napísať kecy, ako že tu nejde o krásu, je to predsa rarita a bla bla...Nie, fakt sa nedá, toto je hrozné a spracovaním ešte snáď o triedu horšie než bola pôvodná Lada. V Česku to tuším má alebo mal pán Kalina, ktorý zbiera raritky vrátane prototypov.
[odkaz]
Avatar - Skipper
12. 12. 2016 19:56
Uf!
Tak to je teda pořádný výtvor 8-s Úžasné jsou ty traverzy místo nárazníků :yes: