Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Avensis 2012: První jízdní dojmy

Diskuze (141)
Facelift Avensisu dorazí k českým zákazníkům v lednu. S měsíčním předstihem jsme zkoumali, jak velkého pokroku dosáhl zástupce Toyoty ve střední třídě.

Výstavní premiéra faceliftu Toyoty Avensis se odehrála v září na frankfurtském autosalonu. Podrobnější představení novinářům uspořádala Toyota začátkem prosince ve svém designérském studiu ED2 nedaleko Nice.

První vozy jsou již na cestě distribuční sítí a k zákazníkům se dostanou v lednu. Český trh patří mezi několik vybraných zemí, kde budou dodávky zahájeny přednostně.

Facelift mění hlavně design přídě. Vizuální změny se soustředí do dvou rovin: nárazník má větší nasávací otvor, který zdůrazňuje šířku karoserie, nová přední světla zase autu dodávají dynamičtější a sebevědomější výraz.

Všechny výbavy dostanou dnes již povinné denní svícení, verze Sol a Premium mají speciální grafiku tvořenou bodovými diodami.

Změny na zádi zahrnují nové uspořádání prolisů na nárazníku a dynamičtější grafiku zadních světel. Design litých kol zůstává nezměněn, Toyota ale nově sází na tmavé nebo dvoubarevné lakování kol.

Došlo i na novinky v interiéru. Z modelu Yaris přebírá Avensis dotykovou obrazovku Toyota Touch, resp. navigaci Touch & Go s možností vyhledávání přes Google a rozhraním pro práci s SMS. Nejvyšší provedení Touch & Go Plus (v Avensisu slaví debut) přidává hlasové ovládání, emaily a kalendář.

Tržní pozice, změny v nabídce

V celoevropském měřítku dosahoval Avensis v letech 2008 až 2010 tržní podíl mezi 6 a 7 % střední třídy. V letošním roce prodeje poklesly k 5 %, na vině je oslabující zájem ze strany firemní klientely. U soukromých zákazníků si drží Toyota stabilně silnou pozici, a proto nepřekvapí, že změny související s faceliftem cílí primárně na flotilové prodeje.

Pozice na českém trhu je slabší, v letošním roce dosahuje Avensis 2,2 %. Pro rok 2012 ale Toyota očekává růst na 3,3 %. K tomu má dopomoci příznivá cenová politika, která díky akčním slevám navazuje na výprodejový ceník modelu před faceliftem.

Model/podíl na prodejích Terra Luna Sol Premium
2008-2011 3 % 7 % 80 % 10 %
facelift 2012 3 % 20 % 70 % 7 %
z toho kombi 80 % prodejů

Toyota chce na českém trhu nasměrovat větší zájem českých zákazníků k verzi Luna. Pomůže v tom rozšíření seznamu standardní výbavy.

Základní Terra má nově navíc denní svícení a rádio s CD/MP3/USB. Luna bude bojovat o zákazníky posílena o rozhraní Toyota Touch, Bluetooth a zadní parkovací kameru. Nosná verze českých prodejů, Sol nově přidává k adaptivním bi-xenonovým světlometům diody pro denní svícení a má sedadla čalouněná kombinací Alcantara/kůže. Vrcholná verze Premium si s faceliftem polepšila o navigaci Touch & Go Plus a čalounění perforovanou kůží.

U všech motorů dochází s modernizací ke snížení spotřeby paliva v řádu jednotek procent. Výjimku tvoří základní dieselový čtyřválec 2,0 D-4D (91 kW), který je nově úspornější o 15 %, když si v kombinovaném režimu vystačí s 4,5 l/100 km.

Toyota soustředila vývojové úsilí adresně na tento motor, protože tvoří 45 % celkových prodejů. Na českém trhu je jeho význam ještě větší – pracuje pod kapotou 71 % Avensisů prodaných u nás.

Při prvních zkušebních jízdách ale padla volba na turbodiesel 2,2 D-CAT (110 kW) s automatickou převodovkou a benzinový 1,8 Valvematic (108 kW). Modernizovanému dvoulitrovému čtyřválci se budeme, včetně technického popisu, věnovat v samostatném redakčním testu.

Avensis kombi 2,2 D-CAT 110 kW Sol

První polovinu testovací trasy jsem absolvoval v nejdražším modelu – 2,2litrovém turbodieselu s automatickou převodovkou. Právě silný motor by měl nejsnáze odhalit slibovaný pokrok v naladění podvozku.

A opravdu, faceliftovaný Avensis se chová ještě o kousek lépe než stávající provedení, například se podařilo omezit boční náklony. Sice to není žádný silniční dravec, ale zatáčí přirozeně a zlehka. Zkrácení převodu řízení nelze bez možnosti přímého srovnání posoudit, odezva na volant je ale bez výhrad. Auto se navíc může spolehnout na velmi dobré boční vedení 17palcových pneumatik Michelin Pilot Exalto.

Samotný motor ovšem nezapře, že je ze starší školy, ve verzi D-CAT navíc přidušený integrovaným čističem spalin (verze 2,2 D-4D s manuální převodovkou toto zařízení pro redukci NOx nemá). Pod 2000 otáček toho moc nepředvádí a po relativně silném středním pásmu následuje podprůměrný výkon ve vysokých otáčkách. Ve střední třídě se navíc dnes nosí lepší odhlučnění, ale vibrace čtyřválce jsou naštěstí dobře potlačeny.

Automatická převodovka si je dobře vědoma charakteristiky motoru. K vytáčení na úroveň 3000 min-1 dochází častěji, než by bylo zdrávo. A to třeba i jen na čtvrt plynu a za vytrvalého svícení zelené ikonky ECO. Ve stoupáních převodovka podřazuje na pětku i v rychlostech kolem 120 km/h, a to je vzhledem ke slabšímu odhlučnění poněkud otravné.

Naštěstí existuje spolehlivý lék ve formě manuálního řazení na volantu. To se osvědčilo i mimo dálnici, převodovka totiž reaguje rychle. Při řazení nahoru hraje na efekt i efektivitu – na zlomek sekundy se odpojí vstřikování a vyšší převod se zařadí rychleji. V automatickém režimu naopak převodovka sází na jemné vyhlazování měničem.

V otázce vyšší kvality interiéru faceliftovaný Avensis přesvědčil jen napůl. Zlepšování se totiž zaměřilo hlavně na detaily, zatímco má řidič stále před očima třeba archaický displej palubního počítače.

Velkou pochvalu si ovšem zaslouží nová sedadla pro výbavu Sol. Lehce do sportovna tvarované sedáky nabízí solidní oporu, vhodnou délku sedáku i rozsah výškového nastavení. Navíc čalounění v kombinaci Alcantary a kůže působí hodnotným dojmem.

Toyota Avensis (2012) - akční ceny dieselových motorů na českém trhu
Motor 2,0 D-4D 2,2 D-4D 2,2 D-CAT 2,2 D-CAT
Převodovka 6M 6M 6A 6M
Zdvihový objem [cm3] 1998 2231 2231 2231
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 91/3600 110/3600 110/3600 130/3600
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 310/1600-2400 340/2000-2800 340/2000-2800 400/2000-2800
Max. rychlost [km/h] 200 210 205 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,8 8,9 9,5 8,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,5 5,5 6,4 5,9
Cena Terra sedan [Kč] 469.900,- - - -
Cena Terra kombi [Kč] 649.900,- - - -
Cena Luna sedan [Kč] 569.900,- - - -
Cena Luna kombi [Kč] 589.900,- - - -
Cena Sol sedan [Kč] 614.900,- 654.900,- 694.900,- -
Cena Sol kombi [Kč] 634.900,- 674.900,- 714.900,- -
Cena Premium sedan [Kč] - - 819.900,- 749.900,-
Cena Premium kombi [Kč] - - 839.900,- 769.900,-

Avensis kombi 1,8 Valvematic 108 kW Luna

Druhý testovaný vůz poháněla benzinová osmnáctistovka a interiér odpovídal standardu provedení Luna. Už v tomto bodě přichází první výraznější rozdíl – látková sedadla nejsou tak pohodlná, mají kratší sedák a sedí se v nich výš.

Motor je lépe odhlučněn a i díky variabilnímu zdvihu ventilů nabízí hbité reakce na plynový pedál. Jeho výkonnostní parametry ale nejsou nic víc než přiměřené. To značí orientaci na pohodovější jízdu, které odpovídá i velmi lehký chod spojkového pedálu a hladký, avšak nikterak přesný pohyb řadicí páky v kulise šestistupňové převodovky.

Podvozek se vyznačuje měkčím naladěním, nebo přinejmenším působí měkčím dojmem. V zatáčkách je cítit výrazně menší zatížení přední nápravy. To se projevuje v počáteční fázích větší ochotou změnit směr, následně ale benzinový Avensis přechází podstatně dříve do nedotáčivosti, kterou musí často korigovat stabilizační systém. Zážehové verzi nesedí ani časté změny směru nebo rychlé průjezdy táhlými zatáčkami.

Vadí to ale? Role jsou v produktovém mixu jasně rozděleny: dieselové motory mají nejvyšší důležitost a ty benzinové jsou doplňkem mířícím na jinak smýšlející zákazníky. Kdo chce auto jako Avensis se zážehovým motorem, ten nic jiného než maximální pohodu nepožaduje.

Toyota Avensis (2012) - akční ceny benzinových motorů na českém trhu
Motor 1,6 Valvematic 1,8 Valvematic 1,8 Valvematic 2,0 Valvematic 2,0 Valvematic
Převodovka 6M 6M CVT 6M CVT
Zdvihový objem [cm3] 1598 1798 1798 1987 1987
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 97/6400 108/6400 108/6400 112/6200 112/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 160/4400 180/4000 180/4000 196/4000 196/4000
Max. rychlost [km/h] 200 200 205 205 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,4 9,4 10,4 9 10
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 6,5 6,7 6,9 7,0
Cena Terra sedan [Kč] 419.900,- - - - -
Cena Terra kombi [Kč] 599.900,- - - - -
Cena Luna sedan [Kč] - 564.900,- 599.900,- - -
Cena Luna kombi [Kč] - 584.900,- 619.900,- - -
Cena Sol sedan [Kč] - 609.900,- 644.900,- 629.900,- 664.900,-
Cena Sol kombi [Kč] - 629.900,- 664.900,- 649.900,- 684.900,-
Cena Premium sedan [Kč] - - - - 734.900,-
Cena Premium kombi [Kč] - - - - 754.900,-




Diskuze (141)
5. 2. 2012 15:27
Re: jossalito
- absolutne nechapu o cem to placas jestli nejaky slovak moze nebo nemoze. O praze jako pupku sveta jsem psal kde? Prosim ocituj tu pasaz, jsem fakt moc zvedavy. Kdyz pisu o Praze a rozdilu proti 5000tis. mestu tak to je snad logicky pripad, ne (kdyz ziju v cesku)? Nebo jake mesto jsem mel pouzit aby jsi netrpel komplexy?

- to jsi ale nepsal ze jezdite s motory jine generace, taky jsi nepsal ze jezdite s jinymi auty, takze tezko muzu cist neco co jsi milej zlatej nenapsal, pis presne informace a nebudes muset vyšilovat.

- ne, nemuzes, je to proste naprosty nesmysl srovnavat spotreby za naprosto ruznych podminek a na jinych mistech

- OMG, tak jim napis a zeptej se proc test stahli 8-s
- pokud sis toho nevsimnul tak VŠECHNY VW Passat diesely jsou prodavane jako BlueMotionTDI, mozna by to chtelo aby sis to nejdriv zjistil abys pak nemusel zbytecne vyplacat 20 vykricniku, ale tobe slo hlavne asi o kritiku za kazdou cenu tak to je celkem jedno :-!
Avatar - CommonUser
18. 1. 2012 15:09
Re: jossalito
- tvoj text pre mna "Praha asi neni totéž co město s 5000obyvatel", tak na co si narazal ? Myslel sis, ze nejaky Slovak predsa nemoze ... klasicky blby predpoklad, nic v zlom. Nemam ziadny narodnostny problem. Len nemam rad, ked je Praha pupok sveta (prvy si spomenul ty).

- nie je mi divne, ze som mal inu spotrebu lebo on 1,9 mal PD 85kW a ja 81kW rotacku. Treba citat co pisem a nie vymyslat si.

- tvrdim, ze moju spotrebu mozem porovnat k ADAC testu a tym mozem odvodit cca relevatnost pre ine auto.

- dlhsie sledujem, ze "nespravne" testy sa z netu stahuju nie len ADAC.
Z testu si vyberam hodnoty, ktore su podla mojci skusenosti realnejsie. Aby 140 konove TDI jazdilo v nemeckej metropole za 6,5 je ko ko ti na. A druhy test bola verzia BLUE MOTION !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
29. 12. 2011 14:02
Re: jossalito
To je problém když nechápeš nebo nechceš chápat. Nikdo tu netvrdí že jezdíš v městě s 5000tis. obyvateli, psal jsem obecně že v tom je rozdíl, jako v dalších aspektech které mají na spotřebu vliv. Nebuď tak hysterický.

K tomu tvemu odstavci se da dodat celkem dost - na tvoji spotřebě není relevantnějšího VŮBEC nic, konečně si to uvědom. To pak můžeš taky tvrdit že borec který jezdí 100metrů do samošky tam a zpátky jednou denně pro rohlíky v 20stupnovem mrazu ma nejrelevantnější spotřebu jenom proto že ji bude mít zaručeně největší a ty budeš muset akceptovat že tvoje spotřeba je nepravdivá.

Jinak, není ti vůbec divné že na identické trase má jeden z vás na stejném autě o 20% vyšší spotřebu? >:D
A proč tady vůbec uvádíš nějakou spotřebu když ji nemáš s čím srovnat? S jakým jiným autem (a za kolik >:-[] ) jsi jel stejnou trasu ve stejnou dobu se stejně hustou dopravou? Snad nejsi tak hloupý aby si srovnával svoji individuální spotřebu s údaji ADAC? To si myslíš že s benzínovým avensisem by jsi to zajel za tu spotřebu z testu? >:D

Proš do toho motáš česko, máš nějaký slovenský psychický problém?

Proč stáhli test nevím, zeptej se třeba svobodných zednářů, mě je to fuk. Jestli předtím naměřili víc tak holt naměřili víc, jestli ted min tak to asi jezdi za min (ale je zvlastni ze jsi pri srovnani pouzil jen tu horsi hodnotu, asi nahoda >:-[] ). Je celkem komické jak si vybíráš z testů jen ty hodnoty ktere se ti hodí.

"Zacni citat nemecke Zeitungy,"... to už se ztrapňuješ víc než si myslíš.

Ja nebojuju za Passat ale proti tvému naprosto nesmyslnému srovnávání hrušek s jablky.
Avatar - CommonUser
19. 12. 2011 17:41
Re: jossalito
Ja som sa zhodil - jooo pane ... Kto tu tvrdi, ze jazdim mesto s 5000 obyvatelmi ? Urcite je moja spotreba relevatnejsia - DE velkomesta.
Kolegov 1,9 TDI PD v zime v meste cez 10 L - caste kratke jazdy. Moj cez 8 L. Skoro identicke trate. A zabudni na nejaky styl. Ides s prudom alebo stojis, to by si mal vediet .. ze jo ty velkomesto ...
Ziadne nocne jazdy, ci permanentna zaseknuta 2ka v otackach.
Co chces k tomu este dodat ?
Ja viem, v Cechach je vsetko lepsie, aj ta doprava ...

Test nie je dostupny v ponuke testov ... (zeby VW lobbing ?...) To je teda argument ako diva svina 8-s Na com ze to ten ADAC asi zachranuje ...
Zacni citat nemecke Zeitungy, ked sa v tom chces hrabat. Tvoja "aktualnost" je fasoidna.
K tomuto sa uz radsej nejdem vyjadrovat >:D

Aky je Passat, mam u *. Kolega ho ma (DSG kombi bez BM), za 6,5 v MESTE iba ak na lane.

Prosim ta ake, mas ty skusenosti, ze tu bojujes za Passata ako Merkelka za Euro ? Zasa jeden co len VAG vlastnil a preto je to najlepsie >:-[]
Passat je take ista sracka ako Avensis, len poruchovost je o rad inde (pri benzine urcite).
16. 12. 2011 23:21
Re: jossalito
To, že test dělali v měsíčním odstupu má nulovou relevanci, to je pak úplně jedno jestli to bylo s měsíčním nebo 2 letým odstupem, jediný smysl by tvůj argument měl kdyby ty testy dělali současně.

Mě je jedno na co čekáš, argumentoval jsi testem který už ani není dostupný v nabídce testů, tak jsem ti dal k dispozici jiný aktuální. Pointa je v něčem jiném, snažíš se zuřivě dokázat jaký je ten passat aušus ale jaksi máš problém akceptovat že dieselový Avensis by rozhodně nedopadnul líp (ani ve srovnání se starší verzí testu, o novější ani nemluvě). Ze jsi bral benzin je chyba, srovnavas s dieselem tak srovnavej diesel (Avensis).

Člověče, mě neco vykladej o 1.9TDI ktera nesla ve meste pod 6.5 >:D , to ses teda poradne shodil :-) - ono je totiz celkem podstatne v jakem meste (Praha asi neni totéž co město s 5000obyvatel), v jakem rezimu (dopravni spicka/vecer), jak obsazene auto, jakym stylem jedes (nekteri lidi jsou fakt tak levi ze bych jim veril jakoukoliv spotrebu). Ty jsi delal ten test spotreby ve meste stejny jako testeri v ADAC? Asi ne ze, takze srovnatelnost nulova. To je to same jako kdyz se sejdou dva se stejnym autem a jednomu to zere na dalnici 5 a druhemu 7 a budou se vzajemne presvedcovat ze ten druhy nema pravdu a jaksi si nevsimnou ze jeden to dudla po dalnici 100kmh a druhy jezdi 150kmh.